24/7 buiten, deels scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: 24/7 buiten, deels scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:34

Ik heb dus een nr 6, maar dan hoofd niet geschoren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:16

Annickkii schreef:
Amanda, mag ik vragen waarom helemaal beter bevalt als deels?
djilna, maar scheer je dan tot op de huid of laat je het langer?

Hij had het vaak toch nog te warm. Zelfs nu hij geschoren is zweet hij nog met rijden.
Verder vond ik het altijd moeilijk met dekens toen hij half geschoren was. Wel een deken/geen deken als het vriest/regent/koude wind waait, wanneer deken er weer af. Dat is nu makkelijker te bepalen.

En hij heeft 2x regenschurft gehad, omdat hij zo'n dikke en compacte vacht kweekte dat het ging broeien.

Vorig jaar voor het eerst helemaal geschoren en dat is eigenlijk heel goed bevallen. Makkelijker met dekens, geen huidproblemen en een blije pony :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:16

LoveTweety da's idd apart? Duurt even voordat je zoiets door hebt denk ik?

TS, handig dat voorbeeldje hè. Ik vind dit wel een interessant topic. Ik schoor voorheen mijn jongens nooit. Vorig jaar in januari merkte ik echter dat ze echt lusteloos waren en moeite hadden met de warmte. Na veel advies te hebben ingewonnen op hoop van zegen toch maar eens gedeeltelijk geschoren en ik vind het super!! Helemaal scheren durf ik echter niet :o. Die dekensores heb ik lang geleden achter me gelaten en ik ben ook bang dat ik dan weer net net niet de goede deken heb voor de temperatuur, dat ze kapot gaan, doorregenen etc.

Wat is bij jullie de overweging geweest om te scheren en een deken op te leggen? Ik pas mijn trainingen nu gewoon wat aan. ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:30

Ah zo... Scheelt dat die van mij in de winter altijd al met deken staat, en ze krijgt niet zo een dikke vacht.
Heb het idee dat ze nu sneller zweet omdat ze iets slechtere conditie heeft.
sees, ik vind.het ook wel interessant om dat te weten, vooral omdat ik er geen ervaring mee heb.
Helemaal scheren wil ik ook niet, vooral omdat ze altijd buiten staat, kan hier in twente behoorlijk hard vriezen in de winter helaas.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:41

Ik had mijn paarden voorheen ook altijd 24/7 buiten staan met loopstal. Welliswaar beide onder een 300 grams deken. Toch maakte een van mijn paarden zeer veel vacht aan en duurde het al een ruim uur voordat ze opgedroogd was... (In oktober, laat staan in december). Besloten en met hulp van mijn instructrice om haar te scheren en dan helemaal kaal (hoofd durfde we nog niet). Ze staat nu onder een 300 grams en zet haar savonds op stal, dit vindt ze prima en ik kan gewooon lekker blijven door trainen! Het "gefrutsel" met de dekens vind ik meevallen, had haar voorheen 's winters ook onder een deken. Nu komt er eentje extra bij en ze staat savonds dus binnen samen met haar vriendin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:53

Ik vind de dekens ook meevallen.
Maar scheelt wel dat ik niet met dubbele of hele dikke dekens hoef te werken.
Ik heb voor nu een 200gr, voor de vorst een 350gr en zodra de vorst over is weer terug naar 200gr. En dan heb ik nog een fleece gevoerde als de 200gr ook echt te warm wordt. Maar dat is op dat moment even inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:57

Heb ook geen problemen met dekens, heb er meerdere grams dus dat zit wel goed.
Als alles goed is ga ik haar zondag scheren, ben benieuwd hoe ze reageert op het scheren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:06

Ik heb twee paarden en één stal. Er kan er dus maar één tegelijk op stal ;-). Die van mij zijn dus 'gedoemd' 24/7u buiten te staan. Mijn paarden zijn na het rijden niet droog te krijgen, die gaan dus altijd 'nat' de wei op.

Ik vind het dekengedoe gewoon lastig (vroeger wel gedaan hoor) maar zoals vandaag schijnt de zon en dan is het alweer snel te warm maar zou het nu ineens vanacht gaan vriezen dan is het weer te koud :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:42

Maar als het echt koud is doe je ze ook nat de wei op?
Zou ik nooit durven, mijnes is al zo snel verkouden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:00

Mijn Fjorden eind oktober geheel geschoren, alleen de benen zo gelaten.
Staan zonder hals, nu overdag met 200 grams s'nachts met 300/400 en voelen prima aan.
Zo hebben ze straks voor de echte kou toch weer wat vacht maar kan ik toch lekker doortrainen.
Voorheen altijd patroon geschoren alleen nu gewoon lekker simpel alles eraf gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:24

Ja kan ik me voorstellen dat helemaal scheren zo makkelijk is maar dat wil ik niet omdat ik meer recreatief rijd en ze toch 24/7 buiten staat.
Maar als alles goed is heb ik zondag een scheerapparaat dus kan ik aan de slag :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:45

Afbeelding Zo is die van mij vandaag geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:27

Zag je foto toevallig net al in het andere topic voorbij komen :)
Maar vind het er wel origineel uitzien, zou alleen zelf niet de hele hals scheren maar dat is puur om het feit dat ze eigenlijk altijd zonder halsdeken buiten staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:25

Annickkii, ik vind het ook niet altijd even prettig hoor als ik de jongens terug zet en ze zijn nog zeiknat :o. Maar gister heb ik mijn haf (nat van regen en zweet, wel op adem) om 18u op stal gezet en om 21u 's avonds was hij nóg niet droog := . Ik heb dus niet altijd een keus. Nu was het gister gelukkig droog zonder wind dus heb hem uiteindelijk gewoon weer in de wei gezet. Vorig jaar heeft geen van beiden er ooit last van gehad maar ik blijf het soms moeilijk vinden.

