Onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:29

mijn paard gaat naar binnen voor flink onweer, alleen rommelen blijft hij wel buiten. We hebben wel hoogspanning boven de weides, maar er is geen schuilmogelijkheid in de wei en ik vind het toch een prettiger idee als hij binnen is, denk voornamelijk voor mijn gemoedsrust. Ook is paardlief eens met onweer over het hek gesprongen omdat de kudde begon te rennen, ben nu toch een beetje bang dat hij dat weer doet :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:29

Dichtbij onze stal is de bliksem een keer ingeslagen, op de wei niet..
Maar bij mij gaan ze alleen binnen (uitloopstal met paddock) als het heel langdurig regent, zodat ze even bij kunnen komen, gaat het onweren dan rennen ze bij mij de stal uit dus dat heeft geen zin :+
Vandaag stelde de bliksem hier niks voor.
Als ik ze iedere keer s'nachts van de wei af zou halen voor al het onweer dat voorspelt wordt, dat vind ik onbegonnen werk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:30

wij halen ze met onweer binnen.

stalhoudster gaat morgen paar dagen weg ,kleine huwelijksreis :D en morgenmiddag komt er een flink onweer gebied deze kant op
ik hou de BR heel goed in de gaten en zet ze dan voor die tijd binnen en daarna [ duurt zoals het er nu naar uit ziet 2.5 uur ] weer buiten
s`nachts staan ze altijd binnen.

ong 4jr geleden stonden de paarden buiten met onweer en is er een veulen bijna verdronken,ze waren erg geschrokken en gingen rennen en het veulen is onder de draad door de sloot in gegleden
tijdens het noodweer hebben ze haar eruit gehaald en sinds die tijd worden ze binnen gezet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:39

stef schreef:
mirim schreef:
Ze gaan bij mijn altijd op stal met onweer.....inderdaad ook voor mijn gemoedsrust. Of ze daar nu echt veiliger staan?? Ze vinden het in ieder geval prettiger, want zodra het onweert of rommelt staan ze al voor het hek en lopen zeer gewillig mee naar stal.

Maar is dat omdat ze écht naar binnen willen, of omdat ze gewend zijn dat ze naar binnen gehaald worden? That's the question ;)

Ze gaan bij mij alle avonden naar binnen, dus zijn het gewend. Maar ze komen normaal niet naar het hek als ze nog te vroeg is, dan moet ik ze roepen. Bij (dreigend)onweer staan ze te wachten. Voor mij is dat duidelijk dat ze naar binnen willen :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:41

Ik zet mijn paarden altijd binnen met dreigend onweer.. Ze staan normaal gesproken overdag buiten. Maar dan gaan ze zeker naar binnen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:59

Hek van de paddock naar de wei staat open, dus de mogelijkheid is er altijd. Maar bij echt heftig weer word de kudde opgesplitst zodat iedereen rustig zijn eigen schuilstalletje op kan zoeken. :j

Weet je, je kunt de hele zooi op stal zetten, maar ook daar kan een paard zich verwonden. Je kunt ze niet altijd maar beschermen tegen de kleinste, meest onwaarschijnlijke risico's.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:01

Helemaal mee eens. Gelukkig maar, want als je ze tegen van alles beschermen kon had je geen deel van leven meer. Soms overkomen ons of de paarden nu eenmaal dingen waar we niets aan kunnen doen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:02

Bij ons haal je onweer in huis zodra je ze binnen gaat zetten :=

Neehoor, bij ons blijven ze mooi buiten met een schuilstal, de mogelijkheid dat ze de stal afbreken en zich verwonden is groter dan dat ze geraakt worden bij de bliksem.

