Regendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetro_lover

Re: Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:32

oke dankje wel !

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:42

Martie schreef:
Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!

Ik heb een kerngezond paard met een voor een Arabier normale vacht. Wij hebben geen schuilmogelijkheid op het land behalve aan één kant een paar bomen waardoor ze enigszins uit de wind kunnen staan. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik vond mensen die een paard een deken om deden wanneer het nog niet eens vroor behoorlijk truttig. Inmiddels weet ik beter. Wanneer het onder de 15 graden is en regent (en dan bedoel ik niet één klein regenbuitje) heeft mijn paard een regendeken om anders heeft ze het ontzettend koud en staat ze te shaken op het land. Als het zoals vorige week echt stortbuien zijn gaat ze een aantal uren naar binnen want dan heeft ze het ook mèt regendeken nog koud. (het was 12 graden ongeveer).

Ts, ik zou als ik jou was eerst kijken hoe je paard op regen reageert. Als hij er geen last van heeft dan liever geen deken natuurlijk. Maar als hij er niet tegen kan dan is een regendeken een prima oplossing waar je je helemaal niet schuldig over hoeft te voelen. In tegendeel! Beter dat je paard lekker buiten kan staan zonder het koud te hebben dan dat zijn gezondheid achteruit gaat omdat het nou eenmaal "cool" is om je paard zonder deken te laten staan.
Ik heb ooit geprobeerd mijn paard dag en nacht buiten te zetten, zij werd toen echt ziek en de dierenarts adviseerde mij haar 's nachts weer binnen te doen. Niet elk paard is hetzelfde!
En voor de mensen die roepen dat je dan even een schuilmogelijkheid moet neerzetten: dat kan en mag niet overal. Dus dat is niet voor iedereen een optie (voor mij althans niet).

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:21

Kan een vliegendeken kwaad?
Want het gaat deze week heel zonnig worden dus met heel veel vliegen ook mag ik er dan gewoon een vliegendeken op leggen ?

gaat dat iets veranderen aan zijn vacht of iets ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:40

Nikass@ je zou ook gewoon voor schuilmogelijkheid kunnen zorgen natuurlijk.
Dat heeft ieder paard nodig, snap ook niet dat je m zelfs in de winter dat niet geeft.
Je hebt van die grote kalveriglo's, kost wat maar dan zorg je teminste voor je beestje.

Ts, nee vliegendeken kan geen kwaad alleen moet je wel even opletten als het een tijdje gaat regenen.
1 buitje kan niet zo veelkwaad maar met een flinke bui staan ze met een doorweekt dek op

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:47

Oke dus ik mag dan een vliegendeken wel opdoen?
En als het ineens begint te regenen eraf te doen?

jessica85ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:12

als de weersvoorspellingen zo slecht zijn dat het echt uren aan stuk zal gaan regenen dan kan het niet zo veel kwaad lijkt mij, wel zou ik de deken er weer af halen als het droog is.
een buitje kan niet zoveel kwaad daar kan je paard goed tegen.... mijn paard staat altijd zonder deken buiten maar ben wel van plan ook een regendeken aan te schaffen voor de dagen dat het echt te hard en te veel regent

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:09

smurffie schreef:
Nikass@ je zou ook gewoon voor schuilmogelijkheid kunnen zorgen natuurlijk.
Dat heeft ieder paard nodig, snap ook niet dat je m zelfs in de winter dat niet geeft.
Je hebt van die grote kalveriglo's, kost wat maar dan zorg je teminste voor je beestje.

Ts, nee vliegendeken kan geen kwaad alleen moet je wel even opletten als het een tijdje gaat regenen.
1 buitje kan niet zo veelkwaad maar met een flinke bui staan ze met een doorweekt dek op

Ik sta op een pensionstal en heb het niet voor het zeggen daar hoor
De toon van jouw reactie is erg denegrerend, je zal het mogelijk niet zo bedoelen, maar mijn nekharen gaan ervan overeind staan.
En behalve dat vergeet je te lezen dat ik aangaf dat ik niet de mogelijkheid heb om voor een schuilgelegenheid te zorgen.
Dus je reactie slaat een beetje de plank mis.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:15

Mijn twenter krijgt helemaal niks op zijn rug... Wordtie lekker hard van!!!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:16

Waarom onnodig geld gaan verkwisten voor iets dat je niet perse nodig hebt en al hebt?
De vacht van een paard werkt al als een regendeken, ook bij geschoren paarden. ;)

Oh en ik heb niet alle reacties gelezen maar mijn paard heeft ook geen schuil mogelijkheden. Ik weet niet hoever je van je paardje woont maar ik woon er op loop afstand vanaf en als het te hard gaat regenen/onweren/bliksemen dan ga ik haar gewoon in de stal zetten.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 03-06-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:16

Nee hoor, jij hebt je paard daar staan. Het is jou paard en jou verantwoordelijkheid.
Als je daar niet voor een schuilmogelijkheid kunt zorgen had je daar je paard niet neer moeten zetten.

