Graaskorf ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:00

ik deed hem bij mijn pony's om als ze te dik waren, een andere pony die bij ons op de wei liep had hem 24/7 om ivm hoefbevangenheid. Ze kunnen ermee drinken, grazen en ook hooi eten lukte bij die van ons allemaal prima. Gewoon de standaard versie hadden wij, geen Greenguard. Je ziet heel snel resultaat en die van ons vermaakten zich er prima mee hoor. Tip voor het laten wennen: even wat lekker onderin leggen en wat stukjes appel of wortel ofzo op de grond strooien zodat ze het even oefenen, dan een paar plukken gras aangeven door het gat heen en dan hebben ze het vaak wel door :D

Heb vorige week nog een markt-topic geopend, met 50% korting op de graaskorven (nu dus maar E10,-) , voor de geinteresseerden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:13

Neem a.u.b geen emmertjes model, das van plastic.Die had ik ooit omdat alle andere waren uit verkocht, er zitten 2 lucht gaten in. En hij was een keer afgegaan en iemand heeft hem weer om gedaan met de lucht gaten naar beneden.Toen ik kwam stond hij zeer zwaar te ademen, ik deed hem snel af en heb hem nooit meer gebruikt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:22

Ik ben er meer dan positief over! Dan heb ik het overigens over de greenguard van de paardendrogist. Het was voor paard even uitvinden dat je ook best kan eten met zo'n raar geval aan je hoofd. Maar daarna heeft ze er onwijs veel baat bij gehad!!
Inmiddels kan ze zonder, maar als het ooit zou moeten. Zou ik er zo weer 1 om doen.

Enige minpuntje, voortanden slijten er wel wat korter door af. Maar dat zou het ook bij kort gras doen..

Idifix

Re: Graaskorf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 09:48

Ja, naargelang mijn opzoek werk heb ik gezien dat er zo zijn met 1 gat in ofwel met meedere vrije stukjes.zo eentje met 1 gat gewoon dat zie ik niet echt zitten hoor :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:01

Mijn shet met de greenquard..!

Afbeelding

Afbeelding

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:02

Ik heb voor mijn Fjord eerst de GG op test gehad, helaas was maat paard te groot en pony veel te klein, en een tussenmaat hebben ze helaas niet :n Toen heb ik een goedkoop masker gehaald, en het gat eronder wat groter gemaakt, en dat gaat heel goed bij mijn merrie, het was in het begin wennen maar naar een tijdje ging ze er erg goed mee eten :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:46

is die ook niet van plastiek die greenguard?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:56

het gat is echt niet gauw te klein hoor, ze worden er gauw genoeg bedreven in :P

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:34

Idifix schreef:
is die ook niet van plastiek die greenguard?

Plastic ja, hard plastic.. En ze kunnen voortreffelijk ademhalen.. die ronde maskers lijken zo vreselijk benauwd omdat de hele neus en mond er in zit..!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:16

bij ons staan 3 pony's met een grasmasker waaronder die van mij.
die andere 2 hebben zo'n ronde stoffen met een gat aan de onder kant en die van mij heeft de greenguard.
bij alle 2 die ander pony's hebben we het gat ondertussen al groter gemaakt en de ene pony krijgt aan de zijkant van zijn hoofd wondjes en bij de andere pony slijt het rubber nu na 2 weken al.
die van mij heeft dus de greenguard om en ondervind geen problemen, geen wondjes geen slijtage oid.
de geenguard is een hardplastic mandje met overal brede sleuven, daarnaast zit het vrij ruim om de snoet dus benauwd er in krijgen is uitgesloten.
ik las vanmiddag trouwens op www.paardendrogist.nl dat ze nu in de aanbieding zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:38

Vrees dat ik al te laat ben.. ging hem vandaag van de wei halen,hij geraakte amper vooruit en loopt heel gevoelig hij staat ok niet echt hoe het moet.. ik vrees dat hij bevangen is ;( donderdagvoormiddag komt de dierenarts.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:44