Daarnaast, biertjes zijn niet van suiker :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:08

Hier staan ze altijd buiten, hebben ook een redelijk beschutte paddock en een schuilstal, de wei is wel helemaal open.
En daarbij, als het in de stal inslaat is het einde verhaal voor je paard, op een wei heeft ie over het algemeen iets meer vlucht mogelijkheden..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:09

Bij ons staan ze ook altijd gewoon buiten als het onweert. Ik heb nog het idee dat dat het veiligst is. In een stal zitten ze vast als er iets gebeurd, in de wei kunnen ze heen waar ze willen. Ze hebben een schuilstal maar daar heb ik ze nog nooit in zien staan voor onweer/regen/hagel. Alleen in de zomer voor de dazen...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:10

Hier blijven ze buiten :)
Stel dat ik ze binnen zet en het in slaat in dan kunnen ze geen kant op, maar ik snap jullie hoor om ze binnen te zetten :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:11

Ik haal ze naar huis. Paar weken geleden zijn er hier in het dorp drie ijslanders omgekomen (allemaal van 1 eigenaar). Die bliksem was ingeslagen op het stroomdraad.

Dus allemaal veilig aan huis in het paddock of stal en ik heb er met onweer geen stroom opstaan.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:12

de mijne mogen zelf kiezen, ze hebben een schuilstal-paddock-wei.
9 van de 10 keer blijven ze gewoon uit zichzelf buiten staan. kont op de regen....geen centje pijn!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:13

onze paarden blijven gewoon buiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:15

Mijn paardjes staan ook gewoon buiten.
Ze raken in paniek in een dichte stal met onweer en hagel.
Raar maar waar, ze staan dan liever in de wei dan onder een afdak.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:44

De onze staan gewoon buiten hoor.
Ze kunnen in de stal, ze moeten zelf maar weten of ze dat doen of niet. Met nieuwjaar staan ze ook buiten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:47

2 binnen (Altijd savonds))
en me andere (altijd buiten) nu ook gewoon buiten :j in een paddock(ivm veel te dik) die omringt is door een muur van een schuur en heel veel bomen..schuilmogelijkheden genoeg hierdoor :j ze staat dan altijd onder een boom :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:48

Mijn paard staat zomers 24/7 buiten met schuilstal dus kan zelf kiezen wat ze wil.

Ik heb haar liever gewoon binnen op stal voor mijn eigen gemoedsrust, maar dat is wss minder veilig. Als de bliksem inslaat op het stalgebouw staan ze gevangen in een vuurzee... Dan is het wellicht beter dat ze binnen 1 klap dood is door bliksem op de weide dan dood door verstikking of verbranding, brrr.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:00

Ik vind het ook zo moeilijk. Een onweersbuitje zijn ik en mijn paard niet vies van.
Maar kans op hoosbuien, fiks onweer en/of bij hagel laat ik ze toch liever binnen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:05

ik heb ze binnengehaald, maar vooral door de erge wateroverlast en dikke hagelstenen.
En het onweer was zo ontzettend heftig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:51

hafjelinger schreef:
De onze staan gewoon buiten hoor.
Ze kunnen in de stal, ze moeten zelf maar weten of ze dat doen of niet. Met nieuwjaar staan ze ook buiten.

Hebben wij dit keer ook gedaan, ze zijn een paar keer heen en weer gedraafd, toen kwamen de baasjes langs, hebben we er even over gebabbeld en besloten ze dat het wel oké was. :

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:50

Op de manege waar is eers reed was er een keer het weiland naast waar de paarden stonden de bliksem in een boom ingeslagen de boom was recht doormidden gelukkig stonden ze niet in dat weiland op dat moment.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:24

ik doe ze liever naar binnen met het onweer. Het kan meevallen maar als je pech hebt kan het ook goed misgaan!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:25

Gewoon buiten, ze hebben een schuilstal dus kunnen gewoon naar binnen, alleen we halen de stroom van het draad af :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:07

Mijne staat áltijd buiten, heeft wel een schuilstal ter beschikking.
En ik zou dat ook echt niet anders willen hebben. :)
'Vroeger' maakte ik mij nog wel eens druk met slecht weer, maar dat heb ik ook niet meer...

Het is inderdaad wel belangrijk om je stroomapparaat af te koppelen. :)