Dekens dekens dekens dekens...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:33

Onze arabier kan prima tegen kou, maar inderdaad van regen word hij niet beter. Als ik hem zonder dek zou laten zou hij wel voldoende vacht aanmaken (dat heb ik gezien toen ik hem 3 jaar geleden in november kocht), hij is de perfecte imitatie van een IJslander! Maar gezien hij bij ons gewoon fulltime rijpaard is draagt hij een deken.

Ik ben erg blij met de Bucas Smartex dekens, deze hebben een groot temperatuur bereik. Ze zijn wel erg aan de prijs, maar ze gaan lang mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:34

Dees schreef:
In theorie klinkt het allemaal zo mooi, paard natuurlijk in zijn blootje houden.
Maar zodra je ook maar iets met zo'n paard gaat doen waarbij zijn lichaamstemperatuur gaat oplopen (zoals rijden en longeren) ontkomt je er niet aan: dan heeft een paard een deken nodig. Zeker zo'n bloedpaard.
Paarden heel natuurlijk houden in hun blootje kan wel, maar dan alleen bij de juiste omstandigheden en géén arbeid.

Voor dit paard ga je dus dekens nodig hebben.
De juiste (minimale) set bestaat uit:
* fleecedeken/cooler (of wollen zweetdeken, maar die zijn dikker en zwaarder en duurder dus daarom wat uit de gratie)
* regendeken ongevoerd
* regendeken gevoerd met medium vulling
* regendeken gevoerd met heavy vulling

Geen idee wat het beste past bij Arabierenschoudertjes, maar voor kwpn paarden is er eigenlijk maar 1 goed merk en dat is Horseware (Rambo, Rhino, Amigo). Duur maar dubbel en dwars hun geld waard.

Totaal met bovenstaande niet eens. En of je nu 20 jaar in de paarden zit of niet, dit is een mening en geen feit bovenstaande (ik zit al 25 jaar in de paarden dus mij imponeer je er niet meer mee).

Mijn pony (ja een haflinger) staat al sinds jaren zonder deken in de winter.
Ik scheer haar halve hals en borst kaal ivm het zweten, zo kan ze beter de warmte kwijt in het werken.
Ze krijgt nooit een deken op, ook niet bij het uitstappen of als ze heeft gezweet. Gewoon op adem stappen en weer terug zetten. Ziek wordt ze er niet van.

Het belangrijkste is kijken naar je paard. Het ene paard redt het niet zonder dekens en het andere wel. Ga op je eigen gevoel af en kijk vooral goed naar de signalen van je paard.

hutch84

Re: Dekens dekens dekens dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:40

marliesv
laat ik zeggen dat ik het totaal niet met jou manier eens ben hoe jij het doe en het echt zelf zielig vind.
je scheert haar om de warmte kwijt te kunnen en bij vorst bedek je deze koude plaatsen niet?

dus ik doe jou een warme wolle trui aan dikke sokken met schoenen maar stuur je in je onderbroek naar buiten en laat je rennen zweten werken en als je dan op adem ben gooi ik je zo op stal of in de wei..

het minste wat je kan doen is het zweet in de deken laten trekken zodat dat niet meer op de vacht ligt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:43

Marlies V, met je haflinger heb je een héél andere situatie dan TS met haar Arabier-achtige paardje.
Dat je die twee soorten paarden niet met elkaar zou mogen vergelijken kwa houden, zou je met 25 jaar ervaring toch inmiddels wel mogen weten.
Maar je zegt het al zelf: het ene paard redt het niet zonder dekens en het andere wel.
Dus eigenlijk ben je het nog totaal wél met mij eens ook :D

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:00

Mijn ervaring is dat het gewoon afhangt van je paard én je eigen beleving. Je ziet dat mensen die het zelf snel koud hebben, eerder geneigd zijn hun paard volledig in te pakken. :-)

Mijn ruin maakt een enorme vacht (soort shet van 1.80) en mijn merrie wat minder (staat overigens wel veel hoger in het bloed). Toch heeft de merrie het over het algemeen minder snel koud. Maar met een 0 grams waterdicht (horseware of bucas) zit je altijd goed. En bevalt het niet dan zijn ze ook relatief makkelijk voor een goede prijs weer verkocht.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:02

LindyH schreef:
Als paarden het al koud hebben dan is dat 's nachts. Overdag kan bijna niet.