Sommige mensen kruipen te snel in een slachtofferrol: ik heb het niet voor het zeggen, ik mag het niet.
Niemand houd jou tegen om je paard op een juiste stal te zetten ipv een gebrekkige.
Dus nee ik vind werkelijk dat je je verantwoording voor je paard verzuimd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:22

Ik zou het inderdaad even aankijken, de een kan prima zonder regendeken en de ander staat al te rillen bij een bui. De een maakt wel gebruik van een schuilstal en de ander gaat daar echt niet in. Zonder iemand te veroordelen is het dus handig om het per paard te bekijken. Je kunt altijd een regen deken kopen ts, die komt echt wel eens van pas. Een vliegendeken is alleen handig als je weet dat je paard vreselijk last heeft bijvoorbeeld , veel horzels (of exceem) , nadeel van die vliegendekens is als ze nat zijn kan je paard het wel sneller koud krijgen (deken blijft soms lang nat) . sterkte met je beslissingen .
@ smurffie hoezo gebrekkige pensionstal, denk dat ts totaal niet geholpen is met je opmerkingen daar dit niet haar vraag betreft en dus off topic is

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:26

smurffie schreef:
Nee hoor, jij hebt je paard daar staan. Het is jou paard en jou verantwoordelijkheid.
Als je daar niet voor een schuilmogelijkheid kunt zorgen had je daar je paard niet neer moeten zetten.

Sommige mensen kruipen te snel in een slachtofferrol: ik heb het niet voor het zeggen, ik mag het niet.
Niemand houd jou tegen om je paard op een juiste stal te zetten ipv een gebrekkige.

Doe niet zo debiel zeg, omdat ik een regendeken gebruik neem ik geen verantwoordelijkheid voor mijn paard?? Van welke planeet kom jij eigenlijk?? Ik voel me helemaal geen slachtoffer, heb een heerlijke stal, maar heb geen schuilmogelijkheid op de wei. Nou als dat het enige is, ga ik mijn paard niet op een andere stal zetten waar het veel minder leuk is voor haar. Jij bent wel erg simpel ingesteld zeg, sjonge jonge. Het leven is zwart/wit en als iemand niet volgens jou regeltjes alles doet dan heb jij je oordeel al klaar. Wat een domme muts ben jij. Dat ik nog op je reageer eigenlijk...

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:50

Nikass schreef:
Martie schreef:
Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!

Ik heb een kerngezond paard met een voor een Arabier normale vacht. Wij hebben geen schuilmogelijkheid op het land behalve aan één kant een paar bomen waardoor ze enigszins uit de wind kunnen staan. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik vond mensen die een paard een deken om deden wanneer het nog niet eens vroor behoorlijk truttig. Inmiddels weet ik beter. Wanneer het onder de 15 graden is en regent (en dan bedoel ik niet één klein regenbuitje) heeft mijn paard een regendeken om anders heeft ze het ontzettend koud en staat ze te shaken op het land. Als het zoals vorige week echt stortbuien zijn gaat ze een aantal uren naar binnen want dan heeft ze het ook mèt regendeken nog koud. (het was 12 graden ongeveer).

Hier precies hetzelfde. Ook een arabier. die van mij is 2,5 en heeft met de regen van afgelopen weken toch echt zijn regendeken opgehad en hij knapte er van op! Mijn paard is verder hartstikke gezond maar met die heftige regen kan die het niet aan. Niet afgelopen winter maar die winter daarvoor heeft hij de hele winter zonder deken opgestaan maar wel met schuilmogelijkheden en dat gaan we never nooit meer doen. Als je niet beter wist zou je denken dat hij niks te eten kreeg zo mager.

Het ligt dus niet altijd aan het feit of je paard wel of niet gezond is. Kijk naar het paard zelf. elk paard is anders en heeft een andere vacht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:15

Mijn paard heeft tot en met vorige week met (regen)deken gestaan, zielig hè.

