Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:27

HippoLogic schreef:
Ik ga geen menthol oid op wonden of korsten smeren, dank je wel. |o

Het is een bacterie en ik denk dat de meeste mondwaters ontsmettender zijn dan levertraan...

Anoniem

Re: Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:44

listerine bedoel ik dus
was de naam even kwijt
en dan de gewone variant

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:29

Een paard dat bij die van mij in de wei staat heeft het ook.. ondertussen vallen er grote korsten van zijn rug af waar een mooie gesloten huid onder zit. Het enige dat ik me afvraag is wat voor vacht er op die kale plekken terug komt?
In principe is de huid niet ernstig aangetast en het pigment in de huid dus ook niet. Theoretisch gezien zou zijn eigen kleur dus weer terug moeten komen toch? Of wordt de vacht op al die plekken nu wit?
Iemand ervaring mee?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:35

Geen witte haren hoor :) Wel een tijdje een iets lichter/donkerder kleur kan. Maar na een keer verharen is dat sowieso weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:35

bij mijn merrie gewoon eigen kleur haar

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:25

De mijne heeft ook gewoon de eigen kleur terug gekregen :j

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:43

Rainrot is een bacteriele infectie van de huid. Rainrot komt door vocht in combinatie met vuil. Je ziet het bij paarden die breed op de rug zijn daar blijft het water bij regen vaak op de rug liggen en dringt uiteindelijk door de vacht naar de huid, of een paard wat heeft gezweten wat niet goed is schoongemaakt deze paarden verliezen vaak veel haar op het hoofd of onder het zadel en / of singel. Of het kan komen doordat vliegen bij de ogen komen en het paard gaat tranen en daardoor rainrot krijgt.

Je kunt het behandelen door de aangedane plekken dagelijks goed schoon te maken met betadine scrub, shampoo of oplossing en vervolgens met een wondzalf / spray behandelen alleen als de huid echt open ligt. Vroeger had de paardendrogist een wond vloeistof die was erg goed tegen rainrot maar helaas bestaat dit niet meer.

Het is heel gemakkelijk te behandelen en te voorkomen maar je moet het wel even weten ;) succes!

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:46

Nog even een aanvulling... de korstjes langzaam losweken met de betadine ;) als je dit dagelijks doet gedurende 7 dagen dan is het zo weg. Oh ja, geen mondwater of andere huishuidelijke middelen erop doen hoor dat kan namelijk in het bloed komen via de wond = niet verstandig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:41

volgens mij had ik geschreven dat het geen wond was bij mijn merrie dus komt er ook geen listerine in het bloed volgens mij... >;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:50

Mondwater is nog helemaal niet zo gek gedacht. Tandpasta wordt ook nog steeds succesvol tegen mok gebruikt.

Overigens hebben wij hier een paard gehad wat er helemaal onder zat. Die hebben we, zo goed en zo kwaad als het ging geschoren en toen gewassen met ??? via de DA.
Scheren zodat we echt goed op de huid konden komen ipv dat het middel in de vacht bleef hangen

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:38

bel91 schreef:
volgens mij had ik geschreven dat het geen wond was bij mijn merrie dus komt er ook geen listerine in het bloed volgens mij... >;)

Als het word opgenomen door de huid wel ;)

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:46

stef schreef:
Mondwater is nog helemaal niet zo gek gedacht. Tandpasta wordt ook nog steeds succesvol tegen mok gebruikt.

Overigens hebben wij hier een paard gehad wat er helemaal onder zat. Die hebben we, zo goed en zo kwaad als het ging geschoren en toen gewassen met ??? via de DA.
Scheren zodat we echt goed op de huid konden komen ipv dat het middel in de vacht bleef hangen

Het meest grote wondermiddel tegen mok is droogzetter, dit gebruiken ze voor koeien wanneer deze drooggezet moeten worden net voor het afkalven het middel bevat antibiotica en werkt super tegen mok, het is verkrijgbaar via de dierenarts.

