Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nu hij een deken heeft en ik hem regelmatig insmeer/was met jeukstillende middeltjes gaat het eigenlijk super goed! Heel af en toe een mini wondje op zijn hoofd van het schuren. En ook af en toe een pluk manen in mijn hand, maar ik zou hem voor geen goud ruilen! Hij heeft veel minder last van jeuk! Ik vind het echt reuze meevallen! Annemun schreef:Ik kocht mijn fries, toen 9 jaar, ook met zomerexceem. Had bijna altijd een exceemdeken om en allerlei smeerseltjes kreeg ik erbij. Dat gehannes met die dekens was ik al snel spuugzat en die smeerseltjes vond ik ook maar troep. Door die dekens zag je geen paard meer, zo erg ingepakt stond hij. Ik ben toen gestopt hem brok te voeren (minder suikers) en hij leeft nu voornamelijk op gras, hooi en voordroog. Hij heeft nu al 3 jaar geen deken meer gezien! Zo heel af en toe wilt hij nog wel eens schuren bij zijn manen en staart, maar dat is voornamelijk na het rijden door het zweten. Ik spoel hem dan af met water om het zweet af te spoelen en dat helpt goed. Ik denk dus dat je met juist voeren en geduld een goed resultaat kunt krijgen, althans zo is het bij mijn paard redelijk gelukt. Succes.
)
Annemun schreef:Was het dan wel zomereczeem en geen overgevoeligheid voor suiker? De muggen blijven namelijk steken en die allergie blijft er. Helaas is er nog geen remedie voor gevonden.Ik kocht mijn fries, toen 9 jaar, ook met zomerexceem. Had bijna altijd een exceemdeken om en allerlei smeerseltjes kreeg ik erbij. Dat gehannes met die dekens was ik al snel spuugzat en die smeerseltjes vond ik ook maar troep. Door die dekens zag je geen paard meer, zo erg ingepakt stond hij. Ik ben toen gestopt hem brok te voeren (minder suikers) en hij leeft nu voornamelijk op gras, hooi en voordroog. Hij heeft nu al 3 jaar geen deken meer gezien! Zo heel af en toe wilt hij nog wel eens schuren bij zijn manen en staart, maar dat is voornamelijk na het rijden door het zweten. Ik spoel hem dan af met water om het zweet af te spoelen en dat helpt goed. Ik denk dus dat je met juist voeren en geduld een goed resultaat kunt krijgen, althans zo is het bij mijn paard redelijk gelukt. Succes.
kellykeuhh schreef:Visitor schreef:Het is niet zozeer het eiwit als wel het suiker en zetmeel waar je bij hoefbevangenheid op moet letten, en ik dacht bij eczeem ook. Kijk anders eens hier [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4
Correct! Ik had me even vergist! Het eiwit kan jeuk met zich mee brengen, maar idd, suiker en zetmeel zijn de boosdoeners bij hoefbevangenheidGelukkig zit dit ook amper in het voer dat ik voeder.
Moonlight17 schreef:Ik zou zelf persoonlijk niet voor een eczemer gaan, vindt het niks dat een paard constant jeuk zou hebben en niet zou mogen krabben. Zou ik zelf vreselijk vinden al weet ik dat je een paard niet met een mens mag vergelijken. Zijn zat andere leuke paardjes te koop momenteel dus zou zeker nog verder zoeken voordat je je aan een paardje vastklampt.
evelien13 schreef:Ik ken ook een pony met zomereczeem en die heeft een deken maar zodra die deken af is begint tie weer enorm erg te schuren, en dan is ze niet meer te stoppen.
Ze is ook een paar keer bijna omgevallen in de stal en dan is het niet fijn om naast haar te staan en ze maakt de staldeuren helemaal kapot!
Wat moet ik doen?
De staart kan je een beetje zien, maar niet onoverkomelijk vanaf de foto. Zeker als het dier niet onder een deken staat en 1 maal deze maand is verzorgd. Misschien doet een verbetering in conditie ook nog wel veel en zoals je noemde een wormenkuur. Misschien als haar algehele conditie verbetert het allemaal nog meer mee valt.
nu heeft ze bijna geen manen meer over en ze waren zo mooi zie profiel onder Chey. Dus ja moeilijk te zeggen wat je moet doen. Heb het van een kennis ook gehoord dat haar paard ook deze zomer ineens last heeft gekregen. Wij houden onze paarden 24/7 buiten staan zomers in de wei en winters in de paddock met voldoende hooi. biks krijgen ze niet of ander krachtvoer. Ik woon aan de kust btw. wel dit is mijn verhaal ik denk dat elk paard het kan krijgen helaas