Wat te doen in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:14

het paard waar ik het over heb is ruim 1.80..

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:16

Ik ga het zeker niet met brokken opvoeren :n
ze is nu al redelijk fel met rijden etc en denk dat ik misschien zelfs nog minder ga voeren omdat ik school heb en ze dus wat minder beweging krijgt dan normaal :)
Owja, ze krijgt ook nog 1 à 2 wortels per dag voor de vitaminen etc :)
en adviseren jullie toch om een deken in huis te halen of niet?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:36

Polly schreef:
veeeeel en dus onbeperkt ruwvoer, als hooi te arm is overgaan op voordroog en zorgen dat ze 24/7 kunnen eten, dan blijven ze warm
Niet klooien met regendekens, die leggen de vacht plat waardoor die niet meer als isolatielaag kan dienen, dus óf een dikke deken op óf geen deken.
Hier staan ze in hun blootje en pas bij temperaturen onder 0 ga ik de hoeveelheid ruwvoer omhoog brengen.

Weinig aan toe te voegen...

Ruwvoer zorgt ervoor dat de interne kachel blijft branden, waardoor ze het goed warm houden. Daar kan geen deken tegenop!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:11

je kan altijd een deken aanschaffen voor geval van nood maar als ze hier een winter buiten blijven gaat het werk naar beneden. Ze hebben hier nog nooit een deken nodig gehad, ook niet met -20 als er maar voldoende ruwvoer ter beschikking is en een plek waar ze uit de wind en evt regen kunnen staan. Toen het sneeuwde waren die van mij met geen stok naar binnen te krijgen ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:22

Gezonde paarden krijgen bij mij op uitzondering na geen deken op tegen de kou.
Ik leg wel een deken op voor mijn gemak zodat ik altijd een droge zadelplek heb.
Gebruik ik een deken gebruik ik dus ook geen 0 grams in de winter omdat ik ook de ervaring heb dat ze het dan juist koud hebben.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 18:51

Dan ga ik maar eens kijken naar een hooinet :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:51

Owja, omdat het mijn eerste winter is.
Wanneer kan je nog wel rijden ivm met de vorst? heb geen binnenbak of iets tot mijn beschikking, als er sneeuw ligt ga ik sws niet rijden, maar tot welke vorst kun je rijden? :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:57

Lekker schuilstalletje bouwen
en anders een goede waterdichte deken (300 gram ofzo) en wat ik ook in huis heb is een onderdeken van 150grams dan kan hij zijn energie in zijn gezondheid enzo steken inplaats van zichzelf warm te moeten houden en volgens mij is zijn vetlaag ook niet te best
En veeeeeel hooi of geweekte bietenpulp of wat de ''magere'' paardjes hier krijgen is een schep geweekte gerstvlokken geluk +:)+

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:15

Schuilstal heeft ze al :)
zal eens een foto laten zien van hoe ze ongeveer is! :)
je kan haar ribben nu iets meer zien, maar het is niet heel zorgwekkend, maar toch te mager zeg maar..
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:27

Ik zie vooral een paardje met weinig bespiering.

Rijden kan je wel gewoon doen maar als ze enorm veel vacht gaan aanmaken doe je het wat rustiger aan en stap je langer uit omdat het ook langer duurt voor ze op adem en weer afgekoeld zijn.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:28

Spieren mist ze idd, maar nu zie je haar ribben ook..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:33

Voordroog zit niet perse meer in, ik heb dat onbeperkt gevoerd en mijn pony's werden er niet dikker van. Van weidehooi zetten ze wel goed aan, dat koop ik volgende maand weer als mijn voordroog op is. Mijn pony is ook wat aan de schrale kant, omdat ik graszaadhooi voer (ze zijn bevangen geweest in het verleden). Haar voer ik dus extra hooi bij om haar dikker te krijgen en ze krijgt een scheut omega 3,6 9 olie over haar voer heen. Dit is veilig voor haar om aan te komen. Verder ga ik geen deken kopen, ik denk dat het wel los loopt. Ze krijgen iig onbeperkt hooi om zichzelf warm te kunnen houden en ze hebben een schuilstal. Mocht ze echt meer invallen dan ga ik wellicht een deken halen.

Verder kun je gewoon rijden zolang de grond niet hard is (en zelfs dan kun je rijden op een vlak land, maar het moet wel echt vlak zijn anders heb je kans op blessures door verstappen). In verse sneeuw kun je ook rijden, het wordt pas glad als er auto's overheen zijn gegaan of als het regent en dan weer bevriest.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:35

Dankjullie wel allemaal!
Denk dat ik pas een deken koop als ze toch weer invalt idd en hooinetten proberen :)
Het iig 1e snede hooi van onze eigen wei..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:38

ik moet zeggen dat ik nooit verwacht had zoveel verschil te merken tussen 1e snede en 2e snede maar nu ik van eigen land heb merk ik zeker dat dat wel verschil geeft. Zo leer je elke keer weer iets bij :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:44

Misschien vind je dit wel een leuk topic: [VS] [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

staat veel info in over het hoe & wanneer een paard te mager is of goed op gewicht. Ribben zien hoeft geen probleem te zijn! Of je het mooi vind is een tweede, maar dat een paard perse te mager is wanneer je ribben ziet gaat niet op. Afgaande op de foto hierboven zou ik zeggen dat dit paardje mooi op gewicht is.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:46

Dankjewel :)
Ze is nu zo, dit was afgelopen zondag :) de vorige foto was op 1 augustus
ze heeft iig meer spieren gekregen :)

Afbeelding

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:47

Als ik het zo zie op de foto valt het dus echt reuze mee, krijg het niet goed op de foto -O-

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:54

Gerst hooi van pavo je paard word er niet te vet van maar houd je paard goed in balans 2 handje bij het voer en je hebt een blij paard

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:24

Hoe maakt ze wintervacht aan? Is ze al aan het verharen? Houdt dat goed in de gaten. Als ze niet eerder 24/7 buiten heeft gestaan zou ik een ongevoerde regendeken achter de hand houden, om haar te beschermen tegen de ergste regen en wind. Onbeperkt hooi geven. Op de momenten dat je haar hebt zien rillen, stond ze toen hooi te eten, of was dat op? Meestal gaat het rillen direct over bij het voeren van hooi namelijk.

Ik ben zwaar voorstander van paarden dekenloos 24/7 buiten te houden, maar rillen is voor mij een brug te ver. Zorg dan dat ze op een beschut plekje hooi kan eten en doe er eventueel een regendeken op.

Een goede dikmaker is trouwens bietenpulp, zemelen of lucerne. Of een combi daarvan.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 22:27

Was toen hooi opwas maar heb haar toen uit de wind en regen en hooi idd. Ze heeft nog geen enkele wintervacht maar er komen een heeel klein beetje haren los. Shet zit al in halve wintervacht.