Ik rijd wel maar pas zeker de training wel aan. Vooral omdat het temperatuur verschil zo groot is in korte tijd. Ik probeer er in ieder geval voor 9.00 uur s'ochtend op te zitten. Daarna lekker afspuiten en hup de wei in!
_DP_
Geplaatst: 24-05-12 18:26
Ik rij en longeer zoals ik dat op koudere dagen ook gewoon doe. Paard zweet gigantisch maar daarmee is alles gezegd. Hij werkt even graag. Ik ben (helaas) meestal wel in de middag bezig omdat dit met werken zo uitkomt.
M3lisss
Geplaatst: 24-05-12 18:27
Wow _DP_ ik zou dit mijn paard niet aandoen nu. Het is nu wel heel erg warm 's middags!
Rennie89
Geplaatst: 24-05-12 18:29
Als het de hele dag heet is of heel hard waaid rijd ik niet. Maar probeer wel elke dag er even op te gaan Gisteren was het geen doen omdat het zo hard waaide en het zand in de ogen kwam (en 35 graden was) ... Maarja ik zit in Kansas
kyrkelover
Geplaatst: 24-05-12 18:30
Ik heb vandaag midden op de dag gereden een flinke buitenrit met veel galop. Moet ik wel bijzeggen dat mijn paard een mega goede conditie heeft en dat het juist een training voor hem is. Koersen etc zijn ook midden op de dag en dan moet hij vol speed ongeveer 2km rennen. Als hij dan nog nooit echt gewerkt heeft tijdens de hitte zie je toch vaak dat paarden dat moeilijk vinden. Dit doe ik natuurlijk niet iedere dag.
Saika
Geplaatst: 24-05-12 18:31
Ja natuurlijk rij ik zoals alle dagen. De eerste paar echt hete dagen iets korter om op te bouwen maar verder niks anders dan anders. Als je nu al zou stoppen met rijden, trainen en concoursen dan kan je de hele zomerperiode je paard wel vakantie geven. Net als _DP_ paard zweet flink maar werkt even graag. Na het werk lekker douchen, electrolyten bijvoeren en niks aan de hand.
pietaaa
Ik zou er toch om denken, ging gister ook rijden met de hitte klein buitenritje stappen en vanamorgen kreeg ik telefoontje dat hij ziek was door de hitte en nu moet een week rust
Destination
Ik ben dinsdag op buitenrit geweest en dat was prima te doen! Gisteren in de bak gereden, maar slechts een half uurtje, want het was me veel te warm Paar stond ook al lichtjes te zweten in de wei, dus ik spoel hem sowieso af.
had vanmiddag willen gaan rijden, maar we zijn later op de middag lekker gaan wandelen.
kim345
Geplaatst: 24-05-12 18:33
Ik probeer toch wel te trainen wil 17 juni 51 km rijden dus helemaal stilzetten is niet handig... en mocht het dan ook zulk weer zijn hebben we in ieder geval getraind in warm weer. Als we een waterplas tegenkomen dan koel ik haar wel even door water over haar hals te scheppen en daarna kunnen we weer verder galopperen.
NatasjavE
Geplaatst: 24-05-12 18:33
Wel trainen maar ik pas de training wel aan. Het kan op een wedstrijddag ook erg warm worden en dan moeten ze er wel tegen kunnen. Maar ik ga natuurlijk niet nu het ineens zo warm is full foce er tegen aan. Gewoon op een laag pitje met veel stappen tussen door. Totdat ze meer tegen de warmte kunnen.
kyrkelover
Geplaatst: 24-05-12 18:34
Zoals Sytha zegt de eerste paar dagen wel even stapje terug genomen. En vergeet inderdaad de elektrolyten niet!!!
Wij proberen zo veel mogelijk s morgens of einde van de middag te rijden. Normaal gesproken zou er ook gewoon overdag gereden worden (aangepast). Maar hij is inmiddels 19 en merken dat hij er meer moeite mee krijgt. Dus we stappen nu meer tussen door en op het heetst van de dag wordt er niet meer gereden.
Ik rij wel, pony is wat ouder en heeft een grasbuikje dus beweging is goed maar wel aangepast, voornamelijk stappen. Onder de bomen is het erg koel en goed te doen. Met dit warme weer geef ik de voorkeur aan rijden met m'n bbp.
flamejessy
Geplaatst: 24-05-12 18:50
ook ik heb vanmiddag de paardjes gedaan. 1 heb ik net een stuk of 15x opgezeten. ben met haar voornamelijk bezig met goed reageren op been hulpen. stap draf stap draf stap draf. dus dit duurt ook maar een kwartiertje.. en de andere heeft vandaag voor de 2x de longeersingel omgehad dit heeft ook nog geen 10 min geduurd. zolang je ze geen uur laat galoperen gaat het prima met de warmte.
