Onderdekens ben ik geen fan van, tenzij het een mooie liner is die bij de deken past (zoals bijvoorbeeld de Rambo duo dekens). Met losse onderdekens, heb ik toch snel last van schuurplekken of verschuiven....
Ik heb een deken van 200 gr, zou er voor zo een koude winter als vorig jaar wel een 300 bij willen. Maar bij 300gr houd het echt wel op, paard is niet geschoren. Een paard onder bv 500 gr zetten zou ik persoonlijk niet doen, een paard kan het beter wat te koud hebben dan te warm.
Ik heb voor alledrie een 0-grams, een 200-grams en een 350-grams, met een losse hals die op alledrie de dekens past. Overdag staan ze buiten, zomer en winter, 's nachts op stal (buitenstallen). Eentje wordt geschoren, de andere 2 niet. Heb nog nooit, ook niet met de vreselijke winters, meer hoeven op te doen dan de 350-grams met hals, ook niet bij de geschoren pony.
Netje
Geplaatst: 19-09-12 21:47
Meest perfecte systeem is nog steeds die van Bucas: kunnen van - 24 (of zoiets) tot + 10. Dan hoefde je nooit een deken te wisselen: konden gewoon opblijven op stal én buiten. Het nadeel van die dekens: de zeer slechte pasvorm (altijd schuurplekken of ze nu smal of breed zijn).
Nu overgegaan op Rambo/Rhino's: één buitendeken en verschillende liners. Ik begin met een 0 grams deken en doe daar een 100 gr. liner onder en dan 200 gr. (heb 3 verschillende diktes geloof ik). Om de buitendeken te kunnen afwisselen (gebruik ze ook als regendeken), heb ik voor de winter een 200 gr. buitendeken gekocht en dan gebruik ik eerst weer de lichtere liners en dan weer de wat dikkere. Perfect systeem ! Zelfs op Luca (die toch van de glijdende dekens is) blijft als perfect op z'n plaats zitten
Ben met mijn vorige paard nooit hoger gegaan dan ca. 400 gram (geloof 370 bij Rambo). Dat is echt voldoende hier (zelfs met een geschoren paard toendertijd). Losse halzen doe ik niet aan: dat kost alleen maar manen
Nu een regendeken. Als het iets kouder wordt maar niet vriest, heb ik een regendeken met warme fleecevoering. (ongeveer 200 gr) En voor de tijd dat het echt vriest, gebruik ik een winterdeken van 350 gr.
CelienL
Geplaatst: 17-11-12 14:52
Mijn paarden staan in een buitenstal met luikje (dat wel dicht gaat als het vriest) ik bouw ook op, zo moet ik niet scheren beginnen met 100 g, dan 300 g, 300gr +fleece, 400 gr, 400 gr+100 g en moest het echt extreem koud zijn en ik merk dat ze het ook koud hebben kan ik gaan tot 700gr.