Scheer dilemma, wanneer scheren en hoeveel grams deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

Re: Scheer dilemma, wanneer scheren en hoeveel grams deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:59

Ik heb ook besloten te scheren een mooi jachtpatroon nek en stukje buik eens kijken hoe dat is het is jong pony zoveel werkt ie niet maar niet droog te krijgen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:18

Die van mij heeft ook al een flinke vacht. Laatste jaren is hij ivm blessures niet geschoren. Nu moet hij wel geschoren worden. Laatst les gehad (30 min) en na n kwartier terugstappen was hij nog zeiknat (nee, het regende niet). Wil n dekje onder het zadel laten staan. Daarna zet ik hem onder 300gr met hals. Ik heb nog 2 onderdekens voor van de winter. Een van 100 en een van 200 gr. Wel twijfel ik dan weer: zou 300 gr niet te warm zijn als het komende week weer 17 graden wordt? Hij staat nog 24/7 buiten...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:53

Ik begrijp sommige reacties niet zo goed, over het uitkienen van het scheren en dan maar 1x willen scheren. Dit doe je toch ook voor het comfort van je paard? Ik bedoel, ga jij sporten met een dikke winterjas aan? En of je nu een paard met dikkere vacht een 0 grams oplegt of een geschoren paard een 200gr? Dat maakt qua werk ook niets uit.

Mijn huidige paard hoef ik voor zover ik het nu kan bekijken niet te scheren. Alleen op zijn als is het iiieetsje langer, onder de deken is het mooi kort.

Mijn vorige paard daarentegen (fries) scheerde ik wel 4x in een seizoen.
Gewoon hup, wanneer ze te erg begon te zweten (vaak in oktober, soms eind september zelfs als) ging de machine er een keer over, dat is fijner voor het paard. Meestal groeit vacht weer een beetje terug, dus ik zou er ook niet zo over in zitten als een paard nog een aantal uur buiten staat in de winter.

Zodra de vacht weer te dik werd scheerde ik gewoon weer. Uiteraard niet meer scheren als de zomervacht terug groeit.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:31

Mag ik me dan ook even aanmelden ?
Ik heb 'n haflinger (moderntype) waarmee ik regelmatig op wedstrijd ga (nu 2 weken achtereen) daarna om de 2 weken.
Hij staat snachts op stal & overdag buiten (en ze kunnen kiezen of ze binnen komen staan op buiten! )
Nu krijgt hij al redelijke haren maar ben bang dat we 'n strenge winter krijgen en ik hem dan amper kan rijden (enkel buitenpiste)
Nu probeer ik hem wel te rijden in regen etc , zolang het niet vriest.
Scheren of helemaal niet scheren ? want op wedstrijd is hij dan wel kletsnat..

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:40

Nou, mijn topper wordt maandag geschoren.
Ben echt super benieuwd. Ik zal wel even een foto plaatsen van voor en na.

Vind het nu trouwens wel erg lastig met de dekens. Het is overdag best wel warm voor de tijd van het jaar.
Hij heeft nog niet zn dikke winterdeken op, maar wel een stal en regendeken..
Pff.. super lastig!!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:27

Vraagje! Ik rijd een haflinger die nu ook aldoor al kletsnat na een klein half uurtje. Volgende maand word ze geschoren. Maar wat voor deken moet ik opdoen? Ik heb een oude deken die geloof ik niet echt heel warm is, denk 100 gram, en ik heb laatst een deken van ongeveer 300 gram aangeschaft. Moet ik na het scheren die 300 erop doen, en dan als het echt winter word die andere deken eronder? Ze staat op stal maar komt de hele winter lang 3 a 4 uurtjes buiten.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:32

Ik scheer mijn 8 jarige altijd,ze krijgt zoveel vacht,die is niet meer droog te krijgen.Ze gaat dan onder een 300 grams en daar loopt ze elke dag mee buiten.Ze vind het trouwens heerlijk om geschoren te worden,gaat er echt voor staan.

Mijn vier jarige moet er ook maar aan geloven,die zit ook al dik in het haar,ben ook benieuwd hoe zij reageerd.En ook daar een 300 gr op.Tegen de tijd dat t echt koud wordt hebben ze alweer iets haar en zo komen ze de winter wel door.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:18

laauraax: ik zou idd die 300 gram opleggen als ze volgende maand geschoren wordt, en als het echt vriest dan nog die 100 gram eronder leggen

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:10

@maestroox3: Mijn paard staat ook elke dag buiten en 's nachts binnen, ook in de winter. Wij hebben ook alleen een buitenpiste, maar scheer mijn paard ook. Als je begint en eindigt gewoon een uitrijdeken op en desnoods als het weer heel koud/slecht op reed ik ook nog weleens met deken. Prima te doen en dan ook geen last als je binnen wedstrijd hebt :-)

@ Starbreeze: Soms is het wel fijn om een klein beetje te plannen voordat je gaat scheren omdat je anders echt 4 keer gaat te scheren. Daar heb ik zelf geen problemen mee, maar aangezien mijn paard echt heel erg stout kan worden, zit je daar dan niet zo op te wachten :o

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:31

Dankjewel voor je antwoord WashingtonB! Ben hartstikke benieuwd!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:33

Hier ook nog even n vraagje: mijn paard is 22 en wordt nu sinds de zomer weer 4x pw gereden. Hij zweet gigantisch met rijden. De afgelopen 6 jaren is hij ivm lichtere arbeid niet geschoren. Hij staat snachts op stal en overdag buiten. Ik ga hem sowieso laten scheren, maar ik twijfel of ik alleen een streep moet scheren, een deken moet laten staan of alleen een dekje. Wat raden jullie aan? Na het rijden is hij overal zeiknat, behalve boven op zn kont. Hij komt bij koud weer onder 500 gram met 200 gram hals te staan...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:47

