Een winterstop of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:01

Ja, vermoedelijk wel...
Paarden krijgen sowieso ergens een periode vrij.
Zelf heb je toch ook vakantie wanneer je hard gewerkt hebt. Vind dat belangrijk voor ze, even niks moeten, tot rust komen, en hun 'kop vrij maken'.....

Dus ja, ik vind dat wel belangrijk.

aerdenhout1

Re: Een winterstop of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:05

*\o/* *\o/* wij hoeven dit jaar geen winterstop te houden want ik verhuis met mijn hele stal naar een andere locatie, en daar zit een binnen bak bij!!
Na dik 40 jaar elke winter afzien w.b.t rijden, gaat die droomwens voor de stal in vervulling!
Dus dit jaar door trainen met de klanten... ik zie voor het eerst sinds jaren niet op tegen de winter!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:27

Ninx schreef:
Ja, vermoedelijk wel...
Paarden krijgen sowieso ergens een periode vrij.
Zelf heb je toch ook vakantie wanneer je hard gewerkt hebt. Vind dat belangrijk voor ze, even niks moeten, tot rust komen, en hun 'kop vrij maken'.....

Dus ja, ik vind dat wel belangrijk.

Maar met aangepaste training op het paard en dus de nodige rustdagen verwerken ze al een boel.
Ik gooi de mijne ook wel eens een week stil, maar dat komt dan toevallig zo uit. :)
De jonkies krijgen wel een 'stop' idd. Maar om een of andere reden beleren we ze in de winter en hebben ze 's zomers rust. Nooit over na gedacht maar zomer is makkelijker, niet zo koud enzo. :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:09

Afgelopen winter was mijn paarje nog nie onder het zadel.
Hier op stal hebben we alleen een buitenbak, maar iedereen heeft gewoon door kunnen rijden (ook met de extreme vorst)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:52

Ik ben van plan om door te rijden, voornamelijk buitenrijden maar als het niet anders kan in de binnenbak. De mijne staat 24/7 buiten en maakt een vacht als een beer aan. Om de conditie enigszins op peil te houden wil ik dus zeker meerdere keren per week iets aan conditietraining doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:54

In de winter worden hier de paarden enkel in het weekend getraind.

Het is 's avonds snel donker en er is beperkt licht, dus we moeten ons zien te redden met de middelen die we hebben :')

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:49

We hebben hier alleen een buitenbak dus als het weer/bodem echt slecht is
dan een winterstop.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:57

Een echte winterstop kan je het bij mij niet noemen, ik minder altijd wel met rijden in de herfst/winter aangezien ik dan minder wedstrijden heb. Maar echt stoppen doe ik nooit, ik hou mijn paard wel steeds in conditie maar train dan inplaats van 6 dagen op de week,3 dagen op de week. Natuurlijk is dit ook allemaal afhankelijk van het weer. Bij een bevrozen buitenbak kan ik natuurlijk ook niet rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:48

Wat ik me dan direct afvraag he. Zijn jullie paarden allemaal zo braaf dat je na een stop van zeg een week gewoon weer op kan stappen en verder kan gaan?
Of moeten jullie eerst een beetje longeren of los gooien dat de ergste gekheid eraf is?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:50

ponyparadijs schreef:
Wat ik me dan direct afvraag he. Zijn jullie paarden allemaal zo braaf dat je na een stop van zeg een week gewoon weer op kan stappen en verder kan gaan?
Of moeten jullie eerst een beetje longeren of los gooien dat de ergste gekheid eraf is?

Mijn pony heeft een half jaar stilgestaan.
En mijn paard was met inrijden toen wel heel braaf, ging ik er ook maar 1 keer in de week op, zonder dat hij aan de longe ging. Nu is hij wel aan het puberen, dus het wordt afwachten of ik er opkom zonder te longeren :')

En mijn paarden komen sowieso altijd in de wei/paddock, dus die gekkigheid kunnen ze dan kwijt :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:54

geen winterstop hier de buitenbak word enorm goed bjigehouden dus bijna altijd kunnen rijden. en anders rijden we met trailer naar binnenbak in de buurt.

me 3.5 jarige zet ik deze winter wel op winterstop, is net ingereden en mag dus in de winter weer lekker de wei op.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:58

Ik ben lid van een vereniging met binnenbak, ideaal! Rijd er met de auto naartoe en zo hoef ik 's winters niet te stoppen. Als het weer het toelaat rijd ik verder in het bos of buitenbak.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:02

Mijn paarden staan 24/7 buiten, dus gelukkig geen gekheid als ze even 'stil' moeten staan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:58

Blabla1980 schreef:
Wij hebben op stal een binnen en buitenbak, dus rijden kan altijd. Ik weet alleen niet precies hoe het zit met buitenrijden...de ijzers gaan er deze week onderuit en ik vraag me af of ik dan in de sneeuw gewoon kan rijden?

