Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laureeenn

Re: Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:26

Hoeveel keer per week mag je eigenlijk slobber geven? of mag dat gewoon elke dag?
en het evt 2x per dag? (alleen in het weekend)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:16

Bedankt voor de antwoorden! Ze heeft een grote speciekuip vol water in haar stal gekregen, want haar gewone water emmertje was compleet bevroren steeds. Ik heb er een bakje in laten drijven en de buitenkant met hooi ingepakt, en het laagje dat zich vormt is zo door te breken. maar er is amper tot niets uit elke dag... Emmer water neemt ze ook geen slok van, maar ze likt wel sneeuw overdag.

Ik heb haar vandaag wat zemelen gegeven, een klein handje met veel water, en heeft ze een bakje lauw water (tegen koud aan) helemaal leeggedronken. Het laatste laagje zemelen liet ze juist staan :+ :+ (het is een kieskeurige shet).

Ze krijgt gewoon hooi, amper voordroog (een handje van dat laatste, gewoon hooi onbeperkt). Wat betreft haar mest kan ik geen uitspraak over doen, aangezien al de mestballen in stal harstikke bevroren zijn, dus of ze hard en droog zijn - keihard maar dat telt niet :Y). Mijne lust trouwens ook geen appelsap of appelmoes :z En ik maar denken dat shets vreetzakken waren. Maar ik denk dat ik haar iig een paar keer per dag wat lauwig water met een klein handje brokjes of zemelen ga aanbieden, zodat ze iig voor mijn zicht wat drinkt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:21

anders even wat appelsap erdoor mixen, als je het niet vertrouwd. schijnen ze niet te kunnen weerstaan!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:24

Tancreda4, ik heb het idee dat die van mij momenteel ook niet echt drinkt. Gaaf hem nu een 1/2 kg brok in 2 liter water. Hij had vanmorgen wel wat water gedronken buiten (ijskoud) en vanmiddag weer hoorde ik van mijn stalgenootje. Binnen had hij een emmer met lauw water maar dat hoeft meneer ook niet. Tja, het komt gewoon door het weer. Vorig jaar en dat jaar daarvoor was het hier ook al zo. Lastig maar we kunnen net meer doen dan ons best. Dus slobber en water in de stal aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-02-12 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:26

Mijn grote merrie drinkt wel gewoon naar behoren. En haar buurvrouw zuipt nog altijd als een tierelier. Apart dat het zo kan verschillen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:29

Ik ben dit geneuzel met dat koude water (en het niet drinken er van) meer dan zat. Aankomende zomer wordt deze aangeschaft en aangelegd (snoer onder de bodem naar de stal toe), het kost even wat maar dan heb je wel iets goeds: http://www.thermobar.se/ Een vinding uit Zweden. Verwarmd drinkwater van 15-20 graden. Las op een Duits forum dat ze dat ding 's nachts uit hadden staan (dan bevroor het water zonder deksel) en overdag aan zetten en dat het drinkwater gewoon weer een goede temperatuur aan nam.

Ik heb nu een 500 liter vleesbak, van geïsoleerd polyethyleen met deksel. Er ligt 's morgens slechts een heel dun ijslaagje over het water, zelfs bij -20 (en de hele week al -18 's nachts). Dus al weer een stuk beter dan een specieton. Die bakken zijn rond de 75 tot 100 euro bij een emballagebedrijf (gebruikt).

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:30

Laureeenn als je slobber maakt van je brokken kun je dat best elke dag doen.
Hier krijgen ze nu dagelijks iig 2x geweekte bietenpulp, zemelen en extra water.

Hihi jouw shet is echt kieskeurig!
Wel fijn dat ze iig wat gedronken heeft :)

Bravura, ziet er ideaal uit!
Zouden ze dan wel blijven drinken?
Goede tip ook van die vleesbak!
Mijn haf stond vorige winter in de nacht op stal en dronk toen zeker elke dag wel een aantal emmers leeg.
Nu staat hij 24/7 buiten en krijgt meer ruwvoer maar drinkt dus minder.

