wat moet ik doen, toch een andere deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polkiej_x

Re: wat moet ik doen, toch een andere deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:56

haha, tja.. heb nog niet echt ervaring in de dekens... is ook pas sinds dit jaar dat ik met de grams dekens begonnen ben.
omdat ze eigenlijk dag en nacht buiten zou blijven, tot ze een maandje geleden stond te hoesten en niezen etc. hebben we haar binnengezet, achteraf erg fijn ook omdat ze nu buiten nog niet bijgevoerd krijgen.
en ze heeft nog erg traanoogjes dusja, vind heerlijk hoor vooral met dit weer.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:25

Uhm ik had niet gelezen dat je een fleecedeken op had.
Heb het idee dat je het zelf al heel goed weet, want wat iedereen zegt is toch niet goed..

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:29

het is gewoon moeilijk omdat ze zo aan het verharen is.
het is beetje dubbel allemaal van wat doen we nu???
van de ene kant denken we, we doen de 100 grams op maar van de andere kant ze verhaart zo dus dat is een teken toch dat ze het te warm heeft???
moeilijk, vandaar dat mn dochter toch om hulp vroeg hier.
maar denk dat we op ons eigen gevoel af gaan en ook op het advies van Bravura
aangezien Polka al een dame is op leeftijd.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:32

Dat snap ik ook wel dat ze om hulp vraagt. En dat is alleen maar goed, iedereen kan elkaar hier helpen daar is het forum ook voor.
Als ze dan even wat op haar leestekens let met reageren komt het ook wat vriendelijker over ;)

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:33

is een puber hé, een geschreven woord komt al snel anders over.
ze bedoelt het vast niet zo

we zijn gewoon heel erg gek op Polka en willen het beste voor haar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:45

Mijn paard verhaart ook al wat maar die heeft het niet te warm, komt denk ik gewoon omdat de dagen al weer langer worden

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:46

verhaart je paard ook zoveel dat een mestboy vol is??

oeps dit is geplaatst door Foija (mn dochter was nog ingelogd)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

verharen is heel normaal in deze tijd van het jaar.

bij het langer worden van de dagen gaan paarden hun zomer vacht aanmaken en verliezen zij hun winter vacht.

bij een dikke wintervacht is het dus meer haar dan bij een dunne vacht.....

dit heeft niet te maken of een paard t op dat moment warm of koud heeft.

wat betreft wel of geen dekens extra erop er is voldoende advies gegeven maar ts blijft vragen wat ze moet doen......
en trekt alles intwijfel maar wil ook niet lezen als een advies anders is dan dat ts wil lezen.....

dus laatste keer meer ruwvoer geven dit houdt je paard warm!
extra deken betreft denk ik dat ts t beter weet maar ik had er allang een extra deken onder gelegt....

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:56

Sorry hoor, maar is heel erg makkelijk gezegt ja, als je er ervaring in hebt oke dan had mijn vraag hier ook NIET gestaan, maar zoals ik al eerder zei..
ik heb geen ervaring verder met grams dekens op leggen..
en vandaar de twijfel ik wil het beste, en vaak wordt er ook niet gesnapt dat ik een koudbloed heb, en die niet dezelfde grams deken op hoeft (met deze kou) als een warm bloed (athans denk ik dan, die blijven dezelfde temperatuur en koudbloed past temperatuur aan dacht ik altijd? of is dat met deken niet zo?)snap je dus vandaar ook de vragen.

meer ruwvoer ook heel makkelijk gezegt DE EIGENAAR VAN STAL VOERT DE PAARDEN RUWVOER!
dat hebben we NIET zelf in de hand zegmaar;)

& door de tips voelen aan de oksels enzo, heb ik gevoeld meerdere malen en ze heeft het gewoon warm, maar wel iets minder warm als de haflinger zonder deken met wintervacht.
geef morgen haar de 100 gr. op na wel veel goed advies ook via pb.
en dan kijk ik het even aan hoe dat gaat;)
het is niet dat ik jullie tips niet mee neem ofso, maar wil gewoon het beste voor mn paardje... en vanaf woorden en fotos kan je natuurlijk niet zien hoe het echt is... dat maakt het ook zo moeilijk..
want de ene zegt zo de ander zo, iedereen heeft ook andere ervaringen en wil gewoon weten wat zou Je doen als dit paard jou paard zou zijn zeg maar;).. op stal geven ze in het echt weer ander advies, het is gewoon moeilijk! :o

en idd ze hebben allemaal een beetje last van het verharen, vooral de koudbloedjes bij ons op stal!

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:29

ik zou een deken er bij onder doen. het blijft altijd lastig met de dekens.

Sanhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:47

Succes met een keuze maken!! ;) Ik zou er pers. ook een dun dekentje er bij onder doen.. of een wat dikkere deken.. Maar de keus is natuurlijk aan jou!! Ennuh dat verharen, mijn tinker van 2,5 verhaard ook echt heel erg!! ;)

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:04

/3 heey,

je paard is natuurlijk al wat ouder en dat wil zeggen dat ze het ook sneller koud zal hebben.. Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen, de slechste manier is een deken, paarden hebben in de natuur ook geen dekens en moeten zichzelf als ze gezond zij gewoon warm kunnen houden. Natuurlijk wil je je paard geen kou laten lijden dat snap ik zeker! je moet eigenlijk per dag het weer bekijken als je paard niet in de tocht staat is een fleesedeken goed zat hoor!!! maar als het ongeveer -10 word zou ik een winterdeken op leggen. Ik doe dit zelf ook en zo leer je je paard zichzelf toch warm te houden. de wintervacht waarvan je zei dat hij heel dik was is ook zeker niet erg, hiermee probeerd je paard zich alleen warm te houdendat is juist een goed teken!!! Wat veel mensen ook niet weten is dat paarden zich warm houden door veel hooi te eten als de spijstvertering op gang komt krijgen ze het warm, dus lekker veel hooi geven! ik geef 3/4 keer per dag!

heel veel succes xxx

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:12

Hier krijgen ze wat meer hooi dan normaal, maar ze laten het liggen omdat ze gewoon te vol zitten. En toch heeft 1 paard het koud gehad afgelopen dagen, dus die kreeg ook gewoon een extra dekentje op onder zijn winterdeken (ongeschoren). Plus het feit dat ze tonrond zijn geworden van al het hooi.

Dus onbeperkt hooi is ook niet altijd handig. ;)

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:55

Bravura,

ja daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in! Maar als je je paard lekker in de wei laat lopen,worden ze ook niet zo dik hihi... Je kunt het beste het hooi verdelen over 3/4 porties per dag, dan kun je nog een dun deken opleggen en zorgen dat het water niet te koud is,juist dan gaan ze het erg koud krijgen! vergeet alleen niet dat een paard een dier is en geen mens, je moet ze niet te veel verwennen anders worden het watjes!

xxx

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:59

Ze lopen hier ook altijd overdag in de wei. Het verschilt nogal per paard of pony of ze aanleg hebben om dik te worden.
Sommigen worden al dik als ze naar het gras kijken. :+ En....wat die watjes betreft: ik heb er 1 met een nogal erg dunne vacht. Ik denk dat ik na 40 jaar meerdere paarden en pony's houden ongeveer wel weet wat wel of niet goed is voor mijn watjes. :+ Maar lief dat je met me meedenkt. :j

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:37

Bravura schreef:
Ze lopen hier ook altijd overdag in de wei. Het verschilt nogal per paard of pony of ze aanleg hebben om dik te worden.
Sommigen worden al dik als ze naar het gras kijken. :+ En....wat die watjes betreft: ik heb er 1 met een nogal erg dunne vacht. Ik denk dat ik na 40 jaar meerdere paarden en pony's houden ongeveer wel weet wat wel of niet goed is voor mijn watjes. :+ Maar lief dat je met me meedenkt. :j

oh sorry zo bedoelde ik het niet! :)

Er zijn ook wel paarden die de neiging hebben om snel dik te worden, maar dan zou ik ze toch eens laten onderzoeken als het inderdaad zo erg is als je beschrijft :(:) Ik ben zelf de dochter van ouders die dierenarts zijn, en ze zeggen dat een paard zoieso 3 keer per dag een flinke portie hooi moet kunnen eten.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:34

ze heeft de andere dag gelijk haar 100 grams opgekregen, en heb een juiste keuze gemaakt! want de andere dag lag er al volop sneeuw!! ze heeft het niet te koud, eerder te warm! sinds eergister krijgen ze van de staleigenaar ook meer hooi:D

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:58

Polkiej_x schreef:
ze heeft de andere dag gelijk haar 100 grams opgekregen, en heb een juiste keuze gemaakt! want de andere dag lag er al volop sneeuw!! ze heeft het niet te koud, eerder te warm! sinds eergister krijgen ze van de staleigenaar ook meer hooi:D

Dat is inderdaad wel slim,een 100 grams deken kan ook wel vooral met de temparaturen die deze nacht komen!!!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:00

ja ik weet, heb echt net op tijd de goeie keuze gemaakt! ze geniet ook enorm van haar dekentje!

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:21

Polkiej_x schreef:
ja ik weet, heb echt net op tijd de goeie keuze gemaakt! ze geniet ook enorm van haar dekentje!

haha, gelukkig! heb je er nu 100grams op liggen?

x /3

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:05

Ja:D