Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:35

Zoals ook in de openingspost staat, graag alleen reacties van mensen met vergelijkbare situaties of reacties óver vergelijkbare situaties...
Als ik meer land zou hebben zouden die van mij ook het hele jaar op gras staan...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:41

Hier heeft elk paard zijn eigen stukje. Wat dus ook inhoudt dat als het op is dan heb je pech en kan je kuil bij voeren.
Mijn paard staat met een ander paard samen. Dus gezamelijk 2 stukjes. Waardoor je dus 1 kan laten groeien.
Daarnaast staan die van ons max 4-5 uur op het land. Dat scheelt ook met kaalheid.
Ze staan nu ongeveer een week buiten. Nu nog max 2 uurtjes. We bouwen rustig op, met telkens een half uurtje langer.
Nu het niet zulk mooi weer is gaan ze gewoon niet langer dan 2 uurtjes. Dan zijn ze het toch weer zat en willen ze weer naar stal.

TS kan je ze niet nu eerst een uurtje neer zetten? En misschien je stuk in tweeen doen zodat de ene goed kan groeien.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:44

Het land is bij ons net geinjecteerd, we moeten dus helaas nog even geduld hebben. Maar zal niet lang meer duren denk ik zo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:46

bij mij staan ze al 2 weken ongeveer elke dag een uurtje of 4 op de wei.

Heb 8000m² in 6 stukken verdeeld voor 3 paarden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:50

ponyparadijs schreef:
Hier heeft elk paard zijn eigen stukje. Wat dus ook inhoudt dat als het op is dan heb je pech en kan je kuil bij voeren.
Mijn paard staat met een ander paard samen. Dus gezamelijk 2 stukjes. Waardoor je dus 1 kan laten groeien.
Daarnaast staan die van ons max 4-5 uur op het land. Dat scheelt ook met kaalheid.
Ze staan nu ongeveer een week buiten. Nu nog max 2 uurtjes. We bouwen rustig op, met telkens een half uurtje langer.
Nu het niet zulk mooi weer is gaan ze gewoon niet langer dan 2 uurtjes. Dan zijn ze het toch weer zat en willen ze weer naar stal.

TS kan je ze niet nu eerst een uurtje neer zetten? En misschien je stuk in tweeen doen zodat de ene goed kan groeien.

Dat is ook de bedoeling straks, stukje afzetten en dan steeds verplaatsen. En uiteraard ook beginnen met 1-2 uurtjes.
Er staat alleen nog echt heel weinig gras vandaar dat ik nog even wil wachten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:57

komende weekend,weet nog niet of het zaterdag/of zondag gaat gebeuren.maar 1 van die dagen gaan ze de weide op

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:00

Als het vorig seizoen kaal is af gegeten kan je inderdaad beter nog even wachten. Dat het gras weer even kans krijgt om te groeien. Misschien dat je dan met een week of 2 kan laten grazen. Je hebt natuurlijk ook niet veel land dus je moet er zuinig mee zijn!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:57

Dit is volgens mij al weer de 2e week dat ze op het land staan. Gelijk hele dagen. Land is afgegraasd door schapen. Afgelopen vrijdag is er gier overheen gegaan, en shetlief staat nu wel met grasmasker. Maar veel staat er nog niet. Mijn grote hinnekt om hooi, dus ze krijgen bijgevoerd.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:28

Sinds zaterdag staat de mijne weer een aantal uurtjes op het land :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:36

Bij ons duurt het nog wel even omdat wij zo'n beetje in het laagste stuk van Nederland wonen, is het allemaal nog erg nat. Dus als het de komende tijd even droog weer blijft kunnen ze hopelijk over een paar weekjes het land weer op.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:43

inmiddels staan ze sinds een paar dagen een paar uur per dag op de wei bij ons...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:44

Bij ons komen ze er het hele jaar op.

SuUsSuUs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:48

hier staan ze er sinds een week weer hele dagen op het land

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:49

Bij mij gaat het altijd zo dat als ze het land niet meer op kunnen door de weersomstandigheden, dat ze dan op de uitloop voor de stallen gaan.

