Help, mijn zwart paard word bruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Re: Help, mijn zwart paard word bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:18

Ik ga kijken of ik nog een foto heb :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:19

Thea_Ste schreef:
http://www.sportbizz.nl/library/1262977356_res1.jpg
Met een vos bereik je niks :D

groeten,
een vos eigenaar ;)

TS, je paardje word wel weer zwart hoor deze winter, en of hij wel of niet wint op wedstrijd hangt vooral van jouw ruiter af! begrijp wel dat het je 'dwars' zit dat je paardje verkleurt, ik zie zelf ook graag zwarte paarden :)

He bah een vos!!!! _O- _O- _O-
Volgens mij zijn die vossen wel weer in trek. Ik heb een zwarte, maar zou zeker niet spugen op een mooie vos. :+ Mmmmmm met bruin zadel enne bruin jasje laarzen en en en. Mooi hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:22

gelukkig heeft mijn vos een donkere staart. Anders waren we reddeloos verloren :(:)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7781_n.jpg

Nee hoor ik ben hartstikke trots op mijn vosje! Zelfs met zijn vos kleur heeft hij al 3 keer boven de 200 punten gelopen in de M1, en dat met zijn 5 jaar *\o/*

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:24

Ja zoals ik zei, ik ben zelf ook gaan kijken naar een vos, een afstammeling van Gribaldi, had echt prachtige gangen, gewoon jammer dat hij niet goed gereden was... En omdat ik van mezelf wist dat ik dat er niet perfect kon uitrijden, welja ...

En in Belgie of in nederland? Want die niveau's verschillen wel een beetje bij ons :p ..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:25

vieniemuis schreef:
Ja zoals ik zei, ik ben zelf ook gaan kijken naar een vos, een afstammeling van Gribaldi, had echt prachtige gangen, gewoon jammer dat hij niet goed gereden was... En omdat ik van mezelf wist dat ik dat er niet perfect kon uitrijden, welja ...

En in Belgie of in nederland? Want die niveau's verschillen wel een beetje bij ons :p ..

Nederland

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:25

mijn zwartbruine is ook zwart in de winter en donkerbruin in de zomer, ach ik vind zijn bruine kleurtje ook wel mooi hoor :) Hij blijft wel donkerder op zijn hoofd en zijn benen.

lekker laten gebeuren, en je er niet aan storen. als hij niet zou gaan scoren op wedstrijden ligt dat niet aan zijn kleur :Y)

goed paard heeft geen kleur :D welke kleur heeft parzival ook alweer? :+

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:28

996981 schreef:
vieniemuis schreef:

Nederland

K weet niet met wat dat precies overeenkomt bij ons in België, maar de mijne is nu net 6 en liep vorig jaar met zijn eigenaar ( een meisje van 11, maar een brok talent! ) ook de M1 denk ik. Wat houd die proef precies in, want ik ben het nu niet 100% zeker of het de M1 was ... Het kon ook de proef voor 5jarige geweest zijn ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:29

Je hebt van die UV werende vliegendekens, is dat niks?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:29

Laatst bijgewerkt door berdien85 op 30-05-12 12:35, in het totaal 4 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:31

vieniemuis schreef:
K weet niet met wat dat precies overeenkomt bij ons in België, maar de mijne is nu net 6 en liep vorig jaar met zijn eigenaar ( een meisje van 11, maar een brok talent! ) ook de M1 denk ik. Wat houd die proef precies in, want ik ben het nu niet 100% zeker of het de M1 was ... Het kon ook de proef voor 5jarige geweest zijn ...

http://knhs.nl/objects/00022696.pdf ;)
maargoed dit is helemaal niet relevant lijkt me.

Wat is gewoon probeer te zeggen is dat je gewoon moet rijden voor je punten. Of je nu een zwarte bruine vos bonte of gespikkelde hebt. Of is dat in Belgie anders :=

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:34

En hij is nog niet op wedstrijd geweest ook hoor sinds ik hem heb, dus geen idee hoe hij het nu zou doen op wedstrijd. Hij heeft nogal een willetje, dus ik vrees dat hij de ruiter alle hoeken van de piste zal laten zien :p hoewel hij met zijn vorige eigenaar wel braaf was... Maar daar kreeg hij dan onvoldoende krachtvoer waardoor zijn hoevetjes niet genoeg vitamines kregen ... Ahja we zien wel, ben zelfs nog niet zeker of ik hem deze zomer op wedstrijd laat gaan, eerst gewoon eens op verplaatsing gaan en zien wat hij doet...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:35

Hmm waarom is mijn reactie blanco en kan ik die niet opvullen? :+

Ik had dit geplaatst...

