paard zonder deken in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:02

Ziek worden is een combinatie van verschillende factoren ik denk niet dat ze meteen ziek worden van een keer wat bezweet in de wei staan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:14

Ik verplaats dit topic van MD naar SV.

Hier lopen drie pony's. Twee ervan overwinteren zonder deken, de derde heeft wel een deken op. Die doet het slecht zonder.

suuzepuus

Re: paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:21

Mijn paarden staan ook zonder dekens. Maar mijn kwpn ruin maakte veel te weinig vacht aan. heb het 2 winters geprobeerd maar hij viel enorm af en was niet lekker. de laatste winter dat ik hem had kreeg hij een heerlijke deken op en ging het stukken beter. met sneeuw haalde ik de deken regelmatig af trouwens. dat is zo'n lekker isolatie laag en hij vond het geweldig!! Nu hoop ik weer op 2 dikke beren deze winter

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:42

Aimeetje1 schreef:
Patsab schreef:
Ik wil deze winter ook kijken of mijn paard zonder deken kan, heb nu een weide met veel beschutting en openstaande stallen,staat dus 24/7 buiten en met onbeperkt ruwvoer. Voorheen op andere weide alleen een schuilstal en geen onbeperkt ruwvoer,dat bleek niet genoeg te zijn en had dan ook dekens op voor de warmte. Denk dat het deze winter wel gaat lukken, lijkt me stuk prettiger voor paardlief.

Goed dat je zo bezig bent met het welzijn van je paard. Zo te lezen kan het inderdaad prima dat hij zonder deken gaat deze winter :j

Ik was ook erg geschrokken hoeveel mijn paard was afgevallen afgelopen winter, hij is 1.80 mtr en het was een lange koude winter, mede daardoor een andere plek gezocht, nu heerlijk de ruimte voor de paarden, onbeperkt ruwvoer en grasjes plus veel beschutting dus ik hoop zeker dat ik hem deze winter weer goed op gewicht kan houden!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:47

Heb die van mij net vanochtend voor het eerst dit seizoen z'n regendeken weer opgedaan. Het wordt koud en ik zie haren vliegen als ik borstel.'

Indien ik de winter door rijdt met wedstrijden moet dit wel anders is het niet te doen. En waarschijnlijk moet ik nog minimaal 2 keer scheren om hem kort te houden.

Maar mocht hij in de winter stil komen te staan. Gaat hij gewoon zonder deken een wintervachtje maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:02

2 paarden en 3 pony's staan hier 24/7 buiten. Niet op de wei, maar een paddock die redelijk beschut is. De pony's krijgen sowieso geen deken op en de paarden alleen een regendeken met heel erg slecht weer (combi langdurige regen en wind).

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:40

Mijn paard staat ook zonder deken 's winters. Toen ik haar uit Hongarije heb gehaald stond ze al in haar wintervacht en ook 24/7 buiten. Het was eind oktober en vroor toen al zo'n 10 gr 's nachts. :brr: Maar vreemd genoeg had ze geen wollige vacht maar die ziet er vrij 'normaal' uit. Vorig jaar heeft ze hier de hele winter doorgebracht, en die was ook vrij streng...maar aangezien ze gewend was om in extreme temp buiten te staan zonder deken, heb ik die dus ook niet gebruikt. En weer geen dikke wollige vacht :) Wel ietsje langer dan in de zomer. In mijn profiel staan nog foto's in de sneeuw daar kun je 't zien. Dus met rijden heb ik er ook helemaal geen last van dat ze het snel warm krijgt of lang nat blijft. Wel gebruik ik altijd ff een zweetdeken na het rijden....maar als ze helemaal is afgekoeld gaat die weer af en mag ze de wei op

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:23

De ene van mij staat ook zonder deken in de winter. Ik rij toch niet veel in de winter dus waarom zou ik een deken op doen, ze doet het prima zonder. Die andere heb ik geprobeerd zonder deken maar die had erg last van regen in combinatie met wind (ondanks schuilstal). Met dekens was er niks aan de hand.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:30

Mijn beertje staat ook het hele jaar 24/7 buiten, zonder dekens! Hij heeft vorig jaar toen ik hem net had 2 weken een regendeken opgehad, omdat zijn weerstand wat lager was door de stress van de verhuizing en hij daardoor regenschurft had gekregen. Daarna nooit meer last van gehad dus ook geen deken meer op :)

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:33

het kan prima mits het paard zich zelf warm kan houden .
de meeste kunnen dit of ze moeten ziek of oud zijn dan zou ik wel een deken op doen.
of op stal .
de mijne hebben afgelope winter zonder deken gelopen .
maar dit jaar gaat de deken er wel op ivm rijden .

