met harde (onder)grond rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: met harde (onder)grond rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:34

Overigens draaien ik wel stiften in, korte/kleine stiften.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:50

Ik zou erg voorzichtig zijn. Onze bak was afgelopen jaar wel vlak, maar de viltstukjes vermengden zich met de sneeuw en vormden een grote bal onder haar hoeven (ze had ook ijzers, dat maakte het waarschijnlijk extra erg). Ik kon die ballen er alleen af krijgen door haar hoeven in een bak lauw water te zetten. Dus het gaat niet alleen om de vlakheid, maar ook om de soort ondergrond.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:49

Ik rijd met dit weer alleen op de straat als deze goed schoon is, of in de binnenbak.
Zou nooit op het land rijden, zeker niet met een paard met ijzers. De bodem is keihard, kunnen ze fijn een zoolkneuzing van oplopen, helemaal paarden met blote voeten.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:51

bij mij wordt er gewoon in de wei gereden!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:52

Ik rij wel, gewoon stap en draf op buitenrit :)

Galopperen doe ik niet, maar mijn paard vliegt zelf wel in galop door de wei, sneeuw of geen sneeuw :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:55

Als je bak netjes gesleept is, zou ik liever in de bak een beetje stap en drafwerk doen, dan in het land. Dat is meestal nog ongelijker en gladder dan de bak. Voordeel van de sneeuw is de isolerende werking, meestal ontdooit de bovenlaag zand dan ook wat.

Hier hebben ze overigens gewoon vakantie, ik moet met de trailer op stap om te kunnen rijden of over straat en dat is mij te gevaarlijk nu.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:56

mijn paarden rennen en vliegen nu ook in de wei zonder glijers, ze zijn het gewend en weten wat ze kunnen, geven ze met rijden ook wel aan

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:57

Mloulou schreef:
Ik zou erg voorzichtig zijn. Onze bak was afgelopen jaar wel vlak, maar de viltstukjes vermengden zich met de sneeuw en vormden een grote bal onder haar hoeven (ze had ook ijzers, dat maakte het waarschijnlijk extra erg). Ik kon die ballen er alleen af krijgen door haar hoeven in een bak lauw water te zetten. Dus het gaat niet alleen om de vlakheid, maar ook om de soort ondergrond.

Een harde bak of een bak met sneeuw dat vind ik wel wat anders :j Met een harde ondergrond rijd ik wel, maar met sneeuw in de bak niet, zelfs niet met sneeuwbeslag waardoor de ballen niet zouden moeten ontstaan.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:03

Echt goed fanatiek rijden gaat bij ons nu niet in de bak. Longeerpaddock was gister goed, dus kon haar eerst longeren, waardoor ik daarna rustig kon stappen en draven in de harde, maar zeer vlakke bak. Ging prima. Als ik niet had kunnen longeren, weet ik niet of ik erop was gegaan... Ze moet haar energie nog wel eens kwijt.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:07

De bak is hier wel mooi vlak (en keihard dus), maar ik ga echt niet het risico nemen dat mijn (verzorg)paard onderuit gaat. Dan maar even een korte vakantie inlassen of wat vaker de weg op :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:12

Waarom is het wel vertrouwd om op de weg te rijden maar niet in de bak als die ook vlak is? Of rijden jullie dan in de berm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

Als het niet te hard is, en er geen gaten/hobbels,etc in zitten, dan kan het...
Maar wel voorzichtig aan ;)

Wij reden in de winter ook altijd in onze hoefslag in de wei.
In al die jaren nog nooit uitgegleden of verstapt. Maar ik reed dan wel voorzichtig. En als het écht hard was dan reed ik niet (we hadden de luxe van een binnenbak helaas niet).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:16

Ik rijd wel in een harde vlakke bak, zodra die ongelijk is al niet meer. :n
Overigens las ik dan wel gewoon stap training in, draf vind ik toch wel te risicovol maar misschien zit dat ook wel tussen de oren? Rustig drafje zou kunnen wellicht....

Overigens dacht mijn paard er gister anders over, die spurte hem nog even weg en ging vrolijk galoperen... Wist niet hoe snel ik hem terug moest krijgen, vond het doodeng, hij kwam overignes wel rustig terug maar had echt zo iets van waarom baasje? Het kan primaaaaa!

