Weide gemaaid WTF !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:05

Nog geen drama idd hoor,buitje regen is geen ramp...gewoon even doorschudden.Vandaag is het fijn weer voor hooi...zonnetje en veel wind :)
Even afwachten wat het gaat doen,de weermannen kunnen immers het weer ook niet zo denderend voorspellen hoor... :P

xLIESSSx

Re: Weide gemaaid WTF !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:12

Zoals al meerdere keren gezegd hier: een beetje regen kan geen kwaad hoor :o
Gewoon elke dag keren en dan komt het wel goed ;D En inderdaad, voor hooi moet het ongeveer 10 dagen blijven liggen. Je moet gewoon zelf zien of het goed droog is (in het nootje van het gras bijten, als het nat is, dan laat je het nog drogen, kraakt het, dan in het goed ;)).

Wees blij dat hij er met die lange droogte niet op heeft gereden, want anders was je stukje land inderdaad volledig kapot geweest... Vol traktorsporen en dergelijke.

Trouwens, is het de eerste 'snee' na de winter ?? Want indien het de eerste snee is, dan kan je er geen hooi van maken (Of toch heel moeilijk). Want het gras is dan te vettig om goed te kunnen uitdrogen... Een eerste snee is goed voor pakken gras, maar niet echt voor hooi :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:12

Bij ons is er gisteren ook gemaaid, het zal wel goedkomen hoor :)!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:23

Vorig jaar had ik de pech dat het een dag eerder ging regenen als de planning was. Het heeft nog anderhalve week op het land gelegen voordat het 2 dagen droog was, en het met veel omschudden alsnog hooi was. En ik moet zeggen: het viel me kwa kwaliteit eigenlijk helemaal niet tegen gezien de regenpech.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:28

Veel schudden, dan droogt het wel.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 13:38

Ik ga nu een kijkje gaan nemen op de weide en wat opkuisen want dat vroeg de man dus. Ik durf zelf de bosmaaier niet echt in handen nemen ,want dat doet mijn vriend normaal gezien, maar die komt pas vrijdag thuis.
De man zei dus dat we nu de randen moesten opkuisen, maar ik begreep niet echt wat hij bedoelde. Ik veronderstel dan dat er wat paaltjes en vuiligheid ofzo moet opgeruimd worden en de randen met de bosmaaier moeten gemaaid worden...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 13:39

Owja en bedankt voor de vele reacties hier. Jullie geven mij de nodige moed om mijn best te doen om er toch nog ietwat van te maken. Dus ik ga nu driftig de weide kuisen :')

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:42

hij kan ook bedoelen dat het gemaaide gras dat aan de buitenkant ligt
naar binnen moet leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:43

Ik denk dat je de hoeken in moet harken.
Het gemaaide gras in de hoeken en wat tevens onder het draad ligt naar binnen leggen.
De hoeken moet je eigenlijk een beetje rond maken, zodat de trekker er makkelijk bij kan.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:43

Je zou ook die man even kunnen bellen, of langs gaan om je zorgen even te bespreken.
Niet meteen beschuldigen, maar gewoon je zorgen uiten, dan hoor je wel hoe hij zich dat bedacht had!
Kun je meteen vragen wat hij bedoelt met de weide kuisen :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:03

opruimen is denk ik alles dat tegen de omheining ligt naar het midden harken :)
Anders kan de traktor met de hooikeerder er waarschijnlijk niet aan... Je zal ook moeten opruimen als het op rijen wordt gelegd, want ook dan kan de traktor niet aan de hoeken van de wei en zal de combine dus niet al het hooi kunnen persen in pakken.