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:34

die van mij staat al sinds dat hij geboren is (inmiddels 4 jaar geleden) zonder deken. Overdag staat ie altijd buiten en snachts binnen. Hij maakt een ontzettend dikke vacht aan :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:44

pien_2010 schreef:
Wij doen wel dekens op want wij rijden veel en vaak en zonder dekens zo weet ik inmiddels worden ze gauw ziek ongeacht wat we ook deden naderhand inclusief opsluiten in de stal, om dat te voorkomen.

Wat grappig, ik heb juist precies het tegenovergestelde ervaren. Mijn paard werd altijd geschoren en ondanks heel zorgvuldig werken met dekens was het elke winter raak; hoesten. Tot ik besloot niet meer te scheren, paard heeft in de vijf jaar dat ik dat deed nooit meer gehoest! Terwijl ik toch flink doorreed ondanks de dikke vacht. Grappig we dat zo verschillend ervaren. :)

Ik rijd nu een ander paard dat voorheen altijd met deken stond. Die is vorig jaar voor het eerst dekenloos de winter door gegaan. Ging prima, terwijl we met deze ook gewoon doorrijden. Scheelt overigens enorm of je in een buitenbak rijdt of in een binnenbak. Ik vind met een niet geschoren paard s winters de binnenbak wel wat aan de warme kant. In de buitenbak ervaar ik geen problemen.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:03

Ik twijfel of ik mijn pony onder dekens moet zetten dit jaar.... weet niet of mijn vraag hier op zijn plek is maar ik ben wel benieuwd wat bokkers er van vinden? :P

Het is een 20 jarige Welsh, laatste 2 jaar liep hij met dekens van oktober tot april ongeveer. Dit was echter DRAMA; pony is speelbal van de kudde; met name de shetlandpony hing letterlijk met vol gewicht aan zijn deken te hangen..... Gevolg is dat ik zo'n 2 keer per week met tape en lijm aan de gang kon.... en ik woon niet om de hoek van stal, ik kan er niet dagelijks zijn.... Ik vind het geen fijn idee als pony met een scheur in zijn deken staat en zo alsnog nat word door de deken heen (met een dunner wintervachtje vanwege deken).
Ook sluitingen gingen regelmatig stuk trouwens. Zelfs het staartstuk is een keer compleet afgescheurd....!

Hij staat swinters op paddock, met 3 keer per dag ruim hooi. Snachts op stal. Heeft een vrij goede conditie, ik rijd nu zo'n 3 keer per week een halfuurtje tot uur waarin hij weinig zweet.
Stel dat hij zonder deken ontploft tot ''teddybeer'', dan zou ik wat minder intensief kunnen rijden als hij te snel en veel gaat zweten. Ik rijd verder geen wedstrijden en ga ook redelijk vaak op buitenrit. Pony heeft ook een hekel aan water (loopt niet door plassen) dus als de buitenbak is verzopen zou ik sowieso al eerder op buitenrit gaan dan in de bak slalommend om plassen heen.... :')
Heb uiteraard wel zweetdekens.

Nu twijfel ik dus.... probeer ik het zonder... of investeer ik in dekens, lijm, en tape :') voor iets minder vacht.
Mijn gevoel zegt: zonder deken, maar gezien zijn leeftijd vind ik dat ook wel eng.... -O- Hij is wel mooi op gewicht, eerder te dik zelfs.... :=

*oeps, beetje lange vraag geworden :') *

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:36

blingpiggy schreef:
Ik twijfel of ik mijn pony onder dekens moet zetten dit jaar.... weet niet of mijn vraag hier op zijn plek is maar ik ben wel benieuwd wat bokkers er van vinden? :P