Ik gebruik geen tandpasta omdat het pijnlijk is op de wond, doe maar is een beetje tandpasta op een wondje bij jezelf dat prikt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 02:04

Zullen we on topic blijven, alsjeblieft? Alleen posten als het over EIGEN ERVARING gaat en over RAIN ROT. Bedankt.

Ik zag vandaag dat het echt stukken beter gaat: veel minder korstjes. In elk geval niets meer bijgekomen, gelukkig. Ik heb ook een regendeken aangeschaft en het was hier huilen-met-de-pet-op qua weer. Hevige stortbuien en harde wind.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:19

Ik zal even een update geven: Kyra heeft nu een deken op en daardoor blijft ze niet alleen droog, maar ook schoon. Dat helpt ook enorm ten goede. Elke dag modder op die korstjes is ook niet bevorderlijk.

Dit is een foto van vorige week. Ik had de korst er al een keer afgehaald, maar er was een nieuwe gekomen en door de regen was die gaan opzwellen. Het leek wel of er lucht onder zat en dan zo'n heel glibberige, dunne zachte korst. Bah. Nu is het vel zelfs wit geworden! Maar vandaag ziet die huid er alweer beter uit, droog en gezond en er komt niet meer zo'n korst op.

Ik spray nog dagelijks en haal de kleine korstjes die ik vind eraf. Er is een enorme verbetering te zien. :)

Afbeelding

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:37

Wij waren deze week bij het Fries Congres Centrum in drachten voor menlessen. En hebben paarden met rainrot geschoren. Eentje had er juist heel veel jeuk van. Met het scheren kwamen ook alle korsten eraf. Daarna hebben we ze gewassen met Betadine. Daarna laten ze het gewoon voor wat het is zodat het kan opdrogen en het geneest.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:47

Mijn paard kreeg voorheen gruwelijke mok, kloven zo diep onder dr kogels dat ze bijna niet kon lopen. Daarna is het helemaal over gegaan en kreeg ze gruwelijke regenrot , vanaf dr schoft tot aan d'r staart en voor de helft van dr romp. Ik heb er niks aan gedaan en altijd ging het weer vanzelf over. daarna gaan beschermen met regendekens maar het probleem was wel als ze een klein buitje buiten de deken om over zich heen kreeg zat ze weer onder.

Uiteindelijk de osteopaat voor een ander probleem erbij gehad en die merkte de regenrot op. Heeft haar een kuur gegeven tegen candida bacterie en ze heeft er nooit meer last van gehad.

Candida is een bacterie in de darmen die zich voedt op suikers, zuren en zouten en zich uit in huidproblemen zoals schimmels, regenrot, mok en schilfers etc.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:49

Ja, ik heb er wel ervaring mee. Bij mijn pony een bacterieel probleem. Ik waste het met betadine shampoo en smeer het daarna in met iets anti bacterieels(weet even de naam niet meer). Duurt dan 1 a 2 weken voordat alle plekjes weer weg zijn.

Heb het idee dat het bij mijn pony vooral een weerstandsprobleem is, want ook als ze mét deken gestaan heeft, heeft ze het soms.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:00

1 van mijn paarden heeft het net ! Ik heb hem al 3x gewassen met betadine shampoo en ik krab voorzichtig de korstjes eraf... Nog 4 plekje en hij is er vanaf ! De DA zei me geen deken opleggen voor het helemaal weg was, want bacterieën houden nl erg van warmte (= onder een deken) ...
Misschien moet ik hem maar scheren? en dan dekentje op? wat denken jullie?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:15

IK vind het lastig wel of geen deken. Ligt aan de omstandigheden. De bacterie schijnt in de grond voor te komen, dus als ze gaan rollen en ze hebben een deken om, blijft het schoner. Ook tegen heftige buien beschermt een deken tegen de broei van regenwater. Maar als het droog is, kan het weer beter zijn om zoveel mogelijk zonder deken te staan. Met scheren kun je veel beter tegen de wondjes en korstjes behandelen, pffff.

