nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:35

paardjes123 schreef:
Die van mij heeft ook haar regendeken om.

Miekatoen wollendeken lijkt me niet handig, zorg dat je in ieder geval een goede regendeken heb en eventueel als het erg koud is van de winter kan je daar een halsstuk aan doen. Van halsdekens gaan de manen stuk, dus denk dat daarom de meeste dekens dat niet hebben. Onder je regendeken kan je van de winter een onderdeken onder doen, 200 of 300 gram. Je kan ook nog een water dichtte winterdeken erbij kopen

ik heb ook een wolle deken super handig neemt het zweet super snel op en blijft op de deken liggen vind fleece zweetdeken minder fijn dat neemt niet alle vocht of zweet op als de deken nat is en dat is bij wol wel

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:38

Citaat:
ik heb ook een wolle deken super handig neemt het zweet super snel op en blijft op de deken liggen vind fleece zweetdeken minder fijn dat neemt niet alle vocht of zweet op als de deken nat is en dat is bij wol wel

Ik had eigenlijk ook altijd gehoord dat een wollendeken de betere zweetdeken-variant is van een fleecedeken.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:38

ik twijfel ook altijd waar ik nou goed aan doe.
mijn 19 jarige ruin ( is nu al wat schraal) heb ik toch maar een 0 grams regendeken op gedaan, ik wil niet dat hij zijn energie nu gebruikt om warm te blijven, hij is al wat aan de dunne kant en valt in het najaar altijd wat in.
Maar nu is het warmer dan gisteren en schijnt de zon :?

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:39

Ik ga de mijne vandaag ook maar haar regendeken omdoen denk ik zo..

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:41

Die van mij heeft regendeken op 0 gram. Rianne 1807 Ik denk dat je er goed aan doet een dekentje op te doen en regendeken kunnen we voorlopig geloof ik nog wel gebruiken. Je hebt ook een deken van bucas van 100 gram, deze kan lang aan qua temperatuur en daar zweten ze ook minder in, ik heb wel eens het idee dat ze bij een nul gram deken eerder zweten.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 11-09-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:41

Loverubi schreef:
regendichte stal dekens dan krijg je dus gewoon een regen deken en een winter deken. en waarom stal dekens als ze daar niet mee naar buiten kunnen en alleen mee op stal kunnen staan terwijl als je een winterdeken koopt die is water dicht + je hebt ze ook in 200 en 300 grams en zelfs meer gram. dan bespaar je meer geld dan dat je er ook staldekens bij doet?

Dus jij zou gewoon regendichte dekens kopen voor in de stal? Ik dacht dat een staldeken misschien aangenamer was voor het paard omdat een regendicht deken toch stroever is?
En is het voldoende om 200 en 300 gram te kopen? Of moet 100 gram ook? Want dat vind ik precies nergens?
Is er nergens een dekenhandleiding?
En wat zijn de goede/betaalbare merken?

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:44

Miekatoen schreef:
Loverubi schreef:
regendichte stal dekens dan krijg je dus gewoon een regen deken en een winter deken. en waarom stal dekens als ze daar niet mee naar buiten kunnen en alleen mee op stal kunnen staan terwijl als je een winterdeken koopt die is water dicht + je hebt ze ook in 200 en 300 grams en zelfs meer gram. dan bespaar je meer geld dan dat je er ook staldekens bij doet?

Dus jij zou gewoon regendichte dekens kopen voor in de stal? Ik dacht dat een staldeken misschien aangenamer was voor het paard omdat een regendicht deken toch stroever is?
En is het voldoende om 200 en 300 gram te kopen? Of moet 100 gram ook? Want dat vind ik precies nergens?
Is er nergens een dekenhandleiding?
En wat zijn de goede/betaalbare merken?

ik heb zelf ook alleen maar waterdichte dekens.. het handige aan waterdichte dekens komen ipv stal dekens is dat je niet heel de tijd hoeft te wisselen en ze zijn niet altijd stroever dan stal dekens. als je zorgt dat je de goede maat hebt dat is het belangerijkst. je kunt kijken op de site van eppeljack daar zijn meestal wel redelijke geprijsde dekens. 100 gram kun je ook aanschaffen maar ik ga meestal van regendeken met fleece naar 200 gram als het kouder word.
Laatst bijgewerkt door Loverubi op 11-09-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:46

