Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:45

Jawel hoor, je kan prima scheren.... Wat een onzin, zomervacht beschadigen.
Hele jaar door moet je toch ook de sokken blijven knippen / scheren.
Gewoon dekentje op na de scheerbeurt, niks aan het handje :)

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:48

Je kunt je paard nog prima scheren, daar zie je in de zomer helemaal niks meer van. De paarden zijn nog maar amper aan het verharen, dus alle 'winterharen' moeten nog worden vervangen met 'zomerharen'. Wat er nog niet is kun je er niet af scheren.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:59

weslyjune schreef:
Je kunt je paard nog prima scheren, daar zie je in de zomer helemaal niks meer van. De paarden zijn nog maar amper aan het verharen, dus alle 'winterharen' moeten nog worden vervangen met 'zomerharen'. Wat er nog niet is kun je er niet af scheren.

_/-\o_

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:52

carolina1278 schreef:
Het is nu nog zo koud dat de zomervacht echt nog niet in de maak is hoor

Dat is niet waar. Zomervacht aanmaak heeft met het licht te maken. Zodra het langer licht wordt (na 23 december) begint de aanmaak van zomervacht al.

Een streep bij de onderhals scheren, kan al veel schelen voor de warmte. Ik geloof dat al je een dunne streep doet, zelfs geen deken nodig hebt. (Maar daar zijn ook meerdere topics over, even zoeken)

barbar

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:30

als je alleen een streep aan de onderkant van de hals scheert en hem 'savond ook nog eens binnenhaalt, heb je geen deken nodig hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:32

Ik heb een aantal jaar terug mijn zwarte merrie voor een show half april geschoren, en die kwam keurig in de zomervacht daarna.
Heb momenteel een hengst in training, die heb ik in december geschoren, gaat volgende week weer, en dan 2 weken voor de keuring nog een keer :j

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:33

carolina1278 schreef:
weslyjune schreef:

_/-\o_

idd wat een fabeltjes toch weer, gewoon scheren, mist je hem wel een lekkere deken opdoet anders krijgt hij het koud.
kan het allemaal geen kwaad. :D

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 17:36

Lees nu pas de andere reacties. Gisteren is hij totaal kaal gegaan en hij vond het nog lekker ook. Staat nu lekker onder een 350 grams en gaat savonds naar binnen. Hij verhaarde echt nog niets terwijl de andere al volop haar verliezen. Ben blij dat ik het gedaan heb

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:40

Ik denk dat ik die van mij ook alsnog ga scheren :) een vriendin kwam ook met dat verhaal over die zomervacht. Vond het een raar verhaal, gelukkig hebben we bokt haha!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:47

Je kunt in deze tijd van het jaar nog prima scheren hoor ! De eventing en endurance paarden gaan in deze tijd ook onder het scheermes omdat het trainingsseizoen voor deze paarden nu begint. Ook dravers worden volop geschoren.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:21

ik scheer mijn shet elk jaar in het voorjaar, nog nooit een beschadigde zomervacht gezien :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:31

Reni92 schreef:
Lees nu pas de andere reacties. Gisteren is hij totaal kaal gegaan en hij vond het nog lekker ook. Staat nu lekker onder een 350 grams en gaat savonds naar binnen. Hij verhaarde echt nog niets terwijl de andere al volop haar verliezen. Ben blij dat ik het gedaan heb

Sil verhaart ook nog geen haartje hoor :P Is ook nog helemaal niet nodig gezien de kou ;)

Ben benieuwd hoe die er geschoren uitzien!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 06:54

Ik schoor de Shet wel eens in mei. Ging prima en had binnen no-time de zomervacht. En echt niet lelijk hoor. Heb ook paarden in jachtstijl geschoren gehad. Dan werd er in januari voor het laatst geschoren. Je zag dan bij de zomervacht precies de afscheiding van de racestrepen. :D En dat duurde lang voor het niet meer opviel.

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:31

hij is ontzettend opgeknapt mirjan :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:20

Je kan prima nu scheren. Mijne worden in maart ook nog gedaan. Zomervacht komt gewoon mooi terug hoor.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:46

Ik heb de mijne vandaag ook geschoren. Hij had het zo snel te warm, had het idee dat hij er echt last van had, zeker met rijden...
Alleen z'n koppie en en benen hebben nog haar :)

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:04

Ik heb vorig jaar mijn paarden in maart nog geschoren.
Niks mis gegaan met de zomervacht.

En vriendin van mij moet haar paard om de 3 maand scheren ivm dat hij niet goed kan zweten.

Dus zeg het maar, succes iig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:48

Ik heb de mijne zaterdag nog geschoren. Hij had het gewoon veel te warm, dus moest echt gebeuren.
Hij verhaart ook nog totaal niet, dus we zien wel wat hij met zijn zomervacht heeft doen.

Onder wat voor deken hebben jullie je geschoren paarden nu staan? Ik heb een 350gr op gegooid.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:50

ik heb mijn paard zaterdag ook nog geschoren, die had ook echt last van al dat haar.

@Amanda, ik heb mijn merrie 200 gram op gedaan, daar had ze het gisteren lekker warm onder...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:51

Er zijn nu veel paarden die het gewoon echt te warm hebben met deze temperaturen, dus scheren is dan een prima oplossing. Ook zijn er veel ponies die nu last krijgen van luis en mijt omdat het zo lekker warm is in de vacht, oppassen dus bij veelvuldig jeuken !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:51

Ik vond het zaterdag nog vrij fris, maar gister was het inderdaad een stuk warmer. Hij staat overigens 24/7 buiten, dus ook 's nachts moet het warm genoeg zijn.
Vind dat altijd zo lastig om te bepalen :+

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:56

Het is ook lastig te bepalen, ik ga gewoon dagelijk voelen of ze nog aangenaam is.
Mijn merrie staat alleen overdag buiten, dus dat scheelt wel. Als het echt begint af te koelen, gaat ze weer naar stal.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:33

Afgelopen zaterdag heb ik mijn paard ook nog op aanraden van de VA geschoren.
Hij kwam glimmend als een spiegel onder zijn wintervacht vandaan.
Heb hem onder 360 gram staan (staat 24/7 buiten aan het water) mijn shet die ik in november geschoren heb staat nu nog onder 300. Wat Amanda al aangeeft, de nachten zijn nog wel weer aardig fris.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:05

Er wordt nog heel wat geschoren in deze tijd. Juist omdat de vacht nu vaak te warm is voor het werk wat de paarden doen in combinatie met de temperatuur. Het vochtige weer helpt ook niet om ze weer makkelijk droog te krijgen......

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:18

Wij scheren onze mini pony nu ook nog. Die heeft het probleem dat hij anders in juni nog met een wintervacht rondloopt.