Jaarswisseling: stallluiken open of dicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Jaarswisseling: stallluiken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:03

Hier altijd dicht, zou mezelf het niet vergeven als er een verdwaalde vuurpijl zijn stal inschiet..

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:13

mijne staan gezellig naast mekaar (tralies er tussen) zodat ze elkaar wel kunnen zien..
luiken open omdat de emmers water aan de buitenkant van de deur hangt en ze nieuwschirig zijn naar het geluid,
veel hooi er in en meer niet..
bij die mensen waar ze staan steken ze nooit vuurwerk af en het is een lange straat met 4 huizen dus zo veel vuurwerk is er niet..
en naar binnen gooien kan niet omdat het hek voor het huis op slot zit.
oja, mn ouders denken dat het niet zo erg zal zijn omdat er verwacht word dat het gaat regenen en dan blijven de meeste binnen :p

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:15

unihorses schreef:
Piekosjj schreef:
Vuurwerk inschieten kan sowieso niet, stallen staan helemaal achterin het weiland en schuin van de weg af. Je moet dan heel knap kunnen gooien wil het er in komen :)

vuurpijlen komen ook weer naar beneden *D

meestal gaan ze recht naar beneden en niet schuin.. ;$

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:16

Hier gaan de bovenluiken ook dicht. Dan weten we zeker dat ze er niet uit kunnen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:29

Als je dan perse muziek aan wilt hebben doe dan Skyradio of een cd. Andere zenders laten vaak om middernacht vuurwerkgeluiden horen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:48

hier in de directe omgeving wordt er al aardig wat carbit geschoten, maar de paarden staan in een groep bij elkaar en zijn heel rustig. Als het donker gaat worden gaan ze weer naar binnen en krijgen dan iets hooi en vanavond voor het echte vuurwerk krijgen zij nogmaals hooi. Over het algemeen zijn zij rustig.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:30

wij wonen in het buitengebied en we horen het alleen in de verte knallen dus denk dat ik ze gewoon open laat

xxcol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:35

Ik zou ze dicht doen ivm. risico van het vuurwerk wat naar binnen kan komen, dempt t geluid een klein beetje. En idd net als wat de meeste zeggen muziek aan!
Prettige en rustige jaarwisseling!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:36

Ik heb ze uiteindelijk toch open gelaten. Quintos is erg bang, maar wel nieuwschierig dus die stond lekker met een grote pluk hooi in z'n mond al snorkend naar buiten te koekeloeren, die vermaakt zich wel. Pipo juist tegenovergesteld, normaalgesproken is ze echt nergens bang voor maar nu stond ze helemaal achterin 'n hoekje gekropen. Wel 'grappig' om die verschillen zo te zien!
Heb de radio maar op Radio 2 gezet, daar komt om 12uur Queen en daar zijn de paarden wel bekend mee :D

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:46

Ik ook heb ze open, vind het belangrijk dat ze kunnen zien wat er gebeurt. Mijn stal staat achter mijn huis dus bang dat er een pijl in komt hoeft niet.

Rattenlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:17

Kans dat er een pijl naar binnen vliegt is zeer klein tot onmogelijk maar toch sluit ik de stal goed af. Al is het maar om het geluid wat buiten te houden en dat de paarden zich geborgen voelen. Ik moet wel bekennen dat ik even heen gerend ben midden in de nacht om te controleren of alles nog goed was. Toen kon ik ze gelijk een kusj geven, gelukkig nieuwjaar wensen en hopen dat we nog vele jaren mogen hebben samen ;-)

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:56

Wij hebben ze dicht gedaan

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 02:40

Die van ons hebben gewoon tijdens de jaarwisseling buiten gestaan. Ze staan buiten het dorp en een stukje van de weg af, maar je hoorde de knallen toch goed achter in het weiland. Paardjes hebben rustig staan luieren en hadden ook goed uitzicht :P
Soms keken ze bij een hele harde knal een beetje verbaasd op, maar dat was het dan ook.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:27

Dat hangt van het temperament van je paard af natuurlijk. :P Met een heet Arabiertje zijn de stalluiken beter dicht vanwege het geluiddempen. Sommige rustige, nieuwsgierige paarden prefereren echter te kunnen zien wat het is en hebben geen probleem met de knallen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:04

hihi, een van de paarden is een halfbloed arabier :o
Maar ze staan altijd buiten, dus ze waren waarschijnlijk meer in de stress geraakt als we ze in de stallen met de luiken dicht hadden gezet.