Sommige paarden doen het prima op overdag graaskorf en in de nacht af en andersom, ik ken echter ook paarden die juist als ze de graaskorf af hadden zich helemaal vol vraten.
Mijn haflinger had hem in princiepe altijd aan als ze op de weide stond, (in de paddock niet) soms mocht ze een uurtje of twee grazen maar meer niet..
Ze is van dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar dit gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard werkten we ook veel maar ik weet zeker dat het zonder het graasmasker niet was gelukt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:36

Komt de veearts pas donderdag?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:50

Ik ben zeer positief over graasmaskers.
Ik heb de Best Friend. Goede pasvorm, ze leren het snel, en het rubber is wel slijtvast maar minder 'hard' dan de GG en hierdoor geen schade aan de tanden.
Ik heb de Best Friend wel een beetje aangepast. Ik heb wat tussenstukjes weggesneden zodat de neusgaten helemaal vrij zijn, en ik heb wat zachte padding er omheen gedaan bij het masker van mijn ruin. Bij mijn merrie is dit niet nodig.
Het is dus open en fris genoeg, ook wanneer het warmer is.
Het rubber is stevig genoeg zodat ze er niet doorheen eten, en zacht genoeg om geen schade aan het gebit te veroorzaken.
Het breakaway halster vind ik tevens een prettig idee, dan schiet los wanneer ze echt vast zouden komen te zitten.... toch een prettig idee.

Stellen dat een GG het enige paardvriendelijke masker is vind ik onzin. Ik heb deze ook geprobeerd, maar deze beviel mij persoonlijk minder goed. Je moet gewoon kijken wat jouw paard het prettigste zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:50

marleen_usar schreef:
Komt de veearts pas donderdag?

Misschien toch maar even vragen of ze wat eerder kunnen komen? Nog zo lang wachten wanneer je paard pijn heeft is niet wenselijk lijkt me?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:06

wat is de reden dat de greenquard slecht is voor de tanden..? Die komen toch niet in aanraking met het masker..?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:10

Vas schreef:
wat is de reden dat de greenquard slecht is voor de tanden..? Die komen toch niet in aanraking met het masker..?

De kunststof die voor de GG gebruikt wordt is tamelijk slijtvast. Voor de echte hardcore knagers die met veel geweld het gras proberen te veroveren kan dat voor slijtage zorgen. Gebeurt volgens mij zeker niet bij alle paarden.
Die van mij zijn zulke vreethamsters dat ik het zekere voor het onzekere heb gekozen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:00

Hij kwam zowiezo donderderdag al. Als het erger werd moest ik hem onmiddelijk bellen , nu moest hij op stal tot donderdag en moest de voeten goed koelen. Hij is heel stijf op 4 benen en loopt nogal gevoelig. Mijn staleigenaar dacht mss aan de maandagziekte omdat ze gisteren op de weide echt heel hard en heel lang hadden zitten gek doen en lopen (hij probeert altijd mijn merrie te volgen maar dat lukt dus niet) maar ik weet niet of dit kan..
Ga alvast de best friend ook eens opzoeken ..

Btw Balou knap hoor .. dat is mijn doel ook se :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:26

Mijn paard heeft een greenguard, dit jaar voor het derde seizoen en ik ben er erg tevreden over. Inmiddels staan er nog 2 andere paarden met dit masker en dat gaat ook prima.
Wat betreft het afslijten van de tanden, dat valt over het algemeen wel mee. Ik heb het laatst aan de tandarts gevraagd, hij zag geen slijtage bij de paarden en was het ook nog niet tegengekomen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:49

Wij hebben in de wei zo'n automatische drinkbak waarbij ze met de neus een lepel omlaag moeten drukken om het water te laten stromen en te kunnen drinken.
Lukt dat allemaal nog wel met zo'n greenguard graaskorf?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:13

