Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Vind ik helemaal niet zo erg, de mijne staat ook op ijzers en die gaat echt gek doen in de sneeuw. Beter een dagje 'binnen' (wat dus ook niet eens zo is), als straks een gebroken been. Maar verder zeg ik: lekker naar buiten! 
44Myrthe44 schreef:Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.
lindahertha schreef:Wat je kan doen als je ze naar buiten zet, is meteen iets te eten geven om de aandacht af te leiden..want meestal gaan ze eerst rennen en dan grazen, als je dat renimpuls even weet te onderdrukken door meteen hooi of weet ik veel wat weg te leggen kan schelen...maar mijn ervaring is gewoon buiten laten...bij ons op stal kwamen ze in de winter alleen maar buiten als het vroor, de rest niet, kan je nagaan hoe fris ze waren, is nog nooit wat gebeurt.
maarrr... iets gebeuren kan altijd natuurlijk, die zekerheid heb je nooit, en een paard kan zo een blessure oplopen, maar kan ook in de bak met rijden, dat kan overal, zelfs op stal...dus dat is een risico dat je altijd kan lopen...
star_hutch schreef:Lekker naar buiten doen hoor!
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...
Door binnenhouden bouw je die spanning alleen maar op!
sallandval schreef:star_hutch schreef:Lekker naar buiten doen hoor!
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...
Door binnenhouden bouw je die spanning alleen maar op!
ach is jouw zusje dat van het persbericht?
eilleen333 schreef:Ik snap niet dat er uberhaupt een discussie mogelijk is oever dit onderwerp. De paarden kunnen gewoon buiten. Als je ze ook buiten laat worden ze ook niet helemaal debiel en bezeren ze zich niet zomaar. Het is juist door het opsluiten dat ze bokkend rond gaan rennen terwijl het niet kan. Bij ons gaan de paarden elke ochtend naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Een grote groep blijft ook 's nachts buiten.
Ik zie de binnenpaarde 's morgens voorzichtig naar buiten gaan als er net sneeuw ligt en dan lopen ze een beetje te kloten in de wei. Niets rennen of debiel doen. Wij hebben 30 paarden op stal, maar nog nooit een die een blessure kreeg door de bevroren grond.
Hier idemdito. star_hutch schreef:persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
dit alles is in 15-20 min. gebeurd.
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!
PercyLeen schreef:star_hutch schreef:persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
dit alles is in 15-20 min. gebeurd.
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!
Jeetje
kara schreef:De mijne gaan dus absoluut niet naar buiten.
Dan maar even vieze stallen en licht gefrustreerde paardjes, dat heb ik veel liever dan gebroken benen. Wel gaan ze 1 - 2 uur in de bak omdat die een stuk gelijker is. Onze paddock is gewoon te slecht met kuilen. Mensen die daar hun paarden toch op zouden zetten, zou ik ronduit onverantwoord noemen.
Mietjes. Jessix schreef:Dat is zeker heftig. Maar weet je, risico loop je overal en altijd. Dit had ook kunnen gebeuren zonder sneeuw. Paarden bij elkaar op een wei is al een risico. Maar paarden op stal kunnen ook weer koliek krijgen dus dat wil niet zeggen dat je, je paard dan heel houdt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en een dosis geluk hebben in het leven.
Ik zou ze een lekker vrij en sociaal leven niet willen ontzeggen. Nergens voor.