Dit jaar maar eens geen dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Dit jaar maar eens geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:58

Sinds ik de dekens af heb gedaan, is mijn pony echt veel minder vaak ziek. Mijn pony heeft nu alleen periodes van vieze neuzen en hoesten gelukkig, niet meer bijna de hele winter.
Dus dekens afdoen heeft hem geholpen moet ik zeggen, want ik heb verder niets veranderd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:59

Rillen is het natuurlijke mechanisme om het weer warmer te krijgen.
Alleen ben ik zo'n nufto die wil dat haar paarden comfortabel staan, dus niet hoeven te bibberen.
Smijt er dan gewoon dek op en als ze uitgebibberd/droog zijn trek ik hem er weer af.
Dat bibberen is vaak maar korte periode, deken er 2 uurtjes op, berg kuilgras ervoor en ze kunnen weer los.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:53

Bibberen bij een mens of paard is niet te vergelijken hoor. Een mens bibbert als hij/zij het echt ontzettend koud heeft en blauwe lippen oid krijgt. Een paard bibbert om zo zijn bloedsomloop te stimuleren die er voor zorgt dat ze het weer lekker warm krijgen. Het verschil is dus dat een mens bibbert om het niet nóg kouder te krijgen en een paard om het warm te krijgen. Bibberen is dus helemaal niet zo verkeerd :)

Die van mij wil ik dit jaar ook maar zonder deken laten, vind het altijd zo'n gedoe :') Dan is het droog en staat hij met z'n stal deken buiten, dan begint het toch maar te regenen en moet ik zorgen dat er zsm een regendeken overheen komt. Of de regen deken lekt, of het wordt nóg kouder dus moet er nóg een deken om.

Een paard laten zweten met dikke vacht is niet zo erg, stap ze lekker lang uit, gooi er een zweetdekentje op als jij je spullen aan het opruimen bent en als hij nog niet helemaal droog is, is dat helemaal geen ramp.

@Kiki: Er zijn niet echt dingen waar je op moet letten... Ja, zorg dat ze lekker veel ruw voer hebben, dan komen ze de winter prima door :)

Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:56

EllaBellaah schreef:
Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben

Nee hoor dat hoeft niet. Als je paard het namelijk koud heeft door een harde gure wind en je doet er een ongevoerde deken over heeft hij dat namelijk al niet meer. Omdat de deken de gure wind tegenhoudt. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:31

de mensen die gedeeltelijk scheren, hoe doen jullie dat met het ôpdrogen?
het eerste jaar heb ik dat ook geprobeerd, maar paard was op de geschoren delen kurkdroog, en op de niet geschoren delen drijfnat.
en bleef dan ook rustig 3-4 uur nat. (als ik een zweetdeken oplegde, dan begon ze na te zweten doordat de zweetdeken te warm was.)

ik heb dus ofwel de optie om ze niet te scheren, en als ze nat zijn gewoon zo op de weide te gooien (want als ik savonds rij blijf ik rustig 5-6 uur aanklooien tot ze droog zijn, is dus geen optie).
ofwel om ze volledig te scheren en onder een deken te zetten. Maar geen van beide trekpaarden staan momenteel zo in het werk dat dat nodig is eigenlijk...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:25

Ze hebben hier ook onbeperkt ruwvoer, dus dat wordt het probleem niet.

Ik zou er dan toch voor kiezen om ze nat op de wei te zetten hoor Duhelo, dat ga ik ook proberen deze winter.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:56

Nat op de wei zetten is niet zo erg dus daar zou ik eerder voor kiezen. Kan je ze laten rollen in het zand als ze bezweet zijn? Zand neemt het zout van het zweet op. Een paard vat geen kou van bezweet in de wei staan. Met hele gure wind weet ik niet of ik het zou doen eigenlijk haha.

