Geen dekens gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:51

TurdusMerula schreef:
Bedenk je wel dat als je paard buiten zou houden zonder deken, hij of zij wellicht meer ruwvoer kan gebruiken. :)

Onze paarden hebben onbeperkt hooi, zelfs in de wei :)
En hij gaat savonds gewoon naar binnen :)

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:48

Mijn pony staat ook zonder deken. Ze staat de hele dag buiten op de wei en gaat einde van de middag in haar buitenstal. Heb niet de indruk dat ze het koud heeft. Ze heeft een dikke vacht maar is eigenlijk nooit bezweet na het rijden en anders even zweetdeken eroverheen.

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:27

Mijn paarden hebben ook allemaal toegang tot onbeperkt ruwvoer dmv fijnmazige hooinetten.
Ook hebben ze allen beschikking over een schuilstal

NiG

Re: Geen dekens gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:36

iemand vroeg tussendoor ergens wat mijn dekendrama is:

het drama is;
ik kan heel moeilijk een goed passende deken vinden voor mijn paard, deze had ik gevonden (weatherbeeta), maar helaas staat ze bij een dekensloper in de weide. Heb al ongeveer 8 grote gaten gerepareerd (op waterdichte wijze). In eerste instantie had ik een sterkere deken gekocht, maar hier kreeg ze nogal snel flinke schuurplekken van op de borst.

Dus de minder stevige deken weer om + borstbeschermer. Haar groeit nog niet goed terug op de borst en her en der krijgt ze op andere plekken op haar lijf ook schuurplekken. (zoals van de bilriemen - waar ze ook ontzettende jeuk van heeft in haar liezen - maar er niet bij kan om te jeuken, want de deken hangt ervoor). Komt waarschijnlijk door de iets andere pasvorm van de deken door de reparaties. + paard krijgt gewoon overal schuurplekken van..

Borstbeschermer werkt redelijk, maar steekt weer onder deken vandaan, dus moet af als het veel regent.

Ze loopt 24/7 buiten met schuilstal (die ze niet gebruiken) en onbeperkt hooi.
Onder de deken heeft ze een vacht vergelijkbaar met zomervacht, dus deken kan echt niet af..

En wil geen nieuw fortuin aan goed passende dekens uitgeven die binnen een week gesloopt zijn (en na reparatie minder goed passend), terwijl ik volgend jaar geen dekens meer om doe.

Al met al ben ik de situatie aardig zat... Maarja, wachten tot het voorjaar is maar.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:47

Mijn draver is deze winter dekenloos gebleven. In de herfst heb ik met de vele regen wel flink moeten bijvoeren, en heb ik hem met flinke en lange buien op stal gezet (met uitloop). Nu heeft hij een behoorlijke vacht gekregen en heeft het absoluut niet koud gehad met de sneeuw en vorst. Zijn vacht is de hele winter mooi glanzend gebleven en zo kon ik goed peilen hoe hij überhaupt in zijn vel zat. Met deken werd zijn vacht nog weleens dof en kon hij flink afvallen.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:49

Mijn merrie (bwp) heb ik deze winter ook in haar blootje gezet, nouja, een lekker wolle bollletje geworden :)

Beviel mijn prima. Zo goed dat ik volgende winter terug zonder dekens blijf :D
Geen last van gehad dat ze wat slomer wordt (ze is nogal een hittepit, zit gewoon in haar karakter)
Doordat ze een nerveus typetje is moet ik er welop letten dat ze mooi op gewicht blijft tijdens de vachtaanmaak en de koude, want onder die dikke vacht is dat soms wat moeilijk om zien.

Je moet wel wat langer poetsen (maar persoonlijk vind ik dat geen nadeel (lekker kroelen met je paardje :D ))

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:12

hier 2 paardjes 24/7 buiten, ook nu het s nachts zo koud is,zeker geen dekens.
geen probleem hoor.
Paard kan zich prima warmhouden!
Heb er eentje wel heel even onder een deken gehad omdat hij zeer mager was.
Nu weer spekje erbij,dus deken eraf.
Ze krijgen zo n 20-25 kilo hooi.