Miekatoen schreef:
Citaat:

Ik had eigenlijk ook altijd gehoord dat een wollendeken de betere zweetdeken-variant is van een fleecedeken.

dat vind ik persoonlijk wel. en als ze op de trailer moeten ofzo dan is het ook nog lekker warm en ze gaan er niet zo snel onder zweten en het plakt niet zo aan het lijf dat vind ik van fleece wel dat t heel erg plakt

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:48

Mijne staat onder een 0 grams. Als het al rond de 10 graden en lager wordt gaat er een dikkere op.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:48

Ga denk ik eind van de maand ook beginnen aan een regen deken :) We willen er toch mee blijven rijden (maar niet heel intensief) en hooguit 200 gram op doen om de ergste wintervacht een beetje tegen te gaan. Scheren is echt een no-go.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:49

Vraagje, laten jullie de regendeken nu op of doen jullie hem af als er een droge dag wordt voorspeld? Normaal ben ik nooit zo vroeg met het opdoen van een deken, omdat ik haar toch scheer. Maar afgelopen winter heeft ze veel last gehad van haar rugspieren en daarom wil ik haar niet zomaar in de regen zetten. Maar ik twijfel nu of ik hem oplaat als er een droge dag wordt voorspeld.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:49

Miekatoen, ik heb zelf een 0 grams deken, eentje met een losse fleecevoering erin en en een 300 grams winterdeken
Dit is voldoende, mocht het extreem koud worden dan heb ik nog een 150 grams onderdeken liggen die ik er dan onder doe.

Ik heb ook altijd waterdichte dekens gekocht, ideaal want stel dat de situatie verandert en je paard gaat overdag meer naar buiten of er valt overwachts een regenbui dan worden je dekens niet zeiknat.

mijn paard staat swinters ook meer binnen dan buiten helaas, maar een paar uur paddock en bij heel slecht weer blijft hij binnen

Ik heb dekens van horze, die hebben een halve hals, vind ik voor mijn paard fijn want die heeft een hoge schoft en kreeg van andere dekens kale plekken op zijn schoft.

Maar dekens van harry horse zijn ook prima en ook betaalbaar

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:50

ik ben even een gevoerde regendeken aan het scoren, wil dat die van mij daar zo snel mogelijk onder komt. is nog erg aan het groeien en daardoor nog wat schraal en onbespierd, dus hij heeft niet echt reserve om zich warm te houden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:51

Dat ligt eraan waarom je een deken gebruikt, wil je dat ze weinig haar krijgt? Ja dan al een deken op. Die van mij staan nu 24/7 met een ongevoerde regendeken op. Tot eergister overdag nog zonder dekens maar tijdens een bui daalt de temp best flink.Dus sinds gister weer 24/7 onder dek. Als t volgende week wel weer 23 graden is gaan ze overdag weer lekker bloot en 's nachts met een zomerdeken.

Staldekens zijn fors goedkoper dan een goede waterdichte winterdeken. Ik combineer ze dus echt bv 100 grams staldekens en dan een goede dure regendeken erover als ze buitenstaan. Die regendeken gebruik ik in de herfst alleen. en zodra t kouder word stop ik er dus een 100 grams staldeken onder. Na vrieskou of scheren een dikkere staldeken en als t echt bar en boos is met de koude combineer ik staldekens met dikke waterdichte winterdekens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:53

Miekatoen schreef:
Hey,

eerste jaar dat ik een paardje heb en ik zie het bos niet meer door de bomen qua dekens.
Normaal staat hij altijd zonder deken in de stal omdat hij manegepaard was en niet geschoren werd.
Ik wil hem wel dekens aandoen dit jaar omdat hij 21 is en ik begrepen had dat zich warm houden veel energie kost voor een (ouder) paard waardoor ze kunnen afvallen. En dat wil ik dus niet.
Ik zie nu echter al de helft van de paarden op de manege met deken opstaan in de stal. Is dit al nodig?
Ik dacht nu gewoon terug zijn zweetdeken op te leggen als ik gereden heb en dit gedurende een half uur tot hij droog is.
Hoe ik het dacht te doen( want ik moet alles nog kopen dus dat is echt een gat in mijn budget):