Ik houd zelf een fleece gevoerde regendeken achter de hand, mocht het heel lang achter elkaar regenen en waaien kan ik er nog opleggen. Maar ik hou hem het liefst zo veel mogelijk bloot om een goede vacht te krijgen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:24

EllaBellaah schreef:
Ik houd zelf een fleece gevoerde regendeken achter de hand, mocht het heel lang achter elkaar regenen en waaien kan ik er nog opleggen. Maar ik hou hem het liefst zo veel mogelijk bloot om een goede vacht te krijgen.

Dat doe ik ook! En dat gaat al jaren goed. In principe staat mijn paard gewoon zonder deken buiten, maakt niet uit bij welke temperatuur. Alleen als er veel regen wordt voorspeld in combinatie met (harde) wind, dan krijgt ie een regendeken om.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:07

pleiada schreef:
Die van mij met gevoelige luchtwegen is ook de jongste niet meer en ook al wat sneller stijf,dus ik benieuwd wat je osteo ervan zegt...

De osteo zei eigenlijk precies wat ik zelf ook al dacht. Het hangt van het paard af. En mijn paard kennende, zou ze hem wel een deken opdoen. Het is nogal een sensibel beestje, in alle opzichten, en hij voelt zich gewoon prettiger met deken. Dus ik heb maar besloten om toch weer een deken op te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:08

_Kiki_ schreef:
Ze hebben hier ook onbeperkt ruwvoer, dus dat wordt het probleem niet.

Ik zou er dan toch voor kiezen om ze nat op de wei te zetten hoor Duhelo, dat ga ik ook proberen deze winter.

dat nat op de weide zetten baart me ook geen zorgen eigenlijk, ze kunnen schuilen, ze kunnen rollen.
enkel geen zand voorhanden (en als het erg geregend heeft is het ook wat irri, maar ze moeten maar binnen gaan staan)
ik zit meer met het feit dat door hun tien cm lange vacht, ze na 10 minuutjes rijden door en doornat zijn, en gewoon volledig buiten adem en futloos ...
Vooral mijn jonkie heeft geen conditie (een halfuurtje stap en draf is al een hele opgave voor haar), dus dat gaat er ook zeker niet op verbeteren ...
Welk model kun je eventueel scheren, zonder een deken op te leggen? (de sokken moeten er toch vanaf, dus kan dan evengoed een stuk hals oid meenemen)
paard staat anders volledig geschoren altijd buiten met een deken, dus in principe kan ik de hele hals eruitscheren zonder echt problemen (want met deken is die ook niet bedekt)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:12

Een vriendin van mij had een streep onder de hals weg geschoren en een rondje uit de flank, en dat is vorige winter echt prima gegaan. Haar paarden konden toch hun warmte kwijt, en stonden ook zonder deken buiten.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:06

Ja, dat is ook het scheermodel dat het eerste in mij opkomt in zo'n situatie.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:34

Ik weet dat dit topic al even stil ligt, maar vind het zonde om een nieuw topic te openen aangezien ik benieuwd ben hoe het hier met de "eerste-keer-blote-billen" paarden is? :D

Ik ga morgen een extra afdakje voor de paarden maken zodat ze allebei goed droog kunnen staan. Tot nu toe gaat het verder prima, alleen met dit hele natte/winderige weer zijn ze wel wat frisser.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:59

Mijn paard staat dit jaar niet voor het eerst zonder deken, maar het gaat wel goed met hem! Hij heeft nog niet zo'n dikke vacht, maar ik heb niet het idee dat ie het koud heeft. Morgen wedstrijd in een binnenbak (we rijden normaal altijd in een buitenbak), dus ben benieuwd hoe dat weer gaat. Omdat ie nog niet zo'n dikke vacht heeft denk ik dat het wel mee valt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:01

Ik moet zeggen; paard heb ik nu al 2 jaar zonder deken maar elk jaar loop ik toch weer langs de dekens en denk ik; zal ik het toch weer doen? :')
Maar nee, zo wil het prima :) is alleen wat meer poetswerk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:24