Een wei met de bosmaaier doen wordt naar mijn weten niet gedaan hoor :+ (maar kan mss wel)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:18

Oké ben net terug. Nu versta ik dus heel duidelijk wat hij bedoelt. De hoeken moeten met de bosmaaier worden gedaan, want er liggen zelf kleine boomstammen enzo. Je ziet eigenlijk om sommige plaatsen zelf de omheining niet :=
Heb hem ook gebelt en bedankt omdat de weide er nu toch al veel anders uitziet. Alle stukken die gemaaid konden worden zijn gemaait. Het ziet er op zich wel goed uit eigenlijk.
Maar heb wel ingezien dat er nog enorm veel werk aan is voor mijn paard er kan op staan. Prikkeldraad en dergelijke moeten verwijdert worden en er staan veel meer betonpalen dan ik had ingeschat. Die zijn ook te klein om degelijke schrikdraad rond te spannen.
Nu nog hopen dat het de komende dagen niet regent. Heb wel duidelijk het werk van een weide onderschat. Wat ga ik bli jzijn als dit allemaal achter de rug is. Zelfs in de waterputten ligt er vuil, dus dat er uit halen word ook nog een helse klus -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:52

:D Welkom in de wereld van grondbezitters.

Maaruh...heb jij het land niet geïnspecteerd voor je het kocht?Dan had je het werk in kunnen schatten en wellicht wat met de prijs kunnen rammelen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 18:57

Ja toch wel, maar niet zo op de puntjes gelet. We zijn een paar keer door de weide gelopen ,maar hadden niet gezien dat de achterste paaltjes ook van beton waren. We wisten wel al dat we opnieuw zouden moeten omheinen en de schrikdraad, zonnepaneel, accu ligt allemaal klaar, maar dat we dus zo veel nieuwe palen zouden moeten kopen wisten we niet. Was ook moeilijk te zien door de vele struiken enzo langs de zijkant. Dus ja de realiteit dring beetje bij beetje door, maar zal mischien wel nog meevallen eens de zijkanten ook naakt zijn en dat we eindelijk door de bomen het bos zien :wave:

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:51

Als je over een tijdje alles netjes voor elkaar hebt zul je heel blij zijn met je eigen weide.... Nu is het "even" wat werk maar het komt allemaal naar je toe. Je doet het voor jezelf(en je paard natuurlijk). Komt vast goed. Succes. :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:27

Heb je wel onder controle welk onkruid (denk aan JJK bv) er op het land groeide ?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 08:53

Tot zo ver ik weet stond er geen jacobskruid. Wel veel rommel zoals netels en distels enzo, maar dit zou zelfs gezond zijn dus op zich niets zorgwekkend.
Vrijdag komt ventje thuis, hopelijk heeft hij er zin in ~~}>
Zal maar veel cupcakes bakken om hem om te kopen O:)
Mischien vragen we het wel aan een vriend die zelfstandig tuinier is om ons een handje te helpen tegen vergoeding dan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:42

betadine schreef:
Maar heb wel ingezien dat er nog enorm veel werk aan is voor mijn paard er kan op staan. Prikkeldraad en dergelijke moeten verwijdert worden en er staan veel meer betonpalen dan ik had ingeschat. Die zijn ook te klein om degelijke schrikdraad rond te spannen.
Nu nog hopen dat het de komende dagen niet regent. Heb wel duidelijk het werk van een weide onderschat. Wat ga ik bli jzijn als dit allemaal achter de rug is. Zelfs in de waterputten ligt er vuil, dus dat er uit halen word ook nog een helse klus -O-

:D :Y)
Jaja.. zoals hier nog al iemand zei, welkom op je eigen land, begin alvast maar te zweten :D
Misschien een geruststelling, het eerste jaar is het heel veel werk, maar daarna wordt het steeds minder, gewoon onderhouden dan in plaats van 'aanleggen'.
Er kruipt inderdaad tijd en energie in, je eigen weide onderhouden. Maar ik vind dat erg ontspannend (geestelijk dan :P ).
Probeer ervan te genieten zou ik zeggen..

