water bevriest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:58

dat vraag ik me idd ook af, hoe doet je stalhouder dat 's nachts? zet hij dan een wekker?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:02

Nee dan hebben ze dus geen water, en ik wil niet dat hij zolang zonder water staat. Dus dat is ook een van de redenen van de emmer.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:04

emmer in de stal is ook echt geen slecht idee maar 1 emmer is dan ook niet voldoende voor de hele nacht.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:05

Kruiken met kokend water las ik laatst ergens als tip. Schijnt goed te helpen.

Ik pakte de speciekuip in met wollen dekens, dat hielp ook wel wat.

maar mijn ijslander stampte zelf het ijs gewoon stuk. Doet jouw paard dat niet?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:08

Laatst bijgewerkt door Humphry op 19-01-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:09

Nee klopt barbar, maar ik zou niet weten hoe ik hem meer kan aanbieden. Ik kan moeilijk zijn hele stal vol met emmers hangen.
De emmer kangt aan stal, dus kruiken eromheen lukt denk niet. Nee helaas maakt hij het niet zelf kapot, misschien wel als het een klein laagje is, maar zo dik als het nu was zou hij er ook niet doorheen komen. Ik heb het met de hoevenkrabber door moeten slaan.

Humphry, is dat zo? Dus als ik een dextro in zijn water doet bevriest het niet? Dan ga ik dat eens uitproberen, dankjewel! :)

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:09

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:11

Ik ga het linkje even lezen, dankje :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:16

Ja een emmertje is niet voldoende.

Koop een zwarte betonbak van kunststof en daar kan je zeker 50 liter aan water in doen, dan vriest t niet zo snel dicht als kleine emmertje water.

paarden houden t zelf wel open hoor door erin te gaan drinken. En elke dag ijs verwijderen en goed bijvullen.

Scheelt een hoop werk voor de stalhouder en kan je het zelf bij houden en bijvullen hoef je maar 1x per dag te doen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:18

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:19

miss toch proberen om een speciekuip in ee hoek te zetten?
de meeste paarden zijn wel zo slim om die te laten staan en als die van jou dat niet doet weet je dat de volgende dag :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:22

Caira schreef:
Ik neem aan dat je stalhouder 3x per dag water geeft en controleert

Haha, ik sta bij een boer die het maar net redt met zijn koeien in deze vrieskou, bij ons helpen de stalgenoten elkaar, want de boer doet nauwelijks iets tot niets. Speciekuip onder de voerbak zetten, daar kan ie er moeilijker in schijten, een bal erin en bidden dat het niet te hard vriest elke nacht.....

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:27

barbar schreef:
de meeste paarden zijn wel zo slim om die te laten staan en als die van jou dat niet doet weet je dat de volgende dag :D

Jaa maar dan heb ik wel een probleempje als z'n stal een ijsbaan is :') -O-

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:29

veel stenen erbij in, een kuip maken om hem in te zetten of bielzen eromheen. Dan gooien ze m minder makkelijk om. en zorgen dat hij vol blijft.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:32

Mijn paard staat in een buitenstal. Ik heb in de hoek van de stal een speciekuip staan. Rondom heb ik een laag mest en stro gelegd, zo hoog als de kuip. De kuip staat tegen de buitenmuur aan, maar ze had als enige gewoon nog water vanmorgen!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:39

Ik heb hem opgehangen dus dingen eromheen gaat niet. Wat wel zo is, is dat ze natuurlijk nog water krijgen rond een uur of 10/11, en dan heeft hij ook nog z'n emmer. En dan 's ochtends ik gok vlak na, of net voor de eerste voerbeurt, dus rond 7 uur krijgt hij weer water. Dus dan is het toch niet zo heel lang? Wat ik me nog afvraag is zou hij, als het water bevroren is en hij dorst heeft, aan het ijs gaan likken of snappen ze dat niet?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:39

Inderdaad, gewoon een speciekuip, niet al te klein, en vol met water. Bevriest langzamer en je paard kan er zo ook niet zo makkelijk mee schuiven. Paarden stoten dan het bovenste laagje echt kapot, en je paardje heeft dan gewoon de hele dag drinken.

Ik doe het al jaren zo, heb er nog nooit problemen mee gehad ( niet met mijn speelse jaarling, niet met mijn graag wat in de mond hebbende ruin, niet met mijn vorige kwpn-er en ook mijn nu overleden oudje deed er geen rare dingen mee)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:41

Rede dat ik het toch schrijf is dat ze de bak ook niet om kunnen gooien als je deze inbouwt :) Dan hebben ze gewoon de hele nacht water..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:41

dat is idd wel een idee om om de kuip een wal van mest t maken, dan bevriest het water minder snel en je paard kan de kuip dan nog moeilijk omgooien.
gelukkig doen de waterbakken het bij ons in de stallen het nog, de deur gaat ook dicht als het vriest en met 7 paardenkacheltjes is het in stal heerlijk behagelijk, overdag staan de paarden hier buiten en hebben ze een grote waterbak die een paar keer per dag ijsvrij gemaakt en bijgevuld word (iedereen die komt moet even de waterbak verzorgen) hier zijn ook geen paarden die een speciekuip omgooien maar wel emmertjes als ze de kans krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:42

xJess schreef:
barbar schreef:

Jaa maar dan heb ik wel een probleempje als z'n stal een ijsbaan is :') -O-

Welnee gewoon doen, en goed en dik opstrooien dan wordt het geen ijsbaan, goed volgooien dan kan je paard het niet zomaar omgooien en elke dag goed vullen.

Tenzij je paard op rubberen matten staat, dan kan het een ijsbaan worden ja.

En niet zeuren gewoon doen scheelt een hoop werk voor de stalhouder die zal je er dankbaar voor zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:44

Als ik de stalhouder was, had ik gewoon gezegd, gebruik de speciekuipen en hou het dagelijks goed bij (ijs verwijderen en goed volgooien)

Dan hoeft de stalhouder af n toe langs de boxen gaan om het ijs ff stuk te slaan en of ff roeren in het water.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:45

Nou speciekuipen hebben we niet, alleen van die hangemmers en gewone emmers, dus dan zouden er een hele boel van die kuipen gekocht moeten worden. Maar het zou wel een idee zijn natuurlijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:47

Iedereen kan toch gewoon zijn eigen kuip kopen? Zo duur zijn die dingen ook niet.
In ieder geval kun jij een kuip kopen voor je paard, dan heeft deze in ieder geval altijd water

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:48

Je kan er ook een klein voetballetje in de emmer leggen dit drijft en zorgt dat het niet bevriest. Hier breken we ook gewoon steeds het ijs door als het bevroren is.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:56

dextro gaan ze niet meteen dood van hoor, die van mij vind t lekker :P
kun je niet van dat isoleerspul om de emmer heen doen ofzo? :+