Dekens kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: Dekens kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:30

Ik raad je aan de spullen pas aan te schaffen als het paard er is. Ongeschoren zou een regendeken genoeg zijn. Evt ook vliegendeken en fleecedeken. Scheer je je paard dan heb je verschillende gevoerde dekens nodig zodat je op en af kan bouwen qua diktes

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:39

Mijn dekens:

-Regendeken
-Rambo 390 gr (stal)deken
-Onderdeken 200 gr
-Wollen (zweet)dekens 3 stuks
-Fleese deken
-Vliegendeken
-Katoenen zomerdeken

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:41

XxLMMxX schreef:
Ik raad je aan de spullen pas aan te schaffen als het paard er is. Ongeschoren zou een regendeken genoeg zijn. Evt ook vliegendeken en fleecedeken. Scheer je je paard dan heb je verschillende gevoerde dekens nodig zodat je op en af kan bouwen qua diktes

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als je je paard wil blijven rijden in de winter zul je meer op moeten leggen dan een regendeken. Als je genoeg op legt blijft ie dun in het haar en hoef je dus niet te scheren.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:52

@JessicaD88 waarvoor gebruik je de katoenen deken?
in de zomer kun je de pony toch zonder deken in de wei doen? of heb ik het mis..
@JessicaD88 dankje voor de informatie :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:32

Ja dat klopt, ik gebruik die deken voor als ik op concours ga. Als ik m net mooi gepoetst heb maar nog even op stal wil zetten om nog wat dingen te kunnen doen voor we gaan dan is het handig dat je er even wat op kan doen, een zweetdeken is dan zomers te warm en er zitten geen singels aan dus dan heb je een probleem als ie onverhoopt toch gaat rollen. Ook is het handig als je paard bezweet is en de trailer op moet en het is te warm voor een zweetdeken maar eigenlijk ook net wat te koud voor niets.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:34

JessicaD88 schreef:
Ja dat klopt, ik gebruik die deken voor als ik op concours ga. Als ik m net mooi gepoetst heb maar nog even op stal wil zetten om nog wat dingen te kunnen doen voor we gaan dan is het handig dat je er even wat op kan doen, een zweetdeken is dan zomers te warm en er zitten geen singels aan dus dan heb je een probleem als ie onverhoopt toch gaat rollen. Ook is het handig als je paard bezweet is en de trailer op moet en het is te warm voor een zweetdeken maar eigenlijk ook net wat te koud voor niets.

oke dankje :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:37

Zweetdekens zijn ook gewoon met singels te verkrijgen overigens. ;) (heb ik ook)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:00

flappie28 schreef:
Zweetdekens zijn ook gewoon met singels te verkrijgen overigens. ;) (heb ik ook)

okeey:D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:02

annelieke92 schreef:
Ik heb voor mijn paard
* zweetdekens (7 fleece en 2 wollen, maar 1 of 2 is prima heb gewoon te veel ;)).
* regendeken
* winterdeken 220 gram
* winterdeken 300 gram
* 2 vliegendekens (1 voor in de wei en 1 voor als ik naar de les ga of concours in de zomer)

Dat is erg veel. Moet je zelf weten maar niet alles is voor iedereen nodig. (7 sowieso niet hihi)

Voor gewoon de basis zou ik zeggen een ongevoerde regendeken, iets van een 200 grams en nog een iets warmere. 300 of zo.
Daarbij een zweetdeken en dan ben je wel klaar hoor.

(tenzij je paard zomereczeem en dat soort ellende heeft natuurlijk)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:10

Dat is erg veel. Moet je zelf weten maar niet alles is voor iedereen nodig. (7 sowieso niet hihi)

Voor gewoon de basis zou ik zeggen een ongevoerde regendeken, iets van een 200 grams en nog een iets warmere. 300 of zo.
Daarbij een zweetdeken en dan ben je wel klaar hoor.

(tenzij je paard zomereczeem en dat soort ellende heeft natuurlijk)[/quote]

okee :)

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:14

mou jah denk dat je eerst maar moet kijken wat voor een paartje je krijgt ik heb een wlesh cob en heballeen een zweetdeken voor na het rijden een uurtje :brr: meer heeft hij niet nodig

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:37

tessxponys schreef:
mou jah denk dat je eerst maar moet kijken wat voor een paartje je krijgt ik heb een wlesh cob en heballeen een zweetdeken voor na het rijden een uurtje :brr: meer heeft hij niet nodig

ja lijkt me ook slim eerst paard/pony dan spullen :)
ik denk dat ik wel voor een warmbloed ga :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:52

Vliegendeken + kap
Zweetdeken (evt nog een dikkere wollen deken voor in de winter)
0 grams/regendeken

Als je je paard kort(er) in z'n vacht wil houden voor de winter:

Nog een dunne deken van 200 grams, begin je mee rond oktober
Een winterdeken van 300-400 grams voor als het hard vriest (óf een onderdeken van 100/200 grams, die je dus onder de dunnere deken doet)

Wel/niet waterdicht ligt er natuurlijk aan of je paard buiten staat en of je 's ochtends en 's avonds dekens in staat bent om dekens wisselen.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:12