Mijn paard wordt waarschijnlijk in november geschoren.
Hebben alle dekens al in huis om hem te scheren, dus laat t apparaat maar komen :Y)

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:49

19marjo90 schreef:
Hier ook nog even n vraagje: mijn paard is 22 en wordt nu sinds de zomer weer 4x pw gereden. Hij zweet gigantisch met rijden. De afgelopen 6 jaren is hij ivm lichtere arbeid niet geschoren. Hij staat snachts op stal en overdag buiten. Ik ga hem sowieso laten scheren, maar ik twijfel of ik alleen een streep moet scheren, een deken moet laten staan of alleen een dekje. Wat raden jullie aan? Na het rijden is hij overal zeiknat, behalve boven op zn kont. Hij komt bij koud weer onder 500 gram met 200 gram hals te staan...

Zou hem dan liever niet helemaal scheren en inderdaad een dekje ( onder het zadel dus) laten staan?
Dat zou ik denk ik in jouw geval doen.
Doe ik trouwens ook met die van mij... En die staat alleen 's ochtends 4 uur per dag buiten en de rest van de dag binnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:53

Nou dan meld ik me ook: want ook ik weet 't na al die jaren nu niet meer... scheren of niet..?
Heb een Tinker x Fries van nu 9 jaar (vanaf veulen al), en die staat 24/7 hele jaar door in de weide, dus in alle denkbare weersomstandigheden: in de late herfst/winter met een 0 grams regendeken-met-hals op.
Hij had dan al een deel wintervacht aangemaakt, en deed het er altijd prima mee, in al die jaren reed ik hem met intervallen serieuzer (dressuur), dan weer eens tijden niet.
Die 0 grams had hij overigens in herfst/winter periode op omdat hij dan schoon en droog was als ik ging rijden (ik rijd uitsluitend in de ochtenduren, zonder dat werd het een niet poetsbare mnatte modderboel).
Vorig jaar had hij een 200 grams outdoor op in die periode: hij werd toen niet gereden, stond gewoon 24/7 in de weide.

Dit jaar ben ik in april weer actief gaan trainen, dressuur zowel als training voor de TREC. Hij komt nu al weer enigzins in het haar, maar de temperaturen zijn n u nog hier in Drenthe zo mild, dat hij na een dag met zijn 200 grams regendeken-met-hals de andere ochtend als een otter zo bezweet op hals, borst en flanken er onder vandaan kwam... dat kan dus duidelijk niet.

Hij staat nu weer zonder iets, maar daardoor groeit die vacht natuurlijk als een speer aan... en het is zijn leven lang al een makkelijke zweter.... ik weet nu niet meer wat de juiste aanpak is: weer een 0 grams kopen, en als de temperaturen zo onder de 10 graden zakken opgooien?
Maar dan kom ik toch gegarandeerd na het rijden met een kletsnat paard de weide weer op...

Scheren, voor het eerst dit jaar, dat ik en hij redelijk moeiteloos door kunnen blijven trainen?

Maar wat moet er dan op?!?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:54

mijn verzorgpaard gaat as week naar kootwijk en word daar ook weer helemaal geschoren, meestal word hij 2x geschoren. hij staat nu ongeschoren onder een 100 grams deken waarschijnlijk als hij geschoren is onder een 300 grams of 200 als het warm is

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:55

ik heb mijn paard net geschoren, helemaal kaal dit keer en hem een 100 gr. deken op gedaan. Het is hartstikke warm op dit moment.
Hij stond gisteren al te zweten in z;n vrije tijd (24/7 buiten) en vanmorgen vroeg heb ik een rondje gereden, maar hij droop van het zweet en ik heb er het laatste stuk langs gelopen van ellende.

Scheermachine er overheen en tijdens het scheren ging ie al blijer kijken, dat wordt morgenochtend een vlotter ritje!

Mijn paard is een koudbloed, een boscrosspaard, er wordt niet mee getraind, maar hij loopt 3 à 4 x per week een aantal uur door het bos. Om dat voor beide leuk te houden, scheer ik hem de laatste jaren rond deze tijd.
Ik had dit jaar begin sept. al een keer geschoren toen het ineens weer heel warm werd en er kwam net weer 2 vuilniszakken vol haar vanaf.

Ik heb ook nog een dampige Welsh van achter in de 20 staan, die heb ik net even de hals eruit geschoren, scheelt stukken met benauwdheid. (staat 24/7 buiten en doet verder niets meer).
Mijn ezel scheer ik in het voorjaar, omdat ezels pas heel laat verharen en het erg warm kunnen krijgen. Hij knapt er ook altijd geweldig van op!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:55

Bedankt voor je reactie! Daar of naar een dekentje gaat mijn voorkeur ook uit. Wel was ik nog vergeten te melden dat we in de winter misschien niet door kunnen rijden omdat we alleen een buitenbak hebben... Wel rustige ritjes in het bos, dit dan met een fleecedeken op.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:14

Ik rij nooit met dekentjes op, paarden voelen zich het lekkerst tussen +5 en -5 graden, als ie dan ook nog moet werken, waarom zou je dan een deken opdoen met rijden?

Als het echt koud wordt, gaat er een 200 grams deken op, maar zodra er een zadel op gaat, gaat ie bloot

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:41