Anoniem schreef:Dat verhaal over dat ongevoerde dekens de haren platdrukken, daar heb ik mijn twijfels bij.
Dan zou een gevoerde deken dit ook doen en als en paard het daar koud onder krijgt,kan het dan dus ook de haren niet opzetten??
Waar ik vooral op doelde met mijn bericht is dat ze de haren niet kunnen opzetten op het moment dat het regent. Het paard bij ons op de wei wat stond te trillen had toch echt wel wat vacht en was ook droog onder zijn deken (alleen bij zijn hals iets ingeregend). Nu met een gevoerde deken eronder geen problemen meer. Maar ik heb dus maar 1 ervaring, en ik lees dat het hier bij anderen wel goed gaat, dus wellicht kan je het proberen.

Ik zit iig nooit meer een paard/pony een hele winter onder alleen een ongevoerde regendeken. Wat een ander doet moet ie zelf weten.
Mocht ze iets zweten dan wordt dit heel goed opgenomen en afgevoerd door de deken, hij ademt goed. Heb haar er nog nooit nat onder gehad. Ook functioneert haar vacht hier normaal onder, het is echt niet zo dat de deken de vacht plat drukt en het paard het dan koud heeft. Ik denk dat dit sterk varieert per type deken. De smartex is naar mijn idee redelijk licht en heeft een goede pasvorm en de voering zit er losjes in waardoor er ruimte is voor de vacht