vanaf welke temperatuur kan de deken er helemaal af??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: vanaf welke temperatuur kan de deken er helemaal af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:40

Mijn paard zweette vanmorgen zelfs onder de 0 grams. Dus die nu er ook maar af. Per dag maar even aankijken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:42

Die van mij staat nu nog onder 300 grams.
Binnekort naar 200 grams en dan naar niks.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:35

Paard(ongeschoren) met vrij dikke vacht staat nu al een week zonder deken. De twee jonge paarden die 24/7 buiten staan zitten ook al veel dunner in de vacht en die hebben helemaal geen deken op gehad.

Andere paard(drachtige merrie) ben ik deze week begonnen met het weglaten van de deken.

Ze hebben het niet koud en vinden het heerlijk. Kunnen ze lekker rollen en kriebelen al die uitvallende haren niet zo erg. :)

Dit jaar hebben ze allebei alleen in de vorstperiode onder 200g gestaan voor de rest sowieso alleen onder een regendeken.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:15

Denk dat ik vandaag ook maar ga wisselen voor de 0grams kan er evt voor de nacht altijd nog een fleece deken oid onder doen. Vooral mijn ruin lijkt het wel warm te hebben bij mijn merrie valt het nog wel mee.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:57

Ik dacht het eigenlijk om het deze week te doen, maar het is hier nog echt vochtigkoud dus ik zal het nog even uitstellen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:04

Misschien kun je zo`n bucas tussenstuk gebruiken om de deken voor iets beter passend te maken?

Mijn paard krijgt zn deken af bij 10 graden ongeveer, moet het wel een beetje droog weer zijn

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:06

Vannacht heeft mijn geschoren shetlander met 0 gr deken gestaan, heeft al best een vacht en voelde prima vanmorgen. Die blijft nu dus lekker zonder staan!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:09

Die van mij is dr hals en borst geschoren. Maar heb vanaf vorige week de deken alweer af gedaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:15

hier staat een haflinger die we midden in de winter de deken hebben afgedaan omdat die altijd scheef lag van het spelen en zich dus steeds op de deken trapte de eigenaarresse wilde persee een deken erop omdat die van voren (streepje van de hals) geschoren was om het zweten tegen te gaan tijdens het rijden

deze heeft geen enkele tekens gegegeven dat die het koud had en staat dus al een tijdje zonder deken weer :)

moet geen probleem zijn met deze temp dus lekker die deken eraf dan kan die vacht weer dienen voordat waar die voor gemaakt is ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:38

onley schreef:
hier staat een haflinger die we midden in de winter de deken hebben afgedaan omdat die altijd scheef lag van het spelen en zich dus steeds op de deken trapte de eigenaarresse wilde persee een deken erop omdat die van voren (streepje van de hals) geschoren was om het zweten tegen te gaan tijdens het rijden

deze heeft geen enkele tekens gegegeven dat die het koud had en staat dus al een tijdje zonder deken weer :)

moet geen probleem zijn met deze temp dus lekker die deken eraf dan kan die vacht weer dienen voordat waar die voor gemaakt is ;)

Hihi heb er hier ook een geschoren nu sinds een week, (race streep, buik kaal + hoofd half) en die staat ook zonder. Heeft het zelfs nog een beetje warm met die beren vacht. Als ik alleen de voorkant scheer (bij de luchtpijp boven tot de boeg ongeveer) in de winter staan ze gewoon zonder. Hebben ze het echt niet koud van!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:50

Die van mij staan allebei al tijdje onder fleece gevoerde regendeken en normaal zouden ze die al wel af hebben, maar omdat rhino heerst in de omgeving wil ik het risico niet nemen dat het niet goed valt en ze een kou te pakken krijgen en daardoor minder weerstand hebben.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:57

blubdevis schreef:
Mijn ongeschoren paard doe ik het zo:

minimaal 12 graden: 0 grams
minimaal 5 graden: 100 grams
minimaal 0 graden: 200 grams
minimaal -10: 400 grams

zo doe ik het dus precies hetzelfde.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:28