Hier is het vandaag zonnig en droog en Kyra staat vandaag zonder deken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 18:00

Even een update:

Met Kyra's rainrot gaat het erg goed: het is zo goed als weg. Paar dagen een regen deken op gehad (en blijven behandelen). Nu is het hier fris, koud en zonnig en staat ze zonder deken. Alleen op haar kont zitten nog wat korstjes, maar haar rug is vrij nu. *\o/*

Dat het weer nu meewerkt doet het genezingsproces wel enorm goed.

Dit is hetzelfde plekje als bij bovenstaande foto:

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:22

Super!
Ja, mooi weer scheelt de helft. Fijn :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:21

waarom in vredesnaam wordt er zoveel chemische rommel op die paarden gesmeerd. Vraag me altijd of wat mensen bij zichzelf doen aan een wondje of korstje, wordt dat ook gekrabd en ingesmeerd met listerine of tandpasta?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 19:33

Woogy schreef:
waarom in vredesnaam wordt er zoveel chemische rommel op die paarden gesmeerd. Vraag me altijd of wat mensen bij zichzelf doen aan een wondje of korstje, wordt dat ook gekrabd en ingesmeerd met listerine of tandpasta?

Bij deze aandoening schijnt het 'te moeten' om de korstjes eraf te halen. De bacterie zit onder de korst en houdt die (kennelijk) in stand.

Zoals ik eerder heb gezegd: ik hou me liever aan de middelen die ervoor bedoeld zijn om op huidaandoeningen bij paarden te gebruiken. Er zijn zoveel middelen die anti-bacterieel, anti-schimmel en wondhelend zijn. :) En die wél voor paarden ontwikkeld zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:43

tsja, regenrot heeft weinig met bacteriën te maken. Ik heb nooit een korst van de rug van mijn paard gepeuterd behalve als ze los lieten dan had ze er zelf de kriebels van en met een rubberen noppen borstel heb ik de losse korstjes eraf gewreven.

Maar ja, om één of andere reden willen mensen niet horen dat regenrot iets is wat van binnenuit komt, mensen willen allee maar horen hoe je de korsten eraf moet trekken en wat je vervolgens op de wonden moet smeren die je zelf maakt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:50

HippoLogic schreef:
De korstjes zijn nu dik en droog en ze zijn met wat moeite er wel af te halen. Geen wonden er onder (kaal). Maar het doet haar duidelijk zeer als ik dat doe. Ik kan niet in 1x tientallen (of een paar honderd?) korstjes er af halen.

@Arabesk, vielen de korstjes er vanzelf af?

Ik heb 't wel zo gedaan. Mijn paard had een stuk of 20 korsten (diameter ongeveer 1 cm) met onder de korst nieuwe huid (kaal plekje) en een paar korsten met pus eronder. Ik heb de korsten één voor een opengescheurd (korst ahw in tweeën scheuren) en de bacterieklont onder elke korst van m'n paard gefrunnikt. Hij vond 't niet héél leuk maar 't is geen mieperd en hij had een grote bak hooi voor z'n giechel dus binnen een uur was het klaar. Die kleine korstjes zijn lastiger te vinden in lang winterhaar maar dat lukt ook, paard vond 't wel prettig dat ik 'm door z'n vachtje aaide want 't jeukte natuurlijk ook en hij is gek op kriebelen. En als ik dan af en toe zo'n korstje weghaalde en 'm verder kriebelde vond hij 't niet zo'n punt.

De kale plekken heb ik ingesmeerd met betadinezalf. Die moet je opnieuw smeren zodra het er niet meer rood uitziet, dat is na een dag of 2 a 3. En paard binnen zetten of een regendek op doen als het regent. En geen dekens op als het droog is, er moet zuurstof bij de huid en de korsten kunnen komen.

Woogy, je hebt gelijk hoor! Mijn paard had destijds een verminderde weerstand en een peesblessure. Behalve van buitenaf is de regenschurft ook van binnen behandeld, met antibiotica.
't Is net als met rotstraal en mok enzo, als de weerstand goed is merk je niks en als je paard van binnen uit balans is zie je dat terug aan de buitenkant (diarree, schuren, "hoef"problemen enz)