Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:38

Wij laten de dekens ook op. Misschien dat we ze overdag binnen laten. De stal staat in de schaduw en daardoor blijft het daar lekker koel. Ons weiland heeft een klein hoekje schaduw, maar onze paarden gaan gewoon pal in de zo'n staan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:39

Ik of beter gezegd mijn paard heeft geen keuze. Ze heeft 2 kale plekken op haar rug, zonder deken/vliegendeken verbrand ze levend daar. Zonnebrand is ook geen optie, dan moet ik alsnog elk uur smeren en er moet ook nog gewoon gewerkt worden. Binnen is het warmer dan buiten, verder weinig opties.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:39

Iemand die ik kon had haar paarden gestreept met een mengsel van meel en water.
Ze zei dat het voor 65% hielp.

Wie weet helpt het voor jou ook wel?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 23:40

Heb zilverkleurige bucassen, dus uv werend. Op stal geen optie overdag, daar staat de zon pal op de lichtplaten. De bomen en struiken rondom de wei geven iets een strookje schaduw tot 12.00 en vanaf een uur of 16 komt er weer schaduw bij de zijkant van de wei. Dus als de zon het hoogst staat is er geen schaduw.
Twijfel omdat het 30+ wordt, dus wel/geen deken als er geen schaduw is s middags.

Er zullen massa's paarden zonder schaduw in het land staan....er is nog niks wettelijk bepaald mbt schaduw/beschutting....

Mooi idee die matten trouwens, je hebt me op een idee gebracht. Als ik ze zo plaats bij bomen kan ik voor overdag wel schaduw creëren.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:40

afspuiten en buiten in de zon zetten is echt een no go, dan kun je beter niets doen.. het water warmt je paard namelijk nog sneller op, en is er nog een kans op verbranden ook nog..
dan beter zorgen voor genoeg water, en verder niets..

ik zie dat de paarden bij ons, allemaal kop aan kont gaan staan, en bij elkaar de beesten uit de ogen meppen met de staart.. verder rollen ze af en toe in de blubber... wij maken modderpoelen bij de drinkbakken door ze over te laten lopen...
in de avond als ze zon weg is, rond half 10, spuit ik de paarden af, dan zijn ze lekker afgekoeld voor de nacht..

NiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:42

Wij hebben gelukkig in onze weide zo een hokje waar er schaduw is maar toch voldoende verluchting. en niet te warm.

I

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:44

Ik heb een vliegendeken die uw stralen verweerd dus onder de deken blijft het ontzettend koel .. Misschien is dit een optie?

Anya

Re: Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:46

Bij ons gaan ze dus wel naar binnen .. normaal staan ze dag en nacht buiten in de zomer. Maar op het heetst van de dag is er geen schaduw van de bomen. Dan is het koeler in de stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:47

Ik zet ze na het afspuiten ook niet buiten. Ik spuit ze af en ze zullen nog een tijd op stal staan tot de ergste hitte weg is. Of ga aan de schauw kant wandelen. Dat is op steen.

Vanavond zette ik ze in een paddock die tot de helft lekker schaduw heeft. Ik blij dat ze die paddock met meeste schaduw hadden...........gingen ze volop in het zonnetje staan.
Wel lekker was het dat de grond nog vochtig was.

Overigens stond de shet op stal achterin het donkere deel en stond de d-pony met z'n kop naar buiten, volop in het zonnetje.

Heb nog 2 andere paarden buiten gezet die zonder deken wel iets stonden te zweten. Maar het bleef nog een beste tijd warm en weinig schaduw, dus je moet kiezen of delen. Ze vinden dan rollen in een vochtige paddock wel lekker.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 07:45

Welke bomen groeien snel uit de NL bossen en zijn niet giftig? Moet voor komende zomers toch wat verzinnen. Of ik moet weer een loopstal zien te maken, een verplaatsbare schuilplaats oid.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:33

Hier blijft de uv werende deken met hals ook liggen. Toen ik de deken gisteravond even afhaalde voor een poetsbeurt was ze relatief koel op haar rug maar nog klammig tussen haar achterbenen. Ze stond zonder deken behoorlijk onrustig met al die vliegen en zodra de deken er weer op lag ging ze meteen op rust staan. Vanmiddag ben ik toevallig wel in de gelegenheid om haar even binnen te zetten maar dat was gisteren ook niet het geval. Ook geen schaduw in de wei. (Ze gaan wel altijd op het kleine stukje staan waar zand ligt....)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:40

Hier ook UV-werende dekens.
Paarden hebben zoveel geniet van de vliegendekens, zonder worden ze echt gek.
Hier kunnen ze wel op stal en is er voldoende schaduw te vinden.

Paarden op de manege staan overdag op stal en pas in de nacht zonder deken op de weide.
De stal is warm, maar minder erg dan in een hele dag in de blakke zon.

Ik zet mijn paarden geen uren in deze zon zonder enige schaduw... kan nooit gezond zijn.

