Het samenstellen van een "dekenpakket"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:19

Je hebt wel geld over met alles Rambo! Ik vond het altijd te duur, ik heb een sloper gehad die de duurste deken nog kapot kreeg en dan ben je er ziek van als je dure deken in stukken is.

Ik heb gemerkt dat elk paard zijn eigen pasvorm heeft en bij de ene past Rambo super en bij de andere eigen merk EJ. (ik had een paard die alleen Rhino pastte, maar die zitten voor geen meter bij mijn huidige paard, die past weer eigen merk EJ, vind mijn bankrekening ook fijn). Belangrijk is dus te weten welke dekens goed vallen bij je paard.

Ik heb liggen (in de loop der jaren opgebouwd)
2x 300-400 grams winter dekens
2x 100-200 grams tussen dekens
2x regendek
1x dikke fleece zweetdek
1x dunne fleece zweetdek.

In de praktijk heeft hij een paar weken regendek op, dan 1 of 2 weken tussendek en gedurende de winter zijn winterdek, in het voorjaar bouw ik meestal hetzelfde tempo weer af. Ik heb een warmbloed die mooi dun in zijn vacht blijft en ik hoef nooit dubbele dekens op te doen of met onderdekens te werken. Ik heb twee dekken zodat ik in geval van nood een reserve heb. De reserve is of een oude deken die nog net mee kan, of een nieuwe gekochte met korting in de uitverkoop (zo rond maart april zijn winterdekens met kortingen te koop, dan sla ik mijn slag).

Een laatste tip, gooi nooit een fleece als liner of onderdeken op je paard, het trekt naar achteren en zit voor geen meter, ook niet voor tijdelijk (een uurtje kan wel, maar langer zou ik niet doen). Is echt niet fijn voor je paard.
Ik heb een dikke fleece voor in de winter en een dunne voor de rest van het jaar.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:37

Tjah...ik word ook ziek van goedkope dekens die bijna uit elkaar vallen als je er naar kijkt :-) :-) :-). Mijn paard is gelukkig geen sloper...dat scheelt.

Ter duidelijkheid, ik heb niks tegen op goedkopere merken/dekens :-). Uit eerdere (persoonlijke) evaringen blijkt goedkoop vaak toch duurkoop te worden.

ingvdh

Re: Het samenstellen van een "dekenpakket"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:04

hihi, mijn fijste deken is een EJ van 40 euro, maar dat is idd per paard verschillend.

als jouw paard breed van voren is qua boeg dan zullen de horsewaredekens goed passen, evenals WB. Is hij smal van voren kan je gaan voor bucas of eigen merk dekens.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:25

Die van mij was erg smal, maar horseware paste perfect :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:34

Hier Bucas bij brede schouders.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 01:05

Mijn Welsh is nu nog niet zo vol, maar dat gaat vast en zeker komen. Dat laat ik ook meespelen in mijn keuze idd.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:26

ik heb verschillende merken maar ben vooral fan van Rhino en rambo.
Zijn wel dure dekens maar gaan veel langer mee en ademen ook goed.
Wat belangrijk is vooral is dat je als je er dekens onder wilt doen dat deze niet langer zijn dan de bovenste (regendeken) want dan worden ze nat en vies. Een deken met een goedaansluitende hals of een halsstuk erop is het handigste als bovendeken. Anders regend het in en als je er dan veel dekens onder hebt worden die allemaal nat en krijgt je paard het koud.
Ik gebruik ook nooit onderdekens met een glad/glibber stofje want dan blijven ze niet goed liggen.
Ik heb nu een onderdeken hengstendeken met buikflap van kavalkade en die is ook heel fijn als onderdeken want heeft geen voorgespen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:50

Ja tuurlijk...de voorgespen, net als de buikgespen. Het zal geen "pak ijzerwerk" moeten worden voor en onder, dat zal ik ook in de gaten moeten houden...

Thnx! :-)

Zou dat trouwens passen? Een grotere maat liner onder de Sweet itch? Ik heb het dan over één maat groter. Iemand daar ervaring mee mss?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 18:23

Yow!... Vandaag de eerste dekens binnen gekregen. De GP Helix voor de zomer en de GP Fleece voor de winter, wat een kwalitatief mooie dekens zeg!

Vraagje voor de lezers; tot hoe ver loopt de zweetdeken bij jou paard/pony door? Tot net over de staart of valt deze er een 10cm overheen. En bij welke van de twee spreek je van een goede ruglengte/maat?