Leuk idee trouwens, al overleefd een bak bij ons de nacht niet in de stal. Ik schouw wel gewoon met emmers.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

tamary schreef:Volgens mij mag je de rubber kruiken maar met max. 60graden water vullen, anders gaan ze snel en onverwacht stuk.
Citaat:Wie snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)
iklieftponys schreef:Absoluut geen bak met sneeuw neerzetten! Sneeuw eten is heel erg ongezond en kan koliek veroorzaken, daarom altijd voldoende water aanbieden. Ik gebruik warm water daardoor duurt het lang voordat het bevriest. Op bokt roept iedereen altijd dat warm water sneller bevriest dan koud maar in de praktijk klopt dit dus niet.edit: nog wel een tip: zet er een bak met sneeuw bij, als ze de sneeuw gaan eten krijgen ze ook vocht binnen. (geldt ook voor andere dieren, weet uit eigen ervaring dat het erg goed bij konijnen werkt, en volgens mij bij paarden ook)
Squawk schreef:Dit zegt echter weer iets anders: http://raymondklaassen.wordpress.com/20 ... ct/?like=1
liljebo schreef:Hanneke, dat is dan weer erg jammer... balen hoor. Maar idd... als er eenmaal een ijslaag is gevormd, vriest het gemakkelijk weer dicht. Ik merkte hier dat het water langer bruikbaar was als ik iedere keer al het ijs eruit haalde. Leuk werkje....
Ben blij dat het nu allemaal niet meer nodig is. Pfff.
En [***] durft waarschijnlijk niet eens meer bij de waterbak te komen