willen sleen maar geen tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: willen sleen maar geen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:09

normaal gesproken vast wel. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet en niet maar wat proberen en uit proberen om te kijken of het goed zit, gewoon van te voren even goed bedenken hoe je het maakt dat het goed werkt. :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:09

saskiakefie schreef:
pipo schreef:
triest dat er dus blijkbaar redelijk veel pony's of paarden opeens moeten trekken omdat de baas het zo leuk vindt. Volgende week is het de week van de magnetron.. gaan ze daar ook in met zijn alle??
Kom op meiden en heren, Je pown of paard kent bepaalde dingen of kent het niet. Ga geen dingen provesorisch in elkaar kleien omdat er toevallig sneeuw ligt! Denk aan je paard/pony. Verkeerde afstelling kan net als een verkeerd zadel een paard maken en breken!

Tja paarden moeten sowieso van alles omdat bazen het leuk vinden :')
Paard kan best wat hebben, als je het nu altijd zo zou doen, dan zou ik zeggen schaf een tuig aan maar voor af en toe, krijgt je shet echt niks van. Als jij gewoon duidelijkheid kan geven en je shet vertrouwd je hoef je echt niet moeilijker te doen dan nodig is. Dan kun je het gewoon leren met slee.

En dat kan heten lol met je knol
gewoon lekker op zijn boerenfluitjes niet zo strak in het stijfsel getrokken als sommige met hun paard om gaan gewoon lekker gewoon
Vroeger kon je nog rijden zonder een anky onder je zadel, kan helaas niet meer

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:11

ik maak soms de slee vast aan mijn hond, ( en nee, ik ga er niet opzitten, gewoon de slee erachter laten glijden :p) en dat doe ik met 2 sjaals. maar voor een shet heb je er wss 3 nodig. 1tje voor de borst, 1tje onder de buik en 1tje over de rug :p maar ik weet niet of dat stevig geoeg is als je erop zit haha :p

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:13

hm ik denk dat als een sjaal strak trekt dat niet persé zachter is als een longeerlijn. Dan kun je beter wat bont doen om de plekken waar druk ontstaan.
Ik zal eens een foto zoeken hoe wij dat toen deden..

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:17

Wij sleeën hier ook 1 tot 3 keer per jaar met een B ponytje, en we hebben ook geen (men)tuig en geen pony(longeer)singer.
wij doen altijd een bontje van een longeersingel van de paarden vast maken aan een longeerlijn, dat tegen de borst aan, dan de longeerlijn onder een dekensingel (waaronder een dekje ligt) en dat zijn dan de leidsels. de slee maken we vast met een andere longeerlijn die we weer bevestigen aan de longeerlijn/bontje bij de borst. Pony lijdt er niks mee, en we hebben allemaal lol (inclusief pony zelf!).
Let wel op: wij doen dit niet vaak, hoogstens 3 keer per jaar. En alleen als er veel sneeuw ligt,
wij hebben er ook een plastic slee achter waar geen hele zware volwassen mensen op gaan zitten.
Mijn broertje en ik (wij zijn tweeling, 16 jaar oud beide) zijn de oudste/zwaarste die er op zitten.
Ik zit er wel eens samen met een meisje van een jaar of 7 op. (op de slee dan, niet op de pony).
Ook wel handig om te weten: pony heeft bij de vorige eigenaren in het mennen dressuur en marathon gelopen en kent het erg goed. Hier wordt er nooit meer mee gemend, dus hij vind het erg leuk om weer eens te doen in de winter!

Veel plezier!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:23

Dat gaat snijden Trijnie, dat lijkt mij geen goed idee.

Zolang men maar beseft dat een paard trekt met het borsttuig en niet met het schoftstuk (longeersingel)

Zoek plaatjes op van borsttuigen en boots dat zo goed mogelijk na. Een brede singel voor het borststuk en een teugel voor over de nek om de singel op zijn plaats te houden kan dienst doen als borsttuig. Zorg wel dat de singel breed genoeg is! En ook hoog genoeg hangt.

