Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:35

Ik snap niet dat er uberhaupt een discussie mogelijk is oever dit onderwerp. De paarden kunnen gewoon buiten. Als je ze ook buiten laat worden ze ook niet helemaal debiel en bezeren ze zich niet zomaar. Het is juist door het opsluiten dat ze bokkend rond gaan rennen terwijl het niet kan. Bij ons gaan de paarden elke ochtend naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Een grote groep blijft ook 's nachts buiten.
Ik zie de binnenpaarde 's morgens voorzichtig naar buiten gaan als er net sneeuw ligt en dan lopen ze een beetje te kloten in de wei. Niets rennen of debiel doen. Wij hebben 30 paarden op stal, maar nog nooit een die een blessure kreeg door de bevroren grond.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:36

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten ook al is de grond oneffen en bevroren. Alleen staan de paarden met ijzers op het moment binnen omdat er echt een dik pak sneeuw ligt, maar ze komen wel in de stapmolen en los in de binnenbak :). Vind ik helemaal niet zo erg, de mijne staat ook op ijzers en die gaat echt gek doen in de sneeuw. Beter een dagje 'binnen' (wat dus ook niet eens zo is), als straks een gebroken been. Maar verder zeg ik: lekker naar buiten!
Laatst bijgewerkt door Kyarahh op 16-01-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:36

Bovendien, wat wil je dan? Stel dat het blijft vriezen tot eind maart, ga je je paard dan serieus 3 maanden binnen houden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:37

Ik hou altijd 1 stukje weiland vlak, daar komt geen paard op na de zomer. Als het dan bevroren is is dat nog mooi. misschien een tip voor volgend jaar.

Toch zou ik m wel naar buiten doen
En de volgende x dan wel gelijk als het vriest en niet eerst een aantal dagen binnen laten ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:38

44Myrthe44 schreef:
Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.

Nou ja als t paard nu al een paar dagen binnen staat (neem ik aan vanaf zondag toen de vorst begon) en binnen moet blijven zolang het vriest, sowieso nog het hele weekend. Dan staat hij minstens een week binnen, dat vind ik toch wel erg veel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:40

lindahertha schreef:
Wat je kan doen als je ze naar buiten zet, is meteen iets te eten geven om de aandacht af te leiden..want meestal gaan ze eerst rennen en dan grazen, als je dat renimpuls even weet te onderdrukken door meteen hooi of weet ik veel wat weg te leggen kan schelen...maar mijn ervaring is gewoon buiten laten...bij ons op stal kwamen ze in de winter alleen maar buiten als het vroor, de rest niet, kan je nagaan hoe fris ze waren, is nog nooit wat gebeurt.

maarrr... iets gebeuren kan altijd natuurlijk, die zekerheid heb je nooit, en een paard kan zo een blessure oplopen, maar kan ook in de bak met rijden, dat kan overal, zelfs op stal...dus dat is een risico dat je altijd kan lopen...

sterker nog; volgens mij is de kans op blessures juist groter na een periode 'opsluiting' van meer dan een dag of wat.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:37

Die van mij staan ook altijd gewoon buiten. Ze zijn gewend om overdag buiten te staan en ik denk niet dat ik ze er een plezier mee doe om ze opeens een paar dagen op te sluiten. Meestal doen ze wel wat voorzichtiger maar helaas zag ik een van de 2 gister wel onderuit glijden tijdens haar gekke 5 minuten. Dat risico neem ik dan altijd maar.

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:25

Iedereen bedankt voor zijn/haar mening! Ik ga vanmiddag even lekker met naar de manege met haar longeren, alle spanning en energie eruit laten. En dan kijken of ik het beste stukje weiland even kan afzetten zodat ze daar kan staan en idd wat hooi neerleggen als afleiding. /3

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:27

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:30

Mijn antwoord was ook naar buiten maar ts geeft aan dat haar paard al een paar dagen op stal heeft gestaan terwijl ze normaal elke dag naar bhuiten gaat. Als ik Ts was dan zou ik het paard eerst ergens moe maken en daarna pas naar buiten, kun je haar geen beweging geven dan zou ik kijken of ik ergens in een binnenbak terecht kan.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 16-01-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:30

Lekker naar buiten doen hoor!
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...
Door binnenhouden bouw je die spanning alleen maar op!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:31

star_hutch schreef:
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...

ach is jouw zusje dat van het persbericht? :(:)

Marsha777

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:40

Lekker naar buiten, mijn paard gaat ook elke dag naar buiten.
Alleen nu na een aantal binnen te hebben gestaan zou ik hem inderdaad eerst wat beweging oid geven, zoals meerdere al aangeven.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:41

sallandval schreef:
star_hutch schreef:

ach is jouw zusje dat van het persbericht? :(:)

persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
dit alles is in 15-20 min. gebeurd.
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:43