Als jij een deken op wilt doen, moet je dat gewoon lekker doen. Wel een goedpassende kopen natuurlijk, niet dat ie straks onder de schuurplekken zit. Dat is wel sneu := Nou zie ik het nut niet van een deken bij zo'n jong paard, maar volgensmij staat er nergens dat het niet mag.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:20

Nikass schreef:
smurffie schreef:

Doe niet zo debiel zeg, omdat ik een regendeken gebruik neem ik geen verantwoordelijkheid voor mijn paard?? Van welke planeet kom jij eigenlijk?? Ik voel me helemaal geen slachtoffer, heb een heerlijke stal, maar heb geen schuilmogelijkheid op de wei. Nou als dat het enige is, ga ik mijn paard niet op een andere stal zetten waar het veel minder leuk is voor haar. Jij bent wel erg simpel ingesteld zeg, sjonge jonge. Het leven is zwart/wit en als iemand niet volgens jou regeltjes alles doet dan heb jij je oordeel al klaar. Wat een domme muts ben jij. Dat ik nog op je reageer eigenlijk...

Ten eerste kun je je normaal verwoorden? Je reageert als een kind van 5 dat haar zin niet krijgt.

Schuilmogelijkheid behoort tot de 1e levensbehoeften van een paard, die jij hem dus niet gunt.
En gezien je reactie heb je het zelf er naar je zin en is jou geluk belangrijker dan dat van je paard.
Dat kan, maar dan hoef je mij niet aan te vallen, dat slaat nergens op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:36

Op heel veel pensionstallen is geen schuilmogelijkheid op de wei, en ook ik heb dat niet. Ik kan mijn paard onderdak bieden wanneer nodig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:00

Ze zijn niet voor niks al maanden aan het proberen om het verplicht te maken..
Dat is voor de eigenwijze paarden eigenaren die denken dat het voor hun paard niet erg is.
Ik heb een tip, kom uit die droom.

Overigens weet ik niet of je begrepen had dat het hier gaat om paarden die zomer en winter dag en nacht op een open weide staan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:27

Schuilmogelijkheid behoort tot de 1e levensbehoeften van een paard, die jij hem dus niet gunt.
En gezien je reactie heb je het zelf er naar je zin en is jou geluk belangrijker dan dat van je paard.
Dat kan, maar dan hoef je mij niet aan te vallen, dat slaat nergens op.[/quote]

... verlate puberteit ofzo?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:29

Nee hoor, een gezond verstand :) Jammer dat dat bij jou ontbeekt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:31

Wat zijn we allemaal weer aardig. Misschien kun je beter een nieuw topic openen, volgensmij is hier de titel namelijk "regendeken", geen "schuilstal".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:49

precies, maar sommige mensen smurfen er niet zoveel van

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:14

Ik doe wel altijd een regendeken om, maar mijn pard is vrij gevoelig op zijn luchtwegen en spieren. Dus als hij nat wordt, en als het dan ook nog is waait heb ik een hoestend paard met snot uit z'n neus staan. Zolang hij een deken om heeft nergens last van.

pumbaalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:44

volgens mij kan je paard best een regendeken op maar:
niet doen bij temperaturen onder het minpunt (dan heeft het paard geen natuurlijke isolatie meer)
niet doen als het heel warm is (jij loopt toch ook niet met een regenjas als het 15 graden is en maar af en toe regend????)
niet doen als het buien zijn van 2 minuten (moet je steeds weer naar buiten om op/af te doen ;) )
dat zijn mijn tips en ook van veel anderen die ik heb gelezen dus ik hoop dat je er wat aan hebt :)

nikass ik vind dat je helemaal gelijk hebt een vriendin van mij heeft 2 mini shets en staan op een stukje land dat van haar zelf is maar daar mag ze van de gemeente helemaal niets bouwen ja op wieltjes maar de wei staat half op een dijk dus die rolt zo naar beneden ze heeft gewoon 5 jaar moeten wachten tot ze een vergunning heeft om er een soort pipo wagen neer te zetten dus.. niet haar schuld dat de pony's bij de bomen moeten schuilen toch???? :n
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-06-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:28

nee zeker niet haar schuld, je maakt er het beste van voor je paard, maar je droomstal realiseren is helaas niet voor iedereen weggelegd. Ik ben heel blij dat ik een heel eind in die richting kom, maar natuurlijk zou het allemaal nog mooier en beter kunnen. Waar het om gaat is dat mijn paard relaxed en evenwichtig is, fysiek erg goed in haar vel zit (terwijl het eigenlijk niet zo'n heel sterk paard is), lekker veel beweging krijgt en dat het baasje voortdurend zorgt dat het haar aan niets ontbreekt :D Welzijn van je paard heeft imo veel te maken met je paard goed kennen en veel voor je paard over hebben. Mijn paard is altijd eerste prioriteit :j /3 :j

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:00

Nies_ schreef:
Wat zijn we allemaal weer aardig. Misschien kun je beter een nieuw topic openen, volgensmij is hier de titel namelijk "regendeken", geen "schuilstal".

inderdaad snap niet wat hun probleem is mijn vraag was gewoon over dat regendeken en zitten ze hier even ruzie te maken over een stomme schuilstal.