Anti water bevries trucjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: Anti water bevries trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:20

Zonnebloemolie is niet giftig, ik gebruik dat als er een wat extra kan gebruiken. Het maakt wel dik in grote hoeveelheden.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:24

Focussed schreef:
Wat ik wel eens gelezen heb is het volgende

Men neme 2 speciekuipen. 1 grote en 1 kleinere

In de grote spuit je met purschuim een dikke laag op de bodem, daar zet je de kleine speciekuip in. Dan spuit je de randen om de kleine kuip helemaal vol met pur en heb je een geisoleerde waterbak

Ipv pur kun je ook stro of hooi gebruiken..

Dit vind ik echt een goede tip! Ga ik zeker uitproberen. Opzich maken ze het ijs wel stuk maar vooral 's nachts bevriest het gewoon erg snel.
Een balletje er in vond ik niet echt werken. Is gewoon vastgevroren, en anders gingen ze ermee aan de haal :')

In de tussentijd ga ik wat olie proberen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:26

Pentax schreef:
Zonnebloemolie is niet giftig, ik gebruik dat als er een wat extra kan gebruiken. Het maakt wel dik in grote hoeveelheden.

En hoeveel dan ongeveer? Wat is de werking ervan..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:30

Werkt lijnzaadolie ook?

daar heb ik nog een literfles van staan namelijk?!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:34

Pas op met olie, daar kunnen ze van aan de diarree raken als ze het niet gewend zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:37

Zou lijnzaadolie ook werken ipv zonnebloemolie?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:42

Elin_ schreef:
Pentax schreef:

Je kan het gebruiken om de 'rui' te helpen, maar ook als een paard voor jouw gevoel even een dipje heeft werkt het super. Ook als je het idee hebt dat de stoelgang niet helemaal optimaal is. En natuurlijk in grotere hoeveelheden om een paard aan te laten komen.

Ik heb gemerkt dat bij mijn paarden tot 200 ml geen problemen gaf als begindosis. Maar dit was om ze te laten aankomen, voor de waterbak heb je echt niet zoveel nodig. Scheutje denk ik. Als je bang bent dat ze dik worden geef je iets minder brok.

Heb het net gedaan trouwens, zag er best grappig uit. Nu afwachten tot morgen. :D
Laatst bijgewerkt door Pentax op 03-02-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:42

Ik heb er deze week al een paar keer een flinke scheut koolzaadolie (Rapsöl) bij gedaan maar helaas de emmer was zo weer dichtgevroren.

Nu heb ik ook een dubbele bak, tussenruimte niet gevuld met pur maar met stro. Werkt heel ietsies.

tis en blijft een ramp.... na ja een voordeel...... je wordt er zelf errug warm van...van het sjouwen met de emmers water elk uur. hihi.
:j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:45

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:48

Focussed schreef:
Ik heb ook anti vries gevonden die niet giftig is, voor op boten voor het drinkwater e.d.
maar ik vind het alsnog een beetje eng om te geven ..

http://www.starbrite.nl/producten/toile ... 31400.html

Veilig om te lozen is iets anders dan veilig om te drinken.
Laatst bijgewerkt door tamary op 03-02-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:52

En de koeien letters NIET GIFTIG zijn dan niet van toepassing :o?

Het antivries middel wat erin zit is propyleen-glycol, wat ook in veel voedingsmiddelen zit... :)
Verder gebruiken ze het ook in zuivelbedrijven en brouwerijen om de pijpleidingen waar het zuivel en bier doorgaan niet te laten bevriezen.. Dus zal het ook wel (in kleine hoeveelheden) in de zuivel en bier ed zitten neem ik aan.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:54

In Canada hakten we altijd maar een klein gat ter groote van een paardenneus in het ijs, ipv helemaal stukhakken. Dan vriest het een stuk minder snel dicht. Gat zo klein als het kan maken, maar wel groot genoeg dat wanneer het waterpijl zakt de paarden er nogsteeds bij kunnen (kaken).

Als je het al stuk hakt uiteraard al het losse ijs eruit vissen, maar dat lijkt me logisch :P

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:03

Ik gooi er altijd een pluk hooi in, maar de paarden vinden het hooi uit de waterbak lekkerder dan het andere hooi en eten dit dan eerst uit de waterbak _-:(. Die van de zonnebloemolie ga ik proberen,

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:10

Elin_ schreef:
Pentax schreef:

Een paard mag ongeveer 2 kopjes olie per dag voordat het schadelijk word.
Olie werkt als glijmiddel in de darmen dus het zou er wat vlotter uit kunnen komen, ook is het dikmakend.
Maar als het op het water drijft dan steekt het paard zijn mond in het water gaat door het laagje olie heen en drinkt het water de olie zal dan wss niet opgedronken worden, maar aan zijn mond/wangen oid blijven hangen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:16

Als ik lijnzaadolie over het voer geef en ze gaan daarna drinken, zie ik ook een olie achtig waasje op het water.
En dat is echt maar van een klein beetje olie.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:22

Olie drijft zal dus altijd op het water blijven liggen tenzij het flink verwarmd word.
En wbt het voeren die olie zit net wat aan de mond niet alles gaat naar binnen en 1 druppel zie je er al op liggen.
Rare vergelijking misschien, maar ik heb kinderen en toen die baby waren toen had ik van die flesjes olie voor in het badje dat zag je ook drijven en die hadden als doel dat als je je baby uit het bad haalde dat ze dan zo'n lekker laagje olie op hun huid hadden.

