Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dees schreef:In theorie klinkt het allemaal zo mooi, paard natuurlijk in zijn blootje houden.
Maar zodra je ook maar iets met zo'n paard gaat doen waarbij zijn lichaamstemperatuur gaat oplopen (zoals rijden en longeren) ontkomt je er niet aan: dan heeft een paard een deken nodig. Zeker zo'n bloedpaard.
Paarden heel natuurlijk houden in hun blootje kan wel, maar dan alleen bij de juiste omstandigheden en géén arbeid.
Voor dit paard ga je dus dekens nodig hebben.
De juiste (minimale) set bestaat uit:
* fleecedeken/cooler (of wollen zweetdeken, maar die zijn dikker en zwaarder en duurder dus daarom wat uit de gratie)
* regendeken ongevoerd
* regendeken gevoerd met medium vulling
* regendeken gevoerd met heavy vulling
Geen idee wat het beste past bij Arabierenschoudertjes, maar voor kwpn paarden is er eigenlijk maar 1 goed merk en dat is Horseware (Rambo, Rhino, Amigo). Duur maar dubbel en dwars hun geld waard.

LindyH schreef:Als paarden het al koud hebben dan is dat 's nachts. Overdag kan bijna niet.
Ga er maar vanuit dat je paard het niet koud gaat hebben. Het enige wat jij moet bepalen is hoe dik je de vacht wil laten worden. Maar dat verschilt per paard, dus dat zal je moeten bekijken.
MarliesV schreef:Dees schreef:In theorie klinkt het allemaal zo mooi, paard natuurlijk in zijn blootje houden.
Maar zodra je ook maar iets met zo'n paard gaat doen waarbij zijn lichaamstemperatuur gaat oplopen (zoals rijden en longeren) ontkomt je er niet aan: dan heeft een paard een deken nodig. Zeker zo'n bloedpaard.
Paarden heel natuurlijk houden in hun blootje kan wel, maar dan alleen bij de juiste omstandigheden en géén arbeid.
Voor dit paard ga je dus dekens nodig hebben.
De juiste (minimale) set bestaat uit:
* fleecedeken/cooler (of wollen zweetdeken, maar die zijn dikker en zwaarder en duurder dus daarom wat uit de gratie)
* regendeken ongevoerd
* regendeken gevoerd met medium vulling
* regendeken gevoerd met heavy vulling
d
Geen idee wat het beste past bij Arabierenschoudertjes, maar voor kwpn paarden is er eigenlijk maar 1 goed merk en dat is Horseware (Rambo, Rhino, Amigo). Duur maar dubbel en dwars hun geld waard.
Totaal met bovenstaande niet eens. En of je nu 20 jaar in de paarden zit of niet, dit is een mening en geen feit bovenstaande (ik zit al 25 jaar in de paarden dus mij imponeer je er niet meer mee).
Mijn pony (ja een haflinger) staat al sinds jaren zonder deken in de winter.
Ik scheer haar halve hals en borst kaal ivm het zweten, zo kan ze beter de warmte kwijt in het werken.
Ze krijgt nooit een deken op, ook niet bij het uitstappen of als ze heeft gezweet. Gewoon op adem stappen en weer terug zetten. Ziek wordt ze er niet van.
Het belangrijkste is kijken naar je paard. Het ene paard redt het niet zonder dekens en het andere wel. Ga op je eigen gevoel af en kijk vooral goed naar de signalen van je paard.
LindyH schreef:Ik moet bijna elk jaar wel een nieuwe deken kopen omdat ze stuk zijn, dus ik ga niet zo'n dure kopen. Dan liever meerdere goedkope dekens.
Als deze buitendeken kapot is heb je ook al gelijk een probleem want je hebt niks anders liggen.
Ik heb wel mazzel gehad dat de 100 en 200 grams deken bij mijn paard zaten toen ik haar kreeg. De regendeken en fleecedeken heb ik er zelf bij gekocht. Wat fleecedekens betreft ben ik overigens niet zo merkvast, maar daar hoeft ze ook geen hele dagen in te lopen.