Deze winter hebben ze daar welgeteld 1 week gestaan. Verder gewoon het land op gegooid. Kon prima deze winter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:19

als je niet bemest en je land echt kort is, kan het wel eens heel lang gaan duren voor je gras weer een fatsoenlijke lengte heeft...
Gras heeft voeding nodig om te kunnen groeien en rust en water en warmte... Het is nu erg droog, bemest heb je niet, het is waarschijnlijk onder het groeipunt afgegraasd en het is erg droog... Dat zit allemaal niet zo mee voor het gras.
Ik zou wel bemesten en wat sproeien en dan begint je gras hopelijk alvast wat te groeien zodat je niet nog 2 maanden hoeft te wachten...

Voor zo'n klein stukje zou koemestkorrel ook een goede optie zijn. Dat is organische mest, dus ook goed voor je bodemleven, gaat snel de grond in, maar geeft geen overdreven gevaarlijke groeispurt zoals met de standaard kunstmest met veel stikstof.
Paardenkunstmeststof (met entec, langzaam vrijkomende stikstof meststof) zou ook een optie zijn.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:07

bij ons gaan ze zaterdag de wei op.. eigenaren mogen zelf bepalen voor hoe lang en ze gaan in 4 groepen.. Je mag je paard dan zelf als je het voldoende vind terugzetten in de paddock waar ze hooi ter beschikking hebben.. 's nachts gaan ze nog op stal gedurende de maand april.. vanaf mei mogen ze 24/7..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:16

joyce B schreef:
als je niet bemest en je land echt kort is, kan het wel eens heel lang gaan duren voor je gras weer een fatsoenlijke lengte heeft...
Gras heeft voeding nodig om te kunnen groeien en rust en water en warmte... Het is nu erg droog, bemest heb je niet, het is waarschijnlijk onder het groeipunt afgegraasd en het is erg droog... Dat zit allemaal niet zo mee voor het gras.
Ik zou wel bemesten en wat sproeien en dan begint je gras hopelijk alvast wat te groeien zodat je niet nog 2 maanden hoeft te wachten...

Voor zo'n klein stukje zou koemestkorrel ook een goede optie zijn. Dat is organische mest, dus ook goed voor je bodemleven, gaat snel de grond in, maar geeft geen overdreven gevaarlijke groeispurt zoals met de standaard kunstmest met veel stikstof.
Paardenkunstmeststof (met entec, langzaam vrijkomende stikstof meststof) zou ook een optie zijn.

Het groeit een beetje plaatselijk ;)
Sommige stukken staat al echt redelijk gras en sommige nog helemaal niet. Ik wacht denk ik nog een week of 2. En anders zet ik eerst een stuk af, kan de rest nog groeien..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:09

24 maart zijn ze weer de wei opgegaan
eerst maar 2 uurtjes en nu van 9 u tot 1630 u
dan in de paddock tot 1930 en daarna op stal met hooi en krachtvoer en peen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:17

over een paar dagen waarschijnlijk pas. Het bedrijf dat het land bemest had had het land kapot gereden, dus alles moest overnieuw. We moeten eerst nog wat meer regen hebben zodat de mest echt de grond in trekt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:08

ons weiland is 4 weken geleden bemest, en de pony's staan nu een aantal weken al in de wei :) natuurlijk wel opbouwen!

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:57

De 'grote' paarden bij ons staan nu ongeveer al weer 4 weekjes op het land. Die hebben overwinterd in de paddocks. Wel is het zo dat ze bij veel nog terug de paddocks in gaan en dat het gras nog niet erg hoog staat. Het land moet nog wel bemest worden. En er is een stuk afgezet om een deel rustig te laten groeien.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:58

Ik hoorde gisteren op stal dat ze het volgende week willen doen, maar geloof dat het niet zulk mooi weer wordt aankomende week dus moet het eerst nog maar zien.
Dan eerst 2 uurtjes en van daar uit opbouwen en dan zo gauw het wat warmer wordt 24/7. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:00

1 mei pas. bemest ect.. en het moet eerst groeien.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:46

mijn pony' zet ik nu al een paar uurtjes op de wei en steeds iets langer om ze alvast te laten wennen

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:48

Bij de stal waar ik sta, staan ze nu geloof ik al zo'n ander halve week op het land. Natuurlijk rustig opbouwend :)