JessicaChico schreef:Mijn pony heeft ook al een aantal keer koliek gehad in de winter, omdat ze geen koud water drinkt. Nu begin ik er op tijd mee. Iemand gelijk een tip om het water wat langer warm te houden? Wel weer rotklusjes , al dat gesleep met water
Ik heb her en der gelezen dat mensen wel een warmwaterkruik in de drinkbak gooien, maar dan moet je wel oppassen dat het ding op de bodem ligt, anders zouden ze de neus er aan verbranden lijkt mij. Geen idee of het echt werkt om water langer vloeibaar te houden.
Ik had voorheen een geïsoleerde vleesbak met deksel en extra isolatieplaat onder de deksel voor 's nachts. Die bak was 600 liter en er dronken meerdere paarden uit dus bleef zelfs bij -18 vloeibaar. Des te meer water er in een bak zit des te minder snel bevriest zo'n bak. Als een bak groot genoeg is om voor een deel buiten de wei te zetten zou je nog kunnen overwegen een waterverwarmingselement er in te hangen, zo 1 zoals ze soms voor koeiendrinkkuipen gebruiken. Daarvoor zou je eens op een agrarische site moeten kijken.
Verder een bak uit de wind zetten, de bovenlaag van een waterbak bevriest nl als eerste.
Ook tijdens een vorstperiode ipv droge brok de brokken een halve dag of nacht laten weken in warm water. Voor de volgende voerbeurt kun je dan lauw water bijvoegen en als slobber voeren. Brok neemt veel water op om te weken, meer dan kant- en klare slobber. Per voerbeurt hier is een kilo brok in totaal gemengd met 3 liter water. Dus dat is al weer 6 liter per dag dat je paard er zo even binnen krijgt. In de box zet ik bij vorst ipv het automatische drinkbakje een speciekuip neer die ik bijvul met lauw water. Daar soppen ze dan het hooi ook weer in. Weer extra water wat ze zo binnen krijgen mochten ze niet direct drinken.

Kost me teveel aan water om te verschonen. Heb een kleine bak nu, die bij jullie in Zweden heel bekend is.