Oke, let niet op mij.. :')
Maar zo zag hij er in augustus uit.

Afbeelding
Bruine fries :+

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:38

Zweet zorgt inderdaad voor een lichtere kleur van de vacht, en het ene paard kleurt nu eenmaal sneller bruin als de ander, de een zweet nu eenmaal ook sneller als de ander.
Dingen die er tegen helpen, shampoo voor zwarte paarden, wel maar minimaal
Een deken met UV-wering, zwarte paarden in de zon hebben het trouwens minder warm met zo'n deken als zonder, heb hem vaker gebruikt tegen de vliegen omdat mijn paard er helemaal gek van werd.
Niet nat in de wei zetten, ook niet als je ze afgespoten hebt want zweet zit er toch nog wel iets, na het wassen met shampoo kan het vaak wel.

Mijn merrie is nu nog zwart ondanks dat ze 24/7 buiten staat, en de afgelopen dagen dus ook in de zon. Er zijn ook jaren geweest dat ze wel sneller bruin werd, geen idee waar het precies allemaal aan ligt. Het is inderdaad minder mooi maar trekt in de winter wel weer bij. Scheren of niet maakt echt helemaal niks uit, het is de zon die voor de kleursverandering zorgt niet de eerdere haren. En het blijft hetzelfde paard, een kleurtje zorgt echt niet voor winstpunten. Ik zelf vind alleen altijd zonde als manen en/of staart verkleuren, dit moet er namelijk weer uitgroeien en is dus niet 1,2,3 weg, maar nog altijd geen reden om een paard binnen te houden vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:39

Javayo schreef:
mijn zwartbruine is ook zwart in de winter en donkerbruin in de zomer, ach ik vind zijn bruine kleurtje ook wel mooi hoor :) Hij blijft wel donkerder op zijn hoofd en zijn benen.

lekker laten gebeuren, en je er niet aan storen. als hij niet zou gaan scoren op wedstrijden ligt dat niet aan zijn kleur :Y)

goed paard heeft geen kleur :D welke kleur heeft parzival ook alweer? :+

Off topic, maarre..
Mooi stoer paard Javayo! Leuk een 00 Seven die springt

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:40

berdien85 schreef:
Hmm waarom is mijn reactie blanco en kan ik die niet opvullen? :+

Ik had dit geplaatst...

Oke, let niet op mij.. :')
Maar zo zag hij er in augustus uit.

[ Afbeelding ]
Bruine fries :+

Hij is nog redelijk zwart in vergelijking met die van mij :p en we zijn nog maar mei .. :p Ik hoop gewoon als hij verder bruin word dat het niet verder in van die plekken gebeurt! :p

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:40

Haha nou ik krijg veel reactie's hoor: He een bruine fries ed..

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:41

twinducklin schreef:
Zweet zorgt inderdaad voor een lichtere kleur van de vacht, en het ene paard kleurt nu eenmaal sneller bruin als de ander, de een zweet nu eenmaal ook sneller als de ander.
Dingen die er tegen helpen, shampoo voor zwarte paarden, wel maar minimaal
Een deken met UV-wering, zwarte paarden in de zon hebben het trouwens minder warm met zo'n deken als zonder, heb hem vaker gebruikt tegen de vliegen omdat mijn paard er helemaal gek van werd.
Niet nat in de wei zetten, ook niet als je ze afgespoten hebt want zweet zit er toch nog wel iets, na het wassen met shampoo kan het vaak wel.

Mijn merrie is nu nog zwart ondanks dat ze 24/7 buiten staat, en de afgelopen dagen dus ook in de zon. Er zijn ook jaren geweest dat ze wel sneller bruin werd, geen idee waar het precies allemaal aan ligt. Het is inderdaad minder mooi maar trekt in de winter wel weer bij. Scheren of niet maakt echt helemaal niks uit, het is de zon die voor de kleursverandering zorgt niet de eerdere haren. En het blijft hetzelfde paard, een kleurtje zorgt echt niet voor winstpunten. Ik zelf vind alleen altijd zonde als manen en/of staart verkleuren, dit moet er namelijk weer uitgroeien en is dus niet 1,2,3 weg, maar nog altijd geen reden om een paard binnen te houden vind ik.