Ga er maar vanuit dat je paard het niet koud gaat hebben. Het enige wat jij moet bepalen is hoe dik je de vacht wil laten worden. Maar dat verschilt per paard, dus dat zal je moeten bekijken.

Ehm, maar 's nachts staan ze beschut met z'n allen in het stro. Overdag staat ze in weer en wind zonder beschutting. Hoezo zou hij het overdag in de stromende regen en hagel niet koud kunnen hebben?

Ik haal een beetje uit al jullie ideeën dat ik voorlopig alleen een zweetdeken neem en zijn vacht laat groeien, maar dat ik als het echt koud wordt, ik wellicht een waterdichte gevoerde deken wil als paard het echt koud krijgt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:07

MarliesV schreef:
Dees schreef:
In theorie klinkt het allemaal zo mooi, paard natuurlijk in zijn blootje houden.
Maar zodra je ook maar iets met zo'n paard gaat doen waarbij zijn lichaamstemperatuur gaat oplopen (zoals rijden en longeren) ontkomt je er niet aan: dan heeft een paard een deken nodig. Zeker zo'n bloedpaard.
Paarden heel natuurlijk houden in hun blootje kan wel, maar dan alleen bij de juiste omstandigheden en géén arbeid.

Voor dit paard ga je dus dekens nodig hebben.
De juiste (minimale) set bestaat uit:
* fleecedeken/cooler (of wollen zweetdeken, maar die zijn dikker en zwaarder en duurder dus daarom wat uit de gratie)
* regendeken ongevoerd
* regendeken gevoerd met medium vulling
* regendeken gevoerd met heavy vulling

d
Geen idee wat het beste past bij Arabierenschoudertjes, maar voor kwpn paarden is er eigenlijk maar 1 goed merk en dat is Horseware (Rambo, Rhino, Amigo). Duur maar dubbel en dwars hun geld waard.

Totaal met bovenstaande niet eens. En of je nu 20 jaar in de paarden zit of niet, dit is een mening en geen feit bovenstaande (ik zit al 25 jaar in de paarden dus mij imponeer je er niet meer mee).

Mijn pony (ja een haflinger) staat al sinds jaren zonder deken in de winter.
Ik scheer haar halve hals en borst kaal ivm het zweten, zo kan ze beter de warmte kwijt in het werken.
Ze krijgt nooit een deken op, ook niet bij het uitstappen of als ze heeft gezweet. Gewoon op adem stappen en weer terug zetten. Ziek wordt ze er niet van.

Het belangrijkste is kijken naar je paard. Het ene paard redt het niet zonder dekens en het andere wel. Ga op je eigen gevoel af en kijk vooral goed naar de signalen van je paard.

zo zou ik het dus absoluut niet doen. als je wil scheren omdat hij zijn warmte niet kwijt kan prima. Geef hem dan ook iets terug omdat te compenseren.
ziek hoeven ze er niet van te worden maar of het zo fijn is om zo in weer en wind te staan is een tweede.

en overdag minder gauw koud dat klopt al helemaal niet want de meeste staan in de nacht beschut en overdag in de volle wind en regen. (de meeste dan. die van mij niet)

Ragdollcat

Het beste is: kijk naar je paard hoe het heeft en handel ernaar.

Als je dagelijks in het zweet rijdt en poetst dan is het wel eerlijk naar het dier toe om de dekens te gaan gebruiken.

Geen 1 paard is zelfde.

Wat ik wel weet: regen en wind bij de lagere temperaturen zijn niet zo fijn, zeker niet als het langdurig is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-09-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

LindyH schreef:
Ik moet bijna elk jaar wel een nieuwe deken kopen omdat ze stuk zijn, dus ik ga niet zo'n dure kopen. Dan liever meerdere goedkope dekens.

Als deze buitendeken kapot is heb je ook al gelijk een probleem want je hebt niks anders liggen.