Ik koop 1 fleece zweetdeken met hals voor na het rijden
1 wollen zweetdeken om op te leggen in het begin ( dus als staldeken).
1 staldeken van 200 gram
1 staldeken van 300 gram.

Heb ik dan voldoende? En waarom hebben de meeste staldekens geen hals? Hebben de paarden daar geen kou? Of is het misschien gewoon comfortabeler voor hen zonder hals?

Sorry voor de vele vragen maar het is echt niet zo duidelijk.
p.s: de dekens waarover ik het heb, zijn echt voor in de stal. Hij gaat enkel buiten als het niet regent.
Maar eventueel kan ik regendichte staldekens kopen voor moest hij toch eens buiten gaan? Of heeft dit helemaal geen nut?

Investeer in 1 goede regendeken met goede pasvorm, kies een merk waarbij je ook onderdekens kunt kopen, dan kan je varieren in de dikte door te wisselen met de onderdekens, is goedkoper en neemt minder ruimte in. Ik had voorheen ook altijd diverse winterdekens van verschillende diktes, kost je een vermogen om ze allemaal weer te laten wassen en waterdicht te maken. De onderdekens was je gewoon zelf thuis in de wasmachine en een dunne regendeken ook.
Komt jouw paard helemaal niet buiten dat je voor staldekens kiest?

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:07

meggiemeg schreef:
Miekatoen schreef:
Hey,

eerste jaar dat ik een paardje heb en ik zie het bos niet meer door de bomen qua dekens.
Normaal staat hij altijd zonder deken in de stal omdat hij manegepaard was en niet geschoren werd.
Ik wil hem wel dekens aandoen dit jaar omdat hij 21 is en ik begrepen had dat zich warm houden veel energie kost voor een (ouder) paard waardoor ze kunnen afvallen. En dat wil ik dus niet.
Ik zie nu echter al de helft van de paarden op de manege met deken opstaan in de stal. Is dit al nodig?
Ik dacht nu gewoon terug zijn zweetdeken op te leggen als ik gereden heb en dit gedurende een half uur tot hij droog is.
Hoe ik het dacht te doen( want ik moet alles nog kopen dus dat is echt een gat in mijn budget):

Ik koop 1 fleece zweetdeken met hals voor na het rijden
1 wollen zweetdeken om op te leggen in het begin ( dus als staldeken).
1 staldeken van 200 gram
1 staldeken van 300 gram.

Heb ik dan voldoende? En waarom hebben de meeste staldekens geen hals? Hebben de paarden daar geen kou? Of is het misschien gewoon comfortabeler voor hen zonder hals?

Sorry voor de vele vragen maar het is echt niet zo duidelijk.
p.s: de dekens waarover ik het heb, zijn echt voor in de stal. Hij gaat enkel buiten als het niet regent.
Maar eventueel kan ik regendichte staldekens kopen voor moest hij toch eens buiten gaan? Of heeft dit helemaal geen nut?

Investeer in 1 goede regendeken met goede pasvorm, kies een merk waarbij je ook onderdekens kunt kopen, dan kan je varieren in de dikte door te wisselen met de onderdekens, is goedkoper en neemt minder ruimte in. Ik had voorheen ook altijd diverse winterdekens van verschillende diktes, kost je een vermogen om ze allemaal weer te laten wassen en waterdicht te maken. De onderdekens was je gewoon zelf thuis in de wasmachine en een dunne regendeken ook.