Ja ik wil hem ook zeker niet binnenhouden, ik wil geen negatieve gevolgen voor hem gewoon omdat ik hem zo mooier vind ;) ... Maar bedankt voor de reactie =D hieruit weet ik tenminste echt iets

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:42

berdien85 schreef:
Haha nou ik krijg veel reactie's hoor: He een bruine fries ed..

Ja en hij is wel erg smal als ik hem vergelijk met die friezen die naast onze manege lopen, ofwel zijn die gewoon heel erg dik xp Maar nu je het zegt, kheb nog niet veel een fries zien verkleuren :p

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:44

Een zonnewerende vliegendeken houdt je paard prachtig zwart. Hier ook een zwart paard die heel mooi blijft met een vliegendeken, en verkleurd zonder deken.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:46

ELpatcho schreef:
Een zonnewerende vliegendeken houdt je paard prachtig zwart. Hier ook een zwart paard die heel mooi blijft met een vliegendeken, en verkleurd zonder deken.

Ja maar iemand vertelde me dat zijn veearts dit had afgeraden bij zijn paard die zich schuurde, omdat zijn huid dan niet voldoende kon ademen ... Is dit dan ook niet zo bij paarden die zich niet schuren? ik wil hem wel een vliegendekentje aandoen, maar wil niet dat hij er last van heeft, snap je ...

En heeft een paard dan niet net zoals wij ook wel wat nood aan de vitaminen die de zon meebrengt? ...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:47

Vliegendekens zijn gemaakt van gaas, dus die ademen wel. Wij hebben alle paarden hier eronder tegen de tijd dat de horzels weer komen, nog nooit een jeukend paard erdoor gehad.

Je paard vangt de zon heus wel op, want nogmaals het is van gaas, dus helemaal zon afwerend kan het nooit zijn. Daarnaast is het paard niet met benen hoofd enal in gepakt en kan dus nog wel zon opvangen. Plus als je rijdt is de deken er toch ook vanaf? Ik zie dat niet als probleem hoor.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 30-05-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:49

ELpatcho schreef:
Vliegendekens zijn gemaakt van gaas, dus die ademen wel. Wij hebben alle paarden hier eronder tegen de tijd dat de horzels weer komen, nog nooit een jeukend paard erdoor gehad

En kan je een bepaald merk aanraden?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:01

Heel verhaal getypt en weg..

Ik heb zelf een bucas fly off, hier bleef mijn paard heerlijk koel onder, en zwart. Nadeel vind ik dat het even duurt voordat hij droog is na een regenbui waardoor bij wat koelere temperaturen ze het koud kunnen krijgen door de natte deken.

Over bruine friezen, bij mij op stal staan zo'n 25 friezen van veulen tot volwassen paard en ook die kleuren gewoon bruin hoor, de een een klein beetje de andere is bijna helemaal vos aan het eind van de zomer :P

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:02

twinducklin schreef:
Heel verhaal getypt en weg..

Ik heb zelf een bucas fly off, hier bleef mijn paard heerlijk koel onder, en zwart. Nadeel vind ik dat het even duurt voordat hij droog is na een regenbui waardoor bij wat koelere temperaturen ze het koud kunnen krijgen door de natte deken.

Over bruine friezen, bij mij op stal staan zo'n 25 friezen van veulen tot volwassen paard en ook die kleuren gewoon bruin hoor, de een een klein beetje de andere is bijna helemaal vos aan het eind van de zomer :P

Echt? Die naast ons manege blijven echt zwart... Nuja, van ver toch, heb ze eigenlijk nog nooit van dicht gezien :p

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:19

Kijk, daarom heb ik voor een paard met meerdere kleuren gekozen....wit, zwart en bruin (hij is driekleur bont, officeel platenbont bruin). En als je goed kijk loopt het roodbruine over in lichtbruin...dus eigenlijk vier kleuren...kon niet kiezen

En weer on topic: Zoals eerder al gezegd, een goed paard heeft geen kleur. Jouw kundigheid of die van je bijrijder is pas echt belangrijk. Heb nu met meerdere juries megekeken en geen een keek naar kleur. Eentje keek wel naar het type paard / ras (was fries) en vroeg zich af of hij kon meekomen met de dressuurpaarden. Dit is ook een jury die wij niet op stal gaan vragen. Daar heb ik meer moeite mee, juries die naar type paard kijken en zwaardere of barokke paarden niet graag zien...

Veel belangrijker is dat ie gezond is en blijft!