Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:09

judith370 schreef:
EmptyWords schreef:
ik heb wel sneeuwzooltjes, maar geen puntjes. die puntjes zijn wel maar heel klein, maar mijn hoefsmit is er geen fan van, blijft toch slecht voor de gewrichten van het paard.

met alleen de zooltjes red hij zich prima (achter wel gewoon bloot trouwens)

Waarom is dit slecht voor de gewrichten?
Ik bedoel, een ijzer veert nou ook niet echt mee volgens mij..

ijzer veert niet, maar kan wel glijden, door de puntjes kan de voet niet meer doorglijden en zet hij alles vast.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:11

Ik haal bij mijn paard 's winters altijd de ijzers eronder vandaan. Heb ze dan toch niet meer nodig en met sneeuw is het ideaal! Heb het geluk dat ik op 5 minuutjes lopen van een binnenbak woon, maar de heenweg over een binnenweg was nog wel even glibberig vanmorgen. Ben er naast gaan lopen zodat hij zijn eigen evenwicht kon vinden en toen ging het prima. Ze hebben vaak zelf ook best wel door dat het glad is, maar ik zou het afraden om met ijzers te doen. Sneeuw is overigens niet glad, maar vaak is het onderste laagje van de sneeuw zo bevroren dat het ijs is en dan kom je alsnog aan het glijden.

Edit: Heb hem een paar weken met wideapuntjes in z'n ijzers gehad, maar hij kreeg van die wideapuntjes wondjes op z'n benen als ie ff gek had gedaan, dus dat werkte voor die van mij niet.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 06-12-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:11

Mijne staat constant buiten. Wel met schuilstal en een sneeuw vrij stenen voorstuk.

Zodra ik niet neer kan rijden wegens te nat of vorst ga ik buiten rijden. Ga ik buiten dressuur oefeningen doen, nageven, inbuigen.

En als er sneeuw ligt voor de slee of lange lijnen.

Hij heeft tot november ijzers nu niet meer. Gaat maart weer op ijzers

L_isanne

Re: Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:13

Christy: Ga je dan over de weg of door het bos?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:15

lovelucydan schreef:
ik heb vandaag gelongeerd in de bak, de bak was nog zacht, gelukkig.
toen de sneeuw weg was op de hoefslag ging ze minder voorzichtig lopen. dus heb vandaag nog lekker wat kunnen doen.
hopelijk is het zand morgen ook nog zacht dan kan ik weer longeren, durf er niet echt op te gaan zitten bang dat ze dan alsnog uitglijd.

pff heb zon hekel aan de winter (qua paarden betreft), zit er over te denken om als het echt slecht word dr op de manege te zetten met een binnenbaan, helaas zit je dan weer aan tijden gebonden en een boel geld. maar goed dan hoef ik geen winterstop te houden met rijden ( gaat nu zo lekker met rijden zonde om dat weer te laten verslonzen)

Hier zat ik ook aan te denken. Maar Spaarnwoude is meteen weer zo enorm duur. Secret Valley staat geloof ik vol. Wat blijft er dan over met binnenbak?

Christy, inderdaad, ga jij dan gewoon over de weg of stoep/fietspad met sneeuw? Is dat niet super glad? :oo (die laag eronder inderdaad)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:19

Nee wij hebben geen bos, en fiets paden doe ik niet vanwege de ijzers. Enige optie u dus de bermen en onderlangs de dijken hier.

Maar lees, dat is alleen bij natheid of eventuele vorst.