Dat ligt dan toch meer aan je paard dan aan de deken. Die van mij heeft al 3 jaar dezelfde en gaat volgend jaar ook nog mee.
Ik vind het met dekens juist goedkoop is duurkoop. Heb ze vroeger ook wel gehad, maar de kwaliteit van de buitenkant is vaak minder, gaat dus sneller stuk en vaak ook niet 100% waterdicht.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:11

Ik ben ook afgestapt van goedkope dekens. De pasvorm viel me vaak tegen en ze gaan nog snel kapot ook. De borst van mijn paard werd haarloos door de goedkope borstsluitingen. Ik vind de eerder genoemde dekens van Horseware superfijn: ze kunnen tegen een stootje en ze liggen op mijn paard alsof ze speciaal voor haar gemaakt zijn :) Ik heb wel mazzel gehad dat de 100 en 200 grams deken bij mijn paard zaten toen ik haar kreeg. De regendeken en fleecedeken heb ik er zelf bij gekocht. Wat fleecedekens betreft ben ik overigens niet zo merkvast, maar daar hoeft ze ook geen hele dagen in te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:35

Ik heb mijn eczeemdekens van Rambo en de rest van Amigo, fleece en gevoerde regendeken. En de liner voor onder de rambo. Die dekens liggen hier als een huis. Terwijl ik met andere dekens toch vaak heb dat ze scheef zakken na een rolbeurt. Ook vind ik de stof van andere dekens vaak waardeloos. Je had ze eerst ook altijd met een naad op de rug, wat dus vreselijk gaat lekken, is mijn ervaring.
Voor mijn andere paard heb ik Bucas, dat zijn ook erg fijne dekens, maar voor een brede borst iets minder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:22

Dees, ben het niet met jou eens dat paarden die wel arbeid verrichten niet zonder deken kunnen. Op dat punt ben ik het niet met je eens.
De rest inderdaad wel, per paard is het heel verschillend hoe ze zijn, hoe ze in de vacht zitten en wat ze nodig hebben.

Hutch: En ja ik scheer mijn paard deels maar compenseer dat niet. Het is geen barbiepop of watje en ze kan het zat hebben. Ik scheer vroeg (eind oktober) en daardoor komt voor de echte winter en al weer voldoende haar op om haar zonder deken te laten. Die van mij maakt een vacht aan waar normaal wel 3 paarden mee kunnen warm blijven dus eerlijk, ja juist wel denk ik. Anders zweet ze zelfs zonder arbeid.
Koud heeft ze het niet, ik controleer regelmatig, overdag op de paddock of weide en 's nachts staat ze op stal. Ik heb sinds ik scheer een veel vrolijker en monterder paard dan voordien en dat zegt mij meer dan de prachtige theorieboekjes en de menselijke gevoelens en gedachten die op paarden worden geprojecteerd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:30

Wat ik je kan aanraden is inderdaad een fleece of wollen deken, en daarbij een 50 gram bucas. Daar staan ze goed onder van +15 tot -10 en dan met echt koude dagen kun je kijken of hij het wel of niet red.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:50

weet niet of je er 1 in de buurt hebt maar hier bij de ej lagen kwaliteit dekens oude collectie voor 30 en 50% korting onder andere anky br wheaterbeta stockenmole

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:51

Fleecedekens liggen voor lange tijd vaak niet goed. Dat gaat trekken en schuiven is mijn ervaring. Voor zweetdeken is het prima, voor onderdeken zou ik ze zelf niet gebruiken.

Stapelen met dekens kan, maar dat is toch minder fijn voor een paard. Dan heb je 2 flinke sluitingen op de borst zitten over elkaar heen, en idem voor de buiksingels. Dat zit sneller niet goed lijkt mij, of niet lekker. Met liners (een combi systeem) heb je een simpele onderdeken, zonder bilriemen/buiksingels en met maar 1 platte sluiting op de borst, waardoor je niet rare dingen over elkaar krijgt die kunnen gaan drukken of elkaar in de weg kunnen gaan zitten.

Ik heb een zweetdeken voor mijn paard als ze nat is na het werk, een cooler eventueel daar voor. En qua regendekens heb ik een 0 grammetje (heel dun) voor de echte zomerbuitjes (veel regen, warm weer). Daarna een 0 grams Rhino Wug als het wat kouder wordt. Daarna begin ik met de Irish Turnout (50 gram) waar ik met een onderdekens ga werken (100/200 gram). En dan heb ik voor het echt koudere weer een 300 grams Irish Turnout, waar - indien nodig - ook die 100 of 200 grams onderdekens onder kunnen.
HOpelijk is dat dit jaar genoeg. Vorig jaar heb ik haar sommige dagen vroeg naar binnen moeten halen omdat ze het domweg te koud had onder 500 gram (veel wind en nattigheid - geen schuilmogelijkheden).