Klimop schreef:
Vliegendeken + kap
Zweetdeken (evt nog een dikkere wollen deken voor in de winter)
0 grams/regendeken

Als je je paard kort(er) in z'n vacht wil houden voor de winter:

Nog een dunne deken van 200 grams, begin je mee rond oktober
Een winterdeken van 300-400 grams voor als het hard vriest (óf een onderdeken van 100/200 grams, die je dus onder de dunnere deken doet)

Wel/niet waterdicht ligt er natuurlijk aan of je paard buiten staat en of je 's ochtends en 's avonds dekens in staat bent om dekens wisselen.

okeey dankje :D

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:15

Voor wat vinden jullie de ongevoerde allemaal zo belangrijk?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:26

Ik heb een Horseware outdoordeken (waterdicht en ademend 200 grams) daar kun je onderdekens in verschillende diktes onderleggen en vastmaken. Verder een 0 grams regendeken, een fleecedeken, een zweetdeken een uitrijdeken en een vliegendeken. Deze dekens heb ik altijd gehad ook toen hij nog niet geschoren was. De uitrijdeken gebruikte ik toen alleen als het heel koud was en ook de onderdekens (overdag niet boven 0 en 's nachts flinke vorst) Mijn paard heeft het niet snel koud dus dat moet je zelf ervaren ... Kou is op zich nog niet zo erg maar wind ook een beetje afhankeli hoe de stalling eruit ziet.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:27

salamaleque schreef:
Ik heb een Horseware outdoordeken (waterdicht en ademend 200 grams) daar kun je onderdekens in verschillende diktes onderleggen en vastmaken. Verder een 0 grams regendeken, een fleecedeken, een zweetdeken een uitrijdeken en een vliegendeken. Deze dekens heb ik altijd gehad ook toen hij nog niet geschoren was. De uitrijdeken gebruikte ik toen alleen als het heel koud was en ook de onderdekens (overdag niet boven 0 en 's nachts flinke vorst) Mijn paard heeft het niet snel koud dus dat moet je zelf ervaren ... Kou is op zich nog niet zo erg maar wind ook een beetje afhankeli hoe de stalling eruit ziet.

ehh is fleece deken en zweetdeken niet hetzelfde..?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:51

flappie28 schreef:

Dat is wel erg lastig met uitstappen, en als je m gebruikt om onder een deken te doen in de winter is het ook niet handig. Ik heb dus liever zweetdekens zonder singels.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:56

Wat ik altijd fijn vind... om van dekens er 2 te hebben...

Heel stom waarschijnlijk, maar ben wel blij dat ik het had. Meneer stond een dag met een dekensloper in de wei en het deken was stuk. Het was nog te warm voor een warmer deken, maar vond het ook te koud om terug te gaan naar een simpel regendeken. Dus was heel blij dat ik er 2 had.

Zweetdeken en uitrijdeken heb ik. Maar laatst een zweetdeken (fleece) gekocht, waarvan je de singels aan 2 kanten los kunt maken --> dus ook heel makkelijk eraf :) Die zijn er dus ook nog! Dat stapt idd makkelijker uit zonder singels dan met :)

Of je uberhaubt een deken om moet is nog de vraag, maar een fleecedeken is wel altijd handig.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:00

Lianne86 o ja dat is wel handig ja

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:14

Rhine_ schreef:
Voor wat vinden jullie de ongevoerde allemaal zo belangrijk?

Moest er even over nadenken, maar ik zelf vind dat fijn omdat ik mijn paard vrij lang bloot laat staan.
Als ik dan begin (Echt november/december, pas als het echt guur koud wordt) heb ik liever eentje ongevoerd omdat zijn vacht dan lekker dik is,
en ik dan alleen die even op doe met keiharde wint en regen tegelijk. Als het gewoon standaard koud is begin ik pas met 100/150 gr, dat is wat ik nu op heb liggen.
(En het is zo warm dat ik dat makkelijk niet had hoeven doen.. Maar als ik eenmaal begonnen ben hou ik niet van dat gewissel)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:20

gewoon de singels van je zweetdeken opknopen heb je er geen last meer van en kan je er zo ook mee uitstappen ;)
Ik heb ook een net cooler (soort zweetdeken voor als het erg warm is) heel fijn ook voor op transport en ze blijven er schoon onder bijv. met wedstrijd.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:22

Luz_ElenaE schreef:
gewoon de singels van je zweetdeken opknopen heb je er geen last meer van en kan je er zo ook mee uitstappen ;)
Ik heb ook een net cooler (soort zweetdeken voor als het erg warm is) heel fijn ook voor op transport en ze blijven er schoon onder bijv. met wedstrijd.

o oke dankje maar bij sommige dekens kun je toch de singels er helemaal afhalen?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:26

Ja die zijn handiger vind ik maar vaak ook duurder (tenminste die ik heb gezien) Ik koop gewoon een leuke zweetdeken en als er singeltjes aan zitten knoop ik ze op. Als ze er niet aan zitten of je ze er af kan halen is dat mooi meegenomen ;)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:36

okeey :)