Te warm om paarden door te trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:30

Renske1987 schreef:
tine10 schreef:
Ik train ook gewoon door, eventueel wel iets aangepast. Paarden staan hier niet te zweten terwijl ze niets doen. Staan gewoon lekker in de zon (terwijl ze in de schaduw kunnen staan). Mooie tips van Ibbel!

Ik denk dat veel mensen juist veel te voorzichtig zijn. Je moet natuurlijk wel je verstand gebruiken, maar ze zijn niet van suiker hoor.

Mee eens! Dan zouden mensen in warme landen nooit meer op hun paard kunnen zitten.

Het is wel ineens 10 graden warmer dan gisteren. Ik denk toch wel dat paarden toch ook wat tijd nodig hebben om te wennen. Enfin, jullie moeten het weten maar ik heb zelf geen zin om een lange broek aan te trekken haha. Het is ook maar voor 2 dagen uiteraard. Het blijft ook zelden zo warm hier en in het zuiden is dit toch een heel andere soort warmte.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:33

Daenerys schreef:
Ibbel schreef:
En voorzichtig zijn met laten drinken? Dat is een fabeltje. Dan zou er geen endurancepaard meer aan de finish komen. Laat je paard alsjeblieft gewoon drinken als-ie warm is. Dat koelt van binnenuit, kan geen koelen van buitenaf tegenop.

Maar toch geen koud water uit de kraan?

Waarom niet? Tegen de tijd dat dat binnen is, is het allang 20 graden of warmer hoor. Je wilt toch dat je paard afkoelt? Wat doe jijzelf als je hebt hardgelopen en bezweet thuis komt? Toch lekker een glas ijskoud water uit de kraan drinken? Of niet soms?

Caatje87

Re: Te warm om paarden door te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:36

Dana82: ja daar heb je ook wel gelijk in. Daarom zei ik ook dat je wel rekening moet houden met je paard zich voelt. Ik zou hem ook niet helemaal pompend en bezweet willen maken. Maar ik denk dat ik straks even het bos in ga en gisteren heb ik gewoon gesprongen met hem (in totaal 30 minuten gereden) ging prima.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:39

Ibbel; Op die manier had ik het eigelijk nooit bekeken. Niet dat ik mijn paard geen water geef hoor, maar ik ben wel altijd huiverig geweest met ijskoud water zo uit de kraan.

Bedankt voor de opheldering :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:43

Hier vandaag geen training maar gaan gewoon lekker rustig vanavond een stap ritje maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:46

Daenerys schreef:
Ibbel; Op die manier had ik het eigelijk nooit bekeken. Niet dat ik mijn paard geen water geef hoor, maar ik ben wel altijd huiverig geweest met ijskoud water zo uit de kraan.

Bedankt voor de opheldering :)

Is hetzelfde als mensen zich afvragen als de paarden bevroren gras eten... Tegen de tijd dat ze het doorslikken is het geen ijssprietje meer.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:56

RT-P >> SV

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:17

Ik ga erg met ibbel mee. Als je wil rijden, dan is verkoeling voor het rijden op de hals echt een enorme uitkomst.
Ik vlecht manen altijd even in als ik ga rijden. Gewoon een paar werk-vlechten, maar zo'n dikke klos manen is mega warm.

Daarna eerst even rollen en daarna onder de lauwe kraan en daar mag ze van mij altijd even mee spelen. Paar slokjes en ze wil d'r altijd even mee gooien (en dan ben ik ook meteen verfrist). Daarna op naar wat nat hooi en een waterbak.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:14

Wat in Nederland zo lastig is, is dat de verschillen vaak zo enorm zijn. Je hebt een aantal hele warme dagen, dan weer koel.
Met twee van die hete dagen heb ik geen moeite om mijn pony vrij te geven. Is niks mis mee.
Of in de avond een buitenritje. Zelf heb ik ook geen zin om te gaan rennen, dus doe lekker rustig aan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:15

Ik train gewoon midden op de dag, als t wedstrijd is met zulk weer zou die toch ook gewoon moeten lopen, en hij kan wel iets hebben.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:18

