Jong paard laten wennen aan de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:15

Als dat zo is dan is hij ook verantwoordelijk voor als er iets met een paard gebeurt.
Hij is degene die moet zorgen dat het veilig is je betaald er tenslotte voor.
Als hem nalatigheid kan worden verweten dan is hij aansprakelijk voor de schade aan jou paard.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot de stal is en of er meer mensen zijn die het ook niet eens zijn met zijn manier van bedrijfsvoering maar ik zou het zeker wel in de groep gooien.
Misschien kun je met iemand anders een stukje land huren in ieder geval voor de zomermaanden het enige Nadeel is dan wel dat je dan alles zelf moet doen.
Jou paard heeft geen droes begreep ik dus waarom niet.
Ga eens in de ronte bellen of vragen gewoon brutaal zijn

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:17

Klopt, snap dat het verwarrend is. Toen ik het topic opende was er al wel gebeurd op stal, maar ik wil de stal niet afvallen en opzich is het een fijne stal, ondanks wat er gebeurd was.
Toch wilde ik wel gaan verhuizen, maar ik twijfelde er nog over.
Inmiddels is er dit seizoen (sinds oktober) al voor de derde keer droes, waar niks aan gedaan wordt.dit werd 2 dagen geleden bekent gemaakt. Mijn paard heeft het vorige keer heel erg gehad, was toen verslagen, maar dat is heel lang ontkent. Werd gezegd, ook door de vorige da, dat hij een schop gehad heeft.
Nu er weer droes is, kan ik dus nergens heen, terwijl ik had afgesproken om per 1 april te verhuizen.
In principe staan ze aardig buiten, dat werd gezegd toen ik mijn paard daar stalde, maar door droes/vorst/regen en weet ik veel wat allemaal meer staan ze 1 uur per dag buiten en in de winter een hal uur.
Natuurlijk zou ik liever niet 50 minuten moeten rijden, maar door dit alles doe ik dat graag voor het beest. Maar niemand die je aanneemt of zelfs vervoert vanaf een droes stal. Meeste bedrijven uit de buurt komen al als laatste naar onze stal om vervolgens alles goed schoon te maken.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is? Wil niet op bokt die stal zwart maken, daarom was mijn op zo, maar het loopt nu wel de spuigaten uit natuurlijk.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:20

lady62 schreef:
Als dat zo is dan is hij ook verantwoordelijk voor als er iets met een paard gebeurt.
Hij is degene die moet zorgen dat het veilig is je betaald er tenslotte voor.
Als hem nalatigheid kan worden verweten dan is hij aansprakelijk voor de schade aan jou paard.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot de stal is en of er meer mensen zijn die het ook niet eens zijn met zijn manier van bedrijfsvoering maar ik zou het zeker wel in de groep gooien.
Misschien kun je met iemand anders een stukje land huren in ieder geval voor de zomermaanden het enige Nadeel is dan wel dat je dan alles zelf moet doen.
Jou paard heeft geen droes begreep ik dus waarom niet.
Ga eens in de ronte bellen of vragen gewoon brutaal zijn

Klopt, maar dt verhaal was toen mijn paard wel heel ziek was ook aan de orde, helaas kun je niets bewijzen en kan hij dus heel makkelijk zeggen dat hij van niets wist.
Meeste mensen die ik spreek op stal, zijn het niet eens met de bedrijfsvoering maar in mijn regio heb je weinig keus. Faciliteiten zijn wel heel mooi en het heeft een fijne ligging. Vooral voor pensionpaarden.

lady62

Re: Jong paard laten wennen aan de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:25

Als hij goed droes heeft gehad dan krijgt hij dat meestal nooit meer.
Maar wat bedoel je met bewijzen?
Als er al vaker een paard in de sloot heeft gelegen dan is het aan hem om te zorgen dat dat niet meer gebeurd.
Doet hij er niets aan dan is hij nalatig.
En een veulen of jaarling heeft niet veel nodig alleen een wei een vriendje en lekker aandacht aan faciliteiten heb je nu nog niets.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:35