Hm.. Als ik zo hoor kan de deken van mijn haarbal er ook wel af.
Pony maakt altijd wintervacht aan, en nog niet zon kleintje ook.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:43

@ZusJacobs die haf heeft enkel de boeg en de luchtpijp geschoren en verder niet en staat
zich trouwens een ei uit te zweten nu hoor!

mijn merrie is helemaal geschoren en staat nu onder een 150 grams

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:45

ik heb ook de luchtpijp geschoren laatst, daardoor verliezen ze niet zoveel warmte dat ik er rekening mee ga houden met de dekens hoor.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:56

Vandaag overdag zijn deken eraf gedaan maar s'avonds voor de nachtkoude toch weer opgelegd

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:33

wat adviseren jullie voor een shet die in oktober geschoren is en al een beetje haar heeft staan? Hij heeft nu een 250 grams dek op... kan hij zo als het warmer is dan 15 graden zonder dek, moet ik een tussendeken kopen of kan hij ook tijdelijk met een fleecedeken op stal staan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes xxx

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:34

Ik heb nu de 100gr voor een regendeken verwisseld, nog niet helemaal af omdat ik hoorde dat het dit weekend weer richting -1 kan gaan, ik denk ik ga niet af doen en dan weer op.
Dan haal ik hem ergens volgende week helemaal af. Kan niet wachten!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:47

Ik gooi hem er in een x af als het boven de 5-10 graden is snachts. :)
T is trouwens een best dunne van hh, 150 gram dacht ik, ze heeft nog een lekker vachtje!

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:06

Nibbit schreef:
Misschien kun je zo`n bucas tussenstuk gebruiken om de deken voor iets beter passend te maken?

Mijn paard krijgt zn deken af bij 10 graden ongeveer, moet het wel een beetje droog weer zijn

Ik heb een bucas tussenstuk maar dat maakt geen verschil helaas. Ook bij de andere deken heb ik een verbreder maar die maakt het ook niet beter. Ik heb nu een tweedehands Bucas Regendeken Smartex Rain Big Neck gekocht en wacht nog op de bezorging. Nog even die deken en dan met een beetje beter weer alles er af en nooit meer er op. Zag vandaag dat de plek op de schoft weer slechter was geworden terwijl het er de laatste dagen juist beter uit begon te zien.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:12

MissAmazone schreef:
Die van mij staan allebei al tijdje onder fleece gevoerde regendeken en normaal zouden ze die al wel af hebben, maar omdat rhino heerst in de omgeving wil ik het risico niet nemen dat het niet goed valt en ze een kou te pakken krijgen en daardoor minder weerstand hebben.

En dat probleem heb ik er ook nog bij. De mijne staat op een rhino stal, gelukkig wel gescheiden van de zieke paarden maar toch. Ben nu wel iets voorzichtiger geworden en durf dus niet opeens de deken weg te laten.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:58

aangezien het en fjord is zal die wel tegen wat kou kunnen toch? ik zou op dit moment een lichte deken op doen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:01

Ik heb nu 200 grams opliggen bij mijn paarden.

Maar gisteren in het zonnetje buiten, gaan ze mooi af. Goed voor de vacht, even lekker rollen en als ze op stal (dus stil) staan, gaan ze weer op.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 01:56

Vorige week mijn fjord laten enten en de dierenarts ook meteen naar de inmiddels vervelende plek op haar schoft laten kijken. Hij adviseerde om de deken direct er af te doen. Ze zou een iets dikkere vacht krijgen (geen probleem voor mij), maar veel beter voor de plek op haar schoft. Helaas had ik een paar dagen ervoor een bucas big neck gekocht, die moest ik nog ontvangen grrr. Maar goed wie weet wanneer die deken nog van pas komt. Nu in ieder geval lekker dekenloos in de weide. Voor mij geen dekens meer in de toekomst!!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:27

Mijn paard staat al 1,5 week zonder deken