Het andere paardje bleef maar hoesten omdat hij meer op stal stond bij iemand anders (kon niet anders)
Nu weer altijd buiten en hij hoest niet meer.
Ze grazen lekker,spelen,krijgen hun beweging en frisse lucht, naar mijn idee gewoon zoals het hoort.
(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:15

Mijn VP staat ook het hele jaar zonder deken. Ze krijgt een lekkere dikke vacht. We rijden nog net zoals normaal, en dat houdt bij ons in lekker met een touwhalstertje door de bak hobbelen, veel stal en draf oefeningen en een beetje galop. Ze begint nu wel ouder te worden en is nu toch aan de dunne kant. Dus volgend jaar misschien toch een dekentje er op.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:36

Die van mij staat 24 uur per dag buiten sinds een 3 weken onder het mom van dat het weer beter zou worden ahum.
Hij heeft een winterdeken om en staat vanaf een uur of 5 in de paddock en krijgt dan een grote bak met hooi.
Maar deze heeft hij wel op na een kleine 2 uur.
Nou heb ik de weideeigenaar gevraagd of mijn paardje savonds later ook nog wat hooi kon krijgen ivm de kou.
Nou het donderde in Keulen want hij kreeg al 2 keer per dag hooi.
Smorgens rond 7 uur en dan rond 5 uur.
Is het teveel gevraagd van de weideeigenaar dat ik dit vraag?
Hij was een beetje nijdig en wou binnenkort met me praten.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:40

ik ga echt niet aan dekens beginnen...mijne staat lekker in zijn eigen wol !
Ben pas 2 uur gaan rijden, was best fris en hij zweette niet eens, ik voel wel goed en pas het uitstappen daar op aan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:47

Mijn 19-jarige bwp-ruin heeft ook geen deken sinds dit jaar, als het echt koud is staan ze toch binnen met alle deuren toe. We hebben enkel een buitenbak dus vaak kan ik ook niet rijden. Gewoon lang genoeg uitstappen na het rijden, nog geen problemen mee gehad.
Hij kreeg van elk soort deken schuurplekken. Hij wou altijd rollen maar met dat deken had dat niet veel nut dus hij bleef maar rollen. Daarnaast vond ik het gewoon heel vervelend om dat deken telkens uit te doen, wachten tot hij droog was en weer op. Nu heb ik een hoop poetswerk meer, maar dat neem ik er met plezier bij.

Zo ziet mijn knappe man er nu uit:
Afbeelding

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:24

Ik heb mijn paard wél onder een deken staan, maar wordt er ook scheitziek van...

Zn hele manen beginnen los te geraken door de hals aan de deken,
en dat ziet er écht niet uit.
Maar voor hem is het met deken wel fijner.

Sannegabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:54

Mijn paard staat met een deken op maar heeft toch een aardige wintervacht gekregen.
Met rijden hou ik er rekening mee, als ik zijn hals voel en die wordt een beetje klef dan ga ik even wat rustiger rijden of stop ik licht er maar net aan hoelang ik bezig ben.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:01

Mijn haf staat heel lang onder een nul grams regendeken als het heel koud word doe ik een 200 grams op en als het weer straks weer zachter word gaat de regendeken weer over. Maar erger mij wel aan deze 200 grams deken het regent erbij in.

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:11

mijn pony staat ook 24/7 buiten en ik gebruik geen dekens ze heeft altijd een lekker zacht vachtje :P
wat het rijden betreft ik pas me wel wat aan maar niet veel ! ze is het gewoon van te werken met haar dikke vacht *D

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:26

Mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder deken, vorig jaar stond ze nog binnen met deken maar eigenlijk vanaf de zomer rustig opgebouwd en ze doet het prima zonder deken buiten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:32

Ik ben het altijd tegen de lente zat, al die dekens, en neem me dan voor ze de volgende winter teddy te laten worden maar elke herfst/winter scheer ik ze weer omdat ik die vacht gewoon poeponhandig vindt met trainen.

Het gaat hier om shetlanders die gewoon flink in training staan voor de wagen (tweespan) en dus veel km's maken. De twee andere (Haflinger en kwpn-er staan zonder dekens en dus met bolliewollie vacht :D )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:37

Mijn paard staat al heel zijn leven (is nu 8 jaar) zonder deken. Is een KWPNer van 168 en hij maakt echt nauwelijks vacht aan. Is ook snel droog vaak nog sneller dan de geschoren paarden die een deken op krijgen. HEerlijk is dat. Alleen na de winter is het verharen even lastig maar niet storend vind ik. Dan heeft hij wat meer energie nodig om te draaien. HIj staat thuis met schuil alleen en nu tijdelijk overdag buiten en de nachten binnen. En geen schuurplekken enz door dat hij geen dekens draagt.

Doet ook al heel zijn leven zonder ijzers alles. Werkt voor mij prima en ik rijdt gewoon buiten op straat ook en springen. Bekappen is daardoor alleen bijwerken en niet te kort ook ondanks veel rijden.

