twee vraagjes met deze kou

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:18

Kescali schreef:
Het blijft maar vriezen :-( . Onze grote waterbak begon langzaam leeg te raken en hoe minder water hoe sneller hij natuurlijk bevriest. Dus gisteren maar vanuit ons huis ( ongeveer 80 - 100 meter) met drie lange tuinslangen de bak weer tot de rand gevuld. Ben blij dat de tuinslangen het redde, want zag mezelf al met emmers gaan sjouwen iedere dag. Ben wel blij als het stopt met vriezen. Leuk die winter, maar is zo wel weer goed geweest.....

Helemaal mee eens!!
Ben het nu al zat... die kou, alles bevroren, sjouwen met emmers, niks kunnen doen want de bak is kei en kei hard....pppffff
Nog effies.... hoop ik!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:20

Kescali schreef:
Leuk die winter, maar is zo wel weer goed geweest.....
Zullen we samen een "zonnedansje" doen? :D Ik ben deze kou ook al weer goed zat.

eponine schreef:
Soms zie ik weleens paarden in weiden die omringd zijn door sloten, maar verder geen afrastering hebben.
Zijn die eigenaren niet bang dat hun paarden via dichtgevroren sloten de wei verlaten?

Dat vraag ik me ook vaak af..Als ze het in hun bol krijgen wandelen ze zo het ijs over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:21

Mijn paard staat dag en nacht buiten en eet sneeuw wanneer hij dorst heeft. Van ijs onder de hoeven geen last dus daar kan ik je niet mee helpen helaas. Van de bak kunnen wij gewoon gebruik maken, die is vlak en gesleept. Er ligt wel sneeuw maar in stap is er goed te werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:29

Watjes!!!! :+ :D

Hier dus meer sneeuw en koudere temperaturen...

MBT bevroren waterbak. Wij hebben sinds vorig jaar een geisoleerde, verwarmde waterbak en dat werkt super. Vorig jaar nog niet perfect, maar tot nu toe tot -25 vorstvrij. Beste investering ooit.
Maar je hebt dan wel stroom nodig. Anders is isoleren van de bak en bal een goede oplossing

Even een opm mbt sneeuw eten: geen goed idee om paarden daarvan afhankelijk te laten zijn. Veel sneeuw geeft verhoudingsgewijs weinig vocht en het omzetten van sneeuw naar water vergt te veel energie (warmte) waardoor het nauwelijks in behoefte kan voorzien.
Iets wat veel mensen niet weten; bij droog vriesweer heeft het paard extra veel water nodig om uitdroging te voorkomen. Dat tikt extra aan omdat het voer dan ook nog een keer grotendeels uit droogvoer bestaat. Een paard moet dus in de winter bij die temperaturen extra veel drinken en dan bij voorkeur geen ijskoud water.

Jaarlijks ontstaan enorm veel koliekgevallen in de winter door verstoppingen door te weinig drinken en door te koud drinken. Toch iets om aan te denken.

Toen ik de paarden nog elders had staan en met jerrykannen water bracht, nam ik ook altijd een kan heet water mee.

Ijs onder de hoeven hebben ze hier nooit blijvend. Ooit vormt zich een ijsklomp, maar die valt er ook weer vanaf. Ze hebben hier overigens geen ijzers.
Sokken is geen aanrader. Met echte vries krijg je die niet meer van de hoeven af en ze kunnen heel erg glad worden. Gevaarlijk dus.
Insmeren werkt meestal maar zeer tijdelijk. Even kijken of de klompen met lopen vanzelf weer loslaten. Hier gebeurt dat eigenlijk altijd-

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:34

swinters sneeuwbeslag doet wonderen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:37

Je woont daar echt prachtig liljebo. Maar persoonlijk heb ik toch liever iets minder sneeuw/kou en meer zon en de zomer.. :o

liljebo

Re: twee vraagjes met deze kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:38