Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Martie schreef:Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!
smurffie schreef:Nikass@ je zou ook gewoon voor schuilmogelijkheid kunnen zorgen natuurlijk.
Dat heeft ieder paard nodig, snap ook niet dat je m zelfs in de winter dat niet geeft.
Je hebt van die grote kalveriglo's, kost wat maar dan zorg je teminste voor je beestje.
Ts, nee vliegendeken kan geen kwaad alleen moet je wel even opletten als het een tijdje gaat regenen.
1 buitje kan niet zo veelkwaad maar met een flinke bui staan ze met een doorweekt dek op

smurffie schreef:Nee hoor, jij hebt je paard daar staan. Het is jou paard en jou verantwoordelijkheid.
Als je daar niet voor een schuilmogelijkheid kunt zorgen had je daar je paard niet neer moeten zetten.
Sommige mensen kruipen te snel in een slachtofferrol: ik heb het niet voor het zeggen, ik mag het niet.
Niemand houd jou tegen om je paard op een juiste stal te zetten ipv een gebrekkige.
Dus nee ik vind werkelijk dat je je verantwoording voor je paard verzuimd.

Nikass schreef:Martie schreef:Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!
Ik heb een kerngezond paard met een voor een Arabier normale vacht. Wij hebben geen schuilmogelijkheid op het land behalve aan één kant een paar bomen waardoor ze enigszins uit de wind kunnen staan. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik vond mensen die een paard een deken om deden wanneer het nog niet eens vroor behoorlijk truttig. Inmiddels weet ik beter. Wanneer het onder de 15 graden is en regent (en dan bedoel ik niet één klein regenbuitje) heeft mijn paard een regendeken om anders heeft ze het ontzettend koud en staat ze te shaken op het land. Als het zoals vorige week echt stortbuien zijn gaat ze een aantal uren naar binnen want dan heeft ze het ook mèt regendeken nog koud. (het was 12 graden ongeveer).
Nou zie ik het nut niet van een deken bij zo'n jong paard, maar volgensmij staat er nergens dat het niet mag. Nikass schreef:smurffie schreef:Nee hoor, jij hebt je paard daar staan. Het is jou paard en jou verantwoordelijkheid.
Als je daar niet voor een schuilmogelijkheid kunt zorgen had je daar je paard niet neer moeten zetten.
Sommige mensen kruipen te snel in een slachtofferrol: ik heb het niet voor het zeggen, ik mag het niet.
Niemand houd jou tegen om je paard op een juiste stal te zetten ipv een gebrekkige.
Dus nee ik vind werkelijk dat je je verantwoording voor je paard verzuimd.
Doe niet zo debiel zeg, omdat ik een regendeken gebruik neem ik geen verantwoordelijkheid voor mijn paard?? Van welke planeet kom jij eigenlijk?? Ik voel me helemaal geen slachtoffer, heb een heerlijke stal, maar heb geen schuilmogelijkheid op de wei. Nou als dat het enige is, ga ik mijn paard niet op een andere stal zetten waar het veel minder leuk is voor haar. Jij bent wel erg simpel ingesteld zeg, sjonge jonge. Het leven is zwart/wit en als iemand niet volgens jou regeltjes alles doet dan heb jij je oordeel al klaar. Wat een domme muts ben jij. Dat ik nog op je reageer eigenlijk...
Jammer dat dat bij jou ontbeekt.
)
Welzijn van je paard heeft imo veel te maken met je paard goed kennen en veel voor je paard over hebben. Mijn paard is altijd eerste prioriteit
Nies_ schreef:Wat zijn we allemaal weer aardig. Misschien kun je beter een nieuw topic openen, volgensmij is hier de titel namelijk "regendeken", geen "schuilstal".