Het is een 20 jarige Welsh, laatste 2 jaar liep hij met dekens van oktober tot april ongeveer. Dit was echter DRAMA; pony is speelbal van de kudde; met name de shetlandpony hing letterlijk met vol gewicht aan zijn deken te hangen..... Gevolg is dat ik zo'n 2 keer per week met tape en lijm aan de gang kon.... en ik woon niet om de hoek van stal, ik kan er niet dagelijks zijn.... Ik vind het geen fijn idee als pony met een scheur in zijn deken staat en zo alsnog nat word door de deken heen (met een dunner wintervachtje vanwege deken).
Ook sluitingen gingen regelmatig stuk trouwens. Zelfs het staartstuk is een keer compleet afgescheurd....!

Hij staat swinters op paddock, met 3 keer per dag ruim hooi. Snachts op stal. Heeft een vrij goede conditie, ik rijd nu zo'n 3 keer per week een halfuurtje tot uur waarin hij weinig zweet.
Stel dat hij zonder deken ontploft tot ''teddybeer'', dan zou ik wat minder intensief kunnen rijden als hij te snel en veel gaat zweten. Ik rijd verder geen wedstrijden en ga ook redelijk vaak op buitenrit. Pony heeft ook een hekel aan water (loopt niet door plassen) dus als de buitenbak is verzopen zou ik sowieso al eerder op buitenrit gaan dan in de bak slalommend om plassen heen.... :')
Heb uiteraard wel zweetdekens.

Nu twijfel ik dus.... probeer ik het zonder... of investeer ik in dekens, lijm, en tape :') voor iets minder vacht.
Mijn gevoel zegt: zonder deken, maar gezien zijn leeftijd vind ik dat ook wel eng.... -O- Hij is wel mooi op gewicht, eerder te dik zelfs.... :=

*oeps, beetje lange vraag geworden :') *

Ik zou zeggen; gewoon proberen! Wij hebben een oudje en die wilde we in eerste instantie ook zonder deken zetten, maar die kon niet goed tegen de combinatie wind/regen, dus later hebben wij alsnog dekens op gedaan. 20 is nog niet zo heel oud, zeker als hij nog fit is. En die hekel aan water gaat vanzelf over, die andere van mij stond vroeger te bokken als we in de regen reden en nu staat ze zelf buiten in de stromende regen/hagel :+
Ik zou zeggen, proberen, lukt het niet kun je later altijd nog een deken op doen he.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:44

Ik rij jammer genoeg velen malen te intensief om dekenloos te gaan, heb geen zin om de conditie van het paard te moeten verdubbelen om de standaard trainingen te doen, die warme vacht is niet fijn bij een zware, intensieve en lange training.

Blingpiggy, gewoon zonder deken gaan! Mijne heeft tot haar 22e zonder deken gelopen en mager kon je haar absoluut niet noemen terwijl ze niet eens veel kuil kreeg (stond meer op het grote weiland de kleine grassprietjes weg te pikken).
Ze staat nu voor het 2e jaar onder de dekens om bovenstaande reden, ik wil veel en intensief trainen, dat gaat niet met een teddyvacht.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:51

Blingpiggy ik lees dat je pony 's nachts binnen staat? Ik zou in jouw situatie die deken mooi aflaten!

Mijn pony heeft afgelopen winter ook 24/7 buiten gestaan zonder deken. Zelfs zonder schuilstal. Wel kon ze uit de wind gaan staan. Ze kunnen wel wat hebben hoor. Al ben ik wel heel blij dat ze aankomende winter wel kan schuilen.

Andere twee paarden hebben wel een deken op in de winter, maar dat heeft bij beide een medische oorzaak.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:07

Thanx voor de reacties! :D Ik denk dat ik rustiger slaap als ik het gewoon zonder probeer, en dan misschien maar een sterke deken halen voor als het echt niet blijkt te kunnen.... Fijn om te weten dat er meerdere ''oudjes'' ook gewoon zonder staan! :)
Je leest zoveel deken-topics, waardoor ik al ging twijfelen aan het idee om hem zonder te zetten....