Ik heb afgelopen winter gewoon gereden toen er sneeuw lag, het was echt prachtig in de bossen en op de hei!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:17

Wij hebben alleen een buitenbak, ik vind het heerlijk rijden in de winter liever dan dat het zo warm is. Alleen met strenge vorst en sneeuw is de bak onbruikbaar en dan ga ik buiten wandelen erop of aan de hand. Verder loopt hij swinters ook gewoon in de weide dus als hij een weekje heeft stilgestaan is het opstappen en wegrijden. Dus afhankelijk van de vorst en sneeuw hoelang er een stop is, misschien dit jaar 1x per week een binnenbak opzoeken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:21

ponyparadijs schreef:

Mijn paard is s winters al fris als ik er 1 dag niet op ben geweest, laat staan een week :P.
Voor mij dus geen winterstop!
Zomers daarentegen geef ik hem wel eens vakantie, dan kan ik na 2 weken gewoon weer rustig opstappen en wegrijden.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:31

dat vroeg ik me ook al af. Wandelen met de paarden als het zo koud is? Dan word ik waarschijnlijk over de weg gesleurd omdat mijn paarden dan stuiteren van de energie!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:34

ponyparadijs schreef:

Mijn paard kan ik na een maand ook gewoon op kruipen, no problem. Het is zeker geen dooie hoor ;) maar tijd heeft weinig te maken met zijn hevigheid, zijn humeur wel :))

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:40

ik heb eigenlijk nooit een winterstop gehouden. aankomende winter is het eerste jaar dat ik in een binnenbak kan rijden. voorheen reed ik altijd in een buitenbak. ook met sneeuw en ijs rij ik gewoon door. maar wel wat voorzichtiger. mijn paardjes passen zich prima aan, aan de ondergrond.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:59

Toad schreef:
dat vroeg ik me ook al af. Wandelen met de paarden als het zo koud is? Dan word ik waarschijnlijk over de weg gesleurd omdat mijn paarden dan stuiteren van de energie!

Heeft dat niet te maken met opvoeding?

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:12

Ook mijn paard is na een tijdje stilstaan wel fris, maar niet zo fris dat hij onhandelbaar word, even voor af longeren en dat komt wel goed.

Verder is dit ook de reden dat ik haar niet volledig stilzet, kwestie van haar spieren een beetje op peil te houden en ervoor te zorgen dat ze zichzelf niet bezeert doordat ze te fris is en in de paddock gekke dingen gaat doen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:45

Dit is mijn 1e jaar op een stal zonder binnenbak dus ik moet het nog even aankijken
allemaal. Mijn plan is om te rijden/longeren wanneer het mogelijk is en als het echt niet kan dan
heeft ze vrij of gaan we buitenritten maken. Ik zou het namelijk zonde vinden als alle bespiering straks weg is, en ze hartstikke
dik wordt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:48

Ik train gewoon door en pas me aan de weersomstandigheden aan..
Is de bak te hard bevroren? Nou dan doen we toch de training in stap? Ligt er heel veel sneeuw, dan trainen we lekekr verder(paard staat ijzerloos, dus dat kan gewoon).

Daarnaast rijd ik ook gewoon nog veel buitenritten, wel wat meer in stap dan normaal. En ik heb op 10min afstand een binnenbak zitten. Maar dan moet de weg nog gewoon begaanbaar zijn. Liever blijf ik gewoon thuis en buiten trainen. Het zal iets minder actief zijn qua tempo, maar spiertechnisch is er ook in stap genoeg te trainen :) .

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:52

In de winter longeer ik enkel nog maar omdat zowel de rug van mijn paard als van mij dan behoorlijk vast zitten. Daarbij komen ze elke dag van sochtends tot savonds buiten dus hebben ze alsnog voldoende beweging. Enkel als het echt slecht weer is gaan de deuren dicht. zodat ze enkel naar buiten kunnen kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:00

ponyparadijs schreef:

ik kan er gewoon op hoor, ze staan elke dag met hun vriendjes buiten en verspelen daar hun energie wel mee , ik ga er toch vanuit dat jou paard niet een week op stal staat?
hier iig geen winterstop, ik heb alleen een buitenbaan en met elke dag de baan met de frees doorrijden hou ik de baan mooi los.en de paarden staan al 3 winters op sneeuwbeslag, tot nu toe nog geen winter stilgestaan.