Of het nu werkt voor het bevriezen dat weet ik niet dat heb ik nooit uit geprobeerd, maar als het er om gaat dat je bang ben dat je paard olie op drinkt daar geloof ik niet zo in.
Doe zelf maar eens een test, bakje water olie er op rietje er bij, dan drink je toch ook geen olie, kijk nadien maar eens naar het rietje waar de olie wel zit.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:28

Focussed schreef:
Ik heb ook anti vries gevonden die niet giftig is, voor op boten voor het drinkwater e.d.
maar ik vind het alsnog een beetje eng om te geven ..

http://www.starbrite.nl/producten/toile ... 31400.html

Dit is niet om te drinken. Dit spoel je ook weer uit je leidingen in de zomer. Het gaat erom dat de leidingen niet knappen

Toepassing
Bescherming tegen barsten
Bescherming tegen bevriezing
Koperen leidingen
-45°C
-11°C
PVC-leidingen
-23°C
-11°C

Alle producten voor wintergereed maken volgens de industriële normen worden geclassificeerd op basis van bescherming tegen barsten en niet op basis van bescherming tegen bevriezing. Wat is het verschil?

Als we zeggen dat een antivriesvloeistof tot -45°C beschermt, betekent dit dat een met het betreffende product gevulde koperen leiding bij -45°C zal barsten. In werkelijkheid gaat de oplossing al bij ongeveer -11°C ijskristallen vormen. De temperatuur waarbij het vormen van ijskristallen begint, wordt het vriespunt genoemd. Naarmate de temperatuur verder daalt, vormt de oplossing steeds dichtere ijskristallen en zet uit. Hoe meer de oplossing uitzet, des te hoger wordt de druk op de leiding en bij -45°C zal een koperen leiding barsten. Een PVC-leiding barst bij ongeveer -23°C, omdat deze minder sterk is dan een koperen leiding.

De classificatie van de barsttemperatuur wordt als norm gebruikt om klanten geld te besparen. Omdat een opgeslagen motor of leiding niet wordt gebruikt, is het niet nodig om het systeem vrij te houden van ijskristallen. Dit zou een hogere concentratie van vloeistof voor wintergereed maken vereisen en tot hogere kosten leiden zonder enig extra voordeel te bieden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:36

Maar even puur theoretisch gezien,

waarom zou je dit niet kunnen mengen met je drinkwater in de waterbak zodat het niet direct dicht vriest?

propyleen-glycol is niet giftig en zit zelfs in etenswaren.. dus wat dat betreft zou het toch geen probleem geven?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:44

Volgens google is het vriespunt alsvolgt;

Maisolie -20 C
Zonnebloemolie -17 C
Olijfolie -6 C
Koolzaadolie -6 C

Ben echt onwijs benieuwd naar het resultaat morgen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:48

Hoeveel lijnzaadolie kan ik dan ongeveer in een grote waterbak doen?

Waterbak is ong. 30 liter en voor de nacht gaan er 2 emmers in, dus 20 liter...

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:52

Wij hebben een waterbak(emmer) van 10 liter hoeveel zonnebloemolie moet ik er dan door doen?

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:58

Wat ik mij afvraag, heeft het wel zin om er een appel in te doen, of iets anders eetbaars? Zou een paard niet gewoon denken: hé wat leuk, een appel! *hap, hap*? :)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:07

_JY_ schreef:
Wat ik mij afvraag, heeft het wel zin om er een appel in te doen, of iets anders eetbaars? Zou een paard niet gewoon denken: hé wat leuk, een appel! *hap, hap*? :)

Ik denk dat ze hem niet zo makkelijk te pakken krijgen.. Hooi is wel makkelijk op te eten voor ze, maar een appel drijft(neem ik aan) en ze moeten er echt goed grip op hebben willen ze erin kunnen bijten. Maar op het moment dat ze hem op willen eten duwen ze hem weg/drijft hij weg dus krijgen ze hem vaak niet te pakken. Of je moet een heel erg slim en behendig paard hebben..

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:28

Ah dat klinkt logisch, bedankt! :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:45

Ons water bevriest ook want de paarden staan buiten (inloop mogelijkheid mooie container stal). Het is te koud om met trucjes het water open te laten lijkt me. Onze oplossing is gelijk in de ochtend paarden goed laten drinken, middag en voor donker nog een keer. Juist omdat ze buiten staan drinken ze extra veel. We zijn er dus de hele dag mee bezig maar het is niet anders. De paarden hebben het al door en drinken in twee keer hele emmer leeg iedere keer.