Vraag mbt Dazen/Horzels (en vliegendeken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:57

criollolover schreef:
Een vliegendeken en voor de buitenritten kun je zelf gemaakte spray gebruiken.

Hier het recept voor de vliegenspray
Plantensproeier
50 ml Dettol
150 ml Citroen
100 ml Azijn
100 ml Water

Die spray heb ik ook al geprobeerd maar werkt bij mij ook niet helaas...
Vliegendeken werkt het best en dazen onder de deken heb ik ook geen last van.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:53

Wat bij mijn paarden altijd goed werkt en heeft gewerkt is Atex Dazenspray. Nu we er twee schimmels bij hebben gebruik ik Bremse Bremse om bruine vlekken te voorkomen. Heb sinds deze zomer ook een Dazenval staan maar is het nog even zoeken op welke plek deze het beste kan staan. Zitten nu meer vliegen dan dazen in.

Ben geen voorstander van vliegendekens, ook niet tijdens het rijden. Kans blijft dat de dazen/muggen onder de deken terecht komen. Ik spuit de paarden goed in, rij rustiger en over brede paden wanneer het warm en benauwd weer is. Wanneer ze gaan zweten zal het effect van de spray ook sneller verdwenen zijn.

Maar ook met spray (geldt dat ook niet voor deo :j ) zal je frequent moeten blijven sprayen voor blijvend resultaat. Voordeel is dat de paarden bij mij achter het huis staan en ik ze, gelukkig, goed in de gaten kan houden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:25

Annickkii schreef:
criollolover schreef:
Een vliegendeken en voor de buitenritten kun je zelf gemaakte spray gebruiken.

Hier het recept voor de vliegenspray
Plantensproeier
50 ml Dettol
150 ml Citroen
100 ml Azijn
100 ml Water

Die spray heb ik ook al geprobeerd maar werkt bij mij ook niet helaas...

Wat apart dat de spray voor jou niet werkt, in ongeveer 10 jaar tijd dat ik veel met die stomme dazen te maken heb was er geen enkele spray wat voldoende werkte. Ik paste mijn tijden aan om enigszins daasvrij te kunnen rijden, bij ons zijn de dazen echt in grote zwermen aanwezig.
Nu kan ik echt rijden wanneer ik wil, ff goed sprayen en rijden maar!
Ik had niet gedacht dat ik nog een middel zou vinden, kan eindelijk rijden wanneer ik het wil!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:30

maar dan wel een goede vliegendeken, goedkoop is duurkoop, je moet er niet op bezuinigen. Wij hebben veel dazen en de paarden staan 24/7 buiten...zij dragen een rambo sweetitch hoody, zit super, ook 24/7 en helpt goed tegen dazen.

spray werkt hier niet. zonde van het geld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:32

Sinds ze hier onder vliegendeken staan (eczeemdekens van diverse merken werken goed en rambo protector ook) bespaar ik per seizoen toch minstens 100 euro op dazenspray/vliegenspray...

Alleen als het echt erg is en ze ook in de paddock geen rust hebben, spray ik vooral op en aan de binnenkant van de benen, tussen de billen en bij de uier/koker nog wat dazenspray en met een borstel of spons doe ik nog wat op de nek/kaken/onder het hoofd. Juist die plekken waar de deken niet zit.

En natuurlijk met rijden op tijden dat er veel zijn, maar liever ga ik op momenten rijden dat je er minder last van hebt ('s ochtends heel vroeg en 's avonds als het donker wordt) en natuurlijk bij koeler en winderig weer heb je ook minder last.

Bij broeierig warm weer en (dreigende) regen, is het echt vervelend...

Hier komen ze meestal rond half juni (je kunt de klok er op gelijk zetten wanneer je de eerste ziet, maar hoe veel last je er van hebt hangt van het soort weer af. Tot nu toe viel het heel erg mee deze zomer) En meestal rond half augustus zijn ze ineens heel snel weer verdwenen.

Hier zorg ik dat de paarden zelf terug uit de wei de paddock en stal in kunnen en zet ze zo vroeg mogelijk in de wei (hele nacht of dag en nacht durf ik niet ivm insulineresistente merrie) De ene dag komen ze om half tien al terug, de andere dag rond 11 uur en soms blijven ze uren in de paddock en gaan pas einde van de middag weer uitgebreid grazen en een andere dag lopen ze al snel weer terug en kunnen ze met enkele vluchtmomenten vrijwel de hele dag op het land vertoeven. Maar als ik ze opsluit gaan ze rennen en lopen zichzelf in het zweet (daardoor nog meer last) en de wei stuk. (heb ik in het verleden gehad, erg sneu)
Dus vandaar dat ik ze laat kiezen...

Ik heb volgens mij zelden een daas onder de vliegendeken en dat is ook niet zo fijn voor de daas want doordat het paard beweegt,wrijft de deken over het lijf en dan kan hij zich niet goed vastbijten. Een daas kruipt overigens niet echt. Een daas vliegt rond het paard en land dan ergens (je voelt ze zelf niet eens landen, pas wanneer ze bijten voel je ze zitten!), bijt zich vast en drinkt dan. Is hij klaar of wordt hij gestoord dan laat hij los of "valt" en vliegt dan weer weg.

Die ellendige eczeemvliegjes kruipen wel... Die zie je soms gewoon in grote aantallen krioelen in manen, staart, of op de benen of onder de buik...gelukkig werkt vliegen/muggenspray daar wel redelijk goed tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:26

joyce B schreef:
Die ellendige eczeemvliegjes kruipen wel... Die zie je soms gewoon in grote aantallen krioelen in manen, staart, of op de benen of onder de buik...gelukkig werkt vliegen/muggenspray daar wel redelijk goed tegen.

