Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:20

over winterdekens kan ik niet veel zinnigs zeggen, wel over wennen aan dekens.
Mijn merrie (haflinger) heeft altijd zonder deken gestaan.
In april verhuisd naar een nieuwe stal en paard begon te schuren dus een Rambo sweet itch hoody gekocht.
In het begin kreeg ze er kale plekken van (van de deken). Ik dacht niet dat het aan de pasvorm lag. De plekken heb ik steeds bijgehouden met uiercreme. Nu zijn de haren volledig terug gegroeid en zie je er niks meer aan (word ook niet meer gesmeerd). Het paard moest niet wennen aan de deken, maar haar lijf wel.

Siers83

Re: Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:44

Ik ga mijn haf deze winter ook voor het eerst volledig in dekens zetten, voorheen weleens een gevoerd regendekentje opgedaan maar na mooie dagen niet meer. Ze is nu 19 en verjaarde dit jaar erg slecht. Ze begon in Feb en was in Juni pas klaar. Na ongeveer 2 weken begon ze dr zomervacht al wat te verliezen. Dus ga het toch ook maar doen. Ik ga straks in Sept beginnen met een regendeken snachts. Daarna voor de koudere nachten een gevoerde regendeken en overdag niks of de ongevoerde. Daarna als het echt heel koud word krijgt ze een 200 gr op. Hoop dat het genoeg is om de winter door te komen. Ze staat overigen 24/7 buiten met een schuilhokje en krijgt dan ook genoeg hooi verdeeld over 2 voerbeurten per dag. Het is overigens niet zo dat ze een kouwkleum is, ze maakt eerder te veel vacht aan. Na een staprondje is ze hartje winter als zeiknat en niet meer droog te krijgen. Dus ik doe het eigenlijk om de vacht in toom te houden. Lijkt me prima zo toch???

CP5

Re: Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 18:39

Paard word inderdaad elk jaar gecontroleerd op het gebit en wanneer nodig vaker. Heeft een uitstekend gebit en eet zonder te knoeien, ook harde dingen.
Onbeperkt hooi heeft ze al 2 jaar, en daar doet ze het ook wel goed op!

Reden van de deken is eigenlijk niet eens omdat ik het zelf makkelijk zou vinden voor poetsen of zo.
Ik denk dat een (oud) paard best veel energie moet steken om zichzelf warm te houden en wil haar daar een handje bij helpen.
In de zomer staat ze in volle weides, maar in de winter is het meeste gras wat zij graag eet alweer weg.
Maar dan nog staat ze in de weides waar het meeste in staat. Alleen het probleem is dat het gewicht niet blijft wat ze nu heeft. Waar wel meer paarden mee zullen kampen neem ik aan?

Ik heb een proefverpakking gekregen van Havens, appelmuesli. Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Ze vind het érg lekker maar worden paarden in de praktijk hier ook wat voller van?

Slobber krijg ik er met geen mogelijkheid in, en alle andere broksoorten die nat worden aangemaakt ook niet..

liekje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:32

Hoi.
Ik heb ook even een deken vraag..
Mijn paard is 20jaar en heeft een 200gram deken op nouw zijn zijn haren van de hals net zo lang als die op zijn rug onder de deken..
Wat is wijsheid ?? Er een deken onder doen zo dat hij het warmer krijgt? ?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:47

Wiz schreef:
Bucas Power Turnout Extra Classic!

Heb ik ook voor mijn paardje, ideaal! Geen gezeur met dekens wisselen, en aantal grams. En een hele sterke stof. Hij is behoorlijk prijzig, maar als je gaat vergelijken ben je voordeliger uit dan verschillende dekens aanschaffen. Het is een deken voor weersomstandigheden tussen -25gr en +13gr.

die zet ik op me verlanglijstje. Ideaal. geen gekloot met andere dekens