De longeersingel zit er eigenlijk alleen om zodat je daar de teugels doorheen kan doen. Bevestig er niets aan. Ik heb vorig jaar die fout gemaakt de eerste keer dat ik ging sleeën. Daarna wel snel gecorrigeerd.

Afbeelding

Dit is dus gewoon met een schoftstuk (maar dat kan net zo goed een longeersingel zijn), gewone brede singel, teugels en 3 stuks longeerlijn.
Afbeelding

Ik heb ondertussen gewoon een net tuig om mee te gaan sleeën. Uiteindelijk is dat toch het makkelijkste en het fijnste en als je het alleen voor die paar dagen in de winter gebruikt, heb je eigenlijk alleen een borsttuig nodig in plaats van een heel tuig en dat is niet zo duur.

Afbeelding van google gehaald. Maar je moet dit proberen 'na te doen'. Aan de singel bevestig je dan een de strengen/lijnen/longeertouwen die je aan de slee vast doet.
Afbeelding

Je doet er slim aan een zweng te maken voor de slee, dat is fijner voor het paard en makkelijker in de bochten. Enige wat het kost is een stuk hout en schroeven en tada.. Foto is van bokker tine10
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:31

die van mij is een draver en heeft gekoerst dus kent het er wat achter hangel wel, maar zal dat crossen worden ?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:32

unihorses schreef:
die van mij is een draver en heeft gekoerst dus kent het er wat achter hangel wel, maar zal dat crossen worden ?

Waarom zou je willen crossen met een slee?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:32

Nee ze is bang dat hij alleen maar wilt crossen :P

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:33

saskiakefie schreef:
Nee ze is bang dat hij alleen maar wilt crossen :P

Ooow, zo.. aahaha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:35

unihorses schreef:

Geen idee, hangt van je paard af.

Die van mij is ook een draver en dit was gisteren [ITP] Pas op, de sleetopics komen er weer aan
En dit was vandaag. Terwijl ik haar verder nooit voor de kar heb.

Hartstikke braaf dus. Maar je moet wel echt vertrouwen hebben in je paard. Zij was wel braaf, maar ging er ook vandaag een stukje vandoor omdat ze wilde scheuren. Dan met zo'n slee erachter is dat best gevaarlijk. Ging wel goed uiteindelijk, want ze is braaf.. maar als je een paard hebt dat nogal eens dingen wil uithalen, zal ik het niet doen. Sowieso in ieder geval het weiland niet uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:37

Haha die hondjes erbij. Leuk filmpje!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:41

ElineS schreef:
unihorses schreef:

Geen idee, hangt van je paard af.

Die van mij is ook een draver en dit was gisteren [ITP] Pas op, de sleetopics komen er weer aan
En dit was vandaag. Terwijl ik haar verder nooit voor de kar heb.
[ Video ]

Hartstikke braaf dus. Maar je moet wel echt vertrouwen hebben in je paard. Zij was wel braaf, maar ging er ook vandaag een stukje vandoor omdat ze wilde scheuren. Dan met zo'n slee erachter is dat best gevaarlijk. Ging wel goed uiteindelijk, want ze is braaf.. maar als je een paard hebt dat nogal eens dingen wil uithalen, zal ik het niet doen. Sowieso in ieder geval het weiland niet uit.

Lijkt me ook heerlijk een keer sleeën, heb overigens gewoon een menpaard en al het tuig.
Echter met sleeën net wat hierboven gezegd wordt best link, stel je paard gaat er stukje vandoor en maakt een bocht..
Jij en de slee vliegen dan uit de bocht, gevolg, jij eraf... paard rent door met slee achter zijn kont die uitzwaait en daardoor
rare slinger maakt met strengen tegen de achterhand.
Als je paard dan in paniek raakt, wordt je niet blij...
Kortom, als je het al gaat doen en half bokt doet het toch... doe het dan zo goed mogelijk.
En ja, als we de kans krijgen doen wij het dit jaar ook al is het in stap, want die van mij staat op stap rust vanwege blessure.
Maar ook ik moet en zal een keer sleeën met mijn paard.
(andere paard gaat dit weekeind weg om proffessioneel beleerd te worden voor de wagen)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:41

er is een drafbaan hier... daar kunnen we op rond gaan . toen ik laats op de autocros baan was dacht ze wel ff dat ze terug in de drafsport zat :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:01