Somebitch schreef:
EllaBellaah schreef:

Nee hoor dat hoeft niet. Als je paard het namelijk koud heeft door een harde gure wind en je doet er een ongevoerde deken over heeft hij dat namelijk al niet meer. Omdat de deken de gure wind tegenhoudt. ;)

Maar warm worden doet hij ook niet omdat de deken de vacht plat druk ipv toelaat deze opte gaan staan zodat er een warme luchtlaag gecreerd word.
je kunt ze dan beter even warm stappen, eten geven en even uit de wind halen(binnen zetten) om op te warmen.
Ik heb jaren geleden mijn haflinger enorm bibberend van de wei af geplukt omdat hij alleen een ongevoerde regendeken ophad.
Dat was ook het eerste en laatste seizoen met dekens trouwens. Tenzij hij vanwege zijn leeftijd er moite mee gaat krijgen maar dat is dan een ander verhaal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:29

Mijne is dit jaar ook in berenvacht.
En hij heeft het nooit koud, als ie het koud krijgt met regen gaat ie in de stal staan en dan heeft ie het weer warm, daar hoeft ie geen deken voor op.
Als ze uit de wind en droog kunnen staan is dat voldoende.
Zweten ze heel erg na het rijden kun je even een zweetdeken opdoen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:36

Die van mij is nog steeds dekenloos, begint ook al een flinke vacht aan te maken. Volgens mij redt hij zich nog prima :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:37

De mijne doet het tot nu toe ook goed! :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:03

Die van mij beginnen al een lekker vachtje te kweken en zoals vandaag toen het regende gaan ze gewoon in de stal staan,maar dat doen ze ook met deken..Het is natuurlijk nog geen winter,dus nog maar afwachten hoe het dan gaat :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:07

Regen is meestal het onprettigst, gewone vrieskou hebben ze bij mij nog nooit last van gehad.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:13

Ik heb dampig paard en laat hem een wintervacht krijgen. Als het kouder wordt (onder tien graden) en met hevige regen/wind doe ik een regendeken om. Schijnt het zonnetje terug of regent het niet, gaat die weer af. Hij heeft een schuilstal dus de deken gaat enkel op bij kou in combinatie met hevige regen. Als het vriest krijgt hij een winterdeken op. Ik neem geen risico met zijn longen, een verkoudheid heb je zo te pakken... mijn andere paard krijgt geen dekens op maar die heeft geen longproblemen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:15

Solleke_Noah schreef:
Ik heb dampig paard en laat hem een wintervacht krijgen. Als het kouder wordt (onder tien graden) en met hevige regen/wind doe ik een regendeken om. Schijnt het zonnetje terug of regent het niet, gaat die weer af. Hij heeft een schuilstal dus de deken gaat enkel op bij kou in combinatie met hevige regen. Als het vriest krijgt hij een winterdeken op. Ik neem geen risico met zijn longen, een verkoudheid heb je zo te pakken... mijn andere paard krijgt geen dekens op maar die heeft geen longproblemen :)

En jouwe is stokoud! :P
Dat maakt wel veel uit vind ik, die moet je wat meer pamperen.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:19

Somebitch schreef:
Bij bibberen zou ik gewoon een deken op doen. Paard bibbert omdat hij het koud heeft en het zo warm zou moeten krijgen, nou dat is persies hoe wij mensen dat ook doen. En zeg nu zelf, wij hebben het echt koud als we bibberen hoor.

Uh hoe doen ze dit dan in het wild??? Eff langs de winkel en een dekentje halen???????? :brr:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:20

MirandaFuego schreef:
Solleke_Noah schreef:

En jouwe is stokoud! :P
Dat maakt wel veel uit vind ik, die moet je wat meer pamperen.

Haha, da's wel waar :P Zooo stokoud is hij nu ook weer niet (21 jaar) maar het begint te tellen ^^