onweer waar veiliger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donderwolkje

Re: onweer waar veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:57

Waarom geen stroom op de omheining?
Wij hebben een hengst buiten staan die sowieso buiten blijft, dus stroom gaat niet van het draad af...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:01

Toch liever buiten. Paarden kunnen dan nog altijd weg. Mijn grootste nachtmerrie is toch wel dat de stallen in de fik gaan met paarden erin. Daarnaast staan ze in de zomer 24/7 buiten en om ze dan alleen voor de onweer binnen te halen zorgt denk ik voor meer onrust dan als ze gewoon als normaal buiten blijven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:03

Buiten, hier geen bliksum afleider op stal.
Tevens 1 van de 2 een stalen container als stal en nee, niet geschikt als kooi van F., want staat op de grond, dus in container in mijn ogen meer risico dan in de wei.

Ze staan dus in de wei.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:07

Ik denk toch liever buiten! Als er iets gebeurt kan het paard wegrennen. Want als het paard in ene stal staat. Zou et waarschijnlijk wát er ook gebeurt in de stal blijven. Of terug rennen. Aangezien een stal voor paarden als "veilig" word beschouwen. Hier krijgen ze namelijk eten, hier slapen ze, hier komen ze tot rust. Etc. EN buiten zijn allerlei "gevaarlijke" dingen. Maarja, ik dnek dat het licht aan de situatie die er bij jou is. Of bij jou op stal. Staane r veel hogere dingen dan het paard zelf. Liever in de wei. Is het open "veld"Dan in de stal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:10

Hier staan ze gewoon buiten en dat blijft zo, er is ook niet echt een binnen. Maar ach, de hoogspanningsleidingen lopen vrij kort langs de wei af, dus ik denk niet dat de bliksem gauw in de wei of de paarden in zal slaan :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:11

Sorry dat ik het hier plaats maar vind het niet nodig een heel leuk topic te maken voor mijn vraag

Mijn paard staat dag en nacht buiten nu maar het is best een open wei maar nast de wei zitten kassen ( er echt naast zit alleen slootje tussen ) maar is het veilig om hem buiten te laten staan

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:13

esmee_2001 schreef:
Sorry dat ik het hier plaats maar vind het niet nodig een heel leuk topic te maken voor mijn vraag

Mijn paard staat dag en nacht buiten nu maar het is best een open wei maar nast de wei zitten kassen ( er echt naast zit alleen slootje tussen ) maar is het veilig om hem buiten te laten staan

Ja, het lijkt me best wel vielig. Er zijn kassen zoals je aangeeft. Die zullen wel een bliksemafleider hebben. En anders zijn dei toch hoger. Het slootje zal denk ik niet zo heel veel uitmaken.
En weetje, als het gebeurt kan je er toch niet veel aan doen.
Maar het zal niet zo snel gebeuren.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:19

JasmijnJoy schreef:
esmee_2001 schreef:

Ja, het lijkt me best wel vielig. Er zijn kassen zoals je aangeeft. Die zullen wel een bliksemafleider hebben. En anders zijn dei toch hoger. Het slootje zal denk ik niet zo heel veel uitmaken.

Okee fijn dat ze gelukkig lekker buiten kunnen blijven staan maar als mijn stalgenootjes paarden op stal willen hebben dan gaat ie toch op stal

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:58

Donderwolkje schreef:
Wij hebben een hengst buiten staan die sowieso buiten blijft, dus stroom gaat niet van het draad af...

Als er genoeg hoge dingen zijn om de bliksem te pakken kan dat ook wel maar er zijn helaas aardig wat paarden overleden omdat ze bij de afrastering stonden, stroom trekt stroom aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 06:09

Cowgirl schreef:
Gewoon lekker buiten.

Ik denk dat ik eerder een ongeluk op de weg krijg dan dat mijn paard getroffen word door de bliksem.
Daarnaast is het veel te bnauwd in een stal en is een buitje lekker verfrissend.

