PowerReiner schreef:Ik zou goed naar je paarden kijken wat ze kunnen hebben......
Mijn paard staat nu ook lekker met een 0 grams regendeken omdat hij het heel snel koud heeft als het een regenachtige dag is.
Hij krijgt pas een andere dikkere deken op als ik weer merk dat hij het koud krijgt.
Ik denk dat als je geen wedstrijden rijdt, je gewoon goed je paard in de gaten moet houden. Elk paard is anders. Het ene paard gaat fluitend de winter door zonder dekens, en het andere paard begint al te bibberen wanneer het kwik onder de 15 zakt.
Precies mijn gedachte. Kijk goed naar je paard en of die wel een deken nodig heeft. Helemaal met zon jong ding is het eigenlijk beter dat ze niks opkrijgen.
Ik heb meer dan 1 paard maar toch hebben ze elk maar 2 dekens. Een regendeken en een winterdeken. Wat ik gebruik voor/tijdens en na het rijden laat ik even erbuiten. Dit zijn de dekens die erop gaan als ze buiten lopen. Mijn winterdekens zijn ademend en temperatuurregelend, dus ik hoef niet te wisselen. Die liggen er nu dus al op, maar dat is omdat mijn oudje van 26 het gewoon niet trekt zonder. Die heeft ook vanaf jong paard altijd onder dekens gestaan, en dat is dus eigenlijk funest geweest. Van mijn andere paarden zijn er 3 wedstrijdpaarden, die ik natuurlijk graag kort in de vacht hou. En waarbij er 2 zijn die sowieso niet echt veel wintervacht krijgen. En het jonkie van 4 is net als zijn zus (1 van de wedstrijdpaarden) een paard wat weinig vacht krijgt. Die heeft dus om de reden van koud zijn jas aangekregen. Ik heb overigens alleen maar Horseware Rambo dekens.
Maar als een paard niet intensief gereden/getraint wordt, en genoeg vacht van zichzelf aanmaakt, zou ik er geen deken opgooien. Ook geen regendeken, die verstoort idd de warmte. Is niet gevoerd, legt dus de haren plat en paard krijgt het koud omdat hij zijn haren niet omhoog kan zetten.