Wel scheren/Niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:04

Ik heb mijn shet vorige maand geschoren (ivm luizen en het niet kwijtraken van de vacht), hij staan overdag in de wei en 's nachts op stal bij mijn e-pony.
Hij heeft verder geen deken op en heeft het ook niet heel koud, ik zou gewoon scheren als je pony er echt last van heeft!!

Tova

Re: Wel scheren/Niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:36

smurffie schreef:
Gras is nu slecht door het rare weer, dus er moet 9 van de 10 leer bijgevoerd worden.
Uit brood en groente resten halen ze niet genoeg (brood kun je beter helemaal niet aan een paard geven) veulenbrok is dr speciaal voor ontwikkeld.
Ontwormen is leuk, maar heb je wel voor de goede wormen gegeven? Zonder mestonderzoeken is ontwormen gokken en vaak gok je verkeerd.

Verder nee, jaarlingers hebben alleen moeite met de vacht los laten als er iets niet helemaal goed is.
Juist de jonge paardjes zijn er als eerste doorheen.

Gras is helemaal niet slecht, er zitten nog genoeg voedingstoffen in. Desnoods iets bijvoeren maar hier worden ze allemaal mooi rond van het gras.

Je kan idd beter een mest onderzoek laten doen ipv ontwormen wanneer jij denkt dat het goed is, grote kans dat je daarmee de verkeerde soort ontworming gebruikt en wormen resistent maakt.

Oude paarden en jonge (dus ook veulens en jaarlingen) hebben moeite om door de vacht te komen. Daar staan hier genoeg voorbeelden van!

@TS, Zolang je pony nog niet aan het werk moet zal ik hem/haar niet scheren, Gewoon vaak goed poetsen, dat kan nooit kwaad.

smurffie

Re: Wel scheren/Niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:45

Tova@ dat ze er rond van worden betekend niet dat er genoeg voedingsstoffen in zitten hea :=

En wanneer een jong dier goed eten krijgt (zie veulenbrok en getest ruwvoer), goed ontwormt wordt (zie niet lukraak maar gericht met onderzoek) en goede huisvesting heeft (zie niet 24/7 op een stal of open weide, maar een nette weide met schuilstal waarin eventueel bijgevoerd wordt) horen ze met gemak door de vacht te komen.