Sjolvir schreef:
Lijkt me ook heerlijk een keer sleeën, heb overigens gewoon een menpaard en al het tuig.
Echter met sleeën net wat hierboven gezegd wordt best link, stel je paard gaat er stukje vandoor en maakt een bocht..
Jij en de slee vliegen dan uit de bocht, gevolg, jij eraf... paard rent door met slee achter zijn kont die uitzwaait en daardoor
rare slinger maakt met strengen tegen de achterhand.
Als je paard dan in paniek raakt, wordt je niet blij...
Kortom, als je het al gaat doen en half bokt doet het toch... doe het dan zo goed mogelijk.
En ja, als we de kans krijgen doen wij het dit jaar ook al is het in stap, want die van mij staat op stap rust vanwege blessure.
Maar ook ik moet en zal een keer sleeën met mijn paard.
(andere paard gaat dit weekeind weg om proffessioneel beleerd te worden voor de wagen)

Groot gelijk hoor. Het brengt veel risico's met zich mee. Daarom ben ik ook heel blij met mijn echte tuig. Vorig jaar had ik die niet en ging ik zelf prutsen. Werkte wel, maar is niet zo veilig. Als ik dit jaar niet mijn tuig had gehad, was ik ook niet meer zelf gaan prutsen. Volgende keer doe ik ook mijn broek er gewoon aan en doe ik daar ook de strengen doorheen, zodat ze niet zo laag bij de benen zitten. Zag ik in een ander topic en vond dat een heel goed idee. Dat maakt het al ietwat veiliger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:06

Inderdaad, dan kan paard er al minder mee in de knoop komen.

En is natuurlijk hartstikke leuk om te sleeën met je paard.
Hier overigens de sneeuw al soort van drek, dus denk dat het morgen niets wordt, maar ooit!!!
Gaan wij het ook doen.

Nrghorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:14

Ook met een echt tuig is mennen met een slee heel anders als met de kar.
Voor de kar worden de strengen vastgezet aan het lamoen en hebben vrijwel geen contact met het paard.

Omdat je met sleeen de strengen nergens aan kunt bevestigen komen deze tegen de achterbenen van je pony aan. Een pony kan hierdoor in paniek raken en oa flink naar achter uit halen.

Ik wil jullie plezier niet bederven. maar laat de pony eerst flink wennen voor je hem voor de slee zet om ongelukken te voorkomen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:43

Ik ben echt geen voorstander van een 'nep' tuig. Als je geen echt goed ledere of nylon tuig hebt (GEEN longeersingel) kun je gerust sleeën, mits!!! je pony het kent om voor de wagen te lopen, weten wat het trekken inhoud en eventueel de broek accepteerd. a maar niet zelf gaan fabriceren. Kunnen de grootste ongelukken mee gebeuren.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:46

Nrghorses schreef:
Ook met een echt tuig is mennen met een slee heel anders als met de kar.
Voor de kar worden de strengen vastgezet aan het lamoen en hebben vrijwel geen contact met het paard.

Omdat je met sleeen de strengen nergens aan kunt bevestigen komen deze tegen de achterbenen van je pony aan. Een pony kan hierdoor in paniek raken en oa flink naar achter uit halen.

Ik wil jullie plezier niet bederven. maar laat de pony eerst flink wennen voor je hem voor de slee zet om ongelukken te voorkomen.

Als je gewoon de broek ook gebruikt. Gebruik je die om de strengen doorheen te doen ipv vast te maken aan de boom, en je een zweng gebruikt komen de strengen niet tegen de benen