Als je je paard daarvoor altijd onder deken hebt gehad en/of erbij geschoren hebt is het een paar jaar afzien want dan maken ze zonder deken een flinke vacht aan:) En tijdens het verharen kost het ze dan veel energie en moet je soms iets extras doen om te helpen schakelen. Uit en instappen kan je in het begin doen met een zweetdeken. Wat ze mij altijd geleerd hebben is goed uitstappen dus goed op adem dan kan een natte vacht echt niet veel kwaad. Maar als je voor het eerste 2 jaar vaak zonder deken gaat is het even opletten omdat je parad er ook aan moet wennen:)

En jij aan de verhaartijd en de dikkere vacht om te zien. Dat zijn we vaak niet meer gewoon.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:42

Mijn beestje staat ook zonder, hij heeft een hele gevoelige schoft die vorig jaar dus ontstoken was dus omdat het moest midden in de winter deken eraf getrokken.
Toen stond ie hele dagen buiten dus was wel echt een teddy beertje.
Dit jaar ook zonder deken gehouden en hij had nog steeds een mooie glanzende strakke vacht en niet overdreven beertje ofzo.

K rijd elke dag alleen soms wat langer uitstappen of als ie gezweet heeft zweet deken erop leggen.

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:43

Mijn ijsje staat ook altijd zonder deken, alleen vorig jaar was ze geschoren (want ik stond tijdelijk op een stal met erg goede train mogelijkheden).

Het rijden bij ons op stal is een hel in de winter. Ik rijd ongeveer 2/3 keer per week. Na een half uur is ze dan flink moe.
Ik rijd 1 keer op mijn manege in de binnenbak. Daar kan ik gewoon een vol uur meelopen maar dan moet ik aangepast rijden. Dus 10 minuten draven, 5 minuten stappen etc

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:35

Mijn Haflinger x New Forest merrie staat sinds deze winter mét dekens...
Vroeger altijd een ontplofte haarbal... dit jaar begonnen met een deken van 200 gram in oktober/november en opgevoerd tot 2 dekens van 200 gram in de koudste nachten...

Verder krijgt ze, als ze buiten gaat, ook een 0 grams ongevoerd regendeken op tegen het nat worden.

Ik heb er geen last van van die dekens en zij is altijd heel meehelpend om de dekens aan te trekken en dicht te doen zodus, zij schijnt er ook geen hinder van te hebben!

Zodra het warmer wordt (ook 's nachts) houdt ze enkel haar 0 grams ongevoerd regendeken aan tegen het nat geregend worden (ook in de zomer dus).

Ze werkt elke dag intensief : 5 op 7 dressuur van 45 min. en de resterende 2 dagen buitenritten volledig in draf (en daar waar kan galop) van minstens 25 km per rit.
Ze moet van mij dus niet kort kort staan in vacht maar een ontplofte haarbal is ook niet nodig... heeft ze zelf niet graag want ze loopt tegen zichzelf aan dan in de training, veel te warm...
Nu dit jaar had ze nergens last van... ze had voldoende vacht om zichzelf te beschermen maar niet teveel vacht om oververhit te raken tijdens het trainen...

En ik las hier ergens iets over wedstrijden : dat kan mij geen barst schelen... ik zou daarom niet laten van mijn paard een ontplofte haarbal te laten worden hoor... het gaat 'm toch niet om de vacht maar om de bewegingen?!

Oh ja trouwens : ze staat 's nachts op stal (ook in de zomer, op mijn uitdrukkelijke wens!) en overdag in de wei (ook 's winters!)...

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:58

Mijn nrps ruin staat gwn met deken ivm te dunne vacht en is niet geschoren dus voor mij lekker getob met die dekens...

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:36

Ik was de dekens ook zat, dus dit jaar heb ik zonder dekens gedaan.
Gemiddeld rij ik 4x per week, kan dus 3x maar ook 5x zijn (weerafhankelijk -> enkel buitenpiste)
Per keer rijd ik ongeveer 30 a 45min (soms les van 1h), en dan wat langer uitstappen tot ze droog is, of eventueel een zweetdekentje er eventjes op.

Ondertussen begint ze al goed te verharen, wat meer poetswerk dus :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:52

Mijn ruin staat sinds december 2011 op pensioen na een ongeluk. Die winter had hij nog een deken op omdat we toen wel nog actief waren in de wedstrijdsport. Hij stond de hele zomer op het la d en kwam toen dit in oktober 2012 weer binnen snachts. Hy kreeg geen deken op en had een hele dikke teddyvacht, maar met het vriezen en sneeuwen had hij het toch wel koud, dus kreeg hij een deken op. Na die paar dagen dat we 20 graden kregen is het 70% van zijn haren kwijt geraakt dus momenteel staat hij weer 24/07 onder een deken, zeker op het land.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:30

mijn paardje staat ook altijd zonder deken, hij vindt het heerlijk! Ik heb alleen iets meer poestwerk en met rijden iets langer uitstappen. Maar nu zweet hij ook niet heel veel in de winter, zelfs met zijn dikke wintervacht. misschien ligt het ook aan het ras, het is een arabier.