Citaat:
Ik durf zelf de bosmaaier niet echt in handen nemen ,want dat doet mijn vriend normaal gezien

Dat zou ik toch zelf proberen leren, de bosmaaier is je beste vriend ;)

Woon je toevallig in Limburg? Hier in mijn buurt is de afgelopen dagen ook gemaaid hoor, en dat komt helemaal goed, tot nu toe niks regen gehad hier, en er kom 'mogelijk een buitje' maar niks meer. Gaat prima hooi worden, geen paniek :(:)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:20

Ja ik kan wel genieten van het werk op de weide, maar momenteel zie ik eventjes door de bomen het bos niet. Maar vandaag komt ventje thuis en kunnen we samen kijken hoe we het gaan aanpakken.

De bosmaaier is tamelijk recent en i kweet nog niet goed hoe deze werkt, maar ik weet wel dat er veel power op zit (op benzine) en dat hij ook dient voor hagen enzo mee et bewerken (verschillende koppen).

Die bosmaaier heeft mijn vriend voor 180€ nieuw op ebay gekocht, maar ik had eigenlijk meer vertrouwen gehad in een gekend merk, het draagharnas dat er bij zit ziet er eigenlijk maar flut uit en als je dan de handleiding leest met alle voorzogsmaatregelen en dergelijke dan heb je net een moordmachine staan :=
Waarschijnlijk daarom dat hij liever niet heeft dat ik het in handen neem, maar eens het grootste werk gedaan kan ik mischien wel de weide gaan bijhouden met de bosmaaier, na een korte inleiding van vriend }>

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:26

en hoe is het met het hooi????

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:31

Hoop voor TS dat het inmiddels binnen is, want van die buien van vanmorgen daar word je nu niet echt bepaald vrolijk van ;).
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 06-08-12 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:31

Ik schaam me nu dus dood :o :o :o
Ik ben in mijn beginpost niet zo enthousiast over die persoon, maar nu blijkt het toch wel een hele vriendelijke persoon te zijn.
Ondertussen is het gewikkeld en het is dus voordroog geworden. Niet echt wat er is afgesproken enzo, maar ik denk dat dit niet echt vrijwillig was. Ik had natuurlijk liever echt hooi gehad, lekker structuur en droog, maar het is nu eenmaal zo en ik ben hem al heel dankbaar dat hij dat allemaal heeft geregelt zonder dat ik maar een poot heb hoeven uitsteken. Ondertussen heeft mijn ventje de bosmaaier al in handen genomen en is er al een deeltje gedaan. Ondertussen verwijder ik dan de oude staaldraad die plaatselijk zelf zijn weg ondergronds heeft gevonden. 100 nieuwe weidepalen moeten we nu nog aan een leuk prijsje zien te vinden -O-

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:33

fijn dat je in ieder geval voordroog hebt en dat de buurman toch niet zo'n kwaaie is!
is het toch nog goed afgelopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:35

betadine schreef:
Ik schaam me nu dus dood :o :o :o
Ik ben in mijn beginpost niet zo enthousiast over die persoon, maar nu blijkt het toch wel een hele vriendelijke persoon te zijn.

:D +:)+
Al doende leert men, niet.. je bent de eerste niet met acute weide/hooistress ;)

cp112Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:36

Kuil = 1 a 2 dagen (2 is echt max)
Voordroog = 2-4 dagen
Hooi = 5 -6 dagen.

Hooi is gewoon erg lastig, helemaal de afgelopen tijd. Als het dan eindelijk een week droog is is inderdaad het land te nat om te maaien, dan rijd je alles kapot. Ook zonde....
Daarbij is de grond te nat en moet je 2-3 keer per dag schudden waardoor je zode nog meer kapot gaat.

Dan kan je beter kiezen voor voordroog en wachten tot de grond iets droger is.

Het is altijd lastig omdat het weersafhankelijk is. Je moet tegenwoordig met de Nederlandse zomers echt mazzel hebben om goed hooi te krijgen. Helemaal als je niet op zandgrond zit. Want veen/klei grond blijft gewoon té lang nat om hooi af te kunnen halen als het een weekje droog is.