Tja, wat te doen in de winter als de bak bevroren is???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:46

mariska1408 schreef:
over pekel heb ik nog nooit echt na gedacht.. maar is dit zo slecht voor de hoeven ??

heb ook nooit echt er over na gedacht maar aangezien mijn hondje ook altijd last heeft van de pekel begon ik me af te vragen of paarden iets kunnen krijgen van de pekel

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:47

zonder ijs of sneeuw, ga ik gewoon naar buiten, ligt er ook ijs/is het glad dan ga ik gewoon verzorgen, foto's maken meer niet :')

Paperboy

Re: Tja, wat te doen in de winter als de bak bevroren is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:38

Mijn paard loopt gewoon overdag in de weide, op het moment heeft hij wat last van zijn rug morgen komt de chiropractor dus hij heeft nog even vakantie. Maar ik wandel met dit weer lekker een dik uur aan de hand, paard is superbraaf ook al staat hij weken stil. Af en toe naar een binnenbak met de trailer als de boel bevroren is. En hij heeft gewoon wat meer en langer vrij, goed voor zijn koppie en zodra het dooit pak ik hem dan weer rustig op. Dus ik bekijk het per dag, is de bak goed dan rijden en anders wandelen aan de hand of wat clickeren etc.

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:41

Als de bak bevroren is zou je ook kunnen gaan wandelen buiten of met vrijheidsdressuur beginnen.

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:41

VD (vrijheids dressuur)

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:42

Ik ga dan gewoon wat vaker buitenritjes maken :)

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:43

vrijheidsdressuur ! ik ben mijn pony het langzaamer zeker aan het leren, erg leuk, maar kost wel wat tijd, haha

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:43

Mijn paardje loopt gewoon buiten in gewoon bak en rij daar ook gewoon. Wel loopt ze op eigen benen en laat ik de gallop achterwege.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:48

ik vraag me af wat die paarden die zo verschrikkelijk ontploffen dan eigenlijk de hele dag?
Die van mij staan hoe dan ook alle dagen buiten en ontploffen eigenlijk nooit..
De bak waar mijn rijpaard staat is vorig jaar de hele winter prima geweest maar mijn pony's worden in de winter nooit gereden ivm bagger en wintervacht

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:49

Ik vermoed dat die grotendeels op stal staan Polly.

Ik heb ook geen ontploffend paard.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:42

Het is wel vervelend want bij ons kunnen de paarden niet op het land en niet zonder toezicht in de paddocks met al dat ijs en sneeuw. Zelfs mijn verzorgfjord (17) die nog nooit bij mij gebokt heeft, deed dr hoofd tussen dr benen en daar lag ik (toen vroor het nog niet). Tja en mijn andere verzorgpony van 3 was heel rustig... nu is het weer omgedraaid hahahaha

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:52

Met ijs en sneeuw kunnen ze prima in de paddock. Maar het is wel lastig dat het niet je eigen pony is en dus niet zelf kunt beslissen. Buiten is voor mij een must.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:10

voor mij ook hoor, nu is het zeiknat op het land en blijven ze in de uitloop maar dat is max 2 dagen en dan gaan ze hoe dan ook een uurtje op het grote land. Ze rennen dan 4 rondjes en staan de rest van het uur voor het hek te suffen of ze alsjeblieft weer droge voeten mogen. Mijn paard staat ook alle dagen in de paddock, ze doen echt wel normaal als het niet anders kan, maar das alleen als ze er dagelijks uitkomen.
Mijn pony's en paard hebben ook een paar jaar in de winter in pension gestaan, dan hadden ze een paadje gestrooid naar de binnenbak waar iedereen aan de hand aan het rondjes stappen was, nou die van mij gingen fijn in de sneeuw spelen als ik aan het mesten was.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:15

Fjord van mn ouders ging ook echt mega hard door de bevroren bak racen, lekker ijs stampen en sneeuw rollen. Geen 1x verstuikt of gevallen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:30

Ik ging veel wandelen en buitenrijden en probeerde de bak begaanbaar te houden. Ook rond de stal en op het erf de sneeuw weghalen en indien nodig strooien met zout of zand.
Paarden liepen altijd gewoon vrij heen en weer in stal, paddock en evt. De bak. Nu heeft mijn merrie speciaal beslag en had ze erg veel last van ijsklompen die met een hoevrnkrabber vaak niet eens gewoon er uit te krijgen waren. Heb haar een aantal keer in een emmer met warm water moeten zetten zodat ik ze los kreeg! Wat een gedoe, ijzers... Met zachte bodem zuigen ze makkelijk los, met droogte gaan de hoeven snel scheuren bij de nagelgaten, met ijzel zijn ze spekglad en met sneeuw komen er hoge blokken onder... Paard op stelten of hakken... :(

Maar goed, ze heeft geen zere voeten meer en de hoeven scheuren ook niet meer verder, dus nog even volhouden tot de losse wanden en scheuren er uitgegroeid zijn...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:44

Daarom heeft mijn paard geen ijzers. Altijd grip..