Klopt, heb voor de zekerheid de da er bijgehaald gisteren. Hij ziet er goed uit. Punt is alleen dat hij pas sinds een maand weer 'beter' is en omdat de droes verslagen was, kan je niet zeker weten of het wel weg is. Als het nog in zijn lijf zit, kan hij het zo weer meepikken. En hij heeft ook nog niet genoeg weerstand opgebouwd omdat het nog zo kort geleden is.
Faciliteiten hoef ik inderdaad niet hoor, maar persoonlijk had ik het gewoon fijn gevonden als hij daar z'n hele leven kon blijven staan. Wil hem niet 7 keer heen en weer slepen.
Als er iets aan de hand is met de paarden en ik wil hem aansprakelijk stellen omdat hij nalatig was, moet ik daar wel bewijs voor hebben. Anders zegt hij dood leuk nee hoor, is niet waar. Dan sta ik nog met lege handen.
Het wordt een erg verwarrend verhaal hier, dat snap ik, maar ik wil geen ruzie op stal over iets wat ik op internet gooi. Alleen wordt het nu zo erg steeds dat ik graag weg wil en dat gaat niet tenzij de droes op stal weer erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:44

Dat van die brug :oo levensgevaarlijk!!

Overigens stond mijn hengst tot 2.5 jaar in een hengstenkudde in een natuurgebied.
Is er goed uit gekomen :) ik ging eens per maand kijken en hij kende zijn manieren ewoon nog hoor, meelopen aan de hand etc. Na 2 jaar dus.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:47

Ik begrijp dat je niemand zwart wil maken en dat siert je hoor
Maar het belang van je paardje gaat voor alles hij is afhankelijk van jou en heeft nog een heel leven te gaan
Als je bang bent voor de droes en dat is best te begrijpen dan kan ik je vertellen dat je dat niet hoeft te zijn.
En op het land met nog een paardje al is het alleen voor de zomermaanden dan ben je voor de winter begint weer veilig en kun je naar een andere stal
Het zou toch te gek zijn dat je er moet blijven omdat je nergens meer heen kunt.
Ik heb het idee dat de stal eigenaar dat ook weet en maakt daar misbruik van
toen ik mijn eigen stal had en er werd mij een paardje aangeboden dat droes heeft gehad dan had ik hem gewoon opgenomen natuurlijk wel de hygiëne strikt naleven en hij niet meer besmettelijk was.
heel veel wijsheid hoor !

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:49

Ja is ook levensgevaarlijk.. Vriendinnetje van me heeft het aan de lijve ondervonden.
Maar door al dat gedoe durf ik hem dus ook niet zo ver weg te zetten want er is al zoveel gebeurd. Als er iets aan de hand is wil ik er echt met maximaal een uur zijn.

Dankjewel! Haha ik ben inmiddels bang voor alles.. Ik hoop dat er een stal is die me wil aannemen maar dan liefst voor de zomer. Wil hem daar niet het land op hebben. En er wordt niet eens misbruik van gemaakt, maar als het je niet bevalt dan ga je toch weg? Dat is de instelling. Paarden zijn vee en niks meer. Heel jammer!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:57

Als de liefde voor paarden ontbreekt dan snap ik niet dat je een pensionstal gaat runnen.
Heel erg jammer dit.
Gewoon gaan bellen!! doen hoor

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:57

Is Stal Verboon in Schipluiden niks voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:07

Maar kun je hem wel aansprakelijk stellen voor als er iets met je paard gebeurt? Ik bedoel je weet hoe hij zijn zaken runt en toch blijf je staan zeg maar. Een 10 maand oud veulen 23 uur op stal, ik vind het niet kunnen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:11

Mindim schreef:
Maar kun je hem wel aansprakelijk stellen voor als er iets met je paard gebeurt? Ik bedoel je weet hoe hij zijn zaken runt en toch blijf je staan zeg maar. Een 10 maand oud veulen 23 uur op stal, ik vind het niet kunnen.

wat ik begrijp kan ze niet van stal weg vanwege de droes.
het is een kwestie van niet kunnen niet omdat ze het niet wil.
Natuurlijk maakt ze zich zorgen en wil ze hem het land op hebben maar wat als dat niet veilig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:13

Belabberd dat een stalhouder dan niet naar andere opties wil kijken, als de dieren op stal 'vast' staan.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:16

Ik vind het ook een schrijnend verhaal echt diep triest

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:23

ik zou persoonlijk mijn paard niet alleen achterlaten op zo'n weiland.. maar ik snap wel wat het moeilijk maakt voor jou.. succes!!