Tuedelue
Geplaatst: 24-05-12 18:54
Waarom niet? Zo extreem warm is het nou ook weer niet. Je kan het wat aanpassen aan de tijden maar je kan ook gewoon overdag rijden en genoeg stappauzes ertussen om oververhitting tegen te gaan. Daarna lekker afsproeien en in de schaduw.
2 jaar geleden in de zomer nog een keer stage gelopen in amerika, en daar reden we wel ´s morgens voor 10 of ´s avonds na 9 maar dan reed je nog in 32 graden. Op dat moment hadden we 45 graden in de middag. Maar toen we op wedstrijd gingen moesten we gewoon in de middag rijden. En dat was ook gewoon erop rijden genoeg stappauze en na het rijden meteen zadel eraf en afspuiten eventueel met wat alcohol opwrijven voor de donkere paarden. Paarden ging opzich prima, en de ruiter liet het afweten. hihi had 3 paarden en in totaal 6 proeven gereden en alles moest meteen achter elkaar, was toen het drinken vergeten door de stress,en dan raak je dus oververhit, maar anders hup door de zure appel heen en rijden. Als je eenmaal bezig bent heb je toch genoeg wind om je oren.
Elmira30
Geplaatst: 24-05-12 18:55
Ik rijd nu vooral buitenritten. En ik ga dit met deze temperatuur dus of sochtends of s'avonds doen. Paard is wat ouder, zwart dus heeft het extra warm, doe het haar liever niet aan om overdag te rijden
Laatst bijgewerkt door Elmira30 op 24-05-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
_DP_
Geplaatst: 24-05-12 18:55
M3lisss schreef:
Wow _DP_ ik zou dit mijn paard niet aandoen nu. Het is nu wel heel erg warm 's middags!
Mijn paard heeft jarenlang als manegepaard in de hete uren soms 4-5lessen achter elkaar moeten doorploeteren. Hij heeft een hele goede conditie en als het in de zomer 6 weken van dit weer is, ga ik hem gewoon niet stilzetten. Beest was met zijn peesblessure van 3 maanden staprust al niet gelukkig. Hij wil werken, warm of niet. Na het werken lekker afspoelen en hij is tevreden. Ik denk dat het per paard verschillend is. Die van mij vind dit zichtbaar niet erg.
M_i_R
Geplaatst: 24-05-12 18:57
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die wel blijft trainen met dit warme weer
Ik toch niet echt, eerder aan de hand gaan wandelen, vandaag met mijn pony de plas bij ons in de weide ingegaan (die vrij hoog staat door de recente stortbuien), er met zijn tweetjes echt in (ik erlangs in het water) het was super! kwam mijn Shetlander gezellig mee spatteren, ik had het helemaal niet meer heet. Echt, het was heerlijk! Maar ja, ik zit op school dus ik kan niet heel vroeg of laat gaan.
MeFlower
Geplaatst: 24-05-12 19:15
watje123 schreef:
En dat was ook gewoon erop rijden genoeg stappauze en na het rijden meteen zadel eraf en afspuiten eventueel met wat alcohol opwrijven voor de donkere paarden.
Dat is interessant. Waarom alcohol?
Benfan
Geplaatst: 24-05-12 19:21
Emm.. nee, alleen hebben we vandaag rond een uurtje of 3 wel even samen een ijsje gehaald. Lekker zonder zadel en onder de bomen door. Verder is het gewoon te heet. Ikzelf kan er niet tegen, Pietje ook niet dus waarom elkaar pijnigen.
mika11
Geplaatst: 24-05-12 19:24
Gisteren wel in het bos gereden, zo'n anderhalf uur. Om één uur dus op het heetst van de dag. Eigenlijk alleen maar gestapt, het was er koeler dan op stal of in het weiland.
Vanmiddag ook stapritje gemaakt langs de weg, veel onder de bomen. Dat gaat prima. Maar echt trainen en in het zweet rijden, doe ik niet met die hitte.
xShanty
Geplaatst: 24-05-12 19:30
Op het heetst doe ik nu niet meer rijden nee, maar 's ochtends of 's avonds kan prima
Nu schiet het rijden er momenteel sowieso bij in ivm examens, maar heb vanochtend gewoon nog gereden Wel wat rustiger aan, paardje zeiknat maar die is onder de douche gegaan en met vliegendeken het land in, had genoeg energie dus die leek nergens last van te hebben.