Wel of geen deken? Ik weet het echt niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:28

Giolli schreef:
Het is niet erg om de sneeuw/ijs er af te halen hoor! Je moet het alleen niet "borstelen" zodat het er in gewreven word. Dan gaan de haren plat liggen en isoleert het niet meer.

Ik heb gisteren de sneeuw eraf gehaald, hem een kwartiertje een zweetdeken op gehad en daarna met handdoeken droog gewreven. Ik eindig altijd tegen de haarrichting in, zodat het sowieso niet plat zit. Hij ging tamelijk droog weer terug en toen sneeuwde het niet meer, dus ik ga er vanuit dat het niet heel veel kwaad heeft gedaan. :))

NiKip schreef:
Als je het idee hebt dat je paard veel energie verbruikt om zich warm te houden kan je gaan denken aan een deken. Hou in de gaten of hij rilt of veel beweegt.
Bij een paard met een goed gewicht maakt dit weinig uit, maar omdat je zegt dat jouw paardje nog niet helemaal op gewicht is, zou ik voorzichtig zijn.

Als je paard gewoon rustig staat te eten en de sneeuw goed op zijn vacht blijft liggen zou ik hem lekker zonder laten ;) Frits was gister ook veranderd in een sneeuwvlokje, maar die had het echt niet koud!

Hij rilt niet en hij beweegt ook weinig, hij staat vooral te wachten tot 'ie weer in het kuilstation kan. :')
Hij rent 's ochtends (6/7 uur) wel veel, dan speelt 'ie met de andere paarden, maar ik weet niet of dat door de kou komt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:05

Even spelen zie ik niet als bewegen. Ik heb het dan eerder over een paard dat continu heen en weer loopt en geen rust lijkt te kunnen vinden.

Hoe vaak krijgt hij te eten op het kuilstation?

Nog even wat vergelijkingsmateriaal voor je. Zo zag mijn pony er uit in de sneeuw:
Afbeelding
Als de sneeuw er zo op blijft liggen is het juist top :j Betekend dat de onderlaag mooi droog is.

Saskiaatje

Re: Wel of geen deken? Ik weet het echt niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:11

Ja, zo zag het er wel uit, zelfs nog meer sneeuw, hele plakkaten. :')

En nee, hij toont niet heel onrustig, integendeel. Hij kan geloof ik op elk heel uur 20 minuten kuil eten. :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:14

Ik heb duie van mij een 200 gram opgedaan gisteren (3,5 jaar). Stond ook gewoon zonder maar de Oostenwind was zooooo guur en koud en aangezien ze de opening vd stallen op het Oosten hebben (vaak geen regenval vanuit t oosten) waaide het daar ook goed in. En met de aankomende sneeuw gisteren was ik er klaar mee. De een zei; niet doen en de ander zei; wel doen. Ik heb gewoon naar mijn eigen gevoel geluisterd. Ze loopt nu eindelijk weer lekker in het land te dollen en komt rustig de stal uit nu...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:22

Een van mijn paarden had het gisteren ook koud,ze rilde en was niet in haar hum..Ik heb haar een 200 grams deken op gedaan en mevrouw was meteen weer blij(ze ging lekker weer de wei in en bleef niet in de stal hangen)..Mijn oudere merrie(die is 19)heb ik zowiezo een deken op gedaan en mijn 3 jonkies van bijna 4 hadden er verder niet zoveel last van maar aan mijn merrie van 10 kon ik echt merken dat ze er last van had..Als je paard er totaal geen last van lijkt te hebben zou ik het niet doen,maar als hij echt afvalt zou ik toch aan een deken gaan denken in de winter..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:22

Als ik het zo hoor hoef je je echt geen zorgen te maken en kan hij prima zonder deken :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:53

NiKip schreef:
Als ik het zo hoor hoef je je echt geen zorgen te maken en kan hij prima zonder deken :j

Mijn conclusie. :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:29

Da's fijn om te horen! Ik ben weer langs geweest en hij lijkt het nog steeds niet koud te hebben. Hij stond in het voerstation, ik heb z'n vacht even schoongeborsteld (zat vastgeplakt door het opgedroogde sneeuw), zodat 'ie z'n vacht weer lekker als deken kan gebruiken. :)) Hij was warm tussen zijn voorbenen, dus ik maak me niet meer al teveel zorgen.

Ik heb net ook Subli Senioren Prioren gehaald, even uitvogelen hoe vaak en hoeveel ik hem wil geven, het is tenslotte aanvulling en geen vervanging (hij krijgt kuil en brok).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:32

Als sneeuw/ijs er op blijft liggen is t juist super, je moet je zorgen maken wanneer het paard nat en zompig is, dus wanneer al zijn lichaamswarmte wegstroomt en de sneeuw laat smelten. Mijn paard is nu ook bezaaid met ijspegels :)
Dus geen deken, paard gaat prima qua warmte. Wel lekker blijven voeren idd :)