Dat dacht een vriendin van mij ook, tot jaren geleden haar Sultan werd geraakt door de bliksem terwijl hij buiten stond. Op slag dood. De striemen stonden erin.
Was geen fijn gezicht -O- Ze wordt nu ook helemaal panisch wanneer er onweer is voorspeld.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-06-13 06:20, in het totaal 3 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 06:18

Inderdaad, het gebeurt gewoon dat paarden geraakt worden door de bliksem. En ja, de kans is groter dat je een ongeluk krijgt, maar wil je het risico dan maar nemen? Beter voorkomen dan (niet) genezen, lijkt me.
Die van mij staat lekker binnen met onweer. Onze wei ligt vrij laag, en er staan best veel hoge bomen aan de rand, maar een hoog iets in de buurt werkt alleen als het er echt maar een paar meter vandaan staat. Dat risico neem ik echt niet, met een wei van anderhalve hectare :n

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:49

Tja, zo zijn er vele verhalen. Van mensen die hun paard in de wei lieten en werd getroffen. Maar ook van mensen die hun paard "veilig" op stal haalden en dat dan de stal in de fik stond. Overal is er een kans dat het mis gaat.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:08

Kan iemand dit misschien nog uitleggen?
Ik sta op dezelfde stal als Dribbelkont, dus op zich wel interessant om te weten voirdat we voir vanavond een keuze maken ;)
Donderwolkje schreef:

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:26

esmee_2001 schreef:
JasmijnJoy schreef:

Okee fijn dat ze gelukkig lekker buiten kunnen blijven staan maar als mijn stalgenootjes paarden op stal willen hebben dan gaat ie toch op stal

Dat is waar. Maar je moet ook kijken of ze bang zijn van onweer. Anders beginnen ze misschien als een dolle te rennen :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:53

Cayenne schreef:
Cowgirl schreef:
Gewoon lekker buiten.

Ik denk dat ik eerder een ongeluk op de weg krijg dan dat mijn paard getroffen word door de bliksem.
Daarnaast is het veel te bnauwd in een stal en is een buitje lekker verfrissend.

Dat dacht een vriendin van mij ook, tot jaren geleden haar Sultan werd geraakt door de bliksem terwijl hij buiten stond. Op slag dood. De striemen stonden erin.
Was geen fijn gezicht -O- Ze wordt nu ook helemaal panisch wanneer er onweer is voorspeld.

Dat is inderdaad geen fijn gezicht hier ook een keer iets gebeurd met de onweer paard is later ook overleden. Weten niet precies wat maar eerlijk is eerlijk dat risico neem ik liever dan dat ze op stal zouden staan en die in de fik vliegt met alle paniek daarbij. Paarden kunnen dan geen kant op.
Ik heb er ook niet meer op aantal keer stroomapparaat kapot op weipaal geslagen naast het bos. Dus waar is het veilig daar is geen antwoord op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:56

Donderwolkje schreef:
Kan iemand dit misschien nog uitleggen?
Ik sta op dezelfde stal als Dribbelkont, dus op zich wel interessant om te weten voirdat we voir vanavond een keuze maken ;)
Donderwolkje schreef:

Stroom trekt stroom aan, wordt gezegd tenminste. Dus als je stroom op het lint hebt staan, zou je de onweer naar je toe trekken. Vandaar dat ik de stroom uitzet als er onweer komt

xNVBx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:54

Binnen, in de wei is het paard vaak het hoogste punt van de omgeving, in een schuurtje niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:07

Nee, maar schuurtje kan ook getroffen worden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:44

Binnen, alle gebouwen hier hebben bliksembeveiliging. Een heerlijk gerust gevoel met onweer.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:49

Sowieso binnen! ken genoeg verhalen die hun dieren zijn kwijt geraakt door een bliksem inslag.. en nee daar kunnen ze niet meer snel voor weg rennen, naar een schuurtje toe.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:21

Ik laat ze ook buiten. Ik zit in een polder vlakbij electriciteit masten en een hele hoge ijzeren brug. Risico is er altijd. Dan liever buiten in 1 klap dood, dan langzaam in een brandende stal.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:25

kans is groter dat ze in het open veld worden geraakt, dan in hun stal, die vaak omringd is door andere hogere gebouwen en bomen

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:26

De mijne staat 24/7 buiten met een inloop. moet ik me zorgen maken?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:47

Nou helemaal geen onweer vannacht en ook geen regen :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:04

Ik heb ze liever binnen met een touwtje als 'staldeur' . Kunnen ze vluchten naar de wei als t inslaat :) In de wei -waar ze nu ook staan (er is onweer hier op t moment)- zijn de vaak het hoogste punt .