Hier wilde ik de appelsap proberen.
Dus met mijn h2go waterzak in de kruiwagen om de emmers te vullen.
Juist bij de eerste drempel in de schuur viel de kruiwagen om en de waterzak eruit. :Y)
Hij zat helemaal gevuld dus ik kreeg hem nooit meer terug. Na een hoop gesleep hem bij een paal gekregen en daar maar de emmers gevuld. Nog een halve liter water kokend uit de thermoskan erin gedaan en een halve liter appelsap. Het was gewoon koud maar niet ijskoud, ze het blij voorgeschoteld maar ze moesten het niet hebben. Ze keken mij maar raar aan waarom er geen slobber in zat en ze werden bijna vermoord door de welshcob. :') Heb de emmers maar in de waterton gedaan en daar zag ik dat ze gelukkig toch gedronken hadden! Wie weet ik natuurlijk niet maar ik ben wel blij want vanmorgen zag het er naar uit dat ze beide niks gedronken hadden.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:36

HeleneDas schreef:
Misschien een paar wortels of een appel geven? zit ook vocht in

hoorde van de eigenaresse van mn verzorgpony's

dat je ze juist geen wortels moet geven.

dit omdat er in wortels vocht en ijs zit, en als je dat geeft, werd het een klont en ging het verstopt zitten, en kan de pony daar last van krijgen
dit alleen als het zo koud is en vriest.

of iig daar kwam het op neer..

raad het iig wel af om wortels te geven... idd kan je dan nog beter slobber geven..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:01

Afbeelding
Polyethyleen met een wand van ongeveer 1 cm dik. Heb hem zo'n 10 cm ingegraven in de bodem omdat de shet er anders niet bij kan. De bak houd ik geheel gevuld (600 liter) omdat anders ook weer de shet er niet bij kan. :+
Deksel was slecht aan te komen. Heb er uiteindelijk wel 1 bij gekregen. Maar je kan het ook afdekken met een dikke plaat isolatiemateriaal. Ik heb er 's nachts beide op liggen. Overdag bevriest het wel iets maar een slim paard maakt dat met z'n neus kapot. Die van mij zijn niet slim! :D Bij -18 a -20 ligt er na de nacht ook een heel dun bevroren laagje over maar dat maak je zo kapot (kan het paard ook zelfs met z'n neus nog).

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... f-bak.html

Hier heb ik hem vandaan: http://www.willemsemballage.com/actuele ... ingen.html

Denk dat als je een luchtpomp van een vijver er in hangt dat het water geheel open blijft (alleen de luchtslang er in leggen en zorgen dat de paarden er niet aan zitten). Hier heb ik een aantal slopers die het leuk vinden om alles te mollen wat los in of naast zo'n bak staat, dus ik heb geen luchtpomp. :+

Wat betreft die ThermoBar, dat water blijft 15 tot 20 graden. Dus dat voelt net niet lauw, maar is warm genoeg om aangenaam te smaken. Er is alleen een stroomaansluiting met travo (zwakstroom) en geen wateraansluiting. Het heeft een soort warmtefolie onderin de wand van de bak verwerkt. Het lijkt mij de ideale drinkbak.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:29

Dankjewel voor de moeite!
Ziet er erg goed uit zeg!
Ik zal van de week eens kijken of ze door heel nl leveren of dat ik het hier in de buurt ook kan krijgen.
Hier geen last van shetlanders gelukkig hihi. Zeker een hele zware bak ook of niet?
Zou je ook wel mooi ruwvoer in kunnen voeren denk ik :j
Volgens mij is er iemand die ik ken die in Zweden woont die zo'n thermobar heeft.
Hoeveel kost ie nou?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:41

Ruwoer zou ik er niet uit voeren, die bak laat nl geen water door. Als het regent verregent je het hooi. Daar zijn andere bakken voor, die hebben ze ook, met sleuven en op poten.
Die geïsoleerde bak is echt loodzwaar, meet plm 112 l x 85 h x 97 b. Daar heb je 2 sterke kerels voor nodig. :j

Die ThermoBar kost tussen de 400 en de 1200 euro, afhankelijk van welk model en hoeveelheid liters. Wil jij eens voor mij informeren hoe die ThermoBar die mensen bevalt en of ze compleet geleverd worden? Kan nl niet wijs worden of het een kwestie is van aansluiten en gebruiken of dat er nog losse onderdelen bij moeten (dan wordt het wel een heel kostenplaatje).
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-02-12 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:47

Bravura schreef:
Ruwoer zou ik er niet uit voeren, die bak laat nl geen water door. Als het regent verregent je het hooi. Daar zijn andere bakken voor, die hebben ze ook, met sleuven en op poten.
Die geïsoleerde bak is echt loodzwaar, meet plm 112 l x 85 h x 97 b. Daar heb je 2 sterke kerels voor nodig. :j

Dacht al dat er geen water door zou laten maar een gaatje doet wonderen, maar als ze daar al andere bakken voor hebben is dat net zo makkelijk natuurlijk :j
Nadeel wel is dat ik ze dan zelf niet kan verplaatsten en dat vind ik nu met hooinetten wel zo gemakkelijk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:50

Hanneke84 schreef:
Bravura schreef:

Dacht al dat er geen water door zou laten maar een gaatje doet wonderen, maar als ze daar al andere bakken voor hebben is dat net zo makkelijk natuurlijk :j
Nadeel wel is dat ik ze dan zelf niet kan verplaatsten en dat vind ik nu met hooinetten wel zo gemakkelijk.