Weet je zeker dat dat geen luizen zijn.......... }>

immii_clarr

Re: Vraag mbt Dazen/Horzels (en vliegendeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:12

Ik zeg ook vliegendeken, en dan kan je vooral een met buikflap aanraden!
Bij ons zitten zo ook zo erg in de polder. Had 2 dagen ff me andere vliegendeken zonder buikflap, hele buik vol met bulten.
Heb hem ook gewoon 24/7 op, werkt t beste :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:15

En wat gebeurd er met een vliegendeken met de buien zoals vandaag?
Ik ga er idd ook 1 halen met een buikflap. Ik haal m morgen en krijgt ze m op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:19

Wordt nat en droogt weer op. Hebben die dieren geen hinder van, dat het nat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:40

[/quote]

Wat apart dat de spray voor jou niet werkt, in ongeveer 10 jaar tijd dat ik veel met die stomme dazen te maken heb was er geen enkele spray wat voldoende werkte. Ik paste mijn tijden aan om enigszins daasvrij te kunnen rijden, bij ons zijn de dazen echt in grote zwermen aanwezig.
Nu kan ik echt rijden wanneer ik wil, ff goed sprayen en rijden maar!
Ik had niet gedacht dat ik nog een middel zou vinden, kan eindelijk rijden wanneer ik het wil![/quote]

Ja inderdaad, heb een tijd lang geprobeerd maar volgens mij zijn die beesten hier hardnekkig ofzo :j
Gewoon maar vliegendeken op en is het goed, maar met rijden heel vervelend, gister na 20 minuten maar gestopt want [***] werd helemaal gek en zweete nog niet eens...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:41

ikke schreef:
joyce B schreef:

Weet je zeker dat dat geen luizen zijn.......... }>

hahahaha, ja hoor... Luizen hebben geen vleugeltjes en vliegen niet, en zijn ook niet weersafhankelijk qua overlast ;)
Met eczeemdeken op zie je ze gewoon op de deken zitten/lopen, dan spuit ik de deken ook even mee op de hals en de kont/staartflap.
gelukkig heb ik nog nooit luizen gehad bij mijn paarden. Lijkt me een ellende.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:29

hopelijk hebben jullie de tip voor mij.
mijn zwarte merrie wordt op dit moment gek van de dazen.
deken heeft ze normaal gesproken op, maar nu is dat geen optie aangezien ze een zeer brutaal veulen aan de voet heeft lopen en wij
het niet aandurven haar een deken op te doen aangezien madame aan alles zit te trekken..

dazenval heb ik overwogen, maar schijnt dat dit even duurt voor het effect heeft?
savonds naar buiten ook over na zitten denken, alleen is dat hier helaas geen optie.

vliegenspray ook geprobeerd, helpt helaas maar een paar uurtjes.

dus wie o wie heeft een wondermiddel voor mij?

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:28

veerust gebruiken en een vliegendeken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:52

Hier was vandaag een heuse plaag van dazen met meer dan 20 tegelijk op het paard en echt hele zwermen erboven. Wij hebben toen besloten de paarden te verhuizen naar een wei met schuilstal. Nou ze waren er heel blij mee ze gingen allemaal naar binnen. Daarna rond een uur of 5 hebben we ze ingespoten en zijn de paarden weer naar buiten getrokken. Denk dat een vliegendeken wel het meest effectief is. Al hoewel ze er eigenlijk ook wel makkelijk door heen kunnen steken volgens mij.
Dus op dagen als deze vindt ik een schuilstal echt een must.

Verder hebben we ook een dazenval staan die was even geleegd en paar uur later al een dikke laag met nieuwe vangst.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:56

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:52

ik gebruik zelf ook Veerust, ben enorm te spreken over dat spul, smorgends voordat hij op de wei gaat spuit ik hem in, en hij heeft er de gehele dag geen last van !

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:01

Ik gebruik ook vliegendeken en veerust. Veerust schijnt idd "niet goed" voor't paard te zijn... welk spul eigenlijk wel wat wordt gespoten??!! En zolang het in de winkel verkrijgbaar is zal het heus wel meevallen, gebruik het al jaren en paard heeft nergens last van.
Deken met buikflap is wellicht idd een goede tip.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:22

Veerust werkt na contact, middelen met DEET en vergelijkbaar leggen een soort "afweerscherm" om het paard waardoor de steekvliegen gedesoriënteerd raken en niet goed kunnen prikken. Dat voorkomt dus dat ze gestoken worden in plaats van het verdelgen van beesten nadat ze al gestoken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:29

Vandaar joyce, die van mij word net zo hard gestoken na veerust, gaan ze daarna misschien wel dood maar daar heeft mijn paard niks aan.
Tot nu toe nog steeds niks gevonden wat geholpen heeft, mevrouw staat lekker met vliegendeken in het land en als ze zweet spoel ik haar lekker af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:37

Annickkii schreef:
Vandaar joyce, die van mij word net zo hard gestoken na veerust, gaan ze daarna misschien wel dood maar daar heeft mijn paard niks aan.
Tot nu toe nog steeds niks gevonden wat geholpen heeft, mevrouw staat lekker met vliegendeken in het land en als ze zweet spoel ik haar lekker af.

Dan spuit je niet goed. Ik heb meerdermalen gezien dat ze gingen zitten, wilden gaan steken (eigenlijk bijten) en dan dood van het paard storten.