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:33

lady62 schreef:
Mindim schreef:

wat ik begrijp kan ze niet van stal weg vanwege de droes.
het is een kwestie van niet kunnen niet omdat ze het niet wil.
Natuurlijk maakt ze zich zorgen en wil ze hem het land op hebben maar wat als dat niet veilig is

Precies! Zou liever vandaag dan morgen mijn boeltje pakken maar helaas zit dat er niet in. Dus dan maar proberen om het beest zo goed mogelijk voor te bereiden op een onveilig weiland toch?

Desnoods zet ik hem in m'n achtertuin maarja, dat is ook geen doen. (En het leukste is dat ik niet eens een grapje maak haha)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:44

Heb je al eens met de boer gepraat om de slootkant ook af te zetten? Of heb ik daarover heen gelezen?

Als ik jou zo hoor zou ik ook liever hebben dat hij daar weg is en lekker in de opfok. Maar als je dat liever ook niet hebt kun je misschien ergens in buurt eens navraag doen.

Wij hebben onze hengsten ook dag en nacht op weiland met schuilstal gezet. Zo af en toe eens een borstel erover, dagelijks een aai en voer + water controleren. Wij hebben onze hengsten bewust vlakbij huis gehouden omdat 1 van de hengsten ooit eens zware koliek heeft gehad waar ze de oorzaak niet van konden vinden. Daarom had ik liever zelf de controle erover.

Maar begrijp ik ook goed dat de overige paarden niet behandeld worden voor de droes? Dan blijft dat toch altijd daar 'hangen'?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:49

Nee, maar dat doet hij niet, dat gaat hij nooit aannemen van 'het zoveelste paarden trutje'.
Ik zou hem ook heel graag bij huis hebben ergens, waar het kleinschaliger is en betere controle.
Er wordt niks gedaan aan de droes en het blijft inderdaad altijd hangen. Wordt al de droesstal genoemd in de omgeving..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:51

Ja die droes dat is dus 1 van de problemen

Het land niet af willen zetten is nummer 2

In de opfok nemen ze zeker geen paardje die van een droes stal afkomt veel te gevaarlijk

Snap je het probleem *\o/*
Laatst bijgewerkt door lady62 op 21-03-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:52

Maar dan heeft het iig niet veel zin als jij jou paard wél behandeld. Want het kan dus ieder moment weer terug komen?

Pff dan word het lastig om hem daar weg te halen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:55

Hoeft geen probleem te zijn hij moet gewoon eerst even de kans krijgen om weerstand op te bouwen.
Hij moet gewoon het land op en lekker groeien.

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:40

ik had een ander stal gezocht, of je moet nu zelf ff met je paard een paar keer heen en weer lopen zodat die het begrijpt. omg dat wordt wat

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:54

Noem jij maar een stal die jaarling hengsten aanneemt in een straal van 50km van Rotterdam Mickael haha.. Zou er graag naar toe gaan! Dus idd.. Omg dat wordt zeker wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:26

Ik vind het idioot, dat een staleigenaar droes op stal heeft en dat er geen bal aan wordt gedaan en hij zo zijn pensiongasten verplicht op zijn stal te blijven staan. Dat is toch te idioot voor woorden. En dan ook niet open staan voor eventuele weideafrastering.

Is het niet mogelijk hem ergens te weiden? Heeft hij nu droes? Misschien met een shet erbij en dan vanuit die plek op zoek gaan naar nieuwe stalling, ben je wel het droes stigma kwijt.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 00:12

Ja ben hard op zoek naar iets.. Gewoon iets met een maatje en een schuilstalletje desnoods, maar ja dan moet ik toch gaan lopen want geen paardentaxi die me mee neemt.. Achja komt hopelijk nog wel goed en anders zet ik hem zelf in quarantaine in m'n achtertuin haha.
Hopelijk meld zich iemand met een plekje? :o