Echter vind ik helemaal scheren ook weer zo iets, ik wil eigenlijk geen dekens om.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:11

Die van mij staat ook niet met hals buiten hoor, en die van stalgenootje ook niet dat maakt niets uit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:19

Sees, ik heb alleen helaas (nog) niet de optie om haar op stal te zetten, maar word er een beetje moedeloos van, vandaag ook rustig buitenritje gemaakt en een half uur onder het zadel en een half uur aan de hand uitgestapt en nog niet droog...
Somebitch, maakt niks uit dus zonder hals? Krijgen ze dan niet sneller dat de kou er op slaat?

Nou scheren is voor mij geen optie meer helaas, wou het vandaag proberen maar in het kort gezegd, paard volledig in paniek toen ik het apparaat alleen maar aan zette, 2 halsters stuk getrokken en een schaafwond op dr been :( wat een situatie, ben me rot geschrokken.
Maarja wat nu?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:22

Rustig aanpakken. :j
Maar daar kan ik je niet echt tips in geven.

Nee hoor, al kan die van mij wel uit de wind / regen staan als hij wilt dus dat scheelt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:30

Haha dat was ook de bedoeling, maar daar ging net al mis helaas. Er was niks aan de hand, kon met het scheerapparaat haar aanraken toen die uit stond, maar zodra ik hem aan zet raakte ze totaal in paniek, ze trok zich los en viel op haar kont.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:15

Maar heb je hem dan van verweg aangedaan of gelijk bij haar?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:19

Hier 24/7 buiten en helemaal kaal. Gaat heel prima! Ze staat fanatiek in training, en ze maakt echt enorm veel vacht aan dus dat is niet te doen. Goed inpakken met dekens nu, heb het idee dat ze zich zelf nu beter voelt dan vorig jaar met vacht + dekens. Ervaringen met de helft scheren heb ik dus niet, zie daar zelf ook niet het voordeel van in. Inpakken moet je ze dan toch vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:48

Ja klopt donna, maar ik rij niet zo fanatiek :P Daarom wou ik deels, ook omdat ze geen schuilstal heeft.
somebitch, had m aan gedaan op zo een 7 meter afstand van me paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:09

Donna, inpakken hoeft helemaal niet hoor. Als je naar de link kijkt die ik heb gepost, daar staan een aantal modellen in die je kunt scheren bij paarden die 24/7u buiten staan zonder deken ;).

TS, wat balen dat het scheren uit is gelopen op een flop. Ik ben begonnen met z'n 2-en. Dus één iemand hield mijn paard(en) vast en liep een paar keer langs terwijl ik het scheerapparaat aan en uit deed. Dat net zo lang tot dat geen probleem meer was. Toen een keer met het scheerapparaat uit, scheerbewegingen gemaakt op de huid (scheerapparaat eerst goed van dichtbij laten bekijken ;)). Toen weer op een afstand aangezet, weer uit, aanraken en toen heel voorzichtig begonnen met scheren.

Voor mijn haf ga ik volgend jaar wel kijken of ik méér weg kan scheren. Of, als laatste redmiddel, toch kaal :o. Zolang het weer goed is, trainen we gewoon behoorlijk door en ik merk dat dat nu echt niet meer gaat met die vacht. Ik wil nu alleen ook niet meer bijscheren omdat ze nog maar een week of 3 vacht aanmaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:28

Ja is een goede tip sees, heb alleen zaterdag nog maar de tijd om haar te scheren want savonds moet die weer terug, en ik ken niemand die mij wil helpen omdat ze allemaal niks met paarden hebben helaas.
Maar moet donderdag toch nog even langs de DA dus misschien dat die wat weet of misschien verdoving, of iemand erbij vragen die ervaring heeft met scheren.
Heb haar na haar paniek actie uiteindelijk wel aan het scheerapparaat laten ruiken enzo, en uiteindelijk afgesloten met dat ik het apparaat wel tegen dr huid aan mocht houden dus dat is wel goed, maar mocht dat ding niet meer aanzetten haha.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:40

TS, nou iig goed afgesloten dus. Ik hoop dat je iemand kan vinden die ervaring heeft. Ik zelf heb alleen ervaring met mijn eigen paarden en daar werkt een snoepje als afleiding héél goed bij ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:18

Haha die van mij is voor dat soort dingen niet zo snel te paaien, als dat ding maar snel weg is.
Maar ik ga donderdag even in overleg met de da en dan zie ik het wel, desnoods laat ik het wel zitten.
Dan maar ellendig lang uitstappen elke keer :(