Mijn pony heeft een graasmasker met zo'n gat vanonder,ik heb zeker interesse in een greenguard i.vm. het beter kunnen ademen in de zomer.
Maar nu vraag ik mij af of ze met de greenguard niet meer gras binnen krijgen omdat er toch meer sleuven inzitten.
Voor mijn pony is dat niet erg handig omdat ze zeer gevoelig is voor HB en ik heb ze liever in de kudde op het land overdag als alleen in de paddock.
Wie heeft er dus ervaring met de hoeveelheid gras die ze binnen krijgen van de greenguard?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:17

die van mij is ook erg HB gevoelig, ik heb geen ervaring met grasmaskers met zo'n gat aan de onderkant behalve dan dat 2 andere pony's bij mij op stal die hebben.
de greenguard heeft in het midden (waar bij andere grasmaskers het gat zit) een spijl zeg maar zitten, dus ze kunnen niet direct recht van het gras eten en moet het masker iedere keer wat opzij duwen, imo krijgt een pony met een greenguard daardoor net zo weinig of miss zelfs minder gras binnen.
je kan de greenguard bij de paardendrogist uitproberen, waarom doe je dat dan niet, je ziet snel genoeg of je pony wat minder helder uit zijn ogen kijkt of de nek wat harder word.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:28

Ik heb een Tinker welke afgelopen september hoefbevangen is geweest.
Sinds een week staan ze overdag op het land en 's nachts op stal.

Ik kon kiezen , of een graasmasker en lekker bij de kudde op het land, of, alleen in het paddock op zand met hooi.
Ik heb gekozen voor een graasmasker van Greenguard en vond het in het begin ook zielig.

Toen hij het land opging wilde hij gelijk eten wat niet kon, hij werd echt boos , stond te schudden en bleef maar rollen om dat ding af te krijgen.
Na ca. 2 uurtjes had hij toch door dat hij er mee kon eten al was het niet veel.

Nu zijn we een week verder en hij eet er heel goed mee, er ligt zelfs nog hooi in zijn box als ik hem er 's morgens uithaal dus dat is in ieder geval een teken dat hij overdag voldoende binnenkrijgt.
Aan het einde van de eerste dag had hij een wondje op zijn neus en een grotere wond op zijn kin. Ik heb de binnenkant (achterkant en een stukje van de voorkant) afgeplakt met duct tape en sindsdien gaat het hartstikke goed.
Wondjes zijn geheeld en als ik hem om wil doen stopt die schat zelf zijn hoofd erin.

Vanaf volgende week is het de bedoeling dat hij 24/7 met dat ding op het land blijft.
Ik ga het goed in de gaten houden op wondjes, gewicht en of hij zich een beetje gelukkig voelt zo.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden over, het is even doorzetten en ze moeten het even snappen maar als je de Greenguard bij De Paardendrogist besteld dan mag je hem een week uitproberen. Je betaald dan alleen de verzendkosten en 8,95 voor die week.
Besluit je na die week om hem toch te houden dan sturen ze je een factuur voor het resterende bedrag.

Liever een graasmasker dan een hoefbevangen paard , of paard wat zielig en alleen in een paddock moet staan.

Veel succes ermee !

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:30

MarjaR schreef:
Wij hebben in de wei zo'n automatische drinkbak waarbij ze met de neus een lepel omlaag moeten drukken om het water te laten stromen en te kunnen drinken.

Ja hoor ze kunnen er gewoon mee drinken, ze duwen met graasmasker en al op e lepel zoals ze gewend zijn te doen zonder graasmasker.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:30

Diesel_09 schreef:
MarjaR schreef:

Ja hoor ze kunnen er gewoon mee drinken, ze duwen met graasmasker en al op e lepel zoals ze gewend zijn te doen zonder graasmasker.

Ha, da's goed om te weten. Bedankt!