Maar....dan heb je er als waterbak niets aan....kun je beter die met die sleuven nemen, die kun je makkelijker verplaatsen omdat ze enkelwandig zijn. Die polyethyleen van 1 cm dik maakt de bak zwaar. :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:57

Ik wilde er dan ook 2 nemen :D
Eentje voor water en eentje voor ruwvoer maar dan lijkt mij die bakken met sleuven makkelijker idd :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:00

rOcky_lofz schreef:
hoorde van de eigenaresse van mn verzorgpony's

dat je ze juist geen wortels moet geven.

dit omdat er in wortels vocht en ijs zit, en als je dat geeft, werd het een klont en ging het verstopt zitten, en kan de pony daar last van krijgen
dit alleen als het zo koud is en vriest.

of iig daar kwam het op neer..

raad het iig wel af om wortels te geven... idd kan je dan nog beter slobber geven..

Je moet geen wortelen,appels of slobber buiten laten staan,dan bevriest het...
Belangrijk is dat ze een portie krijgen wat meteen opgegeten word...is met alles wat vocht bevat in deze temp. hoef je geen geleerde voor te zijn -:)
Gewoon meteen voeren en dan kan het geen kwaad hoor ;)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:11

Je hoort mij ook niet zeggen dat ik het laat staan oid,
ik zeg gewoon wat ik weet, of hoor, etc..

wat wil je dan ? als je zelf bijv. een hele net wortels hebt ?? dat bevriest geheid hoor..
of je moet in een der mate stal hebben, waar binnen het niet vriest.. maar met deze temp. van ver in het vries punt, betwijfel ik eerlijk gezegd dat...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:15

:D Wat die slobber betreft: jaren ging dat goed in de winter. 's Avonds klaar zetten en dan 's morgens voeren. Helaas sinds afgelopen nacht zaten er ijsklompjes brok in de slobber. |o Ik had het kunnen weten bij -20! :o We hebben dan ook al jaren geen -18 tot -20 een week aaneengesloten gehad. Best apart, zo waren de winters eigenlijk alleen heel vroeger! :')

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:24

Hihi. :D
Ik sleep 2x op een dag met 3 volle thermoskannen met kokend water giet dat over de pulp, pak vervolgens het hooi en doe de drinkbakken en dan is het al klaar :)
En daarnaast is mijn fietstas vol met 5x 2.5 literkannen waar vroeger melk in zat en nu heet water :')

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:28

Knikker jij maar niet voor de grond met al die kannen op de fiets! := Het is glad! :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:30

Aan het stuur hangen de thermoskannen he, dus ik ben een beetje in balans hihi.
Het is maar net uit het dorp gelukkig en het fietspad is gestrooid :D
De autobaan daarintegen niet :Y)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:39

Even een vraagje: Maakt dat ijskoude water eigenlijk wat uit voor paarden?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:44

mijn paarden hebben onbeperkt kuil in het land.
en snachts hooi op stal, ze drinken snachts allemaal hun waterbak leeg eigenlijk maar overdag drinken ze bijna niets,, kan dat ook nog kwaad?
snachts zitten ze dus op 15 a 20 liter, per paard

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:47

Hier dronken ze eerder deze week liever gewoon koud water ipv ijswater maar nu willen ze dus ook niet drinken als ik het ze aanbied.

Hebben ze wel de mogelijkheid om overdag te drinken?
Niks bevroren? Misschien 's nachts 2x een waterbak vullen dat ze zoveel kunnen drinken als ze willen?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:27

rOcky_lofz schreef:

wat wil je dan ? als je zelf bijv. een hele net wortels hebt ?? dat bevriest geheid hoor..
of je moet in een der mate stal hebben, waar binnen het niet vriest.. maar met deze temp. van ver in het vries punt, betwijfel ik eerlijk gezegd dat...

Gewoon in huis bewaren, mijn bijkeuken en badkamer staan ook vol met wortels en emmertjes met een bietenpulp, zemelen en luzerne mengsels.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:29

rOcky_lofz schreef:

Dit type voer moet altijd vorstvrij bewaard worden en liefst niet boven de 7 graden,dan blijft het lang goed.Ik bewaar de wortelen en appels in huis en per portie gaat het mee naar de paarden.Als je geen mogelijkheid hebt om dit type voer vorstvrij te bewaren is het niet handig om het aan te schaffen.