Zodra het gesneeuwd heeft ga ik niet meer weg en blijf ik thuis sleeën (ook buigen en nageven) of lange lijnen

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:22

Ohja oke, dan snap ik het. :)
Sleeën doen wij ook bij een goed pak sneeuw!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:25

Sleeën lijkt me erg leuk! :D Maar dan zit je weer met het sneeuw in de bak en de laag eronder die heel hard en glad is.. Ik heb geen weide.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:27

Hihi ik vandaag al, ligt hier flink wat.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:34

Ik had voorheen ook ijzers onder in de winter. Maar wel met van die sneeuwzooltjes. Ging heel goed. Nu heb ik m weer blootvoets tot het weer mentijd is. Blootvoets gaat prima met sneeuw, nergens last van. Vandaag ook heerlijk gesleed door de wei. Morgen weer hoop ik
Widia puntjes zorgen ervoor dat het ijzer grip heeft. Maar et zorgt er ook voor dat ze niet zo kunnen "draaien" bij het lopen. Sommige paarden maaien een beetje (die van mij) daarom geen widia puntjes hier.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:38

Hier idd ook ijzers alleen als de mentijd weer begint. Nu nergens voor nodig, zou niet weten waarom ik moeilijk zou doen met sneeuw als hij ze niet nodig heeft. Zou met rijden nog wel handig zijn maar er zijn genoeg bermen. Hier wel widea puntjes. En ik merk niks met het draaien. Zitten ver genoeg in het ijzer. Heb ook niet het idee dat het zou helpen voor gladheid??
Wij hebben ze omdat anders de ijzers te hard slijten. Dan doen wij hooguit 5 weken met rondom ijzers

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:41

Ideaal topic dit want ik vroeg me af of je met een paard zonder ijzers gewoon over de weg kunt rijden als er sneeuw ligt.
Uiteraard kijk ik wel of het niet glad is.
Maakt het dan nog uit of er zout ligt, want dat lijkt me niet zo lekker voor de hoeven.
En wat kan je daar dan aan doen?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:44

Zout maat niks uit, al je het van tevoren insmeerd met hoefvet en na de hand schoonspuit. Ik ga wel over de weg met sneeuw, alleen als het nog vers is en niet aangereden door auto's. Anders is het verlate glad.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:46

Geryon schreef:
Hier zat ik ook aan te denken. Maar Spaarnwoude is meteen weer zo enorm duur. Secret Valley staat geloof ik vol. Wat blijft er dan over met binnenbak?

Christy, inderdaad, ga jij dan gewoon over de weg of stoep/fietspad met sneeuw? Is dat niet super glad? :oo (die laag eronder inderdaad)

ja dit houd mij ook tegen, de prijs daar. maar ja denk ik dan weer voor die ene maand dat het vriest in nederland.

dacht dat SV niet voor pension was alleen manege? dat zou wel lekker dichtbij zijn voor ons. denk dat die toch ook wel 300 a 400 vragen hoor (vanwege de binnenbaan)

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:51

Oh interessant topic, deze ga ik in de gaten houden! Ik zit op dit moment met een 3 jarige die onder het zadel mag :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:51

De bak zouten heb ik ook al vaak als tip gehad maar het heeft mij steeds tegengehouden omdat het tevens ook de paddock voor de paarden is. Maar zou het kwaad kunnen als ik het alleen op de hoefslag doe?

SV gaat uitgebreid worden en dan wordt het ook voor pension geloof ik! Ik geloof dat er nu ook een paar pensionplekjes zijn.
Zou wel fijn zijn, voor mij is het nog dichterbij, om daar gewoon in de winter te staan. Geen idee hoeveel ze ervoor vragen.. Een vriendin van mij had er eens naar geinformeerd, maar ben het vergeten :+

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:53

Oeh dit topic ga ik even in de gaten houden. Heb mijn pony op blote voetjes staan, en maak graag regelmatig buitenritjes.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:54

Vanmiddag geprobeerd een stapritje te doen op sneeuwbeslag (rubberen ringen + widiapuntjes) voor en blote voetjes achter, maar da's toch niet wat hoor :n In verse sneeuw en op gestrooide plekken voldoen beide prima, maar op niet-gestrooide maar wel met auto's bereden stukken weg glijden (uiteraard) de blote achtervoeten veel te veel weg. Mij toch te link -O-