Ja paard, ja paard, blijf jij maar even stappen.... :=

moontjemol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:59

NiKip schreef:
Met dit weer rij ik wel gewoon buiten. Probeer op vlakke ondergrond te blijven en de galop laat ik zitten.
Ik heb het geluk dat ik dicht bij strand sta. Daar is de ondergrond altijd wel ok :j

ik ga volgend weekend een paar dagen naar Noorwijk. Ik zou met paard gaan maar nu met de vorst in de grond twijfel ik heel erg. Maar ik begrijp van jou dat je op het strand prima kan rijden ? En dan via niet-ruiterpaden op het strand te zien komen ? Want ik denk dat de ruiterpaden in de duinen ook hard bevroren zijn ? Mijn paard is trouwens niet beslagen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 18:33

Ik ga wel gewoon de weg uit nu hoor, ik kan het niet laten. Alleen stappen en draven waar het kan want Lynn verveelt dr snel en ze vind het leuk om op avontuur te gaan hihi. Als het glad is niet natuurlijk, maar dat valt hier nu wel mee en er ligt ook haast geen sneeuw.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:47

Ik ben gister ook gewoon even op buitenrit geweest, overigens alleen gestapt. Sneeuw banketstaaf? Dat ligt hier toch helemaal niet? :+
Zaterdag maak ik maar even een stapritje in de bak.. Die is net zo vlak als een klinkerweggetje bijvoorbeeld..

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:12

Rianne_ haha nee daarom haast geen sneeuw dus als niks zeg maar :P

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:32

wil vandaag ook weer een keer gaan rijden want ik kan hem echt geen week stil laten staan. onze bak is gewoon van zand en we hebben hem glad gereden voor het ging sneeuwen en vriezen. kan ik wel gewoon rijden in de bak?? of alleen stappen en draven? of is rustig bosritje beter????

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:05

Als jouw bak helemaal vlak is zou ik in de bak rijden, het bos zal niet minder hard zijn.. :) Ik zelf stap op dit moment alleen maar, ook in een vlakke bak. Draf komt straks wel weer als het dooit..

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:59

Mijn paarden hebben nu even een 'vakantie'. De bak is te ongelijk om in te rijden en door de sneeuw is de wei te glad bij mij.

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:02

ik zou het niet doen.
ikzelf ben te bang voor de risico's

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:40

Ik denk dat je ook in afweging moet nemen hoe gelijk/vlak/ongelijk de bodem is. Een bodem met wat bevroren putjes/oneffenheden etc. daar zou ik toch niet graag met ze willen werken. Kijk, als ze er zelf overheen lopen dan kunnen ze precies aanvoelen hoe en wat, en kunnen ze hun eigen pad en tempo kiezen. Ga je rijden, longeren of ander 'werk' met je paard doen, dan kan hij niet zelf bepalen en aanvoelen.

Enige wat ik nog wel eens doe op de wei is sleeën, maar dan wel op een vlak stuk wei met verder geen putten. Als er dan ook nog een flinke laag sneeuw ligt, dan scheelt het al een hele hoop.

Persoonlijk zou ik zelf niet snel gaan rijden op bevroren land en/of bak. Of de bak moet vlak voor de voorst héel glad gesleept zijn, maar dat is meestal toch niet het geval. En paardenhoeven in zand maken nou eenmaal putten die opvriezen.....

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:48

Bij mij op stal wordt de buitenbak paar keer per dag gesleept.
Ook elke avond rond 10 uur, nadat iedereen is geweest of heeft gereden.
Hierdoor kan ik altijd in de bak rijden en is het ook altijd vlak. Doe wel rustig aan, stap en draf werk, laat galop achter wegen, aangezien de onder laag wel hard is.

Anders kan ik altijd nog longeren. De longeerring bij mij is helemaal niet hard.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:05

Bij het eerste paardje wat ik verzorgde hadden we alleen een buitenbak, daar reden we ook gewoon in als de de grond bevroren was.
Die was niet helemaal vlak, maar dan deden we meer stapwerk en bijna geen draf. De hele slechte stukken reden we niet over.