Voortaan je paard altijd na buiten doen.
is het zelfde als met sneeuw.
menen houden hun parden (vooral paarden met ijzers) binnen omdat ze uit kunnen glijden en iets kunnen breken,
en een aantal dag en later gooien ze de paarden toch buiten en dan zijn ze fris en is de kans 10x zo groot dat ze iets breken.
Paarden passen zich prima aan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:47

eilleen333 schreef:
Ik snap niet dat er uberhaupt een discussie mogelijk is oever dit onderwerp. De paarden kunnen gewoon buiten. Als je ze ook buiten laat worden ze ook niet helemaal debiel en bezeren ze zich niet zomaar. Het is juist door het opsluiten dat ze bokkend rond gaan rennen terwijl het niet kan. Bij ons gaan de paarden elke ochtend naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Een grote groep blijft ook 's nachts buiten.
Ik zie de binnenpaarde 's morgens voorzichtig naar buiten gaan als er net sneeuw ligt en dan lopen ze een beetje te kloten in de wei. Niets rennen of debiel doen. Wij hebben 30 paarden op stal, maar nog nooit een die een blessure kreeg door de bevroren grond.

_/-\o_ Hier idemdito.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:49

star_hutch schreef:
persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!

Jeetje :(:)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:54

PercyLeen schreef:
star_hutch schreef:

Jeetje :(:)

Was echt wel heftig, ja...
Het was echt een gezelligerd. Het is nu maar stil in stal. Mijn twee paarden zijn ook helemaal van slag en blijven maar om hem roepen. Ik heb ze afscheid laten nemen, maar zolang het dode paard nog niet is opgehaald, blijven ze hem natuurlijk ruiken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:57

Mijn shets staan dag en nacht buiten, nu ook gewoon maar wel de dunne met een dekentje. Mijn paard gaat sochtends gewoon de weide in tot ongeveer 5 uur...

BTW als mijn paard een wandelende bom zou zijn zou ik haar niet in de weide laten maar in de bak... Wil geen valpartijen met alle gevolgen van dien...
Laatst bijgewerkt door Melvern op 16-01-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:57

Jeetje star_hutch, dat wil je ook niet meemaken.. Sterkte voor jou en je zusje :(:).

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:59

Vorig jaar heb ik afscheid moeten nemen van een paard in de tijd van de bevroren grond. Gevallen en bekken gebroken.
Een paard zou bij mij als die een paar dagen niet buiten is geweest of bekend is met druk gedrag bij het buiten zetten nooit in een wei gaan zoals TS die omschrijft.
Hier is voor de vorst de bak goed gesleept daar gaan de paarden nu dagelijks in. 1 van de paarden trekt nog vrolijk een galopje en de andere staat waar die staat en gaat eigenlijk geen kant op. De drachtige merries lopen momenteel echt enorm voorzichtig. Ik zou ze ook rustig op een niet door nattigheid kapot gelopen en bevroren stuk weiland zetten trouwens. Toch ben ik erg voorzichtig omdat ik dus vorig jaar afscheid heb moeten nemen van een schat van een paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:01

Dat is zeker heftig. Maar weet je, risico loop je overal en altijd. Dit had ook kunnen gebeuren zonder sneeuw. Paarden bij elkaar op een wei is al een risico. Maar paarden op stal kunnen ook weer koliek krijgen dus dat wil niet zeggen dat je, je paard dan heel houdt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en een dosis geluk hebben in het leven.

Ik zou ze een lekker vrij en sociaal leven niet willen ontzeggen. Nergens voor.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:01

kara schreef:
De mijne gaan dus absoluut niet naar buiten.

Hier ook, die van mij gaan ook echt niet naar buiten :n Dan maar even vieze stallen en licht gefrustreerde paardjes, dat heb ik veel liever dan gebroken benen. Wel gaan ze 1 - 2 uur in de bak omdat die een stuk gelijker is. Onze paddock is gewoon te slecht met kuilen. Mensen die daar hun paarden toch op zouden zetten, zou ik ronduit onverantwoord noemen.

Overigens doe ik mijn paarden er ook duidelijk geen plezier mee om ze met deze temperaturen buiten te zetten := Mietjes.
Laatst bijgewerkt door Bijinn op 16-01-13 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:03

Jessix schreef:
Dat is zeker heftig. Maar weet je, risico loop je overal en altijd. Dit had ook kunnen gebeuren zonder sneeuw. Paarden bij elkaar op een wei is al een risico. Maar paarden op stal kunnen ook weer koliek krijgen dus dat wil niet zeggen dat je, je paard dan heel houdt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en een dosis geluk hebben in het leven.

Ik zou ze een lekker vrij en sociaal leven niet willen ontzeggen. Nergens voor.

Helemaal mee eens. Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Hoe vervelend het ook is.
Als je ziet hoe paarden kunnen genieten in de sneeuw: dat wil je ze toch niet onthouden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:04

gewoon naar buiten doen! paarden hebben 4 benen en daarmee blijven ze prima staan hoor.
iets breken kan altijd gebeuren en is juist in een natte wei bijvoorbeeld voor gevaarlijker.

mijn pony kan niet eens naar binnen,staat met 2 twenters, een enter en zijn vriendin lekker op de wei :D