Geen deken in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Geen deken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:56

Mijn pony krijgt de deken op, omdat hij zo'n dikke vacht heeft en na het rijden altijd lang moet 'opdrogen'. Zonder deken zou hij nóg een dikkere vacht krijgen en nóg langer moeten drogen. Helaas heb ik die tijd niet, dus krijgt hij een deken op. Bij ons op stal zijn trouwens best veel paarden die gewoon zonder deken staan, of die alleen een regendeken op krijgen bij slecht weer (paarden staan op paddocks en als ze dan gaan rollen ben je wel een paar uur zoet met poetsen := )

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:00

Ik doe mijn voordeel met jullie recaties en laat dit jaar de dekens ook af. Ik hoop dat het geen problemen geeft dat ik voorgaande winters juist behoorlijk dikke dekens heb gebruikt. Toen het echt hartje winter was, lag en wel 600 gram aan deken op mijn KWPN-er met volbloedvachtje. ik had haar toen wel geschoren.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:31

mijn paardje heeft alleen een deken om als het echt -10 gaat vriesen ofzo. hij kweekt gewoon een lekker wintervachtje, net als in de natuur

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:36

Mijn fjord krijgt ook geen deken op. Hij staat overdag buiten en 's nachts op stal. Hij krijgt echt een dikkewintervacht. Alleen het nadeel is wel dat je wat langer moet uitstappen, maar dan hoef je je verder niet druk te maken om hoeveel gram je erop moet leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:37

Hier ook allemaal zonder deken, al heeft de jonge hengst er vorig jaar wel even eentje opgehad toen het zo koud werd. Hij gaf ook aan dat hij het nodig had, hij heeft nooit een echt dikke teddyvacht in de winter (en satijndun velletje in de zomer ook trouwens).
Voor hem heb ik wel weer een deken klaarliggen als hij het aangeeft nodig te hebben. In de winter gaan ze 's nachts op stal; overdag in de paddock. Daar is echter geen schuilmogelijkheid dus wind en regen hebben vrij spel. De andere pony's kunnen er beter tegen dan hij. Hij krijgt dan een deken om zodat hij toch lekker mee naar buiten kan.

Het is de 1e winter dat hij aan het werk is, pas zadelmak sinds dit voorjaar. Hij zweet wel snel maar opdrogen gaat redelijk goed. Even aankijken hoe snel hij opdroogt na het werk. Duurt dat écht te lang en heeft hij er last mee (of kou achteraf) dan gaat de scheermachine erover en zoniet, gewoon lekker extra uitstappen, zweetdeken om en de warme stal in. het zijn buitenstallen trouwens.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:48

Hier ook een welsh en haflinger zonder dekens op de winter door met schuilgelegenheid.
Oke eerlijk is eerlijk de haflinger stond/staat vanwege de leeftijd nog niet in het werk.
Maar er komt ook voor hem 3 dekens, vliegendeken, zweetdeken en 0 grams ademende regendeken.
Dekens gaan heel soms om, en straks in het werk in de winter als de ondervacht nog nat is de regendeken zodat hij kan drogen. Daarna gewoon weer lekker af.

En dat sippe gezicht van mijn pony ken ik ook heel goed, hoe dichter het tegen de zomer liep hoe bozer hij keek als de regendeken weer op ging. Nu vindt hij het prima aangezien hij weet het is maar voor even :P

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:57

Ook zonder deken met een behoorlijke volbloed kwpn. 1 keer geprobeerd om met deken te zetten, maar mevrouw liet duidelijk weten dat ze dit niet wilde :). Ik moet toegeven ik vind het wel heel fijn en het paard heeft het niet koud.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:07

Toen mijn paard nog wedstrijdmatig werd gereden , was hij altijd in de winter geschoren en stond hij
met een deken op .
Nu staat hij al 6 jaar 24/7 op de wei met twee tinkers .Ze hebben een grote schuilstal .
Hij is nu 22 en doet het hartstikke goed zonder deken , kweekt z,n eigen jasje .
Het haar is niet super lang , maar hij heeft een heel dicht ondervel .
Als het stormt en regent ...gaan ze meestal niet schuilen .
Sneeuwt het ...gaan ze niet schuilen , de tinkers gaan zelfs in de sneeuw liggen slapen := .

Ik heb wel dekens liggen voor nood , maar heb ze tot nu toe nog niet hoeven gebruiken .
De paarden hebben onbeperkt hooi .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:58

Mijn hengst gaat zelfs in de zomer bij een ietwat stevige/langdurige bui al gelijk de stal opzoeken :roll: Dus dat is wel een mietje op dat vlak. Vandaar ook een deken in geval van. De tinker, de welsh en de mini daarentegen hebben genoeg vacht om een Furby jaloers te maken dus die kunnen prima zonder, ook bij relatief guur weer.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:31

Hier ook alles zonder deken maar wel volop ruwvoer om het inwendige kacheltje op te stoken.
En de mogelijkheid om de boxen in te lopen of een schuilstal in te gaan.
Ze staan daar alleen vrijwillig als het warm is of hard regent maar ik heb ze nog nooit met kou naar binnen zien gaan.
Het nadeel is wel dat ze zonder deken zelf meer vacht aanmaken en je daar met rijden dus rekening me moet houden.

Ik vind het eerder zielig voor paarden die altijd met dekens op staan, het zit toch niet lekker al die troep de hele dag om hun lijf.
Het lijkt wel een soort mode om het hele jaar door voor elke situatie een andere deken te hebben voor je paard.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:36

Mijn arabiertje staat in de winter overdag buiten en gewoon zonder deken.
Heb afgelopen winter wel een 0 grams regendeken gekocht voor als het de hele dag aan het regenen is.
Ze kunnen niet schuilen en worden dan wel erg nat en koud (en stiekem is dat ook handiger voor mij als ze heel de dag in de regen heeft gestaan en ik wil rijden als het droog is maar mijn paardje nog nat, dan moet ik zo lang wachten tot het zadel erop kan)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:23

Eens met Pien , veel paarden hebben nog meer kleertjes dan de meeste barbiepoppen
geen problemen met het opzadelen van een natpaard , nooit doorgereden ofzo , soms lastig als paard al hele dikke vacht heeft en het weer is zacht , maar dat komt niet zo vaak voor , koud stappen en gewoon nat naar buiten ,ook als het vriest , huid is dan toch al droog .
En totaal geen last van de kou

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:06

De mijne heeft ook geen deken op, staat 24/7 buiten wel steeds met schuilstal ter beschikking. Heel af en toe als het wind én regen is dat lang aanhoud en de andere paarden willen blijven buiten staan, blijft de mijne als kuddedier hier natuurlijk bijstaan maar zij kan hier toch net wat minder goed tegen en dan krijgt ze een regendeken aan. Als ik net heb gereden krijgt ze ook geen deken op tenzij ze heel erg zweet en het is een frisse wind, dan zet ik ze of wel een uurtje op stal met wat hooi of wel een uurtje met een fleece deken.