Verbrande neus voorkomen, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:39

Ik gebruik ook bovenstaand masker, anders verbrand mijn merrie ook levend. Geen gezicht, maar wel effectief. Mijn paard laat hem goed zitten, ook al is ze niet echt dol op het ding.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:39

Er is speciale zonnebrand creme voor paarden.

Maar zo'n masker vind ik persoonlijk zelf het fijnste werken. De meeste paarden vinden de zonnebrand creme inderdaad niet zo'n succes..

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:44

Koper schreef:
Groene leem. Blijft beter zitten dan zonnebrand (en je kunt ook in één oogopslag zien als je bij moet smeren) en is net wat beter bestand tegen drinkbakwater. Ook hoeft je paard dan geen halster met flapdingen om, dus geen gevaar voor achter dingen vasthaken meer.

Ik gebruik ook groene leem, smeer ik nog niet eens elke dag, om de paar dagen beschermd bij mijn paardje lang zat:)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 17:19

Hmm, groene leem klinkt interessant. Toen zijn neus vorig jaar niet meer open en pijnlijk was, deed ik telkens wat modder op zijn neus smeren: http://www.mijnalbum.nl/Foto-J4Z7MFJI.jpg Hier zitten immers ook mineralen in en het bood wel een beschermlaagje tegen de zon. Met drinken was het onderste stuk er echter wel zo weer af.
Dit liet hij los in de wei toe, al vond hij dit ook niet echt leuk. Het insmeren met chemische goedjes was een gevecht over het hele erf en dan had ik hem van tevoren stevig vastgebonden. Hoe ruikt groene leem?

Mocht ik iets kopen wat aan een halster vast moet, dan koop ik in ieder geval wel een veiligheidshalster met klittenband. :)

Trouwens, mijn paard had niet alleen bovenop zijn neus, maar ook aan zijn onderlip lelijke oranje korstige wondjes. Meer paarden?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:25

tylando schreef:
[ Afbeelding ]

dit masker is UV werend .. merk cashell! ik heb deze al jaren en echt ideaal!

Klopt, en ik ben de verkoopster hiervan. Verkoop ze al vele jaren tot groot plezier van mensen en paarden.
Gebruik ze uiteraard zelf ook. Nooit meer verbranden neuzen.
Het is eventjes een aanschaf, maar je hoeft in principe niet meer met zonnebrand te smeren!

jolmer20

Re: Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:57

Bedankt Koper! Precies, zonnebrand is erg vet, dus vroeg me af of de groene leem ook vet was. Maar het klinkt wel erg interessant!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:17

Whild schreef:
Hoe ruikt groene leem?

Niet, want het heeft geen neus ;)

Het ruikt vrijwel naar niks, een beetje naar de mineralen die er in zitten en als het opgedroogd is ruik je het eigenlijk niet meer. Het is wel handig als je het 1 of 2 keer per dag op kan smeren als je paard ook roze huid heeft op plekken waar hij mee drinkt, vanwege het water. Het is niet schadelijk als er wat van de groene leem in het drinkwater terecht komt, je kunt het namelijk ook inwendig gebruiken als ontslakkingskuur :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:21

Vorig jaar was het neusje van Buf ook verbrand, heb toen sudocreme gesmeerd en een lap om het halster genaaid. Dit jaar koop ik zon masker voor om de neus..scheeld een hoop gedoe!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:23

Het eerste jaar dat ik Rowan had is hij ook flink verbrand op z'n neus. Arm ding...

Vanaf dat moment ligt er altijd een factor 50 waterproof sunblock in de poetskist. Zodra het zonnetje gaat schijnen gaat in de ochtend de zonnebrand erop.

Ook lapjes, maskers e.d. geprobeerd, maar dat wordt allemaal gesloopt. Gewone waterproof sunblock van de kruidvat werkt voor mij nog het beste. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:35

Mijn paard heeft geen halster om, dus ik werk alleen met zonnebrand-creme. En dan meestal die van Zwitsal, factor 50. Die is ook waterproof. Na een warme dag smeer ik dan nog after-sun erop.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:37

Voor die uv werende maskers zijn ook geen halsters nodig..
Mijn paard is echt een sloper maar heeft hem het hele zomer seizoen heel gehouden :j

