benen inpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:54

piezze schreef:
Paarden schijnen een uniek systeem te hebben om geen last te hebben van koude voeten. Benen inpakken lijkt me juist slecht voor de doorbloeding.
Bij de meeste paarden stelt de vacht toch al niet veel voor op de benen. Maar even een vraagje, waarom heb je het eigenlijk afgeschoren?

\Ik wil dat systeem ook... Lijkt me ideaal :+.
Gewoon lekker laten staan zoals hierboven vermeld.

aerdenhout1

Re: benen inpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:04

Inpakken zou ik niet doen. Jammer dat je de benen er ook uit heb gehaald, al is het wel een mooier gezicht,maar ze verliezen ook veel warmte door het scheren van de benen.
Ik zou op stal meer onderlaag laten liggen en ze wat dikker in het stro zetten.
Dat een paard geen warmte verliest als je alle haren weg scheert is een fabeltje! Ze zweten ook niet meer, of in elk geval minder en dus houden haren warmte vast!
En de vacht op de benen is vaak juist meer piezze!Ze hebben b.v niet voor niets vet lokken!
Ook de haren op het hoofd houden de warmte vast, denk aan de oren en de " baard " die ze vaak krijgen... die zit daar natuurlijk niet voor niets.
Juist waar veel haar zit moet worden beschermd tegen kou... Staart is ook zoiets.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:07

mij zeggen ze altijd dat een paardenbeen koud moet aanvoelen, verder zitten in de onderbenen geen spieren waardoor er minder doorbloeding en bijgevolg warmteverlies is tov plaatsen met spierweefsel. (reden voor traag herstel van pezen)

dus nee het komt niet in mij op om benen in te pakken tegen de koude. Zou bij extreme koude ook niet met bandages of peeskappen rijden om te voorkomen dat de benen gaan zweten, want natte benen is weer iets anders bij vrieskou...

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:17

piezze schreef:
Paarden schijnen een uniek systeem te hebben om geen last te hebben van koude voeten. Benen inpakken lijkt me juist slecht voor de doorbloeding.
Bij de meeste paarden stelt de vacht toch al niet veel voor op de benen. Maar even een vraagje, waarom heb je het eigenlijk afgeschoren?

Klopt, die bloedvaten die naar beneden stromen liggen tegen de bloedvaten aan die naar boven stromen.
Hierdoor is het bloed wat weer naar boven stroomt richting de romp slechts 1 tot 2 graden kouder dan dat in de romp.
Daar warmt het bloed wel weer op, dus blijft de temperatuur gelijk.

En als je bandages oid omdoet kan dat op latere leeftijd spataders tot gevolg hebben. Daar wordt je niet erg vrolijk van denk ik.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:03

oke, bedankt voor deze nuttige reacties!!
Daar kan ik wat mee!