Is de rambo optimo een goede keuze? Het is me niet duidelijk of je daar ook onderdekens van 200 en 300 gram onder kan kopen?
Vind enkel 100 en 400 gram terug.
Hij komt wel buiten, maar enkel als ik hem buiten zet. Een aantal uren per dag maar als het te koud is niet. Niet ideaal maar hij is al ouder en ik wil niet dat hij vermagert of uitglijdt. Ik laat hem dan liever een uurtje in de piste vrij op zeer slechte dagen.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:13

Die van mij staat ook Al met d'r regendeken op. Ze staat dag en nacht buiten.

Annuh

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:16

Gister me haflinger ook een deken op gedaan, this s'avonds best fris en begint al met haar zetten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:16

Komt jouw paard helemaal niet buiten dat je voor staldekens kiest?[/quote]

Hier kan ik me helemaal in vinden.
Zelf heb ik voor ze allemaal een ongevoerde regendeken van Amigo en een dikke waterdichte winterdeken van Amigo (die laatste zou ik me in jouw geval besparen, omdat jouw paard grotendeels binnen staat in de winter en ze vrij prijzig zijn).
Dan heb ik voor ze allemaal een 100, een 200 en een 300 grams onderdeken van Rambo, die je onder de regendeken klikt.
We hebben gisteren de koukleum geschoren, ocherm, maar die maakt echt waanzinnig veel haar aan en die staat nu onder zo'n 200 gram.
De rest heeft regendeken met 100 gram op, onze paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan staan. enkelen lopen tegen de 20 en ze blijven vrijwel allemaal de hele winter door aan het "werk".

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:17

Femke_K schreef:
Vraagje, laten jullie de regendeken nu op of doen jullie hem af als er een droge dag wordt voorspeld? Normaal ben ik nooit zo vroeg met het opdoen van een deken, omdat ik haar toch scheer. Maar afgelopen winter heeft ze veel last gehad van haar rugspieren en daarom wil ik haar niet zomaar in de regen zetten. Maar ik twijfel nu of ik hem oplaat als er een droge dag wordt voorspeld.

Ik laat het op aangezien de nacht temperaturen laag zijn en ze geen last heeft van de deken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:44

meggiemeg schreef:

miekatoen schreef:
Is de rambo optimo een goede keuze? Het is me niet duidelijk of je daar ook onderdekens van 200 en 300 gram onder kan kopen?
Vind enkel 100 en 400 gram terug.
Hij komt wel buiten, maar enkel als ik hem buiten zet. Een aantal uren per dag maar als het te koud is niet. Niet ideaal maar hij is al ouder en ik wil niet dat hij vermagert of uitglijdt. Ik laat hem dan liever een uurtje in de piste vrij op zeer slechte dagen.

Ik heb de Horseware Liners als onderdeken in combinatie met een Amigo regendeken. Deze onderdeken past erg goed daaronder.
Bij de Paardendrogist zijn ze nu in de aanbieding!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:52

Mijn paard staat nu onder een 0grams regendeken :)

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:57

bij eppeljec 20% korting op alle 0 grams regendekens

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:59

Mijn paard staat al van begin augustus met een regendeken 's nachts (buiten).
Sinds deze week stond ze er overdag ook gewoon mee op, ook in het zonnetje op de weide.
Gisteren moest de DA komen en ze stond gewoon te shaken toen ik ze vast hield en op aanraden
van de DA staat ze 's nachts met 200grams en overdag fleece of 100grams deken.
Ze staat momenteel binnen wegens 'blessure' en ze heeft het niet te warm.
Elk paard is anders he, mijn eet nu al terug zo slecht als ze het koud heeft, dan maar vroeger met
dikkere dekens beginnen en mijn paard is absoluut geen miep maar wil geen levend skelet in de winter hebben omdat ze al haar energie en reserves in het warm houden steekt.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:01

Die van mijn heeft toevallig afgelopen nacht voor het eerst weer binnen gestaan. Vandaag overdag gaat hij wel gewoon lekker naar buiten, zonder deken. Hij staat sinds begin mei al 24/7 buiten dus ik denk dat hij inmiddels genoeg weerstand heeft. Pas als de dagtemperatuur (tenzij het veel regent) naar de 10 graden of lager gaat, krijgt hij een 0 grams deken op.