Zal nog ff met instructrice overleggen, als hij nat van de regen op het land staat is lessen niet zo handig, maar heb geen vaste ''verplichting'' tot lessen.
In de zomer staat hij 24/7 buiten, maar rond oktober komen ze in de nachten binnen te staan :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:10

Waarom niet handig? Hier ging stro over de zadelplek om wat te drogen, zadel erop en rijden maar. Als je het paard een uur van te voren binnenhaalt is dat wel (groten)deels droog :)

De rug zal alleen wat stijver worden, maar dat lijkt me niet zo een ramp, in de koude tijden moet je sowieso ook wat langer los rijden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:15

Ik zadel mijn pony inderdaad ook wel eens nat op. Heeft ze nog nooit wat aan over gehouden.
Goed uitstappen is belangrijk. Ik laat haar in de winter na het rijden/lessen even in een stal staan, kan ze meteen wat krachtvoer eten, en dan gewoon terug de wei op :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:17

Niet mijn pony's, maar mijn vroegere verzorgpony's maakte heerlijke wintervachten aan, en gingen zo nu al 10 jaar 24/7 buiten altijd zonder deken. geen probleem. wel met schuilstal natuurlijk :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:20

Ik heb beide paarden 24/7 buiten staan. 1 staat daarvan met deken en 1 dekenloos. De dekenloze heeft hooguit eens een zweetdeken om tijdens het uitstappen en na het werk.

Het bevalt mij prima. De pony heeft een fantastisch mooie vacht en krijgt het absoluut niet koud!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:22

Mijn arabier staat gewoon zonder deken hoor, als hij maar wel kan schuilen.
Kou is niet erg maar langdurige regen is toch wel te zwaar zonder stal/regendek ook voor mijn shet, die uiteraard ook zonder deken staat.
Met zijn wintervacht is prima te rijden, als je niet superintensief rijdt, het is ook een voordeel dat ze het niet snel koud hebben als je buiten rijdt.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:28

Als je in de winter ook wil gaan rijden dan is het wel beter dat het paard een deken op heeft, paard die ik traint heeft nog nooit een staldeken omgehad en als hij bezweet is moet hij opdrogen onder zweetdeken. Dan moet hij ook echt droog zijn als je zweetdeken afdoet want anders gaat hij volgende dag last hebben van hoest.

Dit jaar krijgt hij een staldeken op omdat het vacht vrij dun blijft doordat ik hem ook train, hij staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ik hoop dan ook dat het hoesten dit jaar eruit blijft.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:28

mijn verzorgtrekpaard staat 24/7 buiten( wel een in en uitloopstal ) en in de winter pas ik m,n rijden aan . het is een heerlijke teddybeer in de winter . dus ook hier geen deken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:33

Hier ook paardjes die 24/7 buiten staan met schuilhok. Gaat om 2 shetjes en 2 tinkers. Ik vind die dikke vachten ook erg leuk! Lekker dik en fluffy. Mààr aangezien ons weiland s'winters één en al blub is krijg je dus ontzettend vieze paarden. Vooral mijn Tinker merrie is een echte smeerkees.. Paarden horen altijd wel wat vies te zijn, maar het is niet leuk om 2uur te verliezen aan poetsen. Vaak is de modder ook nog nat en wassen met koud weer is ook niet ideaal. Eén jaar heeft mijn merrie zo rond febr. een 0 grams deken met fleece opgehad. Echt, ik vond het een hele verademing.. Vorig jaar dan weer zonder gedaan, maar ergens mistte ik mijn deken wel.. Daarom overweeg ik serieus om bij mijn merrie terug een deken op te leggen deze winter. Mijn shetlander ruintje van 20jr heeft op dit moment ook zen 0 grams fleece regendekentje aan. Simpelweg omdat hij vd grote paarden de stal vaak niet in mag. (Hij staat helemaal onderaan de rangorde) Ik weet dat shetters taaie beesten zijn, en ze zéker wat kunnen hebben, maar ik ben geruster als hij er eentje op heeft.. Als het niet regent gaat het gewoon af. Nu zijn er hier plannen om een paddock aan te leggen. Ik heb geen idee hoe het is qua viezigheid als er een zandondergrond is? Zand borstel je denk ik wel makkelijker weg en reinigt ook wel (denk ik). Op dit moment de paddock aanleggen is vrijwel onmogelijk, aangezien het dus zo drassig is. Betwijfel zelf of het nog gaat lukken deze winter/herfst.