Paard vond het vet spannend iig :D
Afbeelding

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:56

wij willen ook alleen de hoefslag gaan zouten, maar hoop dat dat helpt met de sneeuw die eraan zit te komen.

ow das wel tof dat SV gaat uitbreiden, zal morgen eens bellen denk ik. zou wel ideaal zijn als ik naar spaarnwoude moet over de onverlichte weg en het vriest flink vind ik dat wel gevaarlijk. :brr:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:59

Ik weet niet wanneer het gaat uitbreiden, mischien niet binnenkort, maar dat wordt gedaan voor één van de dochters, die gaat het dan 'later' overnemen :P En komt er ook een grotere binnenbak.
(als mijn bron goed is dan)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:03

Leuk topic dit !
Paarden zonder ijzers lopen prima over sneeuw, mits ze goed bekapt zijn. Een ijzer-model hoef heeft minder grip als een normaal gegroeide blote voet. De straal geeft de meeste grip, die moet dus swinters iets langer zijn. Ook belangrijk is dat de zool ook draagt zodat de druk op ¨gladde¨ ondergrond goed verdeeld wordt. Ik rijd hier prima op verse sneeuw. Ook platgereden sneeuw is geen probleem, zolang het maar blijft vriezen. Zodra het wat dooit is het niks en waag ik de gok niet. Gelukkig heb ik 5 maanden gegarandeerd :) IJs is lastiger, dat probeer ik te mijden, meer kan ik niet doen.

Ik zorg dat mijn bak goed vlak is, zodat als hij opvriest ik gewoon mn rondjes kan doen. Nou ben ik geen echte bak-rijder dus hoeven ze bij mij geen moeilijk taferelen uit te halen in een keihard bevroren bak.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:05

jenn0dv schreef:
Leuk topic dit !
Paarden zonder ijzers lopen prima over sneeuw, mits ze goed bekapt zijn. Een ijzer-model hoef heeft minder grip als een normaal gegroeide blote voet. De straal geeft de meeste grip, die moet dus swinters iets langer zijn. Ook belangrijk is dat de zool ook draagt zodat de druk op ¨gladde¨ ondergrond goed verdeeld wordt. Ik rijd hier prima op verse sneeuw. Ook platgereden sneeuw is geen probleem, zolang het maar blijft vriezen. Zodra het wat dooit is het niks en waag ik de gok niet. Gelukkig heb ik 5 maanden gegarandeerd :) IJs is lastiger, dat probeer ik te mijden, meer kan ik niet doen.

Ik zorg dat mijn bak goed vlak is, zodat als hij opvriest ik gewoon mn rondjes kan doen. Nou ben ik geen echte bak-rijder dus hoeven ze bij mij geen moeilijk taferelen uit te halen in een keihard bevroren bak.

Okee dat is fijn om te horen. Het lijkt me namelijk zo leuk om een keer een sneeuwritje te maken :D

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:05

Christyj138 schreef:
Zout maat niks uit, al je het van tevoren insmeerd met hoefvet en na de hand schoonspuit. Ik ga wel over de weg met sneeuw, alleen als het nog vers is en niet aangereden door auto's. Anders is het verlate glad.

Okee, meestal zijn de wegen hier in de buurt wel schoongemaakt dus dat scheelt alweer.
En ik moet toch op de fiets erheen dus kan ik vast kijken of het niet te glad is.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:16

Geryon schreef:
Ik weet niet wanneer het gaat uitbreiden, mischien niet binnenkort, maar dat wordt gedaan voor één van de dochters, die gaat het dan 'later' overnemen :P En komt er ook een grotere binnenbak.
(als mijn bron goed is dan)

ow dat is nog beter want die binnenbak is net niks. (veel te smal) maar goed binnen is binnen toch? :D

zat ook nog te denken aan manege easy riders in vijfhuizen of vrede hof. dat viel nog wel mee tussen de 200 en 365 euro. qua tijd is dat 15 min rijden. of manege de jong maar dat was verder

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:28

ik volg ook nog even