Met dit weer rij ik of heel vroeg (als het weekend is, lukt niet met school) of in de avond.
Vandaag had pony gewoon een dagje vrij, want ik haalde hem druipend van het zweet van de wei af. Dus die heb ik alleen maar afgespoten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:20

Paardlief heeft lekker 3 dagen vrij :) ik moet er zelf nu ook niet aan denken....donderdag mag ie weer!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:22

Ik rij gewoon even 2 dagen niet... Ikvind het zelf ook niet lekker om met 33 graden in paardrijbroek te zitten en zwarte laarzen. Marijke gaat nu al uit zich zelf op stal staan in de schaduw omdat ze het warm heeft en zweet zo ook al in de wei. Waarom zou ik haar dan gaan pesten door op haar te gaan rijden. Honden mogen met dit weer ook al niet te ver wandelen of met de fiets wandelen... Morgen zou ik les hebben maar heb maar afgezegd..

joossws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:24

Het minst warme moment van de dag.
En niet zo lang

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:24

Staptraining?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:26

Ik trainde mijn paard in alle weersomstandigheden door (endurance), dus ook met warme zomerdagen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:28

Deze twee dagen heeft paardlief echt wel rust. Ze staat te zweten op het land ga ik niet rijden. Misschien morgen een wandeling door het bos (ik ernaast) en daarvoor en erna benen afspuiten en kont maar meer niet. Ze liep van de week ook niet zuiver dus extra rust is niet erg, staat toch hele dag op het land :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:35

Sorry, de vergelijking met honden gaat niet op. Honden kunnen namelijk niet zweten.
Zij raken hun hitte alleen maar kwijt via hijgen/tong en via de voetzooltjes.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:46

ok je hebt gelijk maar ze zweet nu al in het weiland.Ik ga niet rijden waarom zou ik mijzelf en haar pesten donderdag word het koeler en ze kan echt wel 2 dagen stil staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:23

mijn paard mag met warme dagen op de wei, ik rij dan niet
mijn paard heeft vernauwde bloedvaten in het hoofd en krijgt dan hoofdpijn
en ik kan zelf ook niet goed tegen deze warmte

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:38

Mijn paard heeft het nogal snel warm dus ik doe haar geen plezier met een lange training
op zo'n warme dag als vandaag. Ik heb 20 minuutjes gelongeerd met bijzet en dat
ging prima :) Daarna heb ik haar lekker afgespoeld.

Morgen heeft ze vrij, maar dat is meer toeval. Ze krijgt altijd 1 dag vrij
en woensdag komt deze week het beste uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:42

Ik train in principe ook gewoon door. Pas wel de intensiteit wat aan de warmte aan en stap wat meer dan ik normaal zou doen.
Op vrije dagen of als ik laat moet beginnen(horeca) werk ik 's ochtends met de paarden, ook omdat ik zelf snel last heb van de warmte. Maar als ik moet werken, dan train ik ook midden op de dag.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:48

Ik zal ook niet gauw op het midden van de dag gaan rijden. Maar soms kan je niet anders,wat mij wel verbaast is dat niemand het heeft over electrolyten toevoegen aan het water en/of voer. Je wilt niet weten hoeveel een paard zweet op zo'n dag en dan zeker als ze ook nog intensief gereden worden. Dan is alleen afkoelen niet genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:50

Voor mij is het echt afhankelijk van de soort warmte... Een dag als vandaag, wel warm, maar een lage luchtvochtigheid, betekent dus gewoon rijden. Echter wel met een aangepast programma en het liefst 's ochtends vroeg. Een dag zoals morgen voorspeld is, warm, maar met een hoge luchtvochtigheid, betekent een vrije dag :). Op die dagen doe ik zelf graag zo min mogelijk, dus paardlief hoeft dan ook niks te doen.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:51

Momenteel even zelf geen paard te trainen, maar zeker dat ze 2 dgn vrij hadden, ik kan er zelf totaal niet tegen en ik denk niet dat ze het op stal grappig vinden als ik om 6 uur aankom.. Daarbij mijn gepensioneerde fries hoefte ik niet voor 10.00 te trainen, hij had altijd een ochtendhumeur haha