Voor het eerst geen binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:52

Leuk dat je dit topic opent, ik ben ook 1 juli verhuisd naar een stal zonder binnenbak.
En kan ook wel wat ervaringen en tips gebruiken :D

Ik heb alleen geen bos in de buurt.. -O-

niek_aaron

Re: Voor het eerst geen binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:56

Na dagen van regen ben ik t zo zat, dat ik idd door de regen ga rijden.....als je door t bos kunt rijden, merk je er amper iets van. In de winter durf ik eigenlijk niet te rijden als t gesneeuwd of gevroren heeft....toch bang dat mn paardje uitglijdt.....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:00

Ik heb ook alleen een buitenbak, en rij gewoon door! Als de bak nat is, gewoon rustig rijden en evt. galopperen laten voor wat het is.
Mocht de bak echt knetterhard worden, dan worden het stapritjes buiten en met trailer eens per week naar binnenbak.
Ze staan lekker buiten ook met -10, dus aan beweging komen ze dan niks tekort!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:48

SplashIsLief schreef:
Yessy schreef:
Als de bak van goede kwaliteit is en een netjes onderhouden wordt, kun je er als het goed is 360+ dagen per jaar in rijden :)
Toen ik verplaatste van stal met 2 binnenbakken naar stal met alleen een (geweldige!) buitenbak, was ik ook bang voor slecht weer. Maar het leuke van Nederland is dat het vaak wel somber weer is, maar dat het zelden meer dan een halve dag regent. Zelfs met dat vreselijke herfstweer heb je vaak wel dat het een paar uurtjes droog is (en is dat niet vandaag, dan wel morgen).

Dat is wel afhankelijk van sneeuw (denk ik). Onze bak wordt super onder houden en ik heb ook met vorst kunnen rijden. Hij werd iets harder met -10, maar doordat hij vlak was kon je prima rijden.
Alleen aan sneeuw is weinig te doen met een buitenbak.

Sneeuw scheppen wij altijd aan de kant
Je bent even bezig, maar we kunnen wel altijd rijden. Behalve na regen op de vorst maar dat is hooguit 2 dagen per jaar. Maar idd, rijden op aangekoekte sneeuw werkt niet echt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:51

Ik krijg juist een binnen bak bij de nieuwe stal.

Ik zou zowieso www.buienradar.nl in de gaten houden eventueel nog de app ervan downloaden.

Voor de rest, als het veel heb geregent; Kijk na of de buitenbak wel goed genoeg is anders lekker naar buiten.

Hopelijk voor jou dat het geen strenge winter wordt.

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:38

ik rijd in de winter ook altijd binnen maar mocht dat een keer niet kunnen (bak verhuurt ofz.) dan heb ik geen problemen met buiten. Gew lekkere jas aan, cap op en hoppa

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:11

Wat ik op mijn oude stal deed als het heel nat was, een paardrijregenbroek aan, regenjas aan en lekker de bossen in. Onze bak was namelijk heel slecht van kwaliteit. In de winter kun je lekker buiten gaan stappen en rijden zolang de omstandigheden het toelaten.

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:24

Ik heb bij mijn verzorgpaard ook geen binnenbak. Ik rijd in de buitenbak of ga lekker buiten rijden. Ik merk wel als het regent ik liever naar buiten ga of samen met iemand rijden.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:32

Ik heb ook alleen een (eigenlijk twee) buitenbakken. Ook ik zit met 10 tellen in het bos :) Mijn ervaring is: gewoon zadelen en gaan met die banaan. In de stromende stortregen doe je zowel jezelf als je paard geen plezier waarschijnlijk, maar als het maar wat regent heb je altijd rainlegs of van die speciale regenjassen van bv. kingsland.

Met vorst heeft mijn merrie helaas gedwongen vrij ivm veels te harde bodem.. Liever een weekje niet rijden dan blessures! ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:45

Ik kwam ook van een stal met binnenbak en buitenbak, en ben vorig jaar midden in de winter verhuisd naar een stal met alleen een buitenbak.
Vroeger ging ik heel snel binnen rijden, maar nu merk ik dat ik het veel leuker vind om buiten te trainen! Enkel als het echt slagwater giet, of heel erg stormt, rijd ik niet. Ook als de ondergrond helemaal bevroren is, krijgt het paard vrij (maar dan gaat hij wel nog los in de bak). Maar bij een beetje wind, een beetje regen, of zelfs sneeuw, kan ik gewoon rijden.
In een binnenbak werden mijn paard en ik snel bang bij wind, omdat alles dan ging rammelen en enge geluiden maakte. Nu rijd ik in de wind buiten en hebben we veel minder schrikreacties ..
Zal vast wel lukken!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:13

Leuk om te lezen dat zoveel mensen zich niet storen aan het weer!

Ik sta op een stal met wel een binnenbak, maar rijd toch het liefst buiten (mijn merrie heeft een bloedhekel aan binnenrijden), dus ook ik rijd gewoon in weer en wind buiten. Ja, ook als het regent! Mijn paard heeft een regendeken van kop tot kont, ik draag rainlegs en heb een goede regenjas. Mijn enige nadeel is mijn westernzadel waar de regen achter in het zadel kan lopen door de hoge rand! :+

Met sneeuw hetzelfde, we gaan gewoon naar buiten, paard staat wel op blote voeten.

Paarden rollen ook heelijk in de sneeuw in de paddock, ze weten niet hoe snel ze moeten gaan liggen in zo'n dikke sneeuwlaag! :D

Dus ik vind herfst en winter in het algemeen ook niet zo'n probleem. Alleen als ook de buitenbak en de bospaden erg hard bevroren en vooral glad zijn, dan kun je echt niet rijden en dan wijk ik uit naar de binnenbak.