Zou toch voor een schuilstal oid opteren.. 4 palen en een afdak en je paarden hebben toch iets ofwat bescherming.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:43

Ook mijn fries loopt met een vliegendeken, de Buzz of Zebra.
Lijkt me veel minder warm dan zonder deken, aangezien mijn paard zwart is.
Ze zweet verder ook niet onder de deken en kiest er zelf voor de hele dag in de zon te lopen.
Ze hebben een inloopstal met afdak voor schaduw.

Ik spoel haar wel regelmatig af, dat vind ze wel lekker, maar niet dagelijks

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:46

Na een hitteshock met vliegendeken(paar weken terug) durf ik niet meer,
die van mij gaat dus vanomorgen naar binnen en vanavond pas weer naar buiten.
gebeurde me 1 keer maar nooit meer!!!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:03

Ik zit in twijfel of ik ze vanmiddag buiten laat... Heb ik de afgelopen weken wel gedaan.
De helft van de wei is in de schaduw, maar toch staan ze merendeels in de zon.
Zwarte shet heeft een vliegendeken op en e pony vosje alleen een masker.
ik heb een open stal en ze staan bij elkaar in, heb t idee dat het daar warmer is als in de wei.
Wat zal ik doen?

Afspuiten is een optie, maar vergroot je daarmee de kans op dazen niet??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:13

Hier is het op stal ook warm, maar toch zet ik ze binnen. Ehhhh ze willen zelfs naar binnen. Zo tegen 10 uur gaan de spandoeken omhoog met teksten ala "wij willen nu naar binnen" :D :+
Binnen mag het dan wel warm zijn, maar weinig vliegen en al helemaal geen dazen. Ik zorg dat de stal zo donker mogelijk is, en af en toe spuit ik met water de vloer nat. Dat geeft ook verkoeling, en dat beetje water is zo weer verdampt dus dan maar even een natte stalgang.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:16

heeft nu een vliegendeken op, haal haar vanmiddag binnen en zet haar dan snachts de wei in als ze dat wil :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:16

Hij is nu af, maar het liefst zou ik hem op doen, die vliegen zijn gewoon zo irritant, het is dan veel fijner als hij dan op is.
Je kan het vliegendeken ook eerst afspuiten met water en dan opdoen.
We hebben hierzo trouwens de schaapskooi opengezet, dan kunnen ze daar in om in de schaduw te staan, voor de rest is hier in de wei ook niet veel schaduw namelijk.

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:22

Ik heb de vliegendeken op, ze heeft op de weide op een aantal plekken schaduw. Mijn merrie gaat rond een uur of 12 op stal en vanavond/vannacht weer naar buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:25

Trailer in de wei zetten voor de schaduw= is de snelste, hoogste en meest verplaatsbare oplossing die ik kan bedenken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:27

Bravura, je kunt lange dikke wilgentakken planten in november, daar groeit volgend jaar al een bosje takken uit de bovenkant. Gratis en veilig! Maar zorg dat er wel een stroomdraadje langskomt anders eten ze de boom weer kaal.
Ik laat de eczeemdeken uiteraard op, ze heeft ook nog Deet en Butox erbij gekregen. Staat ze een stukje rustiger door.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:28

waar zouden jullie een wit paard mee insmeren, ja met zwart, maar wat voor spul precies?
ons witte paard heeft de meeste bulten, ze heeft er wel het minste last van en ze kunnen hier zelf in de schaduw staan, dat scheelt ook een heel stuk.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:30

Mijn paarden zet ik vandaag binnen ... met dekens en dazenspray worden ze nog gek en op stal is het misschien net zo warm maar ze staan wel UIT die brandende zon ... lekker de hele dag zorgen voor koel en vers water en ze redden het wel hoor :-)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:30

Dekens zijn er hier af, ze kunnen in de inloopstal als ze willen, paarden nat terug in de wei zetten is geen goed idee omdat ze het dan juist nog warmer krijgen dus na het afspuiten goed droogwrijven...Ondanks schaduw staan ze hier ook in de volle zon {:} :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:31

Hier ook met vliegendeken op, zonder schaduw helaas. Ik heb het idee dat ze er cooler onder is, dan zonder deken. Iig hoever dat mogelijk is, want met deze achterlijke temperaturen zweet ze er wel onder. Maar met de vliegbeesten is het niet te doen.

Mijn shetlander heeft ook een dekentje op, die blijft ook op, maar shetlief gaat overdag naar binnen als het zo achterlijk heet is. Die lag vorig jaar opeens voor pampes en met hoge koorts in het land toen het zo warm was, en dat laat ik niet nog eens gebeuren. Mijn grote lijkt er minder last van te hebben. Die blijft met deken op, in het land.

Echter, als ik de tijd heb zoals vanmiddag, ga ik met zulke dagen er wel overdag heen, zet ik haar even onder de spuit en zet ik haar een tijdje ook op stal.