Dave3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:52

Kan een neus van mijn paard ook verbranden als hij zwart is? Ik kan dan natuurlijk niet zien als hij verbrand en het zou best zielig zijn als dit wel het geval is :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:54

Dave3000 schreef:
Kan een neus van mijn paard ook verbranden als hij zwart is? Ik kan dan natuurlijk niet zien als hij verbrand en het zou best zielig zijn als dit wel het geval is :(

Als je d'r een aansteker onder houdt misschien? :+ Van de zon zal zwarte huid niet zomaar verbranden, helemaal niet van het fletse zonnetje in Nederland.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:58

Hier ook 4 witte neuzen

Als ze de wei op gaan worden ze dik in gesmeerd met de hoogste factor voor kids (waterproof) Als ze naar binnen komen word dit afgewassen en aftersun erop

Tussen door word bij gesmeerd waar nodig

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:18

Koper schreef:
Whild schreef:
Hoe ruikt groene leem?

Niet, want het heeft geen neus ;)

Het ruikt vrijwel naar niks, een beetje naar de mineralen die er in zitten en als het opgedroogd is ruik je het eigenlijk niet meer. Het is wel handig als je het 1 of 2 keer per dag op kan smeren als je paard ook roze huid heeft op plekken waar hij mee drinkt, vanwege het water. Het is niet schadelijk als er wat van de groene leem in het drinkwater terecht komt, je kunt het namelijk ook inwendig gebruiken als ontslakkingskuur :)

Oh really. :+

Nee, bedankt voor de tip, ik ga alvast goed rond kijken voor die poeder. Wellicht kan ik het dit weekend nog op Equitana vinden! :)
Ik kwam op internet een tube tegen met groene leem, lavendel en tea tree. Hierbij stond dat dit absoluut niet ingedroogd mag worden, maar na enkele minuten eraf gehaald moet worden (bij wijze van maskertje:).
Dus bij het kopen van groene leem ook nog goed letten op de samenstelling dus, niet zomaar alle producten met groene leem erin lijken geschikt.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:58

Ik gebruik zonnebrandcrème van Sectolin. Is speciaal voor paarden.

LoveRadjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:35

Wij smeren er altijd gewoon zonnebrandcreme op :o

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 09:32

Ik heb gisteren geen 100% groene leem kunnen vinden op de beurs, enkel pasta's die al gemengd waren met andere producten. Dan maar gewoon in de winkels kijken.
Verder heb ik het masker van de vorige pagina gekocht, alleen dan in het zwart. Denk dat ik nu maar vast begin met het laten wennen eraan. :=

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:41

In het begin een halster er overheen wil wel eens helpen... dan krijgen ze hem minder makkelijk af.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:04

Voor mijn bonte merrie heb ik elke zomer een neuskapje. Ik hou er eigenlijk helemaal niet van dat het halster om blijft maar het zal wel moeten.

maar las hier ergens over een halster met klittenband ? Waar kan je dat kopen?

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:46

Netjes over de neus werden hier nier goed ontvangen.
Bovendien ben ik een grote tegenstander van halsters om in het weiland.
Beter smeer je een sunblock (hoge factor).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:22

Sunblock was bij mijn paard nog niet voldoende... de volledige zonnekap werkt wel gelukkig. Halster eroverheen deed ik alleen de eerste (gewennings-)periode.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:06

Watermelon schreef:
Netjes over de neus werden hier nier goed ontvangen.
Bovendien ben ik een grote tegenstander van halsters om in het weiland.
Beter smeer je een sunblock (hoge factor).

maar als je een volledig masker hebt, heb je helemaal geen halster nodig!
Zo'n masker sluit onder de kaak met flink verstelbaar velcro, klittenband dus.
Werkt perfect! Ik heb nog steeds 1 van de allereerste Crusaders, dit masker is nu al 'n 12 jaar oud.
En nog steeds niet versleten. En 's zomers, als het vies is... gooi ik het gewoon in 'n emmer water.
Soppen maar, alle stof spoel ik eruit. Ik doe het weer om... en klaar.
Nooit problemen mee gehad.

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:53

Countrygirl als jou paard het laat zitten is het inderdaad een goede optie. Iedere dag crème smeren is ook tijdrovend en niet iedereen wil en/ of kan dat. Helaas liggen bij mij die netjes na een paar uur al verloren in de wei.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:17

Die van mij laat het masker ook gewoon om..

Btw het zijn geen netjes :+